ACTUALIZARE 2: Casa Națională de Asigurări de Sănătate a reamintit, în urmă cu câteva minute, “actorilor” din sănătate cum funcționează sistemul informatic. Chiar dacă reacția CNAS a fost, după părerea noastră, cel puțin întârziată (3-4 ore de la eveniment), aceasta indică totuși că sistemul are încă o grămadă de necunoscute pentru cei care trebuie să-l utilizeze. La fel de îngrijorător ca și faptul că performantul sistem informatic “cade” când îți este lumea mai dragă. În rest, sănătate maximă! Avem nevoie! Iată precizările CNAS: “În această dimineață, a apărut o defecțiune la sistemul cardului de sănătate, dar acest lucru nu trebuie să blocheze accesul pacienților la servicii medicale sau să îl îngreuneze. Există normele de utilizare a cardului de sănătate în care este prevăzută această situație în care furnizorii trebuie să utilizeze cardul în sistem offline. Mai exact, introduc cardul în cititor, acolo rămâne o amprentă de timp locală, pentru că principalul rol al cardului este de a lăsa o amprentă de timp în sistem. Această amprentă va fi urcată în sistem în termen de 72 de ore. În cazul în care mai sunt furnizori care nu își reamintesc acest lucru, CNAS a postat pe site pașii care sunt de urmat în această situație. Important este ca pacienții să nu aibă de suferit în astfel de situații”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAS, Mihaela Tănase. (M. CONSTANTINESCU)
ACTUALIZARE 1: „Am discutat cu președintele Casei de Asigurări de Sănătate Neamț și ni s-a spus că e o problemă la nivel național care se va rezolva. Am avut o discuție cu medicii din Policlinică și le-am explicat că trebuie ori să reprogrameze consultațiile de astăzi, ori să trimită în Unitatea de Primiri Urgențe cazurile considerate grave. Nu avem ce să facem, nu depinde de noi”, a declarat dr. Ioan Lazăr, managerul Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț.
„Nu au venit mai mulți pacienți decât de obicei. Până la această oră. Iar din Policlinică nu a fost, deocamdată, redirecționat spre noi, niciun pacient. Vom vedea pe parcursul zilei, dacă situația sistemului informatic nu se remediază”, a declarat Lavinia Filimon, asistent social UPU.
„Afectează, bineînțeles, foarte tare, medicii de familie. Aceștia nu vor putea să acorde niciun fel de consultație și nici nu vor putea elibera rețete compensate. Astăzi, dacă sistemul nu se remediază, medicii de familie muncesc degeaba. Fac voluntariat, neexistând nicio formă de validare a serviciilor medicale. Un serviciu medical se raportează în sistem în 72 de ore, dar un bolnav acut, de exemplu, trebuie să ia rețeta în 24 de ore. Să nu uităm că e vineri. Dacă CAS se va hotărî să ne plătească pentru vinerea noaptea, sâmbătă și duminică… în spirit de glumă și cu ghilimelele, de rigoare, evident”, a declarat dr. Mihaela Covrig, președintele Asociației Medicilor de Familie Neamț. (Oana IOSUB TOMA)
ȘTIRE INIȚIALĂ: În această dimineață, sistemul informatic al Caselor de Asigurări de Sănătate din toată țara a picat, punând răbdarea pacienților și medicilor la încercare. „Ni s-a transmis de la Casa Națională că problema se va remedia în câteva minute”, a declarat jr. Radu Firăstrău, președintele Casei de Asigurări de Sănătate Neamț. Acest lucru înseamnă blocarea activităților de orice natură ale Caselor județene, de la eliberarea de adeverințe sau carduri pentru asigurați, până la înregistrarea contractelor sau situației financiare a furnizorilor de servicii medicale. În același timp, și cel mai important, în acest moment, orice persoană care se află la medic pentru o consultație, trebuie să aștepte până la deblocarea sistemului, deoarece serviciul medical nu poate fi validat prin cardul de sănătate. (Oana IOSUB TOMA)