Acasă Arhiva STS a primit Premiul european pentru cea mai bună reformă în Sistemul...

STS a primit Premiul european pentru cea mai bună reformă în Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență

0
0
DISTRIBUIȚI
pietricica turism

Foto premiu STS 112România prin Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a primit Premiul european  pentru cea mai bună reformă în Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 (SNUAU). Această importantă distincție recompensează devotamentul, implicarea și performanțele obținute de către STS în promovarea și dezvoltarea SNUAU. S-au înscris participanți din toată Europa, candidaturile acestora fiind analizate de o comisie de experți independenți, înainte de a primi votul membrilor Asociației Europene a Numărului de Urgență (EENA).

Juriul internațional a apreciat că Serviciul de Telecomunicații Speciale a dezvoltat sistemul 112 într-o manieră eficientă, luând în calcul, atât rezultatele tehnice, cât și pe cele operaționale cu impact major asupra calității serviciilor și a siguranței cetățenilor. La acest eveniment au fost aproximativ 350 de participanți, reprezentanți ai serviciilor de urgență, organizații internaționale, oficiali ai instituțiilor europene, furnizori de soluții, care au susținut și au recunoscut excelența în domeniul serviciilor de urgență din Europa. Au mai fost acordate și alte distincții pe diferite categorii.

“Ceremonia premiilor europene 112 din acest an poate fi considerată “Oscar-ul în domeniul serviciilor de urgență”. Câștigătorii ne-au demonstrat că, împreună, avem capacitatea de a construi o societate mai sigură și că putem stabili un standard ridicat în domeniul serviciilor de urgență din întreaga lume”,  a declarat Demetrios Pyross, Președintele Consiliului Consultativ al EENA. Acesta este cel de-al patrulea premiu european 112 obținut de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) după cele din 2009 și 2013 pentru cele mai bune campanii de educare – informare și cel din 2011 pentru salvare remarcabilă.

Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 din România (SNUAU) – o platformă unitară de cooperare între agențiile de urgență

 Serviciul de Telecomunicații Speciale – România

Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență din Romȃnia (SNUAU) funcționează unitar la nivelul întregii țări, în toate rețelele de telefonie, fixe și mobile, începând cu anul 2005 și vizează asigurarea protecției cetățenilor și a unui grad înalt de asistență indiferent de locul în care se află aceștia. În România, 112 este singurul număr de urgență organizat de către stat. SNUAU este alcătuit în principal din 40 de PSAP-uri 112 dispuse în reședințele fiecărui județ  și două în capitala României (București principal și rezervă) și la care sunt conectate în prezent toate dispeceratele agențiilor de intervenție la urgență.

La darea în comunicație a sistemului, acesta era structurat și organizat astfel încȃt să asigure o rețea de comunicare între toate nodurile județene, prin intermediul unei aplicații performante care integra vocea cu datele.

Ca suport pentru georeferențiere și monitorizarea resurselor în teren se folosea pe fiecare stație de lucru din sistem o aplicație de hartă. Structura de centre de preluare a apelurilor și cea de dispecerizare a resurselor,  organizate la nivelul orașelor reședință de județ, cuprindea doar poliția, pompierii și ambulanța. Dispeceratele județene ale agențiilor de intervenție enumerate utilizau, în legătura cu substațiile orașelor numere de telefon publice. Deși la acel moment sistemul era revoluționar față de majoritatea celorlalte sisteme de urgență existente (prin faptul că era unitar la nivelul întregii țări, integra toate agențiile principale de intervenție la urgență existente atunci în Romȃnia, oferea unitar același nivel de serviciu pentru toți clienții, integra în aceeași aplicație vocea și datele, permitea comunicații paralele și instantanee între toți operatorii conectați la același caz), în timp, au fost identificate noi nevoi de operare care au generat proiecte de modificare și reformare a sistemului.

Toate modificările au fost efectuate din nevoia de a asigura cetățenilor un serviciu 112 robust și de calitate prin creșterea capacității de răspuns și dispecerizare, scăderea timpilor operaționali, asigurarea continuității serviciului de urgență în situații deosebite și o înaltă flexibilitate în funcționarea sistemului, creșterea performanțelor, a stabilității în funcționare și a operativității acestuia în orice zonă a teritoriului național etc.

Dezvoltarea arhitecturii SNUAU s-a realizat prin crearea de interfețe standardizate pentru asigurarea interconectării și interoperabilității cu alte rețele și sisteme implicate în gestionarea urgențelor, dar și prin asigurarea în cadrul fiecărui centru a unei soluții de backup pentru toate nivelurile tehnologice.

Față de structura inițială a SNUAU au fost efectuate următoarele modificări esențiale.

A fost înlocuită aplicația de hartă stand-alone cu un sistem GIS complex care aduce către operatorii SNUAU (112 și agenții) un număr impresionant de noi funcționalități, de la analize și rapoarte georeferențiate, module de management a resurselor, echipajelor, personalului și echipamentelor, la funcții de analiză și simulare a propagării evenimentelor.

O altă realizare este dezvoltarea și implementarea unui sistem de localizare bazat pe standardele europene, complet integrat cu sistemul GIS.

Romȃnia este puternic implicată în proiectele europene privind tot ce înseamnă protecția cetățeanului, astfel, a implementat serviciul eCall și este în măsură ca odată cu adoptarea legislației europene în domeniu să fie permis accesul  la acesta.

În scopul micșorării timpilor de operare și a optimizării folosirii resurselor a fost începută și se va finaliza pȃnă la sfȃrșitul anului 2013 consolidarea actului medical prin colocarea dispeceratelor județene ale ambulanței și pompierilor (respectiv SMURD). Acest lucru va face mult mai eficientă cooperararea dintre cele două agenții medicale (ambulanță și SMURD). De asemenea, am sprijinit tehnologic actul medical în interiorul sistemului 112 prin implementarea unor proiecte de transport a datelor din foile de caz pȃnă în ambulanțe, a unui sistem de telemedicină care asigură transmiterea din ambulanță către camera de gardă a semnelor vitale ale pacientului, prin realizarea interconectării sistemelor complementare ale Ambulanțelor județene cu aplicațiile din SNUAU, precum și prin implementarea unui sistem de alertare și comunicare de date către resurse prin SMS, serviciu dezvoltat și administrat de STS.

Pentru a veni în sprijinul cetățenilor am organizat extinderea sistemului informatic al SNUAU pȃnă la nivelul substațiilor agențiilor de intervenție la urgență din toate orașele țării. În prima etapă, încheiată deja, au fost introduse în rețea toate substațiile municipale, iar printr-un proiect demarat deja, cu termen de finalizare martie 2014, se va realiza extinderea la nivelul tuturor orașelor țării. De o atenție deosebită au beneficiat persoanele cu dizabilități psihosenzoriale. Astfel, s-au creat acorduri de cooperare cu asociațiile de stat și particulare ale surdo-muților pentru a facilita accesul acestora la 112.

În prezent este în curs de a fi finalizată în STS o aplicație care va permite dialogul prin sms a operatorilor 112 cu apelanții. Datorită tuturor acestor reforme ale sistemului am reușit să realizăm un timp mediu de răspuns calculat de 3,77 secunde, în condițiile în care 94,04% din apelurile recepționate au fost preluate în primele 10 secunde. Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 din România se află într-o continuă dezvoltare și îmbunătățire a funcțiilor / serviciilor oferite, astfel încât să poată să asigure o reacție imediată, uniformă și unitară pentru soluționarea urgențelor.

Informații de background:

România, prin Serviciul de Telecomunicații Speciale, este printre primele țări din Uniunea Europeană care a dezvoltat soluția tehnică eCall. În cazul unui accident auto, sistemul eCall instalat pe mașină va apela automat dispeceratul 112, odată cu transmiterea de informații relevante privind locul evenimentului și date tehnice ale vehiculelor implicate.   Comisia Europeană a felicitat în mod oficial România și Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru performanțele atinse, arătând că țara noastră este pregătită pentru operarea sistemului eCall.

În domeniul 112, Serviciul de Telecomunicații Speciale mai realizează campanii de informare și educare, având ca țintă principală tinerii din școli și turiștii, dar și restul cetățenilor.

Sondajele Eurobarometru ale Comisiei Europene arată că, urmare campaniilor susținute desfășurate de către STS, România a înregistrat succese importante în promovarea numărului 112, se află pe primul loc în domeniul informării cetățenilor și relevă faptul că, în țara noastră, nivelul de cunoaștere este cel mai ridicat din Uniunea Europeană.

Un alt raport al Comisiei Europene situează România pe primul loc în ceea ce privește modalitatea de răspuns la numărul 112 în mai multe limbi de circulație internațională.

Lasă un răspuns