0233 235.907 office@mesagerulneamt.ro

Birocrația care naște monștri – Studiu de caz Grădinița ”Floare de Colț”

În ultima săptămână, s-au desfășurat ostilități într-un scandal specific perioadei, în cadrul unei unități de învățământ. Vorbim aici despre Grădinița ”Floare de Colț”, partea a Școlii ”Daniela Cuciuc” din Piatra Neamț. În sinteză, mai mulți părinți, nemulțumiți de calitatea mâncării primite de la o firmă de catering și de faptul că a fost închisă bucătăria grădiniței, din lipsă de investiții și proastă gestiune, au cerut autorităților să facă o anchetă. Mai ales că grădinița a trecut printr-un episod la începutul anului, fiind închisă o vreme, după ce câțiva copii s-au îmbolnăvit.

Dacă părinții nu erau insistenți, totul s-ar fi mușamalizat în dulcele stil local, în care rahatul se ascunde sub preșul Inspectoratului Școlar, al Primăriei sau al boss-ului de partid care patronează nu numai spiritual instituția de învățământ. În cazul nostru, au fost deja câteva gingașe telefoane de partid, care au transmis duioase amenințări către două doamne care au ghinionul să lucreze în instituții de stat.

gradinita-floare-de-colt

Din toate controalele făcute, a rezultat un document, făcut pe mâna Prefecturii, care arată exact gradul de responsabilitate al fiecărei instituții implicate. Vă rugăm să nu uitați că este vorba despre copii de grădiniță și că, dincolo de un contract de catering, vorbim despre o parte a sistemului de învățământ GRATUIT din România. Ca să nu mai vorbim că ar trebui să fie și unul foarte profesinalizat la nivel de management și al relației școală – copii și părinți.

 * Inspectoratul Școlar Neamț sau cum să te speli pe mâini

Cum a verificat Inspectoratul Școlar situația de la Grădința ”Floare de Colț”? Cu multă deontologie profesională și corectitudine politică. Citind consemnarea din raportul Prefecturii, apare firesc impresia că Inspectoratul este undeva sus și privește ca un observator neutru situația, el neavând nicio responsabilitate sau implicare:

«Conform adresei nr. 1360/22.11.2016, înregistrată la Instituția Prefectului cu nr. 16.242/23.11.2016, Grădinița cu program prelungit ”Floare de colț” Piatra Neamț are în dotare bloc alimentar cu bucătărie, care a funcționat până în anul școlar trecut, respectiv 2015-2016. Controalele DSP prilejuite de cazurile de enterocolită din februarie – martie 2016 au evidențiat starea necorespunzătoare a bucătăriei și a utilajelor din dotare și s-au recomandat demersuri pentru înlocuirea acestora.

Au fost adresate solicitări primăriei municipiului Piatra Neamț, din partea școlii, pentru alocarea de fonduri necesare reabilitării bucătăriei și s-au primit fonduri pentru înlocuirea parțială a utilajelor.

În urma restructurării schemei de personal de la începutul anului 2015, corelată cu finanțarea unităților de învățământ, s-a operat reducerea numărului de personal nedidactic de la această grădiniță, astfel încât un număr de patru clase revenea unei îngrijitoare, o situație greu de gestionat fără să creeze convulsii, nemulțumiri ale părinților, situații de risc pentru copii.

Dotarea parțială a bucătăriei și câteva măsuri de igienizare, fără o reabilitare consistentă, precum și schema de personal redusă, au constituit principalele argumente în hotărârea de a închide temporar bucătăria grădiniței ”Floare de Colț” și servirea mesei prin firmă de catering.

Din discuțiile purtate cu personalul grădiniței, cu cadrele didactice, nu s-au evidențiat probleme care să fi fost sesizate de către părinți cu privire la cantitatea ori calitatea produselor servite copiilor (Păi, atunci de ce s-a mai mers în control, tovarăși? n.n.). Lista meniurilor a fost preluată de furnizor din documentele existente la cabinetul medical al grădiniței, iar meniurile, gata preparate, sunt verificate de asistenta medicală la momentul sosirii în unitate.

Personalul de la bucătărie a fost redirecționat către sectoare, în sprijinul copiilor.

Pe parcursul cercetării s-a constatat că au existat diferite disfuncționalități care au adus în discuție acordul membrilor consiliului de administrație privind firma de catering (lipsa unor semnături în procesul verbal de ședință CA), comunicarea cu părinții, lipsa unui contract de prestări servicii cu părinții la începutul anului școlar, lipsa gramajului și alergenilor din lista de meniuri zilnice, lipsa unui control competent privind toate verigile preparării hranei (eliberarea alimentelor pentru meniul zilnic, în starea indicată pe ambalaj, cantitatea și calitatea materiei prime), lipsa unui contract încheiat cu un medic care ar avea competență să vizeze meniurile.

În concluzie, este necesară o evaluare a costurilor referitoare la dotarea și reamenajarea bucătăriei și valorificarea acestui spațiu, în folosul copiilor, dar cu respectarea normelor care vizează siguranța și securitatea alimentelor».

Și cam atât au zis cei de la Inspectorat.

Păi, dragi tovarăși și prieteni, dacă au existat lucruri, precum lipsa unui contract cu un medic, lipsa comunicării cu părinții, lipsa acordului Consiliului de Administrație, probabil că nu vor fi probleme la nivelul calificativelor pe anul acesta la nivel de ”Foarte bine”, nu-i așa?

 * DSP sau cum să te faci că problema nu există

Direcția de Sănătate Publică este cea mai laconică în relatările de la Prefectură. Practic, DSP nu face decât să spună ce știa toată lumea, fiindcă, în definitiv, la fel ca tovarășii și prietenii de la ISJ, ce rost ar avea să se implice? Ce spun cei de la DSP poate fi folosit de oricare dintre părțile în conflict, în funcție de interese.

«Conform informării f.n.( dacă este așa, e neoficială? – n.n.) din 17.11.2016, înregistrată la Instituția Prefectului cu nr. 16.197/22.11.2016, în urma evaluării condițiilor igienico-sanitare de la firma de catering și sala de mese din unitatea preșcolară nu au fost găsite neconformități care să constituie un risc pentru sănătatea copiilor.

Sunt respectate prevederile Legii nr. 12/2008 și Ord. MS nr. 1563/2008 la elaborarea meniului, care este întocmit și avizat de personalul medical de la cabinetul medical al grădiniței și aprobat de către conducătorul unității.

Deși în prezent de la blocul alimentar este utilizată doar sala de servire a mesei, sunt îndeplinite condițiile igienico-sanitare de funcționare

Totul este bine peste tot! Ce rost mai au controalele în lumea perfectă în care trăiesc Morenciu și ai lui?

 * Protecția Consumatorilor sau cum să fii ceva mai la obiect

Instituția trimte Prefecturii o informare care, deși mai apropiată de temă, ridică semne de întrebare asupra seriozității controalelor făcute în timp. Nu vorbim aici despre pile și posibilități de influențare sau stopare a lor. Pentru început, să citim constatările:

«La Grădinița cu Program Prelungit Floare de Colț Piatra Neamț: au fost solicitate contractele de prestări servicii de învățământ școlar încheiate între conducerea grădiniței și părinți, pentru fiecare grupă, având în vedere faptul că la controlul anterior nu erau semnate. Din analiza acestor documente, reiese faptul că nu sunt înscrise informațiile privind modalitatea de asigurare a alimentației copiilor (firma de catering, datele de identificare), tariful perceput (lei/zi) și modalitatea de plată. Au fost solicitate copii ale proceselor-verbale întocmite cu ocazia ședințelor cu părinții. Nu rezultă din înscrisurile efectuate faptul că s-a pus în discuție, la toate grupele, modul de asigurare a alimentației copiilor prin firma de catering și costurile aferente (în 3 situații).

  1. a) listele meniu afișate nu au înscrise gramajul/porție pentru fiecare preparat culinar servit și mențiunile obligatorii privind componentele alergene din fiecare produs alimentar (obligația de informare revenind firmei de catering).
  2. b) la SC Experience Catering SRL au fost verificate măsurile dispuse la controlul anterior și s-a constatat că acestea au fost îndeplinite parțial:

nu s-au înscris gramajele și componentele alergene pentru fiecare preparat culinar; nu sunt completate, la zi, graficele de temperatură pentru aparatele frigorifice; nu sunt păstrate probe din preparatele culinare servite copiilor, în data de 14.11.2016; cantitatea de 4,5 kg carne de porc, în stare congelată, fără etichete cu principalele elemente de identificare și caracterizare.

Drept urmare, pentru aceste abateri, operatorul economic a fost sancționat contravențional cu avertisment și amendă contravențională în valoare de 4.000 lei și s-a dispus măsura remedierii deficiențelor constatate

Din câte înțelegem noi, la firma de catering sunt nereguli. Carne fără elemente de identificare (care ajunge pe masa copiilor, nu?), nu sunt păstrate probe de hrană (adică, prinde hoțul, scoate-i ochii după, dacă mai poți!), dar și alte lucruri, iar pentru asta se dă o amărâtă de amendă. Nimeni nu ne-a spus dacă firma are și alte contracte, cu alte unități școlare ori cu altfel de unități sau doar acest contract se derulează așa… cum se derulează. E suficient să constați, să dai o amendă, care va fi oricum contestată, sau ar trebui să te implici un pic mai mult și cu aplicarea strictă a legii? Iar la nivelul grădiniței ce sancțiuni s-au aplicat?

 * Inspectoratul de Poliție al Județului Neamț – totul este OK!

De la poliția județului, Prefectura este informată că totul este în regulă, că există un contract și el respectă o lege, că are o valoare (o și menționează), că patronul (fost polițist, dacă vorbim despre soțul administratorului – n.n.) a declarat că nu a avut reclamații și, dacă el a declarat asta, totul este OK. Sinteza din raportul Prefecturii o puteți citi aici:

http://mesagerulneamt.ro/wp-content/uploads/2017/04/Banner-web-Tehnoprod-04-2017.jpg

«Adresei nr. 349636/23.11.2016, înregistrată la Instituția Prefectului cu nr. 16.245/23.11.2016.

La data de 12.09.2016 a fost încheiat contractul de prestări servicii nr. 162 între între Școala Gimnazială ”DANIELA CUCIUC”, în calitate de beneficiar, și SC EXPERIENCE CATERING SRL, în calitate de prestator, pentru o perioadă de 3 luni, având ca obiect asigurarea mesei zilnice pentru un număr de 250 copii la prețul de 9 lei.

Contractul de prestări servicii a fost încheiat cu respectarea prevederilor art. 7 pct. 5 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, valoarea totală fiind de 40.515 lei, cu TVA.

Contractul de prestări servicii a fost încheiat cu respectarea prevederilor art. 7 pct. 5 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, valoarea totală fiind de 40.515 lei, cu TVA.

Cu ocazia audierii administratorului societății comerciale, a rezultat faptul că, de la data deschiderii activității de catering, respectiv luna iulie 2015, și până în prezent, nu a fost înregistrată nicio reclamație cu privire la pregătirea și servirea mesei.»

Noroc că nu a fost întrebat și despre controalele celor de la OPC.

 * Primăria Piatra Neamț sau cum nu miroase usturoiul

Primăria Piatra Neamț se comportă la fel ca Inspectoratul Școlar Neamț, deși are atribuții esențiale în privința funcționării grădiniței. Din punctul său de vedere, de vină pentru situație este personalul nedidactic insuficient, nu faptul că bucătăria nu a fost dotată corespunzător, lucru care contituie obligația sa, ca instituție care se bate cu pumnul în piept despre ce mare grijă are de viitorul acestui oraș. În februarie, s-a constatat că lucrurile stau prost cu dotarea, iar acum răspunsul sună cam așa:

«S-a apelat la varianta privind furnizarea mesei calde de către o firmă de catering, deoarece personalul nedidactic este insuficient, nu se poate asigura, la nivelul impus de legislație supravegherea, ajutarea copiilor la grupurile sanitare, în prezent personalul de la bucătărie este folosit în acest scop. (Deci, bucătăresele șterg copiii la fund, îngrijitoarele fiind concediate, că niște capete pătrate au greșit încadrarea – n.n.)

Personalul de la Grădinița ”Floare de Colț” nu cunoaște conținutul contractului încheiat cu firma de catering. Contractul expiră în decembrie 2016.

Asistentele întocmesc și trimit lista cu meniul zilnic pentru două săptămâni (după două săptămâni se reia meniul) firmei de catering, verifică organoleptic cele două feluri de mâncare servite zilnic. Lista meniu este afișată, la întocmirea meniului se tine cont de sugestiile părinților. (Cum au constatat cei din primărie acest lucru?) Suma plătită de părinți pentru hrana zilnică a preșcolarilor, primită de la firma de catering, este aceeași, respectiv 9lei/zi/preșcolar.

Personalul de la grădiniță prezent la discuțiile cu comisia de verificare este mulțumit de calitatea mâncării primită de la firmă. (Tot personalul este mulțumit? Are și el porții?) Hrana este suficientă, după servirea mesei au rămas porții neconsumate și, la momentul controlului, era fierbinte. (Semn că momentul pentru control a fost bine ales; mai greu de înțeles e cum au rămas porții neconsumate la o mâncare atât de bună).

Pentru rezolvarea problemelor ridicate în petiție de către părinți, trebuie realizate următoarele:

  • informarea tuturor părinților despre numărul de personal nedidactic existent la grădiniță și discutarea celor două variante privind asigurarea serviciilor: fie prepararea mesei calde în bucătăria grădiniței, și asistența copiilor va avea de suferit, fie asigurarea mesei calde de către o firmă de catering și personalul de la bucătărie va fi folosit la grupele de copii (ca în prezent). (Domnule primar, de ce există doar aceste două variante, atâta poate o instituție pentru copiii dintr-o grădință

  • dacă părinții optează pentru încheierea unui nou contract cu o firmă de catering, să fie implicați în procedura de achiziție, prin intermediul reprezentaților acestora și, după încheierea contractului, să se permită unui număr redus de părinți, cu condiția respectării normelor de igienă, să asiste la primirea și servirea mesei;

  • dacă părinții optează pentru prepararea mesei în bucătăria proprie, Primăria municipiului Piatra Neamț va instala mașina de gătit din inox cu șase ochiuri care acum se află în Școala Gimnazială ”Daniela Cuciuc” și este nefolosită, va mai achiziționa și instala un aragaz, pentru a nu se mai folosi actuala mașină de gătit decât eventual parțial, deoarece, în prezent, hota de evacuare a gazelor arse și a vaporilor prezintă probleme de funcționare.»

Și cine ar trebui să se ocupe de hotă, Primăria Grințieș?!

 * Concluzii și constatări amare

Lecturând modul cum au înțeles instituții ale statului să se implice în această chestiune, concluzia este una singură: avem șefii pe care-i merităm și n-ar trebui să ne mai plângem de nimic. Inspectoratul zice că nu există condiții la bucătărie, primăria că nu este personal suficient, DSP, acompaniată de IPJ, zice că totul este bine, Protecția Consumatorului zice că nu e bine nimic, dar că asta este, ea a dat o amendă.

Între timp, parte dintre părinți contestă contractul cu firma de catering și calitatea mâncării, directoarea și oamenii ei îi contestă pe părinții respectivi, se produce o ședință în care inspectorul școlar Milea nu a prezentat niciun raport, în care – spun contestatarii – Primăria a fost reprezentată chiar de cumnata directoarei, lucru greu de acceptat, și că, în general, nimeni nu a răspuns la nicio întrebare. Concluziile oficiale sunt prezentate în raport și arată, fără niciun dubiu că lucrurile nu stau foarte bine în acest caz.

«După cazurile de îmbolnăviri ale copiilor, din luna februarie 2016, a fost efectuată o igienizare generale urmată de dezinfecția terminală în toate spațiile din grădiniță. Ulterior, Direcția de Sănătate Publică Neamț a repetat probele de sanitație și aeromicrofloră, cu rezultate corespunzătoare, constatând că blocul alimentar îndeplinește condițiile igienico-sanitare de funcționare.

Raportat la constatările DSP Neamț, decizia directorului Școlii Gimnaziale ”Daniela Cuciuc”, de externalizare a serviciilor de asigurare a hranei pentru preșcolari, nu se impunea cu necesitate.

Hotărârea Consiliului de administrație privind contractarea unei firme de catering nu a fost luată cu majoritatea membrilor acestuia. Din cei 13 membri, doar 6 au semnat procesul verbal, printre aceștia neregăsindu-se cei 3 reprezentanți ai părinților. Se pune astfel problema de legalitate a tuturor hotărârilor luate în ședința respectivă.

Directorul Școlii Gimnaziale ”Daniela Cuciuc” nu a putut proba în fața comisiei de verificare faptul că părinții au fost consultați sau măcar informați cu privire la externalizarea serviciilor de asigurare a hranei pentru preșcolari, deși părinții suportă cheltuielile.

Directorul Școlii Gimnaziale ”Daniela Cuciuc” nu a pus la dispoziția personalului de la Grădinița ”Floare de Colț” un exemplar al contractului încheiat cu firma de catering, astfel încât educatoarele și asistentele medicale nu cunosc conținutul acestuia, și nici a caietului de sarcini, anexat contractului. În această situație, nu există certitudinea că serviciile la care firma de catering s-a obligat, prin contract, au fost prestate conform prevederilor contractului și caietului de sarcini, personalul grădiniței însărcinat cu verificarea și recepționarea hranei neștiind ce trebuie să presteze firma (din punct de vedere calitativ și cantitativ).

Recepția serviciilor de asigurare a hranei nu se efectuează conform specificațiilor caietului de sarcini, respectiv prin întocmirea unor documente care să ateste îndeplinirea obligațiilor contractuale – Borderoul de porții livrate, centralizatorul cu preșcolarii prezenți, procesul verbal de recepție a hranei, însoțit de declarația de conformitate, calculul caloriilor și gramajul pe porție.

Listele meniu afișate nu au înscrise gramajul/ porție pentru fiecare preparat culinar servit și nu sunt aprobate/ avizate/ parafate de un medic nutriționist, conform caietului de sarcini.

Din analiza contractelor de prestări servicii de învățământ școlar încheiate între conducerea grădiniței și părinți, pentru fiecare grupă, reiese faptul că nu sunt înscrise informațiile privind modalitatea de asigurare a alimentației copiilor (firma de catering, datele de identificare), tariful perceput (lei/zi) și modalitatea de plată. În această situație nu este clar în ce bază legală li se solicită părinților achitarea contravalorii servicilor de preparare a hranei.

În concluzie, responsabilitatea pentru deficiențele constatate în modul de organizare a activității de asigurare a hranei pentru preșcolari o poartă conducerea Școlii Gimnaziale ”Daniela Cuciuc”, care nu a consultat părinții la luarea deciziei privind contractarea unei firme de catering și nici nu a dispus măsurile necesare pentru urmărirea modului de îndeplinire a prevederilor contractuale de către respectiva firmă. Deși părinții plătesc pentru masa copiilor, acestora nu li s-a permis accesul pentru a verifica calitatea și cantitatea alimentelor din meniu.

Având în vedere faptul că, prin semnarea contractului cu SC EXPERIENCE CATERING SRL, directorul Școlii Gimnaziale ”Daniela Cuciuc” Piatra Neamț – dna Ciobanu Daniela Gabriela – a acționat ca reprezentant al părinților, cei care achită contravaloarea serviciilor de asigurare a hranei, fără a fi mandatată de aceștia, se ridică inclusiv problema de legalitate a încheierii acestui contract. Aprecierea faptului că directorul școlii și-a depășit sau nu atribuțiile cu ocazia încheierii contractului este în sarcina părinților tuturor preșcolarilor care beneficiază de serviciile de asigurare a hranei.»

Mai bine îi lasă pe copii să gătească

Mai bine îi lasă pe copii să gătească

Valentin BĂLĂNESCU

pietricica turism
Despre autor
Adresa: str. Baltagului, nr. 6, Piatra Neamt telefon: 0233/235.907 fax: 0333/816.194

Scrie comentariu

*