A venit în România în 1995, pentru a începe o afacere. A cumpărat Pensiunea Aristocratis, la Târgu Neamț, și a reușit. S-a îndrăgostit, nu numai de România, ci și de Ionela, actuala soție, cu care are doi copii. Dacă, în 2012, a cochetat cu politica și administrația, fiind, pentru o scurtă perioadă, consilierul personal al primarului Daniel Harpa, anul trecut a fost ales vicepreședinte al Camerei de Comerț Neamț.
– Cine este Francesco Capuano?
Îmi place să cred că sunt un vero rumeno, cum se zice în italiană. Sunt, înainte de toate, un român îndrăgostit de România și de oamenii de aici. Chiar dacă sunt de origine italiană, mă consider un român care dorește să pună umărul la dezvoltarea acestei zone minunate în care trăim, Târgu Neamț. Apoi, mai sunt și un soț fericit, un tată fericit și un om împlinit. Încerc să nu trec prin viață fără să las ceva în urma mea și încerc să fac totul bine, astfel încât cei din jur să fie mulțumiți de mine.
– Cum e să fii investitor în România? Cum e să investești în turism?
Prefer termenul ”om de afaceri” decât investitor și o să vă spun și de ce. Să fii om de afaceri în România este, în esență, același lucru cu a fi om de afaceri oriunde în lume. Îți trebuie acea neliniște, care te face să simți produsul, care te face să simți că poți construi echipe cu care să lucrezi în cel mai echilibrat mod posibil. În plus, în România este mai atractiv decât în Italia, de exemplu. Ca să dau numai un exemplu, în Italia impozitul pe profit este de 50%, plus 12% impozit pe dividende, iar mâna de lucru este mult mai scumpă. Să investești în turism în România e o afacere bună, dacă e să ne luăm după ceea ce zic oficialii noștri. Conform cifrelor oficiale, fiecare euro investit generează 20 de euro. Poate părea fantastic la prima vedere, dar, dacă e să ne raportăm la veniturile din turism pe cap de locuitor, în România acest indicator este de 10 euro per persoană, în Bulgaria este de 70 de euro per persoană, în Cehia este de 50 de euro per persoană și în Croația este de 140 de euro per persoană. Practic, dacă e să ne raportăm la experiența mea personală, după șase ani de investiții majore în afacerea noastră, este primul an în care am început să câștigăm mai mult decât investim.
– Cum ați început și când?
Am venit în România în 1995. Căutam o fabrică pentru producție, într-un loc liniștit și cu manoperă mai ieftină decât în Italia. Pe atunci, aveam un băiat care lucra la mine, în Italia, Cătălin Grosu, din Târgu Neamț, și el m-a adus aici. La acea vreme, era primar domnul Serafim Lungu, care m-a ajutat mult să încep afacerea mea aici. În 2008, am cumpărat Pensiunea Aristocratis și, în acești șapte ani, am încercat să o dezvolt.
– Ce părere aveați despre România și despre români înainte de a veni aici și ce părere aveți acum?
Nu prea aveam o părere despre România și despre români înainte să vin aici. Știam numai că e o țară comunistă din Est. Acum, sunt de 20 de ani aici, sunt căsătorit cu o româncă și am două fete, iar de un an și jumătate sunt și cetățean român. Așa că mă întrebi ce părere am despre țara mea și ai mei compatrioți. Suntem super, suntem cei mai tari! Când e de muncă – muncim. Dar ne și distrăm cum nu face niciun alt popor din lume! Am mulți prieteni români, și în Italia, și în România. Dușmani am puțini.
– Ce presupune să fii investitor în turismul românesc? Care este secretul unui turism de calitate?
Să fii investitor în turismul românesc este o provocare. În primul rând, pentru că e un domeniu cu o foarte mare concurență. În zonele fierbinți din jurul obiectivelor turistice, mânăstirilor, cetăților, peisajelor naturale consacrate, s-a investit în turism și încă se investește. Cred, însă, că secretul unui turism de calitate nu este să intri în lupta concurenței, cu ceilalți competitori, ci să te concentrezi pe crearea unei experiențe memorabile turistului. Prin diferențiere calitativă, prin focalizarea atenției pe client, ne vom ridica la nivelul așteptărilor lui. Pentru că reputația noastră pe asta se bazează: pe calibrarea exeprienței turistului la așteptările pe care le are pășind în locația noastră, eventual depășindu-le de fiecare dată.
– Ce satisfacții ați avut? Care e răsplata muncii dvs.?
În primul rând, familia mea, soția și copiii. La muncă, am satisfacții de fiecare dată când văd un turist care-mi vorbește direct și mă felicită pentru ceea ce i-am oferit, indiferent dacă e vorba de cazare, de un eveniment în familie, de o petrecere sau, pur și simplu, o masă. Satisfacții am de fiecare dată când un turist revine și în al doilea an sau când vin turiști la recomandarea prietenilor. Satisfacții am de fiecare dată când primesc un feedback bun și aprecieri la adresa echipei noastre. Satisfacțiile pe care le simți în mod direct în dimineața în care traversezi holul de la recepție sau sala restaurantului și vezi oamenii mulțumiți. Sunt răsplata zilnică. Pot să vă spun că, la Piatra Neamț, am deschis Berăria Nenea Iancu, care are un mare succes, succes care vine ca urmare a serviciilor pe care le oferim și a calității berii, dar și a preparatelor. Din meniul berăriei, fac parte specialități culinare gustoase, care delectează simțurile oricărui pretențios: mici pe frigărui, carne la grătar, hamburger, garnituri și salate. Carnații picanți ce te îmbie la o bere Nenea Iancu, iar, dacă ai poftă de ceva dulce, te răsfățăm cu deserturi fine, din care nu lipsesc deja celebrele tarte prospete cu mere sau cu fructe de pădure. Berăria Nenea Iancu pune la dispoziția clienților noștri un spațiu închis, cu o capacitate de 50 locuri la masă, iar în sezon terasa găzduiește aproximativ 100 de persoane. Așteptăm și iubitorii sportului la fiecare eveniment sportiv, în fata ecranelor mari pe le-am pregătit special pentru ei.
– De curând, ați avut parte de o satisfacție deosebită…
Da, e adevărat. În ultima perioadă, am avut parte de satisfacții deosebite, mai ales că s-au adunat evenimente, unde am obținut o serie de distincții foarte importante pentru noi. Acum trei săptămâni, am fost nominalizat și am câștigat premiul ”Cea mai reprezentativă locație din Moldova” la Gala Turismului Fashion TV Tourism Awards, iar la sfârșitul săptămânii trecute, am fost nominalizați și am urcat din nou pe podium, la Romanian Digital Travel Awards, obținând locul al II-lea, la categoria ”Cea mai populară pensiune din România”. Romanian Digital Travel este cel mai important eveniment dedicat dezvoltării în mediul online a afacerilor din domeniul turismului din România. Conferința a fost succedată de prima ediție a Romanian Digital Travel Awards, eveniment în cadrul căruia au fost premiate cele mai populare business-uri din industria turismului din România. În cadrul categoriei ”Cea mai populară pensiune din România”, Pensiunea Aristocratis a fost nominalizată, împreună cu o serie de alte nume de prestigiu din turismul românesc, urcând pe podium și ocupând locul al II-lea. Faptul că locul I a fost adjudecat de ATRA Doftana, iar locul al III-lea de Conacul Archia nu face decât să ne onoreze și să ne oblige să ridicăm constant standardul de excelență, astfel încât, în final, adevăratul câștigător să fie turistul.
– Sunteți un om de afaceri cu experiență și, totodată, vicepreședinte al Camerei de Comerț și Industrie Neamț. În această dublă calitate, cum vedeți dezvoltarea și promovarea turismului județului, mai ales pe zona Târgu Neamț?
În primul rând, trebuie lucrat în tot județul, implicit și la Târgu Neamț, lucru care a și început. Noul primar de aici, de exemplu, dl Harpa, în ultimii trei ani a dezvoltat foarte mult orașul, care acum e mai atractiv, mai frumos, și oferă mai mult unui turist care vine în zonă. Nu e de ajuns, dar drumul e cel bun. Trebuie create atracțiile pentru turiști, astfel încât aceștia să rămână în zonă cel puțin trei zile. Deocamdată, avem doar un turism religios, scurt, de maximum două zile. Nu e bine așa.
– Care ar trebui să fie rolul statului în promovarea turismului și care ar trebui să fie rolul investitorilor în acest domeniu?
Statul ar trebui să fie măcar consecvent în politica economică pe care o promovează. În felul acesta, omul de afaceri s-ar afla în situația fericită de a-și face planuri de viitor, pe care chiar să le poată dezvolta ulterior. Investitorul în turism ar trebui să știe și cum se face turismul în străinătate, pentru a putea oferta corespunzător și turistul străin. Nu am așteptat niciodată să-mi facă statul afacerea mai bine decât mi-o fac eu. Nimeni nu-ți cunoaște afacerea mai bine decât tine.
– Care ar trebui să fie rolul mediului de afaceri într-o societate ca a noastră? Întreb asta pentru că suntem o țară de asistați sociali, în loc să ne îndreptăm spre o cultură a micului întreprinzător.
Nu-mi place expresia asta, că suntem o țară de asistați sociali. Văd o mulțime de oameni care chiar se zbat în fiecare zi să construiască ceva. Și, pentru că se zice că ești media oamenilor care te înconjoară, să știi că am o mulțime de prieteni care au afaceri în diverse domenii, mai mari sau mai mici, care au pornit afaceri, care au avut eșecuri, dar au pornit de la început. Pe de altă parte, investitorul, în turism și nu numai, este obligat să se dezvolte, să învețe mereu. Afirmația care spune că afacerea ta nu poate crește mai mult decât tine, cel care o conduci, este perfect adevărată.
– Aveți regrete, dle Capuano? Dacă ar fi să o luați de la început, ați face aceleași lucruri?
În viață trebuie acceptate și lucrurile bune, și cele rele, și satisfacțiile, și greșelile. Așa că nu am regrete. Sunt foarte mulțumit de viața mea așa cum este și pentru asta mulțumesc lui Dumnezeu. Aș face tot ce am făcut de la început, poate cu mici diferențe. Pentru rezultatele obținute până acum, vreau să mulțumesc foarte mult angajaților mei. Mulți dintre ei au fost alături de mine încă de la început și datorită lor am ajuns până aici, cu aceste rezultate fantastice. Dar cel mai mult vreau să-i mulțumesc soției mele, Ionela, care lucrează cu mine zi de zi și care are meritul de cel puțin 50% pentru tot ce am realizat până acum în România.
Ciprian Traian STURZU