Având o fire răbdătoare, românul, din născare, e obișnuit să tacă și să înghită multele nedreptăți sau nenorociri care i se întâmplă. Asta până când îi ajunge cuțitul la os și atunci răbufnește. Dacă depășește momentul fără să pună mâna pe topor, caz în care intră sub incidența Codului Penal, atunci face ce știe și ce poate. Respectiv o reclamație la organele abilitate. De ani buni, mama tuturor răniților din domeniul consumatorilor români se dorește a fi Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, cu oficiile specifice fiecărui județ. Dacă și cât protejează instituția, face de altă discuție. Acum, vă prezentăm partea cealaltă – reclamațiile care ajung la OPC Neamț. Desigur, sunt niște excepții, dar sunt tot mai dese în ultima vreme, ceea ce ar putea insinua concluzia că fie nemțenii s-au săturat să înghită, fie nu înghit ce trebuie, respectiv ar trebui trecuți pe medicație.
Nenoroc la bani…
Extragerea Loto 6/49 trebuie să fie supravegheată de FBI-ul american. Așa a propus un nemțean, probabil după mai multe experiențe nefericite în acest domeniu de activitate. Nu e singurul nemulțumit de extragerile loteriei și nici unicul care crede că se fac ”șmecherii” acolo, dar e singurul care s-a dus cu asta la OPC. Nu știm dacă a fost contactat FBI și cât îi va lua să dea curs rugăminții mioritice, dar, pe de altă parte, au fost vremuri în care românii se obișnuiseră să-i aștepte pe americani…
Tot de America se mai leagă o reclamație: un cont de depozit, în valută, deschis la o bancă din România, a fost golit prin retrageri mici la intervale foarte scurte în magazine din SUA. Omul spunea și ceva de înregistrări video, care i-ar întări spusele.
Ghinion la servicii
Una dintre cele mai inedite reclamații ar fi chiar umoristică dacă n-ar fi lugubră. Cineva a comandat un anunț la rubrica ”decese” a unui ziar, iar anunțul a fost publicat… după 30 de zile. Dacă mai treceau zece, putea fi deja comemorativ.
”Coafura rezistă” este doar un slogan de campanie publicitară. O persoană s-a convins de asta când, după o vizită la salon, s-a uitat în oglindă și nu i-a plăcut ce-a văzut. În evidențele OPC, episodul a rămas consemnat drept ”comandă servicii de coafură care s-au finalizat cu o «freză» distrusă”. Nu se specifică dacă era domn sau doamnă, dar putem presupune fără mari erori că era o ea, după cum nu ni se spune nici dacă era purtătoare de voal – o mireasă cu freza distrusă în ziua nunții da, e o tragedie!
Papucii fac obiectul a două reclamații mai puțin obișnuite. Într-un e vorba de ”pantofi achiziționați de la magazine second hand care au neconformități (dar produsele nu sunt noi)”. Serios?!?!
Cealaltă aduce în discuție diferența de mărime. A pantofilor, nu a picioarelor. A aceleiași perechi de pantofi, ca să fim exacți. Cineva a cumpărat o pereche, dar fiecare papuc avea altă mărime. Nici măcar nu erau apropiate.
* Marketingul din farfurie
”Am comandat mici și mi s-au adus produse «arse» pe grătar”, a reclamat un nemțean, parcă să demonstreze că nu tot ce zboară se mănâncă, după cum nici tot ce se frige pe grătar e fleică. Tot la o crâșmă cu mâncare ca la mama ei acasă un cetățean s-a declarat profund indignat de calitatea pâinii care i-a fost adusă la masă. asta nu înseamnă că n-a mâncat-o. A mâncat, a plătit, a luat resturile de pâine care i-au rămas și le-a dus la OPC, ca să i se restituie banii cheltuiți: ”Petentul a consumat produsul, a adus doar un rest de dimensiuni foarte mici și a dorit restituirea contravalorii acesteia”.
* Marketingul din pahar
O reclamație recentă vine să revoluționeze întregul concept de nevastă cicălitoare care nu lasă bărbatul la băut. Ei bine, există cel puțin una care îl lasă. Ba, mai mult, se preocupă și ca acesta să bea ce trebuie. ”O doamnă a reclamat faptul că soțul a primit băutură contrafăcută la birtul din sat și a certificat acest lucru prin mărturia sa referitoare la propria «degustare»”, ne spun cei de la OPC Neamț.
Tot pe linie de birturi sătești, iubitorii de pufoaică mai ales pe datorie sau ”până la ajutor”, atunci când nu mai primesc băutură că n-au mai plătit de mult, încep să reclame cârciumarul. Ba că nu le mai dă de băut, ba că n-are ”condiții de funcționare autorizate”. Vorba ceea, in vino veritas…
* Cine ce a mai pățit
Unii s-au dus la magazine și, apucați fiind de diverse apăsări, au aflat cu stupoare că nu există toaletă pentru clienți și că accesul în baia care se vede în colț se face doar cu cartea de muncă.
Alții s-au dus să-și cumpere verighete, ca să fie într-un ceas bun, iar la o lună după nuntă s-au trezit că aurul din inele nu e aur. Și n-au luat asta ca pe-o prevestire, ci ca pe o achiziție prost făcută.
Alții/ altele și-au luat bijuterii din argint ”care s-au dovedit a fi din alt metal care a oxidat”, ori o ”imprimantă achiziționată on line si primită la livrare plină de cerneală” ori o ”ușă care după montaj s-a arcuit în diagonală”. După cum tot o vorbă românească spune că, atunci când e să ai ghinion… găsești cuie peste tot.
* Păcănele fără noroc
Foarte des sunt reclamate aparatele de jocuri electronice, care, culmea, înghit bani, dar nu dau niciodată. ”Foarte des este reclamat acest aspect, telefonic, mai ales în zilele de sâmbătă sau duminică, de persoane care – cel mai probabil – sunt sub influența alcoolului. Se discuta despre sume foarte mari, neverificabile”, ne spune OPC Neamț.
* Păsărica… zboară
Un nemțean a cumpărat doi peruși. Cu tot cu colivie. Dar fără instrucțiuni. ”În drum spre casă, a rămas fără păsări. Ulterior a cerut despăgubire vânzătorului”.
[message_box title=”OPC spune că” color=”red”]
”Cetățenii au dreptul legal să se adreseze instituției noastre în vederea sesizării unor aspecte care le-au generat nemulțumiri. Activitatea de soluționare a petițiilor este reglementată de prevederile Ordonanței de Guvern nr.27/2002. Prin procedura specifică ANPC, nu poate fi refuzată înregistrarea unei petiții referitoare la domenii de activitate care nu intră în competența ANPC.
Numărul de petiții înregistrate ca sesizări/ reclamații la CJPC Neamț nu este unul mic: 835 în 2011 (70 pe lună), 787 în 2012 (65 pe lună) și 776 în 2013 până acum (85 pe lună). Este de precizat că nu toate petițiile se constituie ca sesizări sau reclamații – fie nu sunt susținute de date și documente, fie sunt anonime, fie sunt adresate cu tardivitate, fie sunt ilizibile, fie sunt cu conținut aberant, fie sunt cu conținut injurios” – Vlad Ciurea, comisar șef adjunct CJPC Neamț.[/message_box]
Dana OSTAHIE