La sfârșitul săptămânii trecute, PRO TV a difuzat insistent în programele de știri un material publicitar mascat (în sensul că nu era marcat potrivit regulilor), prin care românii erau invitați să intre în rolul de turiști în Neamț. Erau momiți cu multe așa-zise atracții, printre care vestita instalație de transport persoane pe cablu din Piatra Neamț. Tot de la știrile PRO TV românii aveau să afle, două zile mai târziu, că lăudata telegondolă s-a stricat, lăsând oameni suspendați la mare înălțime, preț de câteva ceasuri bune, fix în ziua când nu trebuia să funcționeze.
Sub captivii din gondole, sub inconfundabila comandă a comandantului Nițică de la ISU, s-a înregistrat cunoscuta desfășurare de forțe, cu exces de echipe de intervenție, plus nacela aceea cu braț prea scurt pentru a ajunge la cabine. Până la urmă, 15 adulți și un copil au fost aduși la sol cu bine, pe cale naturală, adică pe cablul instalației.
Din relatarea de aici a incidentului, reținem două pasaje:
- Actualizare 1: Dragoș Chitic, primarul municipiului Piatra Neamț prezent la fața locului: „Se încearcă repornirea întregului sistem cu un motor diesel. Așteptăm din moment în moment să vedem ce se întâmplă. Oamenii nu vor rămâne acolo”.
Raul Papalicef, șef serviciu Salvamont Neamț: „O echipă specială a Salvamont Neamț este în aceste momente urcată pe stâlpul din dreptul gondolei unde se află trei adulți și un copil. Dacă nu se reușește pornirea cu un motor diesel acționează echipa Salvamont cu echipamente speciale pentru a evacua cu frânghii persoanele respective. Vă dați seama că este o operațiune foarte dificilă. Imaginați-vă ce simt acei oameni pe care îi legi cu frânghii și le dai drumul în hău pentru a-i salva”.
- Actualizare 23.15: A fost repornită telegondola cu ajutorul unui motor diesel.
Este vorba exact de motorul auxiliar existent pentru astfel de situații. Iar întreaga poveste ar sta, de fapt, cu totul altfel, după cum declară Dan Câmpeanu, fost director la Perla Invest, cel care a prins punerea în funcțiune telegondolei. În paranteză fie spus, a fost plecat din localitate, n-a știut nimic, nu l-a sunat nimeni, nu l-a întrebat nimeni din Piatra Neamț absolut nimic. Așadar, vorbește Dan Câmpeanu: „Când eram eu director la Perla Invest, am făcut o simulare de asemenea incident. Se întâmpla în 2007. Am chemat atunci pompierii, televiziunile, pe toți. Simularea a fost făcută în fața actualei Case de Pensii. Am coborât din cabină doi salariați. Au venit alpiniștii pe cablu de la stâlp, cu un soi de „bicicletă” și au coborât pe cabină. De pe cabină se pot deschide ușile, altfel sunt blocate. Au luat oamenii și i-au coborât ușor-ușor pe frânghii până jos. Am făcut simulare și la telescaun unde am fost coborât eu.”
Dar, ăsta a fost numai exercițiul de evacuare, fiindcă în situația în care se oprește cablul… „Se pornește motorul auxiliar pe motorină care tot timpul trebuie să fie alimentat. Cât am fost eu director, era tot timpul alimentat. Întrebam mereu: măi, este este motorină la motorul auxiliar? Și pentru partea electrică era un sistem de siguranță, cu alimentare din două celule diferite. Pe timpul meu, cu tot cu adusul oamenilor de acasă, în 20 de minute porneam motorul. În cel mai rău caz veneau alpiniștii. Eu aveam contract cu o firmă de alpinism.”
Dinspre partea autorităților, Dragoș Chitic a zis ceva despre o piesă misterioasă, neprecizată care s-a defectat și trebuie înlocuită. Elementar, dacă era de vină doar acea piesă, instalația nu mai pornea nici cu motorul diesel. Care motor, după cum se știe și-a făcut datoria cu 3 ore întârziere. (Viorel COSMA)
4 comentarii
Dan Campeanu, un manager desavarsit dar cu ocaua mica. In timpul dominoes sale s-au inregistrat cele mai mari pierderi la Perla. Toate contractele rau cu ciubote rosii inclusiv cel cu firma de asistenta pentru salvare, contrat rezoliat ulterior findca alpinistii nu aveau autorizare, pretul era exagerat dar probabil includea si ceva renovari de casa noua. Aloooo dom Campeanu, nu dezgropa mortii ca dauneaza.
Dupa razboi multi viteji s-arata! Tovarasul Campeanu, ca fost director general, iar mai apoi ca director tehnic stie sau ar trebui sa stie ca atunci cand la statia intoarcere a telegondolei a aparut o avarie majora la mecanismul de antrenare a acesteia nici macar cu motorul de avarie nu o mai poti pune in miscare pe aceasta (statia de intoarcere) Noroc de ideea personalului de la Perla Invest care a demontat jumatate din statia de plecare a telegondolei pentru a putea face posibila actionarea instalatiei cu motorul de avarie (motor care in permanenta este verificat si alimentat cu combustibil) si debarcarea pasagerilor in siguranta!
IAR DACA ISU NU SI-AR FI DESFASURAT MACARALELE SI NU AR FI INGREUNAT PERSONALUL TEHNIC CARE AVEA DEJA DE GAND SA DEMONTEZE 40 DE ROTI CU CAUCIUC PENTRU A DEBLOCA PARTEA DE DECELERARE AL LANTULUI CINEMATIC BLOCAT DE UN AX TORSIONAT DIN STATIA DE INTOARCERE, N-AR MAI FI FOST MOTIV DE ” CAMPANIE …DENIGRARE DE MANAGER… ETC.” SI LAUDE A NU STIU CARUI DORESTE A FI EROU GENERAL SAU MARESAL!! DATORITA UNORA CE NU-SI AVEAU ROSTUL S-A INTARZIAT PORNIREA TELEGONDOLEI CU CEL PUTIN3 ORE!
DACA PERSONALUL TEHNIC NU AR FI FOST BLOCAT DE AMESTECUL CELOR DELA ISU CARE-SI DESFASURAU MACARALELE LOR , ISU NU AVEA VOIE SA INTERVINA, ATUNCI 40 DE ROTI CU CAUCIUC, DE PE PARTEA DE DECELERARE BLOCATA DE UN AX FORFECAT, AR FI FOST CU DOUA ORE JUMATE MAI DEVREME DEMONTATE IAR INSTALATIA AR FI FOST CU 2,5 ORE MAI DEVREME PUSA IN MISCARE CU AJUTORUL MOTORULUI DE AVARIE , PENTRU A DEBARCA TURISTII!! PENTRU TOATA INTARZIEREA E ISU EE VINA! EI TREBUIAU SA ASTEPTE! INSA INTERSUL ISU FUTE FESU!!