Acasă Actual Piatra Neamț: Guvernul a dat, Guvernul a luat, fie numele Guvernului bine...

Piatra Neamț: Guvernul a dat, Guvernul a luat, fie numele Guvernului bine lăudat, ca să mai dea!

DISTRIBUIȚI
izotec
• cu primarul Dragoș Chitic despre datorii, Guvern și șocuri bugetare

A fi primar la Piatra Neamț după Gheorghe Ștefan nu este un lucru deloc comod. Și nu e vorba aici doar de monstruoasa moștenire financiară, ci, mai degrabă, de moștenirea aparatului birocratic, a unor năravuri și apucături funcționărești. Dragoș Chitic, cu bune, cu rele, încearcă să reziste în fotoliul de primar, în ciuda datoriilor moștenite, a mentalității înrădăcinate – cum că primarul hotărăște totul în instituție și că tot binele și tot răul vin din biroul numărul 1. Pe această logică, el încasează toate scatoalcele, și pe cele meritate de el, și pe cele meritate de alții. O discuție despre starea actuală a municipiului nu are cum ocoli subiectul. Am ales să vă prezentăm varianta optimistă a problemei, lăsându-l pe primar să încerce să lămurească lucrurile. Intertitlurile aparțin redacției. Informațiile – domnului primar.

* Cum se vede orașul din biroul primarului

Cred că situația social-economică a orașului Piatra Neamț nu diferă foarte mult de cea a altor orașe din România, dar cred că există un reviriment.

Dacă discutăm despre locuri de muncă, nu cred că astăzi, în Piatra Neamț, este o problemă deosebită să-ți găsesti un loc de muncă, dacă ești un om serios și, mai ales, dacă ai o calificare. E adevărat că poate nu întotdeauna pe pregătirea pe care o are fiecare sau nu la nivelul de salarizare pe care și l-ar dori, dar e o tendință de creștere a nivelului salarizării, în principal din cauză că angajatorii nu găsesc forță de muncă calificată și sunt obligați să creacă salariile.

Mai sunt multe lucruri de făcut, Piatra Neamț nu este, clar, acolo unde mi-aș dori ca dezvoltare. Sunt și factori externi care blochează dezvoltarea, asupra cărora nu aș dori foarte mult să mă aplec, legat de infrastructura de transport, de legăturile rutiere cu această zonă a țării, dar eu mă concentrez pe factorii interni, pe competențele și posibilitățile pe care le are o adminstrație publică locală.

Oricine dorește să investească în Piatra Neamț găsește o ușă deschisă la Primărie și un sprijin. Am foarte des discuții cu investitori care vor să cunoască realitatea de aici, vor să investească în Piatra Neamț și întotdeauna au găsit un sprijin la Primărie. Suntem atenți la partea de infrastructură, dacă sunt solicitări ale unor firme mari – am avut inclusiv discuții legate de posibilitatea acordării unui teren pentru investiții – sau realizarea infrastructurii necesare și, eventual, chiar și partea de utilități. Cred că Piatra Neamț este pe un trend ascendent, într-un ritm care ar putea fi mai crescut decât este acum. Eu cred în potențialul de dezvoltare a acestui oraș”.

* Despre datoria orașului

Am prezentat, de fiecare dată, situația reală din punct de vedere financiar. E o dificultate, suntem un oraș cu un grad de îndatorare destul de mare, comparativ cu alte orașe din România, iar asta afectează în principal investițiile pe care bugetul local le poate face. Principiul pe care merg este că lumea trebuie să cunoască această realitate financiară, dar nu trebuie să o simtă. Trebuie să găsim soluții pentru a rezolva problemele financiare și aici este rolul și datoria administrației publice locale.

Suntem în 2018, sunt cam 3 ani și jumătate de când eu conduc primăria municipiului Piatra Neamț, făcusem și un calcul la un moment dat și reușisem să scad datoria municipiului cu câteva zeci de milioane de lei, un lucru foarte important.

Practic, astăzi, când noi vorbim, nu mai există acele riscuri financiare care au tot venit, ca o lovitură, peste primărie. Astăzi vorbim de două credite de la BCR, credite luate unul în anul 2005, de 150 milioane de lei, și unul în anul 2007, de 70 de milioane de lei. Astea sunt datoriile importante, cele mai mari, pe care primăria le are de achitat…

* Despre refinanțarea creditelor

Spuneam eu de o intenție de refinanțare a creditelor, intenție care este rezolvată doar parțial și am să vă spun și de ce. Dacă pentru creditul mai mic, la trimestrul trei al anului trecut, am făcut o licitație și am reușit să obținem condiții mai bune, condiția impusă de BCR a fost să refinanțăm toate sumele de bani pe care le avem datorie la ei. Și, atunci, am dat drumul la refinanțarea celui de al doilea credit, mai mare, care, din păcate, s-a blocat în primele două etape. Cu BCR-ul negociasem și și-a dat acceptul, pentru că și aici era o problemă. Imaginați-vă că, în acele contracte, sunt trecute comisioane de rambursare anticipată. Eu asta am reușit să obțin de la BCR și este o negociere care eu zic că este un succes: faptul că BCR a acceptat ca, în cazul refinanțării acestor credite, pentru ambele credite să nu se mai plătească comisioane de rambursare anticipată, care sunt de 2% din valoare. Și, dacă astăzi avem aproximativ 180 de milioane de lei de rambursat la BCR, imaginați-vă ce sumă de bani ar fi fost acei 2%! Din negocierea pe care am făcut-o BCR-ul, a acceptat ca, în cazul refinanțării ambelor credite, să ducă la 0 acest comision de rambursare anticipată. Au fost discuții cu două bănci, una dintre ele chiar avea intenția clară de a participa. Din păcate, s-au oprit pe ultima sută de metri și motivul invocat, neoficial evident, a fost instabilitatea financiară de la nivel național și măsurile fiscale luate de Guvernul României în ceea ce privește administrațiile publice locale, acea reducere a IBG-ului, care i-a îngrijorat și i-a făcut să devină reticenți. Asta nu înseamnă că subiectul este închis.

Intenționăm să mergem să discutăm cu încă o bancă și să reluăm această procedură în momentul în care avem discuția și cu a doua bancă. Eu sunt convins că, dacă situația financiară la nivelul țării se va stabiliza, băncile vor prezenta un interes pentru a refinanța credite. Avantajul foarte mare al acestei refinanțări ar fi fost că ar fi scăzut costurile totale cu creditul. De la o dobândă de 3% plus ROBOR, cât avem acum, coboram la 1% plus ROBOR și era și o extensie a perioadei de rambursare, cu 2 sau 3 ani. Prin această măsură, scădeau costurile totale în privința creditului și, totodată, scădea și efortul lunar al primăriei – lucru care este cel mai important -, de la 2.5 milioane de lei cât achităm acum la 1,9-2 milioane. Deci aproape 500.000 pe lună, cam 6 milioane de lei pe an, adică aproape jumătate din bugetul Publiserv care execută lucrările de întreținere a orașului”.

* Guvernul a dat: 6.000.000 lei

Am reușit să finalizăm problema E-On. Pe lângă eșalonarea pe care am făcut-o, pe lângă banii care au venit la bugetul de stat, inclusiv la momentul semnării eșalonării, dar și la finalul anului trecut, când am solicitat cei 6 milioane de lei pe care îi mai aveam de achitat. Am reușit să finalizăm problema E-On și, practic, am degrevat bugetul local de 540.000 de lei pe lună, sumă importantă. Sunt aproape 7 milioane de lei pe an, pe care putem să îi folosim pentru bugetul local. Astăzi, când noi vorbim, Primăria Piatra Neamț achită pentru cele două credite aproximativ între 2 și 2,5 milioane de lei pe lună. Astea înseamnă rate plus dobânzi”.

* Guvernul a luat: Pierderi de 1,4 milioane lei într-o lună

Un alt element important în zona asta, de finanțare sau de resurse financiare ale Primăriei, este faptul că măsura fiscală luată la sfârșitul anului trecut de Guvern a afectat grav toate primăriile din țară, inclusiv Primăria Piatra Neamț. Și am să vă dau un singur exemplu, ca să înțelegeți ce înseamnă. Dacă, anul trecut, la nivelul lunii mai, am primit un impozit pe venitul global de aproximativ 5 milioane de lei la Piatra Neamț, anul acesta, valoarea este de 3,6 milioane, deci o pierdere – doar în luna mai! – de 1,4 milioane de lei prin această măsură, pe care o consider total greșită și total neinspirată. Sper ca, la mijlocul anului, așa cum s-a promis anul trecut, să se facă o analiză la nivelul Guvernului, să se contabilizeze toate aceste pierderi pe care primăriile le-au avut și să se vină cu suplimentarea de fonduri, prin rectificare bugetară, pentru acoperirea acestei pierderi”.

* Dă, Doamne, să mai dea Guvernul 32 milioane!

Nu vă ascund că avem solicitare, depusă la Guvernul României astăzi, și pentru suma pe care o datorăm la Alpha Bank, pentru că ni s-au solicitat tot ce înseamnă datorii, inclusiv în urma executărilor judecătorești. Dacă vom obține și această finanțare… Au mai rămas 32 de milioane de lei de achitat astăzi. Este o sumă foarte mare, pentru că s-au achitat, din 2016 până acum, câte 500.000 de lei pe lună”.

* Trei șocuri pentru bugetul local

Este adevărat că a fost un șoc pentru bugetul local și uitați-vă că, cel puțin începând cu 1 ianuarie 2018, pentru Primăria Piatra Neamț au fost trei șocuri financiare. A fost legea salarizării unitare, care a dus la o creștere a salariului, inclusiv a fondului de salariu lunar, a fost un vârf de sarcină în privința rambursării creditelor la BCR. A fost o perioadă de grație până la 1 ianuarie 2018 și se intra în vârful de sarcină începând chiar cu această dată… Și a fost lovitura dată de așa-zisa revoluție fiscală, prin care ni se reducea substanțial IBG-ul. La toate aceste șocuri, a trebuit să găsim soluții, pentru că eu nu pot să nu fac tot ceea ce depinde de mine, să găsesc soluții și să afectez funcționarea orașului. Uitați-vă că sunt primării care nu își mai permit să plătească salariile și sunt primării de orașe din județul Neamț care, zic eu într-un mod populist, nu au majorat taxele și impozitele și au dificultate acum, inclusiv cu plata salariilor. Nu mai vorbim de întreținerea orașului și de investiții…!”.

Valentin BĂLĂNESCU

pietricica turism

2 COMENTARII

  1. 1. Referitor la legea salarizarii, nu te obliga nimeni daca nu ai bani sa maresti salariile
    2. Sa nu ne plangem de calitatea functionarilor din primarie fiindca domnul primar era vice pe vremea lui Pinalti, iar in 3,5 ani de când e primar plin putea face putina ordine si disciplina
    3. Asteapta cu mana intinsa la guvernul PSD iar dumnealui ca PNL ii blameaza. Uita ca un primar face doar politica cetateanului, nu a unui partid sau altul
    4. Chiar nu inteleg vrajeala cu stratul de geotextil inserat pe strazi! Preia uzura, face stratul de asfalt de uzura mai durabil? Nu, incarca nota de plata si reduce drastic bugetul. Si asfaltam ceva ce am asfaltat si acum 1-2 ani in urma!
    Domnule primar, va rog lasati demagogia deoparte si puneti mana si munciti in folosul comunitatii nu al partidului!
    O saptamana frumoasa tuturor.

  2. Domnule primar, suntem la jumatatea lunii mai. Inca doua saptamani si bifam jumatatea anului. Din bugetul alocat Publiserv, adica din 12 milioane lei pe an dupa cum spuneti in acest interviu, chiar nu s-a gasit sustinere si dorinta ca sa fie astupate gropile de pe strazi din din intersectii?
    E jale in oras in ceea ce priveste infrastructura cum nu a fost niciodata. 12 milioane de lei ar insemna 120 de miliarde de lei vechi.
    Cu unul-două miliarde eu cred ca puteau fi astupate imediat ce a venit caldura aceste gropi. mai trebuia, ce e drept, si un pic de stiinta si de bunavointa.
    Domnule Balanescu, poate cei din conducerea Publiserv nu au observat inca aceste gropi. Eu va rog sa continuati actiunea cu fotografii, lumanari si flori.

Lasă un răspuns