După o muncă de 161 de minute și 85 de revizuiri (vezi foto), Poliția locală Piatra Neamț ne-a transmis o replică, una cu titlu de drept, pe care l-a cerut și îl va primi în această pagină. Pentru că merită…
El se dorește ironic și foarte precis, făcut cu legea în față – sau, în fine, alături -, având ca țel acreditarea ideii că Poliția Locală și-a îndeplinit, cu brio, dacă nu chiar cu vârf și îndesat, toate îndatoririle, că a fost cu vigilența la purtător și a făcut tot ce a depins de ea în cazul blocului-minune răsărit lângă Școala ”Nicu Albu” din Piatra Neamț.
Din fericire, în ciuda (sau, poate, tocmai datorită) celor 85 de revizuiri, câteva aspecte esențiale rămân foarte clare. În primul rând, că angajații Poliției locale au făcut controale foarte târziu, când construcția era deja aproape la nivel pentru care avea să primească autorizație (primul control) și când era deja la etajul 7 (al doilea control)!
Nu se explică de ce nu s-au făcut controalele la timp și de ce nu s-a insistat pe ele, dacă tot aveam un constructor care a construit fără autorizație. Asupra acestui aspect vom reveni, că nu se construia o amărâtă de casă, undeva, pe la periferii, se construia ditamai blocul, despre care știa toată lumea, de la arhitectul șef până la ultimul funcționar de la Urbanism.
Ce trebuie să reținem din dreptul la replică al Poliției locale este că ”Poliția locală are în mod exclusiv atribuții legale limitate la faza inițială de constatare a contravențiilor. Toate fazele ulterioare de stabilire a sancțiunii sau a măsurilor complementare sunt exclusiv în atribuția aparatului de specialitate al primarului, conform prevederilor art. 27 alin. (5) din Legea 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construire.”
Altfel spus, după ce polițiștii au făcut constatarea, mai departe este treaba celor din Primărie să ia măsuri și să urmărească dacă sunt puse în practică. Cu ajutorul cui? Nu mai întrebăm, rămânem în acest stadiu al discuției.
Așadar, cei din Poliția locală fac lumină: întârzierile au fost legale, că acesta este circuitul actelor în Primărie, dacă voiau cei de specialitate, precum arhitectul șef, ar fi putut lua măsuri mai drastice, cum, la fel, după ce a fost informat, ar fi putut face și primarul Dragoș Chitic.
În dreptul la replică, nu ni se spune de ce nu au făcut-o și au lăsat construcția să continue și după ce a fost emisă autorizația de construire.
Ni se spune că nu înțelegem și nu cunoaștem legea. Că o cunosc cei din Poliția locală și că am scris pe lângă lege.
Fără prea multe ocolișuri, încercă să recapitulăm situația, pentru a înțelege cum au respectat ei legea și, acum, avem o construcție neautorizată cu 7 etaje, aproape în buricul târgului.
Un constructor face un bloc, ajunge la etajul 4-5 și abia atunci este controlat de Poliția locală. Deci s-a respectat legea.
I se dă amendă, se propune sistarea lucrărilor și intrarea în legalitate. Constructorul intră în legalitate pentru o construcție cu 5 etaje. Se întâmpla pe 26 iunie 2014. Pe 9 iulie 2014, Poliția locală vine în control și constată că era depășită autorizația. Și erau 3 etaje în plus. Greu de crezut că s-au făcut în două săptămâni, dar, imperturbabili, polițiștii doar constată, dau amendă și transmit situația șefilor din Primărie. Este legal să constați că au răsărit 3 etaje, nici vorbă, dar nu cumva trebuia să controlezi înainte ca ele să răsară? E adevărat, nu știm noi legea.
Urmează alte două săptămâni, în care actele circulă în primărie, se scrie procesul verbal, se propune amendă de 10.000 de lei și sistarea lucrărilor și intrarea în legalitate!!! Abia peste alte luni bune, în 17 decembrie 2014, se face o plângere penală împotriva constructorului, iar polițiștii locali se întrebă – firesc, am spune noi – ce s-a ales de ea. De ce așa târziu plângerea penală, când toate procedurile ar fi trebuit să se facă foarte, dar foarte repede, în condițiile în care reprezentanți ai constructorului au fost de mai multe ori la Primărie, pentru a încerca o rezolvare a situației? Este un amănunt pentru care mai așteptăm un drept la replică.
În rest, cu privire la mesajul articolului, rămâne cum am stabilit. (Valentin BĂLĂNESCU)
«Drept la replică
”PCR- ul constructiilor neautorizate la Piatra Neamt”
In urma articolului avand titlul mai sus aratat, publicat online in mesagerulneamt. ro, subcrisa POLITIA LOCALA Piatra Neamt, facem urmatoarele precizari:
- Referitor la procesul verbal incheiat initial in data de 22.02.2014 de catre agent Cristian Russu, raspunsul la asa zisa ”intrebare de bun simt – de unde stia politistul local ca este vorba despre o constructie P+4 de moment ce nu exista nici o autorizatie”, este urmatorul: din cuprinsul Certificatului de urbanism care reprezinta actul oficial cu caracter informativ si prealabil emiterii Autorizatiei de construire.
- Constatarea contraventiilor in domeniul disciplinei in constructii este reglementata printr-o procedura speciala conform Legii 50/1991 privind autorizarea lucrarilor de construire, republicata si actualizata, cu caracter derogator de la dispozitile comune in materie reprezentate de OG 2/2001 privind regimul juridic general al contraventiilor.
Astfel, in temeiul acestei legi politia locala are in mod exclusiv atributii legale limitate la faza initiala de constatare a contraventiilor.
Toate fazele ulterioare de stabilire a sanctiunii sau a masurilor complementare sunt exclusiv in atributia aparatului de specialitate al primarului, conform prevederilor art. 27 alin. (5) din Legea 50/1991 privind autorizarea lucrarilor de construire.
Avand in vedere aceasta procedura legala aplicata la procesul verbal incheiat de catre agentul Florea Dan in data de 23.07.2014, cu privire la perioada scursa intre data constatarii contraventiei si data intocmirii procesului verbal, mentionam ca aceasta perioada de 14 zile este justificata de inaintarea procesului verbal catre primarie unde, urmand normele privind circuitul intern al documentelor, arhitectul sef impreuna cu primarul municipiului procedeaza la stabilirea sanctiunii si a masurilor complementare si remiterea sa catre Politia locala, pentru comunicarea sa.
De asemenea, cu privire la acuza potrivit careia nu s-au luat masurile de sistare imediat dupa prima constatare, intelegem sa explicam faptul ca actul sanctionator, avand ca masura complementara ”sistarea lucrarilor”, trebuie sa parcurga in mod obligatoriu (si logic), ulterior intocmirii, faza comunicarii catre contravenient. In masura in care acesta din urma refuza primirea, este urmata procedura de comunicare alternativa, respectiv prin posta, cu confirmare de primire sau, in ultima instanta, prin afisare la sediu (domiciliu) contravenientului.
Aducerea la indeplinire a masurii complementare de sistare lucrari poate fi verificata dupa parcurgerea acestor etape de comunicare, nefiind posibila controlarea respectarii unui act de care cel vizat nu are cunostinta!
In concluzie, consideram ca articolul in cauza se bazeaza pe necunoasterea prevederilor legale cu caracter special in acest domeniu (disciplina in constructii) Legea 50/1991, republicata.
Suplimentar, dorim sa adaugam faptul ca Politia locala Piatra Neamt nu poate fi acuzata de pasivitate si neluarea masurilor legale (sau ”indolenta” conform terminologiei folosite in material) in conditiile in care, motivat tocmai de nerespectarea masurilor complementare de sistare a lucrarilor, a fost formulata Plangerea penala inaintata catre IPJ Neamt in data de 17.12.2014.
Consideram ca acesta informatie este una importanta si relevanta in economia intregului subiect iar obligatia furnizarii sale, in spiritul deontologiei profesionale si a prezentarii unor informatii netrunchiate, va revenea in mod cert in conditiile in care v-am comunicat-o inca din luna august a anului 2015, in urma solicitarii dumneavoastra exprese formulata in baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, in data de 3.08.2015.
Mai mult decat atat, pentru intocmirea profesionala a materialului jurnalistic, apreciem ca utila solicitarea unui punct de vedere si din partea IPJ Neamt, cu privire la stadiul cercetarilor efectuate in urma depunerii plangerii penale mai sus mentionate.
Compartimentul Secretariat si Relatii Publice»