În Neamț, potrivit inspectorilor școlari, pentru 17 absolvenți de clasa a VIII-a, prima probă a evaluării naționale nu s-a încheiat încă. Nu mai puțin de 16 elevi de la Școala Gimnazială din Dochia au fost nevoiți să intre în examen cu 4 ore întârziere din cauza unor defecțiuni tehnice. La o altă școală, un candidat a întârziat o oră, dar, cu toate acestea, a primit acordul Ministerul Educației pentru a intra la evaluarea națională. „Precizăm că toți elevii care sunt acum în evaluarea națională și susțin examenul la limba și literatura română respectă procedurile legale, conforme cu metodologia de examen. Elevii au intrat în examen la ora 13 și au ca timp de rezolvare a subiectelor până la ora 15. La Școala Gimnazială Dulcești, un candidat a întârziat o oră și, în urma solicitărilor noastre, Ministerul Educației i-a permis să intre la evaluare. La Școala Dochia, 16 elevi au intrat la ora 13 la evaluare din cauza unor probleme tehnice. Pentru aceștia există subiecte de rezervă”, a declarat prof. Mihai Floroaia, inspector școlar general adjunct al IȘJ Neamț. Inspectorul a mai adăugat faptul că cei 16 copii au primit apă și câte un pachet cu mâncare, iar părinții au fost înștiințați despre această situație. După prima probă, 86 de elevi, dintre cei înscriși la evaluare, nu s-au prezentat în sălile de examen.
Pentru cei care au dat examenul în regim normal, subiectele, așa cum ne-au spus elevii, nu i-au pus în prea mare dificultate. Și inspectorii sunt de părere că subiectele au fost de dificultate medie, iar șansele elevilor la o notă mare sunt reale. La primul subiect, elevii au avut de valorificat cunoștințele despre basm (”Lupul cel năzdrăvan și Făt-Frumos”, text cules de Petre Ispirescu). De asemenea, candidații de la evaluare s-au „confruntat” cu elemente de lexic, ortografie și semnificații ale cuvintelor, vizate fiind: antonimele, rolul cratimei, sintagme care marchează timpul acțiunii. Tot la primul subiect, au mai avut de formulat două idei din textul dat. La cel de-al doilea subiect, elevii au avut de valorificat informații din textul „Este ziua iei românești: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată”, de Oana Antonescu. Cerințele au vizat înțelegerea textului, identificarea funției sintactice a unor cuvinte subliniate, identificarea unor valori morfologice a unor propoziții subordonate precum și construirea unor fraze în care să existe o subordonată completivă indirectă.
„Apreciez că subiectele, așa cum au fost ele formulate, în varianta numărul 9, sunt în conformitate cu programa de examen și au toate cunoștințele însușite de elevii de gimnaziu. Cred că, gradul mediu de dificultate va conduce la un scor bun pe care-l vor obține elevii nemțeni”, a declarat prof. Gheorghe Brânzei, inspector școlar de limba și literatura română din cadrul IȘJ Neamț. Potrivit calendarului evaluării naționale, mâine, 23 iunie, urmează proba la limba și literatura maternă. (M. TEODOROF)