În ediția anterioară, am început un dialog cu Dragoș Chitic, primarul interimar al municipiului Piatra Neamț. În finalul materialului de săptămâna trecută, vorbea domnia sa despre situația societăților Consiliului Local și despre măsurile care ar trebui luate pentru eficentizarea acestora. Dialogul a continuat pe aceeași temă, după care au fost atinse și alte probleme stringente ale municipiului Piatra Neamț.
– Aveți, de la directorii societăților Consiliului Local, de la agamani, o situație a pensionarilor care activează în aceste societăți?
– Eu nu vreau să merg neaparat pe anumite categorii sociale…
– Domnule primar, există totuși un paradox: spunem că tinerii nu au locuri de muncă, dar ținem pensionari pe funcții… Se vorbește că sunt mulți pensionari care lucrează în sistem. Cunoaștem și noi două-trei exemple, în jurul societăților primăriei… Iar unii nu lucrează într-un singur loc…
Poate se vorbește și nu este adevărat. Aș vrea cazuri concrete. Dar aș vrea să vă spun punctul meu de vedere. Eu sunt genul de persoană care stimulez tinerii sau care îmi doresc ca ei să pătrundă în funcții de conducere, și în cadrul Primăriei, și al societăților Primăriei. De ce? Pentru că tinerii au, în primul rând, o energie pe care trebuie să și-o consume. Și, apoi, vin cu o viziune nouă, ceea ce ar trebui să ducă la schimbarea mentalității de abordare. Dar aș spune hai să luăm un caz concret, al căminului de bătrâni. Nu aș vedea un tânăr în conducerea căminului de bătrâni. Acolo este domnul Munteanu, care mi se pare că este un om care își face treaba…
– E un om gospodar…
– E un om gospodar, da, este un om apropiat ca vârstă de persoanele cazate în acel cămin. Din acest punct de vedere, în cazul acesta concret, consider că o persoană cu experiență, de o anumită vârstă, e mai potrivită decât un tânăr. De-asta spun că nu ar trebui generalizate anumite lucruri.
– Probabil faptul că este gospodar l-a calificat pe domnul Munteanu și pentru consiliul de administrație de la Urban.
– Probabil că da! Deși știm foarte bine că s-au schimbat regulile în alegerea persoanelor în consiliile de administrație. Se merge pe ordonanța 109, care stabilește foarte clar modul în care cineva poate ajunge membru într-un consiliu de administrație.
Străzile ciuruite și (i)responsabilitatea Apa Serv
– Haideți să trecem la niște întrebări punctuale. Vă plac cum arată străzile de centură din Piatra Neamț? De la Gară spre Regiment sau strada Muncii? Sunt străzi pe care a lucrat – și, teoretic, lucrează – Apa Serv, o societate a Consiliului Județean, care are ca acționar indirect inclusiv Primăria Piatra Neamț. Străzile sunt, practic, aproape distruse, indiferent cum le privești, ca pieton, ca șofer sau chiar ca ales local. Din câte știm noi, există un contract care spune că ”trebuie să aduci strada la forma inițială”. Este o chestiune de minim bun-simț edilitar. Hai să înțelegem că nu o poți reface 100%, dar măcar un 70% nu se poate?
– Da, aici aveți dreptate!
– Și poate ne spuneți ce măsuri aveți de gând să luați pe viitor, referitor la acest aspect.
– Aici sunt mai multe aspecte de discutat. În primul rând, aceste străzi – și nu sunt doar cele amintite -, au necesitat intervenții pentru extindere sau uneori modernizarea sistemul de canalizare. Eu am văzut peste tot în lume, pe străzile pe care s-a intervenit în acest fel, ulterior asfaltării, este aproape imposibil să mai aduci strada la forma inițială, atunci când ai făcut o săpătură. De exemplu, pe str. Dimitrie Leonida, canalizarea a fost pozată la o adâncime de 7 metri. Imaginați-vă ce înseamnă o săpătură de 7 metri și ce soluții tehnice ar fi să readuci strada la forma inițială. Mai există un lucru: nu am fi putut opri aceste investiții făcute prin Apa Serv, care sunt, și ele, în beneficiul cetățenilor din Piatra Neamț și sunt foarte importante. Totodată, eu nu vreau să mă transform în avocatul societății de care pomeneați, au și ei…
– Să fim lămuriți, nu e singura societate care face lucrări și nu reface carosabilul, dar cei de la Apa Serv sunt cei mai vizibili.
– Au și ei responsabilitate lor. Legal, acesta este termenul folosit, de a readuce la forma inițială. Prin compartimentul specializat, prin intermediul poliției locale, intervenim punctual, de fiecare dată când suntem sesizați. Vă rog să mă credeți că sunt chiar foarte multe amenzi date celor care au intervenit. De multe ori, societățile care au lucrări le subcontractează altor firme; amenda se dă strict pe firma respectivă, care nu și-a îndeplinit obligațiunea. Concret, la acest contract al societății Apa Serv, el a avut o recepție la terminarea lucrărilor și va avea – este chiar acum, la începutul de an – o recepție finală, pe care și noi, Primăria Piatra Neamț, trebuie să ne dăm semnătura. După cum ați observat, încă din toamnă am abordat acest subiect și au început să execute corecții pe zonele pe care au avut intervenții. A venit iarna, s-au oprit, pentru că vremea nu a mai permis aceste lucrări. Vor continua intervențiile și în primăvară și ne vom ține de capul lor până vom reuși să aducem străzile menționate într-o formă cât de cât circulabilă. Este greu, aproape imposibil, să refacem străzile la sută la sută cum au fost; sunt săpături longitudinale, transversale… Încercăm să facem tot ce se poate face, dar este de preferat ca, pe aceste străzi, în care s-a intervenit cu rețele de utilități, să se execute un covor asfaltic continuu, nu imediat după finalizarea lucrării, ci după o perioadă de aproximativ doi ani de zile, în care strada să rămână sub trafic, să aibă loc acele tasări necesare.
”Nu e firesc ca Primăria să fie investitorul strategic în oraș”
– O altă problemă: există o viziune ahitecturală asupra orașului? Au fost făcute lucruri bune, în zona centrală, dar în rest… Sunt zone rămase total în afara unei viziuni, hai să-i zicem de oraș turistic.
– Da, sunt mai multe aspecte de precizat. În perioada imediat următoare, este clar că Primăria nu va mai fi investitorul strategic din oraș. Nici situația financiară nu ne mai permite acest lucru, nici viziunea noastră nu este aceasta și poate că nici nu e foarte firesc ca Primăria să fie cea care investește cel mai mult într-o localitate. Dar va trebui să sprijinim investițiile private. Pentru exercițiul 2014-2020, am propus mai multe proiecte, privind extinderile rețelelor de iluminat public, acolo unde orașul s-a extins, și modernizarea acelor străzi din cartiere, acolo unde nu s-a ajuns cu modernizarea lor. Eu vreau să vă zic că, în 2014, s-au făcut lucruri importante în aceste zone. S-au asfaltat aproape trei sferturi din suprafața de străzi a cartierului Gara Veche și 90% din suprafața de străzi a cartierului Ciritei. Avem în plan să intervenim în cartierele Văleni, Sarata și Dărmănești, ieșirea spre Târgu Neamț, străzile laterale lui 1 Decembrie 1918. Vom merge și spre investiții mai mici, dar foarte utile, cum ar fi schimbarea corpurilor de iluminat, extinderea sistemelor de supraveghere video, dotarea unităților de învățământ, care este tot un atribut al nostru, ca și modernizarea clădirilor unde se fac cursuri, construirea sau modernizarea de centre sociale.
– De unde sperați că Primăria va face rost de bani pentru toate aceste lucruri?
– Nu sunt chiar o problemă, eu aici aș comenta puțin. Prin rezolvarea acestei probleme cu E-On, care, trebuie să recunosc, este foarte importantă pentru noi și care ne-a deblocat puțin…
– Este doar o rezolvare parțială. Primăria a scăpat, dar mai sunt banii pe care trebuie să-i plătească cei de la Taxe și impozite.
– Da, dar e vorba despre o sumă relativ mică,
– Despre ce sumă vorbim?
– Până în 8 milioane de lei mai sunt de plată.
– Numai atât?
– Mai este un proces, care cuprinde strict penalități, iar din discuția pe care am avut-o la Târgu Mureș există deschidere de a renunța la acele penalități. În 20 ianuarie, vom discuta, la Piatra Neamț, cu președintele Consiliului de Administrație al E-On, vom puncta foarte clar ce este de plată, vom ajunge la o finalizare cu acest subiect și suma care va rămâne de plată va fi eșalonată. Noi vom propune o perioadă de doi ani, care este una suportabilă pentru Primăria Piatra Neamț. Deci, repet, din punctul meu de vedere, Primăria nu are o problemă financiară foarte mare și am mai explicat acest lucru. Suma creditelor sau a resturilor de plată la credite este de 160 de milioane de lei, egală cu bugetul Primăriei pe un an. Creditele sunt eșalonate până în 2025, iar unul până în 2027, deci mai avem o perioadă de rambursare la nivelul a 10-12 ani. Haideți să transpunem ce vă spun eu la nivelul unei familii. O familie are un buget de 16.000 lei pe un an și are un credit de aceeași valoare pe o perioadă de 10 ani. O să vedeți că, pentru o familie, este perfect suportabilă această rată. Este adevărat că afectează bugetul și că, în loc să facem investiții noi, va trebui să achităm ratele la credit.
FC Ceahlăul, notificat să dea banii
– Aveți în plan ca Primăria să primească o parte din bani înapoi, din locurile în care s-au dat bani și s-a dovedit că nu au fost cheltuiți chiar cum trebuie, gen societatea SC FC Ceahlăul SA? Există un control al Curții de Conturi care vorbește despre facturi decontate la dublu, la două instituții publice.
– Nu numai că avem în plan, dar deja societatea respectivă a fost notificată să ne returneze o anumită sumă de bani, nu știu exact suma, nu am cifrele la îndemână. Dacă nu vor da banii, îi vom acționa în instanță pentru recuperarea banilor.
– Suma nu era mică deloc, cu ea aproape s-ar închide un credit, de exemplu.
– Da, chiar, știți că eu am lipsit un an și jumătate din primărie. Raportul Curții de Conturi a sosit chiar în perioada aceea, dar, din discuțiile cu colegii mei, deja clubul a fost notificat. Este o obligație legală, pentru a remedia o problemă. Mai vreau să dau o explicație: eu nu consider în niciun caz vinovată Primăria Piatra Neamț pentru faptul că societatea care administrează clubul de fotbal a dublat decontul, atât la Primărie, cât și la Consiliul Județean. Noi aveam, cum să zic, nu obligația, dar am considerat că este necesar să alocăm acei bani clubului și legislația spune că în spatele sumei de bani alocate trebuie să se afle deconturi.
– Da, și în dosarele respective de decont, oameni din club scriau și semnau că nu au mai decontat sumele și în altă parte.
– Evident, și-au asumat această răspundere, dacă au făcut lucru acesta; nu putem noi confirma asta, dar dacă este așa, banii trebuie returnați. Pornind de la acest aspect, eu cred că, pentru Primăria Piatra Neamț, acesta este un moment zero, de răscruce. A sosit timpul ca, din acest moment, primăria să se redreseze financiar. De aceea va fi atentă cu plățile pe care le face, cu parteneriatele pe care le va încheia, va fi foarte atentă cum unitățile din subordinea Primăriei cheltuiesc banii și cum societățile Consiliului Local ajung să întoarcă bani la Primărie și să nu ceară bani de la Primărie. Nu ne gândim la credite noi, ci la achitarea celor vechi și, totodată, dacă vin și măsuri de întoarcere a unor bani, este foarte bine și pe mine mă bucură lucrul acesta.
Contracte și parteneriate sub lupă
– Primăria a făcut tot felul de parteneriate, contracte de colaborare, care conțin niște condiții pentru parteneri. Dacă aceștia nu și-au îndeplinit obligațiile, nu este firesc să revedeți aceste contracte și să reîntoarceți în patrimoniul Primăriei activele respective?
– Așa este și eu vă garantez că, în perioada imediat următoare, vor fi analizate cu foarte mare atenție și va fi o persoană care se va ocupa în mod special de aceste lucruri. Analiza acestor contracte – în general, de concesiune sunt – sau parteneriate, cu obligații de ambele părți, va arăta dacă s-au respectat clauzele și obligațile. Și nu am niciun fel de reținere în a rezilia acele contracte, dacă ele nu sunt respectate. Prin înțelegerea părților sau în instanță, dacă este cazul, indiferent ce persoană se află în spatele unei asocieri sau acelui contract. Eu am o vorbă: este prieten cu mine cel care respectă regulile jocului, care respectă prevederile legale, atunci când facem o înțelegere sau o asociere. (Valentin BĂLĂNESCU)