În aceste zile, o parte dintre profesorii din Neamț ne-au semnalat că au primit, via Ministerul Educației, un „ghid de intervenție pentru alimentație sănătoasă și activitate fizică în grădinițe și școli”. Acest ghid, așa cum am aflat, se găsește în format electronic și pe site-ul instituției pomenite. Un ghid apreciat de cei care au avut răbdarea să-l parcurgă (152 de pagini) și din care desprindem informații prețioase despre sănătate și sfaturi pe care cadrele didactice (și nu numai) le pot aplica la ore, în vederea educării elevilor privind adoptarea unui stil de viață sănătos. „Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Grantului Norvegian 2009-2014”, stă scris la începutul ghidului, ceea ce ne duce cu gândul la faptul că s-au accesat fonduri pentru un asemenea demers.
Ce impact poate avea el în școli?
Un profesor, sub protecția anonimatului, a acceptat să ne spună că „La nivel teoretic, ghidul rămâne doar un ghid. Unul bun, dar nu ai ce să faci cu el, decât dacă, nu cumva, la nivel de minister există intenția de a se aplica o nouă metodologie care să se susțină pe acest ghid”.
Și mai interesant este că, tot din această „operă”, aflăm că „țara noastră se situează printre țările cu cea mai mică pondere a adolescenților, băieți sau fete, care desfășoară zilnic activitate fizică. (…) Conform recomandărilor OMS, copiii școlari trebuie să efectueze zilnic cel puțin 60 de minute de activitate fizică moderată/intensă !”.
Cu toate acestea, oficial, în școlile din România, la nivel primar, orele de sport sunt în număr de două. Și se păstrează așa până la clasa a VII-a, iar la clasa a VIII-a se face o singură oră de sport pe săptămână. Mai mult, nu în puține dintre curțile școlilor se vând produse care nu încurajează deloc un stil de viață sănătos, iar, pe lângă toate acestea, nici săli de sport nu prea există (discriminări între urban și rural nu există). Și, totuși, prioritar pentru Ministerul Educației pare să fie tot partea teoretică a lucrurilor. „Ghidul a fost realizat în cadrul proiectului: «Intervenții la mai multe niveluri pentru prevenția bolilor netransmisibile asociate stilului de viață în România» – Programul RO 19 «Inițiative în sănătatea publică», prin revizuirea materialului elaborat în cadrul proiectului «Creșterea accesului la servicii de prevenție medicală primară pentru copiii și adolescenții din România. Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul copiilor și adolescenților din România», derulat de Institutul Național de Sănătate Publică”, se precizează pe site-ul Ministerului Educației.
Am reținut cuvintele ”proiect”, ”intervenții”, ”inițiative”. Celelalte – ”servicii de prevenție medicală”, ”alimentație sănătoasă”, ”activitate fizică”, chiar ”sănătate publică” – poate ar fi momentul să depășească stadiul fizic de simple cuvinte, să iasă din cadrul strâmt al unor proiecte pe bani mulți, care spun multe și nu spun nimic, și să devină un stil de viață, pe linie ierarhică, de la Minister în jos.
Marian TEODOROF