Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est (ADRNE) are rol de Organism Intermediar pentru implementarea Programului Operaţional Regional 2007-2013 în Regiunea Nord-Est, autoritate de management fiind Ministerul Turismului şi Dezvoltării Regionale. Programul Operaţional Regional din România este finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională(FEDR). Acesta sprijină regiunile UE care au un PIB pe cap de locuitor sub 75% din media europeană. Bugetul total alocat prin Regio este de aproximativ 4,4 miliarde euro în primii 7 ani dupăaderare (2007-2013). Finanţarea UE reprezintăaproximativ 84% din bugetul POR. Restul provine din fonduri naţionale, cofinanţare publică(14%) şi cofinanţare privată(2%). Regiunii Nord-Est i-au fost alocate prin acest Program 724,09 milioane Euro reprezentînd 16,32% din totalul fondurilor derulate prin Regio.
* Microîntreprinderi, bani nerambursabili, ce bine sună…
Pînă la 1 august 2011, totalul fondurilor conractate de ADRNE reprezintă: 541.895.323 Euro. Totalul fondurilor disponibile este 115.544.677 EUR
Agenţia se ocupăşi de Axa prioritară 4 – „Sprijinirea mediului de afaceri regional şi local”. Această axă prioritară vizează crearea şi dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor, de importanţă regională şi locală, reabilitarea siturilor industriale şi sprijinirea iniţiativelor antreprenoriale regionale şi locale, care să faciliteze crearea de noi locuri de muncă şi creşterea economică durabilă. Aşa scrie la descrierea lor de pe site, aşa apare la gazetă. Mai departe, într-o limbă română care necesită dicţionar româno-român, se spune: Programul Operaţional Regional (POR sau Regio) se va concentra pe dezvoltarea de structuri de sprijinire a afacerilor specifice fiecărei regiuni, în special în zonele mai puţin dezvoltate, aflate în declin economic, care să atragă investiţii şi să creeze locuri de muncă. Regio va sprijini şi reabilitarea siturilor industriale acestea urmînd sădevinăun factor economic important pentru dezvoltarea localăşi regională. Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor va avea totodatăun rol important în dezvoltarea economică regională şi locală şi crearea de noi locuri de muncă.
Axa 4 cuprinde şi Domeniul de intervenţie 4.3 „Sprijinirea dezvoltării microîntrepinderilor”. Obiectivul acestui domeniu de intervenţie îl constituie dezvoltarea microîntreprinderilor productive şi a celor prestatoare de servicii care folosesc potenţialul endogen al regiunilor (resurse naturale, materii prime, resurse umane, etc). Mai mult, microîntreprinderile vor fi încurajate să utilizeze noi tehnologii şi inovaţii, echipamente IT şi servicii, avînd un rol primordial în creşterea competitivităţii, productivităţii şi a calităţii serviciilor. Finanţarea microîntreprinderilor are ca scop sprijinirea continuării procesului de restructurare şi redresare economicăa zonelor aflate în declin, îndeosebi a oraşelor mici şi mijlocii, întrucît acestea creează locuri de muncă şi au flexibilitatea necesară să se adapteze cerinţelor unei economii de piaţă dinamice.
Beneficiarii eligibili sînt microîntreprinderile localizate în mediul urban, care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei şi/ sau serviciilor şi/ sau construcţiilor. Alocarea financiară disponibilă la nivelul Regiunii Nord-Est pentru această cerere este de 27,64 milioane Euro. Depunerea cererilor de finanţare a fost suspendată pe 9 decembrie 2010.
Proiectele finanţate în cadrul acestui domeniu de intervenţie se supun regulilor ajutorului de minimis şi prevederilor Ordinului ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei nr. 155/2008 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea microîntreprinderilor. Valoarea maximăa ajutorului, în regim de minimis, ce poate fi acordat unei întreprinderi, din fonduri publice, într-o perioadăde pînăla 3 ani fiscali (ultimii 2 ani fiscali înainte de data depunerii cererii de finanţare şi anul curent depunerii cererii de finanţare) este de 200.000 de euro, în conformitate cu reglementările comunitare privind concurenţa şi ajutorul de stat. În cazul domeniu de intervenţie 4.3, ajutorul de minimis se acordăsub formăde finanţare nerambursabilă.
Plafonul de minimis se aplică indiferent de sursa finanţării publice şi este exprimat în numerar, ca valoare brută, adică înainte de deducerea impozitelor directe.
Solicitantul va completa şi semna Declaraţia de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menţiona şi informaţii referitoare la alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali precum şi în anul curent datei la care depune cererea de finanţare, pentru a se putea verifica încadrarea în limita de 200.000 euro (respectiv 100.000 euro). În cazul în care solicitantul a mai beneficiat de ajutoare de minimis, valoarea maximă a ajutorului în regim de minimis pe care îl poate solicita (finanţarea nerambursabilă), de 200.000 euro (respectiv 100.000 euro) se va reduce corespunzător.
La momentul depunerii cererii de finanţare, solicitantul trebuie să aibă deja înscris în actul constitutiv domeniul de activitate eligibil în care doreşte să realizeze investiţia/proiectul pentru care solicităfinanţare, indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii.
Solicitantul a desfăşurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puţin unui an fiscal integral şi a obţinut profit sau profit din exploatare în anul fiscal precedent datei de depunere a cererii de finanţare
Spre exemplu, o întreprindere care depune o cerere de finanţare în cursul anului 2009, trebuie să fi fost înfiinţată cel mai târziu la 1 ianuarie 2008, iar la 31 decembrie 2008 să fi înregistrat profit din exploatare.
Criteriile privind durata de activitate şi profitul sau profitul din exploatare se referă la întreaga activitate a microîntreprinderii, nu numai la cea pentru care solicită finanţare.
Solicitantul nu are voie să se află în stare de faliment/ insolvenţă sau să facă obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară. Solicitantul nu are voie să fi încheiat acorduri cu creditorii, să aibă suspendată activitatea economică sau să facă obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau să se afle în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale.
Valoarea totală a proiectului (suma cheltuielilor eligibile şi neeligibile) trebuie să fie cuprinsă între 100.000 lei şi 3.000.000 lei. Condiţia de mai sus se va menţine pe toată durata de implementare a proiectului.
* Tess of Tîrgu Neamţ şi-a tras fonduri europene vesele
Atractivitatea domeniului 4.3 se confirmă prin sutele de proiecte depuse, valoarea finanţării nerambursabile solicitate depăşind de peste 3 ori, la nivelul regiunii, alocarea financiară indicativă. În judeţul Neamţ sînt 12 proiecte finalizate sau contractate. Prezentarea acestor veritabili campioni nu poate face decît bine, după modelul “faceţi ca ei”.
Din listă sare în ochi proiectul intitulat “Dezvoltarea SC TESS SRL prin înfiinţarea unui centru de întreţinere corporală şi sporturi de divertisment”. Valoarea contractată este de 1.089.573, 86 lei, din care 830.695,33 lei reprezintă finanţarea nerambursabilă. De binefacerile acestui proiect se vor bucura locuitorii din Tîrgu Neamţ, unde este şi sediul firmei, şi locul de implementare. Firma are trei administratori (Hanganu Gelu Cristian, Hanganu Eduard Silviu, Hanganu Ioan Rareş) şi avea ca obiect principal de activitate comerţul cu amănuntul de piese şi accesorii auto-moto. Contactat telefonic, Hanganu Gelu Cristian a refuzat categoric să ofere orice relaţie – mai devreme de 6-7 luni – despre proiect şi evoluţia de la piese auto-moto la întreţinere corporală cu finanţare europeană. Este dreptul său, nu poate fi constrîns. Partea incredibilă abia acum urmează: nici ADRNE nu oferă alte informaţii decît cele postate pe site, din care au fost extrase şi datele prezentate în acest material. Au fost invocate: secretul comercial, planurile de afaceri ale beneficiarului şi proceduri pe care le aplică Agenţia, în conformitate cu regulamente şi decizii ale Consiliului.
În conformitate cu bunul simţ, am fi vrut să vedem ce ştie Agenţia despre intentată SC TESS SRL de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului pentru dizolvarea societăţii. Dacă e vorba de nedepunerea bilanţului, problema e uriaşă fiind că am vrea să prezentăm publicului larg – european de această dată- pe deştepţii care au aprobat proiectul.
În susţinerea oricărei solicitări de informaţii din partea ARNE şi, mai departe, de la MDRT, există Regulamentul (CE) nr. 1083/2006. La art. 69 scrie limpede:
Informare şi publicitate
(1) Statul membru şi autoritatea de gestionare pentru programul operaţional furnizează informaţii privind operaţiunile şi programele care fac obiectul unei cofinanţări, a căror publicitate o asigură. Informaţiile respective sînt destinate cetăţenilor Uniunii Europene şi beneficiarilor în scopul punerii în valoare a rolului Comunităţii şi al asigurării transparenţei în ceea ce priveşte intervenţia din fonduri.
Comisia adoptă normele de aplicare ale prezentului articol în conformitate cu procedura prevăzut ăla articolul 103 alineatul (3).
(2) Autoritatea de gestionare a programului operaţional este însărcinată să asigure publicitatea în conformitate cu normele de aplicare a prezentului regulament adoptate de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).”
Articolul 103, alineatul (3) nu introduce nimic restrictiv, ci face trimitere la două articole din Decizia 1999/468/CE, dar nici acolo nu e vreo urmă de restricţii.
În episodul viitor, vom lămuri odată pentru totdeauna şi ce înseamnă cheltuială publică în Uniunea Europeană.
(va urma)
(Viorel COSMA)