În anul 2012, scriam despre Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț și deschideam o serie de articole cu privire la cheltuieli inutile sau care și-au dovedit inutilitatea în timp.
Ce scriam atunci se dovedește, la nivel de principii, mai mult decât actual: ”Reforma și investițiile din sănătate la nivel național nu reprezintă altceva decât prilej de afaceri pe banii sănătății pentru o gașcă de profitori. Spitalul Județean Neamț este exemplul perfect pentru a ilustra această afirmație. (…) Protagoniștii sunt băieți deștepți, oameni din sistem, locali și nu numai, care au învățat să folosească legile pentru îngroșarea conturilor proprii, politicieni, avocați, medici, personal angajat în funcții de conducere la Spitalul Județean Neamț sau în alte instituții din sănătate. Nu ne facem iluzii cu privire la pedepsirea lor – care ar trebui făcută în piața publică, cu smoală și pene – înaintea pedepselor penale, atâta timp cât sunt protejați politic, cât timp împart banii cu protectorii lor, cât timp bolnavii sunt priviți doar ca persoane de la care se pot (s)mulge bani. Direct – prin plocoane, indirect – prin taxe și impozite, prin medicamentele pe care trebuie să le cumpere etc.
Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț a avut mai mulți directori/ manageri în ultimii ani. Nu mai are rost să-i numim, că-i știe toată lumea. În această perioadă se organizează un nou concurs pentru postul de manager. Nu știm exact cine va câștiga, dar oricine va fi acela/ aceea, va trebui să nu mai arunce banii publici pe tot felul de contracte fantasmagorice”.
Atunci scriam, printre altele, despre câteva contracte de consultanță, pe care se cheltuiseră sute de milioane. Nu s-a schimbat mare lucru. Și acum se cheltuiesc banii pe același tip de lucrări, în condițiile în care datoriile cresc lunar, investițiile au stagnat și soluțiile se lasă așteptate.
* Contracte de consultanță fără noimă
Într-o singură zi, pe 19 septembrie 2011, Spitalul Județean de Urgență Neamț încheie 3 contracte de prestări servicii în valoare de 135.000 mii lei (1 miliard 350 de milioane lei vechi!!!!) cu societatea ”Centru pentru Managementul Serviciilor de Sănătate” SRL București. Contractele se referă la 3 studii de fezabilitate pentru externalizarea serviciilor de curățenie (35.000 lei), a Blocului Alimentar (50.000 lei) și a secției Radiologie, total sau parțial, (50.000 lei). Firma cu pricina primește cele trei contracte prin achiziție directă (?!?!?!!), fără licitație, pe baza a trei referate aproape identice, emise în aceeași zi cu contractele, referate care fac trimitere la o hotărâre a Consiliului de Administrație al Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț, semnată de Dan Dorin Morenciu. Firma care a primit pomana de la Neamț este condusă de Iulian Popescu, fost șef al Casei de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat la Ministerul Sănătății. În prezent un prosper privat plin de inițiativă în contracte cu diferite entități economice din zona sănătății. Mai multe despre el, în caseta specială din această pagină.
Contractele au ca termen de execuție 21 de zile de la semnarea de către ambele părți, iar ca termen de plată 30 de zile de la emiterea facturii. Cu penalizări clare în contract. Vă garantăm că plata s-a făcut mai repede de 30 de zile, în ciuda furnizorilor de medicamente. Nu stăm acum să calculăm ce se putea cumpăra pentru bolnavi cu acești bani, nici de ce atâta grabă.
Au folosit cuiva aceste studii? Dacă da, cui? Pentru că noul manager interimar al spitalului, dl. Liviu Negelschi, vorbea, de curând, despre posibilitatea de a externaliza serviciile de la bucătărie.
În aceeași perioadă s-au mai plătit și alte studii. Către SC Sisteme de Management Pegas SRL Târgu Mureș, pentru 72.912,00 lei, pentru consiliere în vederea acreditării CONAS. Pe 22 septembrie 2011, s-a semnat și un contract între Spitalul din Piatra Neamț și SC Andersen Consulting Group SRL Iași, prin care cei din urmă se obligau să acorde consultanță pentru proiectarea și predarea documentației ”Sistemului de Control Managerial conform OMFP nr. 946/2005 privind Codul Controlului Intern”. Din partea Spitalului, a semnat manager Zamfir Valeria Gabriela, directorul financiar contabil Murariu Elena, plus alții, pentru legalitate. S-au plătit 3.000 de euro, fără TVA.
Directorul DSP Neamț, de atunci și de acum, cu fermitatea care-l caracterizează, dădea la vremea aceea următoarea declarație, în care spune, în esență, că usturoiul l-au mâncat alții, el doar și-a dat avizul: ”Este o hotărâre a Comitetului Director de la Spital, format din directorul executiv (manager), medical, economic și directorul de îngrijiri, iar întreaga responsabilitate este a lor. Noi (Consiliul de Administrație) doar am avizat aceste hotărâri, aceasta este procedura: Comitetul Director ia hotărârea, noi avizăm, iar banii îi aprobă Consiliul Județean”.
Ce s-a schimbat de atunci până acum?
Aproape nimic: tot Consiliul Județean dă banii, tot Comitetul Director ia hotărârea. Să vedem cum funcționa sistemul de mistificare a procedurilor! Reluăm cazul societății ”Centru pentru Managementul Serviciilor de Sănătate” SRL București.
* Misterele CPV-urilor la Spital
CPV – Codul Comun Internațional Privind Achizițiile de Produse și Servicii (Common Procurement Vocabulary)
Orice achiziție publică se face având la bază un cod CPV, care, pentru același tip de servicii – studii de fezabilitate în cazul nostru -, ar trebui să fie identic. Mai ales că este vorba despre o singură hotărâre a Consiliul de Administrație, unde se spune clar că este vorba de studii de fezabilitate. Puși în fața sumelor care depășeau 15.000 de euro cumulat, inventivii pietreni au căutat (ei cred că au și găsit!) modalități prin care să fenteze și să justifice achizițiile fără licitație. Bineînțeles că au considerat că nimeni nu va controla CPV-urile, mai ales că ele sunt în așa fel denumite încât să păcălească pe oricine. Noi ne-am pierdut câteva ore și am constat lucruri de care, vorba cronicarului, ”se sparie gândul”.
Studiul de fezabilitate privind externalizarea curățeniei era justificat prin codul CPV 79400000-8, care sună cam așa: ”consultanță în afaceri și managementul serviciilor conexe”. O să spuneți că se potrivește. Numai că acest cod face parte dintr-o familie mai mare, care are numărul 79000000-4 și se referă la ”Servicii pentru întreprinderi: drept, marketing, consultanță, recrutare, tipărire și securitate”. După cum puteți vedea, nu prea are treabă cu un studiu de fezabilitate privind externalizarea curățeniei și codul a fost ales pentru a putea justifica achiziția directă la firma domnului fost ministru. Sună puțin penal ce spunem noi aici, dar să mergem mai departe. S-a încheiat contractul cu nr. 19835/19/09/2011, în valoare de 35.000 RON.
Externalizarea serviciul de radiologie și imagistică a avut, și ea, de un studiu de fezabilitate. Pentru acesta, s-a optat pentru codul CPV 81541220-7, care se referă la ”servicii de consultanță prestate de personalul de asistență medicală”. Are sau legătură cu subiectul? Noi credem că nu, pentru că fac parte din clasa mai mare 85000000-9, care se referă la ”Servicii de sănătate și servicii de asistență socială”. Nicio legătură cu studii de fezabilitate privind externalizările. Am căutat contracte încheiate pe acest cod CPV și am găsit contracte privind ”Servicii de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor și caprinelor și a mișcării acestora”, chiar în Neamț, de către Direcția Sanitar-Veterinară și de multe altele din țară. Dar, pentru că trebuia justificată o achiziție directă, s-a ales, tot cu sunet penal zicem noi, acest cod CPV. S-a încheiat contractul nr. 19836/19/09/2011, în valoare de 500.000 RON. Contract consecutiv primului.
Al treilea studiu de fezabilitate, cel privind externalizarea serviciilor de la Blocul Alimentar, a dus la încheierea unui alt contract, nr. 19837/19/09/2011, tot în valoare de 500.000 RON. Numai că una se citea în studiu și alta apărea în contract. Nici vorbă despre blocul alimentar, iar codul CPV 71241000-9 se referă la… ”Servicii de realizare studii de fezabilitate, servicii de consultanță și analize în domeniul medical, pentru activitățile specifice medicale cu evaluarea și analiza specifică a tuturor indicatorilor clinici”. Este clar că asemenea servicii se potrivesc ca o mănușă de box pe mâna unui chirurg la o operație, dar să nu disperăm și să mergem mai departe, la clasa superioară a codului CPV, poate găsim acolo încadrarea: 71000000-8 ”Servicii de arhitectură, de construcții, de inginerie și de inspecție”. Adică exact despre externalizarea serviciilor de la blocul alimentar de care avea nevoie Spitalul de Urgență Piatra Neamț. Este sau nu o mânăreală, o bătaie de joc pentru a putea justifica o achiziție directă spre o anumită firmă? Așa pare să fie, fapt pentru care am cerut public Curții de Conturi să facă de urgență un control privind aceste achiziții.
Este inutil să mai precizăm că toate cele trei contracte au fost semnate de echipa deja amintită.
* Misterul semnăturilor
Pe 28 decembrie 2011, solicitam conducerii Spitalului, printr-o cerere privind accesul la informațiile de interes public, să ne pună la dispoziție copii după contractele cu SC Centrul pentru Managementul Serviciilor de Sănătate SRL București, condus de Iulian Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat etc. Le-am primit, le-am citit, le-am analizat și – să vezi, acte oficiale! – ele nu semnătură în dreptul executantului, deși erau și sunt acte oficiale. Ba și fuseseră achitate. Cum s-a putut asta? Evident, din prea mult profesionalism și din prea multă încredere în firma dlui Iulian Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat etc.
Când am cerut niște lămuriri suplimentare, am primit același contracte, dar de data aceasta… semnate! Este drept, eram deja în 2012 și deja era agitație pe contracte. Cum de erau deja semnate? Simplu: pe faxul primit la redacție se vede clar că ele au fost primite de la București, de la firma dlui Iulian Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat etc., pe data de 03.01.2012. Cei de la Spital doar le-au retrimis.
Rezultă, deci, că Spitalul nu avea în arhivă aceste contracte semnate, dar, totuși, s-au făcut plăți consistente pe ele. Este greu de crezut că mai aveau și alte exemplare semnate, din moment ce au simțit nevoia să ceară de la București exemplarul lor. Interes, neglijență, prostie, rea-voință? Toate din belșug, dar mai ales dispreț pentru banii care erau pentru sănătate. CINE a decis toate aceste șmecherii cu iz penal? Așteptăm reacția celor din Consiliul Județean, de unde s-au cheltuit banii și cerem ca aceste studii – noi le avem, dar așteptăm să vedem ce publică ei – să fie puse pe site-ul Spitalului sau al Consiliului Județean. Ca să se dumirească toată lumea despre ce este vorba.
* Concluzie preliminară: bani tocați pe bază de incompetență și interese
Contractele prezentate s-au înscris frumos pe linia ”să conducem, să luăm banii, dar fără decizii gândite, muncite, analizate și, pe cale de consecință, să ne acoperim de hârtii”. În același timp, ”să dăm bani la cunoscuți, prieteni, oameni care ne pot ajuta sau care ne pot servi altfel. Nu ne gândim la celebrul «parandărăt», deși ne putem aștepta și la așa ceva”. Sistemul care funcționează în spital este unul spoliator, criminal, care face să dispară bani care puteau fi folosiți mult mai bine pentru nevoile bolnavilor. Asta, în ciuda declarațiilor electorale ale lui Vasile Pruteanu, președinte al CJ Neamț la vremea aceea și, ulterior, candidat pentru aceeași funcție, care se lăuda câți bani a ”dat” el pentru propășirea spitalului. La vremea aceea, spuneam că, dacă toți banii s-au ”dat” în acest fel, nu ne miră că, pentru intervenția de la genunchi, președintele nostru cercetat (ulterior, și condamnat) pentru fals în declarații și conflict de interese s-a operat la București. Ne exprimam, de asemenea, speranța (încrederea naivă?) că oamenii politici din județ, șefii de partide, consilierii județeni vor dori să se facă lumină în toate aceste contracte. Și că se vor recupera banii de la cei care au aprobat plățile, pentru că, vorba țăranului român, ”prost nu este cine cere, prost este cine dă!” Sau interesat. Sau cointeresat.
Asta se întâmpla, după cum spuneam, în 2011-2012. Acum, în an ii de grație 2016-2017, lucrurile au evoluat (un pic), dar consultanța merge înainte, pe bani la fel de frumoși.
* Specialistul de final de an de la Jucu
30.000 de lei a plătit Spitalul Județean pentru două studii/ analize care, probabil, erau absolut necesare bunei funcționări, mai ales în condițiile în care banii stau pe toate drumurile în sănătatea nemțeană. Ambele documentații au fost făcute de SC Med Tecknik Consult SRL din Jucu, județul Cluj, firmă înființată în 2003, unde acționari sunt două persoane, probabil soț și soție, Elena și Heinz Vajasdi. Firma nu pare să fie una foarte plină de contracte, din 2011 până în 2015 nu a avut angajați, ceea ce ar putea induce impresia că, în ea, lucrează doar cei doi asociați. De exemplu, în 2013, a avut o cifră de afaceri de 8.554 lei, în 2014 de 7.779 lei și abia în 2015 a ajuns pe profit – 50.000 lei -, la o cifră de afaceri de 65.258 lei.
Avantajul dlui Vajasdi este că vine cu aura de specialist străin în managementul sanitar, el fiind cetățean austriac, dar născut la Alba-Iulia. Oricum, în relația cu Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, condus de Liviu Negelschi, a dovedit o mare arie de competență, reușind două analize în timp relativ scurt, analize care se referă la sălile de operații (toate, și cele neconstruite, dar și cele vechi), precum și la consumul de medicamente din spital, ba chiar a și dat recomandări privind asigurarea necesarului de medicamente.
* Decizia specialistului austriac: săli de operație fără utilitate
În analiza transmisă spitalului, e menționat și scopul analizei pe sălile de operații, în sensul că s-ar reduce costurile, dacă s-ar optimiza blocul operator. Altfel spus, specialistul a primit temă să vadă dacă nu sunt prea multe săli de operații în spital. De ce această necesitate bruscă, în condițiile în care noua conducere a spitalului nu s-a obosit să termine noile săli de operație? Puțintică răbdare în lecturarea studiului lămurește imediat cum va fi folosit.
În primul rând, ca argument pentru schimbări majore în proiect, sălile noi au devenit, brusc, neconforme, cu circuite aiurea. Pare evident că trebuie, acum, mai mulți bani pentru modificări. Mulți, mulți bani. Și pentru constructori, dar și pentru achiziții de aparatură.
E semn că s-a înțeles cum se poate face rost de bani, în special de la Consiliul Județean. Poate, înainte de a da banii, cei de la CJ Neamț vor încerca să vadă dincolo de acest studiu și să calculeze consecințele.
Mai interesant este al doilea aspect studiat, al sălilor vechi de operație, unde se face o analiză pe care o putea realiza oricine, un raport între numărul de operații specifice și numărul de paturi al secției de care ține sala de operație. Concluzia generală a specialistului de la Jucu este fantastică: ”Ținând cont de patologia specifică fiecărei secții (chiar a fiecăreia s-a ținut cont?) în parte în care are loc intervenția chirurgicală (sala de operație), s-a constatat că sălile de operație nu sunt utilizate la capacitate”. Serios?!?! Doctorii din Neamț n-au operat destul, chiar dacă sunt paturi suficiente și au fost internări. De ce n-au operat? N-au vrut, le-a fost teamă sau, pur și simplu, NU A FOST NEVOIE de intervenții chirurgicale? Ce să înțelegem: dacă ai sală, trebuie musai să tai, iar dacă nu – se desființează sala? Pe același principiu, ar trebui dărâmate digurile, dacă nu avem inundații an de an.
Un punct de vedere verosimil este că analiza respectivă a fost făcută cu temă, pornind de la date puse la dispoziție de spital, ca să răspundă unor cerințe de viitor ale managementului deocamdată interimar. Plus niște mici răzbunări specifice, în primul rând față de secția ORL, considerată prea mare, cu prea mulți medici, mai ales dr. Ioan Lazăr, fostul manager, care stă cu ochii pe actualul.
Ce propune și recomandă dl. Vajasdi ?În primul rând, renunțarea la blocul operator din clădirea veche. Credeți că face asta pentru că se va intra în renovare? Nici gând, pentru că tot el propune, așa, netam-nesam, să se amenajeze acolo două săli de endoscopie! Probabil că deja există un studiu de necesitate a acestora, că altfel de unde să se gândească specialistul taman la ele? În plus, tot în locul vechiului bloc operator, se dorește extinderea ATI.
Mai departe, recomandă ”având în vedere numărul sălilor de operație raportat la paturile chirurgicale, o armonizare a sălilor existente cu activitatea chirurgicală de facto (secția ORL, Neurochirurgie și alte secții unde numărul și tipul intervențiilor nu justifică ocuparea unei săli de operație pentru specializarea respectivă”.
Concluzia ar fi că trebuie doar 9 săli de operație și că, în aceeași sală, ar putea fi făcute operații pentru specialități diferite (Urologie, Chirurgie infantilă și Ortopedie, ca să luăm doar sălile care coexistă acum pe un palier). E ca în bancul cu Ceaușescu, care a cerut să se comaseze mai multe materii școlare, pentru a face economii. Un mare savant a răspuns genial: ”Sunt de accord, cu condiția să se unească Geografia, Geologia, Geometria, Geofizica, iar șef de catedră să fie Geo Bogza”. Ceaușescu s-a amuzat, dar a făcut tot cum a vrut el. Un timp. Apoi, a fost nevoit să se trezească la realitate.
Probabil așa se va întâmpla și la Spitalul Județean de Urgență, în ciuda studiilor făcute de clujeanul austriac de la Jucu, obținute prin negociere directă în noiembrie și achitate în decembrie. Cum spuneam, doar 30.000 lei.
Valentin BĂLĂNESCU
P.S.: Despre studiul privind consumul de medicamente ne este nouă jenă să scriem. Probabil dacă se lua consumul de medicamente pe ultimii 3 sau 5 ani, se putea ajunge la aceleași concluzii. Iar ce medicamente se află în acordul-cadru, dacă au fost sau nu achiziționate, nu credem că ar fi fost greu ca un angajat al spitalului să facă socotelile și să confrunte o listă.