La cea mai recentă ședință, consilierii locali din Roman au aprobat, pentru a nu se mai știe câta oară, concesionarea serviciului public de salubritate. Nu-i vorbă, activitatea a existat și există în continuare și fără acest demers. De ea se ocupă în prezent Rossal Roman, însă fără să aibă un contract semnat cu administrația locală în urma unei licitații. Primăria spune că firma actuală de salubritate are contract prin licitație, dar a primit unele servicii prin încredințare directă. Așa că este nevoie de o nouă licitație, care să aibă cuprinse toate standardele impuse acum de legislația pe Mediu. Administratorul municipiului spune că licitații s-au mai făcut, s-au mai organizat, dar ANRMAP (Agenția Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice) a respins documentațiile.
Romanul se pregătește să candideze cu succes la titlul de ”orașul cu multe platforme pentru deșeuri”. Asta pentru că oricine va prelua salubritatea Romanului va trebui să investească 1,1 milioane de euro în platforme subterane cu acționare hidraulică pentru deșeuri menajere, platforme care vin să completeze seria platformelor făcute de Consiliul Județean Neamț (ca parte a sistemului integrat de deșeuri pe județ) și platformele făcute deja în Roman din vremea fostului primar Cărpușor, între timp făcute praf.
Contract prin licitație, cu servicii noi încredințate direct
”A fost inițiată procedura de atribuire a contractului de concesiune prin licitație deschisă în martie 2009. Având în vedere contestațiile depuse de către ofertanți, licitația a fost anulată, fiind imposibilă încheierea contractului”, se explică în expunerea de motive înaintată consilierilor locali și pentru care nimeni nu a avut niciun semn de întrebare. Primarul Laurențiu Leoreanu spune că această revenire asupra contractului de colectare a deșeurilor survine din cauza schimbărilor de norme pe domeniul deșeurilor. Dacă înainte de 2009, la gunoi se aruncau toate deșeurile, începând cu acel an, Uniunea Europeană a impus României colectarea selectivă. Așa se face că înțelegerea contractuală cu Rossal, semnată inițial pe 25 de ani, în mandatul lui Dan Cărpușor, nu mai este de actualitate. Dar el există și își produce efectele.
”Nu am anulat contractul, el a mers în continuare, dar au apărut noi componente. Sunt noi caracteristici și noi elemente impuse de legislația europeană pe domeniul mediu. Trebuie făcut un nou contract, care să cuprindă și partea de modernizare, și un sistem de colectare a deșeurilor în conformitate cu aquis-ul pe mediu la nivel comunitar și să se încadreze și în sistemul de management al deșeurilor de pe județ. Rossal are contract cu Primăria Roman, prin licitație, dar pe anumite componente are încredințare directă. Cum ar fi pe colectarea selectivă, pe transport sau amenajarea gropii de gunoi. Noi, pe groapa veche, neconformă, închisă în acest moment, aveam un anumit de standard de îndeplinit. Acum este altul. Colectarea selectivă nu există, acum trebuie prinsă. Toate acestea trebuie cuprinse într-un nou caiet de sarcini”, a explicat primarul Laurențiu Leoreanu.
ANRMAP respinge documentațiile de la Roman
De ce, din 2009 până acum nu s-a putut realiza o licitație ”în regulă”, care să îndeplinească toate cerințele legislației de mediu? Aparent, tocmai pentru că legislația în domeniu este foarte schimbătoare. Degrabă schimbătoare, explică autoritățile locale. ”Legislația s-a modificat și sunt elemente noi de la etapă la etapă. Cei de la ANRMAP ne-au întors documentațiile, atrăgându-ne atenția că au apărut tot felul de modificări în legislație. Toate aceste analize au durat luni întregi. Lucrul important este că, până la punerea în funcțiune a sistemului de management al deșeurilor de la nivel județean, Romanul să fie în regulă, să avem un operator de salubritate care să aibă prevăzute în contract toate cerințele legii actuale”, a adăugat primarul.
City-managerul Ovidiu Bojescu vine, în completare, cu precizarea că ANRMAP a respins până acum documentațiile de atribuire a serviciului de vreo șase ori, pe puțin: ”Am scos la licitație serviciul de precolectare, colectare și transport deșeuri de mai multe ori, însă ANRMAP ne-a respins documentațiile. Sperăm ca de data aceasta să o aprobe. Ultima «găselniță» a fost numărul de ani pentru care se face concesionarea. În mod normal, vorbim de o perioadă de 12 ani, mai ales că operatorul va trebui să-și asume o investiție de peste un milion de euro în amenajarea de platforme. Estimăm totuși ca, în circa două luni, să scoatem la licitație serviciul”.
De altfel, Ovidiu Bojescu face parte din comisia desemnată să analizeze ofertele firmelor interesate să salubrizeze Romanul. Alături de el, în comisie mai sunt Dan Ioniță (directorul tehnic al Primăriei), Mihai Plaii (directorul economic), Mihai Văcaru (șeful Achizițiilor Publice), plus un jurist, un specialist de la Mediu și unul de la Achiziții Publice.
Orașul celor 100 de platforme de gunoi
Romanul, cu un efort considerabil din bugetul local, a modernizat platformele de gunoi pe vremea fostului primar, în sensul că erau dotate cu rețea de scurgere a apei și compartimente pentru pubele. Platformele respective nu mai sunt bune acum. Așa că se vor construi alte două serii. Vor fi platforme făcute pe proiectul european câștigat de Consiliul Județean pe linie de deșeuri, vor fi și unele făcute pe cheltuiala operatorului de salubritate care va câștiga licitația. Nu se poate spune dacă Romanul va duce vreo lipsă în viitor, dar, dacă va avea vreuna, sigur nu va fi legată de platforme pentru gunoi.
”Platforme din proiectul CJ sunt pe model standard pentru tot județul, dar sunt pentru colectarea selectivă. Pentru deșeurile menajere, trebuie un alt sistem. Nici cel de acum nu mai este de actualitate. Noua achiziție pe care o facem presupune și amenajarea unor noi rezervoare de deșeuri casnice, care să fie realizate în conformitate cu legea. Resturile provenite din gospodărie merg la stația de transfer, iar celelalte platforme – cu hârtie, metal, plastic – vor fi ridicate pe componente”, a explicat primarul Leoreanu. Potrivit condițiilor din licitație, câștigătorul – adică viitorul gestionar al gunoaielor Romanului – se obligă să amenajeze 78 de platforme pentru deșeuri menajere. Costul estimat în caietul de sarcini se oprește la 1,1 milioane euro. Același caiet precizează obligația ca 39 de platforme să fie gata în primii 3 ani de contract, iar diferența în următorii 3 ani. La finalul celor 12 ani, cât durează contractul, platformele vor fi predate gratuit municipalității.
La întrebarea firească ”Dar gunoiul? Cât e gunoiul?”, ca să știe și contribuabilul producător de deșeuri cât va scoate din buzunar pentru salubritate, nu are nimeni niciun răspuns. Încă.
Un lucru este clar: dacă Primăria Roman face licitația, tariful va fi stabilit prin oferte și ajustat numai cu votul Consiliului Local. Dar nu mai vorbim de un tarif de ridicare a gunoiului și transportarea lui la depozitul temporar (a cărui durată de viață expiră în luna iulie 2015), ci de transportul la Stația de Transfer de la Roman și mai departe la Depozitul de la Girov.
”Tariful actual este stabilit de Consiliul Local. Prețul colectării va fi stabilit de licitație, apoi va putea fi modificat de consilierii locali”, a explicat city-managerul. Primarul, în schimb, spune că, Stația de Transfer fiind tot la Roman, n-ar fi probleme de costuri mari pentru populație: „Avem noroc că stația de transfer este aici. Consiliul Județean, care întocmește caietul de sarcini pe componenta transport, știe cât se va plăti în plus atunci când se va face și licitația. Eu sper să mă mișc mai repede, dar componenta de la Roman este fără finalitate dacă de la CJ nu se face licitația pentru operatorul ce va gestiona Depozitul de la Girov. Noi suntem pregătiți și așteptăm ca și la județ să se intre în linie dreaptă”.
Claudia MATEI