Acasă Anchetă Gabriel Muraru – De la Sare la Smart

Gabriel Muraru – De la Sare la Smart

10
2
DISTRIBUIȚI
pietricica turism

Muraru-Dinasty-ApopiiGabriel Muraru este un personaj interesant, plecat cu afaceri din Neamț spre rețete de nivel național. Fost ofițer al armatei române, s-a reorientat – la ordin sau nu, nu se știe exact – și a ajuns, prin 1997, să lanseze firma Dinasty, împreună cu fosta sa soție. Dinasty a ajuns un brand cunoscut și cei doi băteau la ușile topului ”Adevărul 500 miliardari” în calitate de aspiranți. Povestea începea în ziar ca orice articol publicitar: ”Soții Muraru au creat lanțul de magazine Dinasty, brand care se axează pe confecțiile de nuntă. Dinasty este un business solid, o poveste de succes a unei familii din Piatra Neamț care a reușit să se impună pe piața costumelor de ceremonii din România. Gabriel Muraru a fost ofițer de armată. Nici prin cap nu-i trecea în 1996, atunci când a pus arma în rastel, că peste câțiva ani va fi creator de modă și patron de cafenele. Și totuși așa s-a întâmplat, iar toată povestea a început de la o cravată”.

Mitul omului întreprinzător, care a plecat de la o cravată și a reușit, părea că a renăscut în Piatra Neamț. Cât timp s-a concentrat pe a vinde cravate și costume, Gabriel Muraru a reușit. Când afacerea lui s-a diversificat,  bazată pe sprijin politic, castelul s-a prăbușit, măcar în aparență. Muraru a devenit brusc priceput în toate: turism, obligatoriu cu telegondolă, cafenele, sare, construcții, loterie, consultanță chiar și pe proiecte europene, energie. Nicio afacere controlată politic nu i-a rămas străină.

Multă lume îl identifică pe Gabriel Muraru cu Gheorghe Ștefan, primarul de Piatra Neamț. Faptul că a făcut parte din grupa mică de băieți deștepți muraru harbuz(Ovidiu Mihăilă, Claudiu Stafie, Mihai Chebac, Stejărel Nistor, Handaric etc), trimiși la București să reprezinte interesele PDL-ului local, a părut să întărească acest lucru. În realitate, Muraru a stat lângă Ștefan atâta timp cât s-a putut folosi de relațiile acestuia și probabil i-a fost credincios o perioadă. Cum lucrurile au mers rău pentru PDL, s-a reorientat rapid.

În alegerile parlamentare de anul trecut, s-a pus cu arme, bagaje și resurse umane în slujba viitorului deputat Liviu Harbuz, alături de Dan Misăilă, un alt om de afaceri despre care se spune că a fost alături de Gheorghe Ștefan. Și într-un caz, și în altul, Gabriel Muraru nu a inspirat încredere și ruptura s-a produs mai repede decât spera el. Ce se poate spune sigur despre Muraru e că a știut să profite rapid de toate oportunitățile, să-și facă prieteni, să ajute pentru a fi ajutat, să taie capete fără ezitare și să urmărească doar interesul propriu, fără să-l intereseze ce lasă în urmă.

 Turism și sare

Gabriel Muraru a fost cel care trebuia să gestioneze turismul în Piatra Neamț. În calitate de consilier personal al primarului Gheorghe Ștefan, a avut mai mult ieșiri publice, în care a prezentat principalele direcții de dezvoltare turistică: Cozla, Pietricica, o bază nautică pe lacul Bâtca Doamnei, ștrandul, pârtiile de schi pentru începători și avansați, instalație de nocturnă și instalații de transport pe cablu, telegondolă etc. Toate au fost idei scoase în spațiul public. Dacă tot era cu informațiile la zi, a putut beneficia direct de puterea informațiilor. Și așa a început povestea firmelor sale care au investit în turism. Alături l-a avut pe Decebal Draghiș, unul dintre beneficiarii noii strategii turistice de la Piatra Neamț. Sunt de notorietate tunul dat Consiliului Județean cu afacerea Gatsby și episodul cafenelei din parcul central. Episodul firmei de consultanță, Favo Investments & Consulting SRL, care câștigă cele mai importante contracte care se implementau în Piatra Neamț, necesită o discuție separată prin implicațiile sale financiare.

[message_box title=”Contract cu Salrom înainte de a fi numit director” color=”red”] Favo Investments & Consulting SRL s-a pricopsit cu trei contracte puse la bătaie de Primăria Piatra Neamț. Pentru aproximativ 100.000 de euro, firmele Favo Investments & Consulting SRL și Euro Building SRL trebuiau să restaureze și să pună în va­loare zona istorică și culturală Curtea Domnească din Piatra Neamț. Cele două firme au mai obținut și un alt contract, în valoare de aproximativ 150.000 de euro pentru servicii de asistență tehnică prin diriginți de șantier. Cireașa de pe tort a reprezentat-o cooptarea acelorași firme în proiectul ”Dezvoltarea Infrastructurii turistice pe masivul Cozla”, eva­luat la peste 58 de milioane de lei, la care Uniunea Europeană a contribuit cu 23,2 milioane de lei, unde urmau să acorde asistență tehnică și să ofere inspectori de șantier. Între timp, aceeași firmă a lui Muraru împreuna cu KPMG Romania au semnat un contract de consultanță cu Electrica SA în valoare de 1,39 milioane de lei, pentru atragerea fondurilor europene. Cu două luni înainte de a fi uns jupân la Societatea Națională a Sării (SALROM), Gabriel Muraru a dat tunul. Favo Investments & Consulting SRL a semnat cu SALROM un contract de consultanță pentru un program de achiziții de utilaje și echipamente de producție în valoare de 3,5 milioane de euro, bani proveniți din fondurile europene. La scurt timp după ce a fost instalat pe scaunul de director general al SALROM, Muraru și-a cedat oficial firma, pentru a își pierde urma. (Jurnalul Național)[/message_box]

581592După împărțirea posturilor între baronii PDL, Gabriel Muraru a primit noi însărcinări, fiind numit director la Salrom, adică Societatea Națională a Sării. Nu se știe exact cât au contat studiile sale militare, facultatea de istorie sau experiența în vânzarea cravatelor, cert este că Gabriel Muraru a ajuns un fel de jupân pentru una dintre cele mai importante bogății naturale ale României. Nu insistăm aici asupra guvernării sale la Salrom, care a lăsat în urmă un vraf de dosare pornite de Curtea de Conturi a României, unde se vorbește inclusiv despre contracte păguboase pentru statul român în tări ca Ungaria, Serbia, despre contracte dezavatajoase de pază, despre firme de transport privilegiate și multe alte asemenea lucruri. Cum se va finaliza dosarul depinde doar de dorința foștilor protectori de a-l ajuta (dacă pot și dacă vor) și de interesul ca afaceri extrem de murdare să iasă din galeriile vechilor saline. După venirea la putere a USL, Gabriel Muraru a pierdut prima poziție în Salrom și s-a orientat, cu sprijin de la mai mulți oameni de afaceri nemțeni, spre alte domenii de activitate.

 Ținta cea mai importantă: banii de la Transelectrica

Transelectrica, la fel ca și Hidroelectrica, a reprezentat un adevărat rai pentru băieții deștepți care s-au abonat la fabricile de făcut bani pe filieră de partid și pe alte filiere transpartinice. Fabrica de căpușat bani de la Transelectrica are două ”filiale”, Teletrans și Smart. Prin cele două s-a putut crea o adevărată rețea, care a fost de multe ori categorisită ca fiind mafiotă și ale cărei activități pot fi încadrate, fără exagerare, ca aducând grave prejudicii economiei naționale, chiar siguranței naționale.

Gabriel Muraru a intrat în cărți, la un moment dat foarte serios, pentru funcția de director/ manager la Smart, Societatea Comercială pentru Servicii de Mentenanță a Transelectrica. Respectiva societate are rolul oficial de a efectua revizii, reparații la echipamentele Transelectrica. Pe lângă acest rol, mai există unul, dedus din lista de achiziții publice a Transelectrica, acela de a asigura bani cash când este nevoie de ei, pentru firmele prietene. Potrivit unui contract încheiat în februarie, Transelectrica își asigură serviciile SMART pentru fabuloasa sumă de 361.341.361 lei, contract care se întinde pentru perioada 2012-2015. Aceasta este miza pentru care băieții interesați de afaceri în domeniul energiei din Neamț voiau să-l propulseze pe Muraru la SMART.

[message_box title=”Cheltuieli de protocol și pentru coasă la Transelectrica, via Smart” color=”red”] Ziarul Ziua News publica o excelentă anchetă jurnaliustică, unde arăta toate cheltuielile generatoare de semne de întrebare pe filiera amintită. Noi am selectat doar câteva:

«Serviciilor de cosire și îndepărtare a vegetației în stații electrice și centre” le-au fost alocate sute de mii de euro. În frunte se află Sucursala de Transport Craiova, cu 45.977 de euro, urmată de ST Pitești (34.264 de euro) și București (29.103 de euro). La Bacău și Timișoara, aceleași servicii sunt denumite ”de înlăturare a buruienilor din stațiile de transformare din cadrul ST Bacău/ Timișoara” și costă 34.483 de euro, respectiv 36.782 de euro.

”Agende personalizate” – 64.000 lei, ”Albume de colecție” – 64.000 lei, ”Articole decorative” – 64.000 lei, ”Cadouri simbolice diverse ocazii (Crăciun, Paște, Mărțisor, zile naștere, onomastice, delegații străine etc.) din fondul de protocol” – 64.000 lei, ”Calendare” – 64.000 lei, ”Insigne” – 64.000 lei, ”Panouri de semnalistică interioare și exterioare” – 64.000 lei, ”Panou de afișaj tip banner” – 64.000 lei, ”Pliante” – 64.000 lei, ”Produse informative și de promovare” – 64.000 lei, ”Trofee, plachete, diplome, medalii, casete pluș” – 64.000 lei, ”Steaguri, fanioane și alte articole personalizate din panză” – 64.000 lei. ”Hărțile” sunt mai ieftine, doar 60.000 de lei.

Nu putem omite nici ”Felicitarea de Crăciun personalizată” – 25.000 lei, ”Pixul personalizat” – 20.000 lei, ”Pungi hârtie personalizată” – 40.000 lei, ”Trusă personalizată (pix+stilou+creion)” – 40.000 lei, ”Vin spumant sau șampanie” – 5.000 lei, ”Pișcoturi” – 1.000 lei, ”Cafea” – 30.000 lei, ”Ceai diverse sortimente” – 10.000 lei, ”Cești pentru cafea” – 11.500 lei, ”Farfurii de porțelan – 4.500 lei și așa mai departe.»

[/message_box]

Valentin BĂLĂNESCU

2 COMENTARII

Lasă un răspuns