“În cazul în care nu se obţine o suplimentare a contractului cu casa de asigurări, cu toate eforturile şi măsurile dispuse, începînd cu luna noiembrie spitalul nu va mai putea funcţiona în condiţii de siguranţă pentru pacienţi pentru că, în concepţia mea, fără medicamente, materiale sanitare, reactivi, dezinfectanţi, hrană şi salarii nu se poate desfăşura un act medical de nici un fel” – Gabriela Zamfir, încă manager al unităţii.
Cel mai mare spital al Neamţului, Mecca pacienţilor, că aici vin sau sînt aduşi bolnavii din toate colţurile judeţului, e pe marginea hăului financiar. Ba, dacă este să luăm de bună ce ne zice directorul actual, economist de meserie (trebuie că se pricepe, deci), Spitalul Judeţean nu numai că stă în buza prăpastiei, dar are şi un picior în aer. E pe cale să facă şi pasul doi spre prăbuşire. Nu sînt bani. Nici pentru clădiri, nici pentru personal, nici pentru servicii, nici pentru furnizori, nici pentru medici, cu atît mai puţin pentru pacienţi. În schimb, sînt datorii. Către furnizori, către utilităţi, către salariaţi, către statul român, care nu pierde prilejul proceselor în care e implicat SJU Neamţ şi mai recuperează ceva din cheltuielile cu judecata. Tabloul sumbru al spitalului a fost realizat elocvent de însăşi directoarea Gabriela Zamfir, la scurtă vreme după ce a comparat teoria din procesul verbal de predare-primire care i-a fost înmînat la intrarea pe post şi practica din ungherele spitalului. Redăm, în cele ce urmează, starea actuală, reală a SJU Neamţ, cum a fost ea văzută de directoare. Apoi, dacă nici ea nu ştie, cine? Pe 25 iulie 2011, Gabriela Zamfir informa consiliul de administraţie al spitalului prin adresa nr. 15584, cum că, de pe 6 iunie pînă în ziua cu pricina, situaţia se prezenta astfel:
Conform datelor din documentele de predare-primire
Contractul cu Casa judeţeană pentru luna iunie era de 4.183.000 lei. CAS Neamţ a oferit pentru contractarea următoarelor 6 luni suma de 18.440.166,33 lei. Adică o medie de vreo trei milioane şi ceva pe lună, cu un milion mai puţin decît convenţia. “Sumă care ar fi făcut imposibilă funcţionarea spitalului, motiv pentru care s-a refuzat semnarea contractului şi, conform legislaţiei în vigoare, s-a realizat o mediere la CNAS unde s-a recunoscut faptul că nu se asigură suma minimă lunară stabilită conform Ordinului MS/CNAS numărul 862/547/2011 care, în cazul spitalului nostru este în suma de 3.917.781 lei”, precizează Gabriela Zamfir în informarea către CA.
Medierea a convenit ca suma minimă să se asigure pînă în luna octombrie inclusiv şi “din fondul de rezervă stabilit la nivelul CAS Neamţ să se acorde, cu prioritate, pentru cazuri bine justificate şi în ideea acoperirii contractului la nivelul minim conform legii, SJU Neamţ”. “În acest fel valoarea minimă este pentru lunile iulie şi august în suma de 4.082.000 lei corespunzătoare pentru aproximativ, 2.600 de cazuri, număr insuficient ţinînd cont de faptul că, în luna iunie, s-a realizat un număr de aproximativ 3.160 de cazuri cu toate că s-au luat toate măsurile legale de limitare a internărilor prin programare. Numărul urgenţelor internate în luna iunie a fost de 2.085 de cazuri, adică un procent de aproximativ 66,67% din totalul internărilor.
Suma contractată pentru programe în anul 2011 este în valoare de 7.876.000 lei din care facturat – 5.148.538,47 lei din care pînă la această dată nu s-a decontat nimic, ceea ce face imposibilă achitarea facturilor furnizorilor de medicamente pentru programe de la care primim somaţii de plată şi suplimentare a acestora cu penalităţile calculate de 0,1% pe zi de întîrziere peste termenul de plată.
Contractul pe ambulatoriu cuprinde numai servicii clinice, pentru BFT şi laboratorul de analize paraclinice nu s-a încheiat contract pentru că s-au îndeplinit condiţiile prevăzute în Normele de aplicare ale Contactului cadru pe anul 2011.
Acest lucru a dus la diminuarea sumelor contractate cu CAS Neamţ cu aproximativ 25.000 lei/lună.
Pentru anul 2012 considerăm că acest lucru se va remedia prin acreditarea laboratorului de analize medicale pentru care s-au făcut toate demersurile prin dotări cu aparate noi, calculatoare, mobilier. Toate aceste realizări se datorează faptului că o serie de furnizori de aparate de laborator şi reactivi au făcut sponzorizări şi mai ales a înţelegerii pe care am găsit-o la Consiliul Judeţean care a finanţat o mare parte din costul aparatelor şi cheltuielilor cu acreditarea de către RENAR. CabinetuI BFT va fi dotat de Consiliul Judeţean cu aparate noi în valoare de aproximativ 10.000 euro, ceea ce va permite încheierea unui contract cu CAS Neamţ în anul viitor”.
* Tarife minime pentru aparate de 30 de ani
“Pînă atunci s-a hotărît în Comitetul Director al spitalului efectuarea de servicii de recuperare contra cost (s-au stabilit tarife minime pentru a putea avea pacienţi în condiţiile unor dotări modeste cu aparate vechi de 30 de ani). Laboratorul de analize paraclinice efectuează investigaţii paraclinice contra cost, tot în condiţiile practicării unor tarife mici.
Odată cu acreditarea laboratorului ca urmare a modernizării aceste tarife vor creşte uşor, avînd în vedere calitatea serviciilor.
Cu toate eforturile făcute pentru a realiza venituri proprii acestea se menţin la un nivel scăzut de aproximativ 40.000 lei/lună.
Datorită faptului că veniturile proprii sînt modeste ne este foarte greu să acoperim datoriile către pacienţii care au cumpărat medicamente şi care îndeplinesc condiţiile de decontare a contravalorii acestora. Cu toate că aceste sume sînt considerabile (15.178,28 lei) şi sînt din perioada 2009 – 2010, s-a hotărît returnarea cotravalorii medicamentelor şi materialelor sanitare pentru 2 pacienţi/lună”.
* Tocmeală cu penalităţi şi cheltuieli de judecată
“Tot din veniturile proprii trebuie să achităm şi contravaloarea debitului pentru Fresenius în suma de 870.000 lei care reprezintă contravaloarea medicamentelor pentru hemodializă din anul 2008. Debitul stabilit în instanţă cuprinde şi contravaloarea penalităţilor în suma de 256.039,59 lei şi cheltuieli de judecată şi de executare silită de 30.316,55. Prin negocierile purtate cu furnizorul s-a convenit de comun acord renunţarea la plata cheltuielilor de judecată şi a penalităţilor şi eşalonarea plăţii debitului pe parcursul a 3 luni, prima plată s-a făcut deja în luna iunie pentru a demonstra buna credinţă. În acest fel s-a evitat blocarea contului în data de 12.07.2011, lucru care ar fi făcut imposibilă plata salariilor. Negocierea a însemnat şi reducerea datoriei cu 286.356,14 lei, ceea ce reprezintă 50,13% din total penalităţi şi cheltuieli de judecată datorate de spital la această dată ca urmare a unor hotărîri judecătoreşti definitive. Suma pe care trebuie sa o plătească spitalul ca urmare a hotărîrilor judecătoreşti definitive la data de 25.07.2011 este de 623.926,79 lei la care se mai adaugă cheltuielile de judecată şi penalităţile în suma de 403.421,51 lei, adică un procent de 64,65 % majorare a debitului iniţial. Tot în perioada aceasta (6.06 – 25.07.2011) s-a negociat cu SC Procardia (care are hotărîre definitivă) renunţarea la penalităţi şi cheltuieli de judecată în sumă de 59.430,75 şi plata debitului de 178.500 lei în patru rate lunare, urmînd ca în perioada următoare să se încheie un acord scris care să confirme înţelegerea făcută. Prin recursul făcut de spital în procesul cu SC Ro-Bo Import Export la Înalta Curte de Casaţie în data de 12.07.2011 s-a obţinut scoaterea din cauză a SJU Neamţ şi scutirea la plată a unei amenzi civile care totaliza pînă la aceasta dată o sumă de 200.000 lei. Acest lucru se datorează unei bune consilieri din partea unei firme de avocatură. Ţinînd cont de faptul că spitalul a pierdut toate procesele în care a fost implicat pînă acum, consider ca necesar un contract cu o astfel de firmă pentru consiliere şi reprezentare în instanţele de judecată (o consiliere bună a scutit spitalul de plata unei amenzi în suma de 200.000 lei).
Datoriile la data de 30.05.2011 erau în suma de 12.036.865 lei, din care:
– în termenul de scadenţă: 6.724.269 lei;
– peste termenul de scadenţă: 5.312.596 lei din care:
a) anuI 2008: 1.463.173 lei;
b) anul 2009: 1.209.006 lei;
c) anul 2010: 1.995.389 lei;
d) anul 2011: 7.369.297 lei.
Datoriile spitalului la data de 30.06.2011 erau în suma de 12.330.720 lei din care:
– în termenul de scadenţă: 8.011578 lei;
– peste termenul de scadenţă: 4.319.142, din care:
a) anul 2008: 1.121.806 lei;
b) anul 2009: 1.116.222 lei;
c) anul 2010: 1.215.466 lei;
d) anul 2011: 8.877.226 lei
* aşa cum rezultă din situaţia prezentată, în luna iunie s-au plătit 993.454 lei din datoriilecu termen depăşit.
* Probleme…
“Din analiza sumelor cheltuite cu oxigenul medical rezultă că în anul 2010 s-a plătit suma de 1.300.000 lei.Ţinînd cont de faptul că este unic furnizor, preţul este foarte mare şi se percep si penalităţi de întîrziere. În acest moment se desfăşoară o negociere de renunţare la penalităţi şi reeşalonarea plăţii facturilor din anul 2010.
Consider că ar fi oportună o investiţie într-o fabrică de oxigen care ar costa 870.000 lei şi ar trebui făcut un studiu cu privire la cheltuielile lunare şi a modului de amortizare a investiţiei pentru a hotărî soluţia cea mai eficientă în această privinţă.
O altă problemă urgentă o constituie reabilitarea clădirii ambulatoriului ţinînd cont de riscul pe care îl reprezintă tîmplăria putredă şi care este bătută în cuie, dar se prăbuşeşte atunci cînd bate vîntul şi poate răni sau, mai rău, ucide pe cineva. Acoperişul este deformat ca urmare a prăbuşirii scheletului din lemn, jgheaburile sînt sparte, iar apa se scurge pe pereţi.
Clădirea ar putea fi reabilitată printr-un proiect cu finanţare UE sau de către Consiliul Judeţean. Proiectul pentru reabilitarea clădirii s-a făcut în urmă cu 2 ani şi se vor face demersurile necesare la Ministerul Dezvoltării pentru a vedea stadiul în care se află în acest moment”.
* … şi măsuri propuse
“Din punctul de vedere al dotării cu aparatură medicală modernă consider că se impune investirea în acest sens pentru multe secţii, de exemplu pentru secţia de oftalmologie care ar putea genera venituri proprii prin plata unor servicii şi efectuarea de servicii de înaltă performanţă în ambulatoriu. Avînd în vedere faptul că a crescut ponderea cheltuielilor cu personalul de la 70% la 82% ca urmare a preluării personalului de la spitalele care s-au desfiinţat şi prin reducerea numărului de paturi şi a contractului cu CAS Neamţ, consider că este necesar să luăm mai multe măsuri şi anume:
–suspendarea acordării tichetelor de masă pe o perioadă de 2 luni care ar însemna o reducere a cheltuielilor de personal cu 200.000 lei şi o reducere procentuală de aproximativ 2%. Măsura dispusă a fost comunicată sindicatului şi s-au înregistrat şi proteste. Măsura s-a luat pentru că era singura care se putea aplica imediat. Termenul stabilit a avut în vedere rectificarea bugetară care dacă ar duce la majorarea contractului cu casa de asigurări poate ar face posibilă revenirea la această măsură.
– revenirea la măsura de majorare a salariilor personalului de la cele 2 spitale desfiinţate şi care ar presupune încadrarea personalului la nivelul salariilor dintr-un spital de urgenţă la nivelul minim al funcţiei, dar nu mai puţin decît salariul avut la spitalul de la care provine, la fel şi pentru personalul angajat prin concurs. Calculul s-a făcut deja şi ar însemna o reducere a cheltuielii de personal cu aproximativ 27.162 lei, adică un procent de aproximativ 0,5%.
– diminuarea sporurilor care, conform legii, sînt prevăzute între o limită minimă şi alta maximă, la nivelul minim, adică o reducere cu 40.000 lei şi procentual 1%.
– pensionarea personalului care îndeplineşte condiţiile legale şi eventual angajarea sub formă de contract de prestări de servicii pentru personalul absolut necesar; suma ar fi de 260.000 lei, adică un procent de 3,2%. Această măsură este cel mai puţin realizabilă pentru că nu există nici o prevedere legală care să oblige personalul să se pensioneze datorită legii speciale de pensionare a personalului medico-sanitar.
Dacă s-ar aplica măsurile prevăzute mai sus cu excepţia celei referitoare la pensionare s-ar înregistra o scădere a cheltuielii de personal cu o sumă de 267.162 lei şi o reducere procentuală de la 85% cît reprezintă cheltuiala în luna iulie la 78,7%.
Consider că, pe lîngă aceste măsuri, trebuie reanalizată structura de personal ţinînd cont de faptul că s-a redus numărul de paturi, precum şi evaluarea în mod obiectiv. Măsurile propuse de externalizare trebuie analizate obiectiv sub aspectul eficienţei lor pentru spital şi, în cazul în care acestea se justifică, să se aplice cît mai repede pentru a produce efectele scontate. Menţionez că externalizarea celor 3 activităţi propuse ar determina o reducere a cheltuielii de personal de încă 192.607 lei şi o reducere totală de 459.769 lei, iar procentual ar însemna 73,98% faţă de 70% cît prevede Legea 95/2006 actualizată”.
* “Consider de asemenea că trebuie reanalizat contractul cu Bursa de mărfuri care este neavantajos din toate punctele de vedere: contracte şi consiliere care s-a dovedit a fi ineficientă, inexactă şi neprofesionistă, ba mai mult tîrzie, scumpă şi neadecvată”.
* “Nu putem să punem în pericol pacienţii”
Toate măsurile propuse în raportul Gabrielei Zamfir au fost pe masa CA-ului. “Sper să determine o îmbunătăţire a situaţiei spitalului”, mai precizează directoarea. “În cazul în care nu se obţine o suplimentare a contractului cu casa de asigurări, fie ca urmare a rectificării bugetare, fie ca urmare a deblocării rezervei CAS Neamţ, dar şi a CNAS, cu toate eforturile şi măsurile dispuse, începînd cu luna noiembrie spitalul nu va mai putea funcţiona în condiţii de siguranţă pentru pacienţi pentru că, în concepţia mea, fără medicamente, materiale sanitare, reactivi, dezinfectanţi, hrană şi salarii nu se poate desfăşura un act medical de nici un fel. Consider că, oricum, sumele contractate sînt total insuficiente cu toate eforturile făcute pentru ca anumite cazuri să fie programate şi putem spune că acest lucru se face bine, nu putem să punem în pericol viaţa pacienţilor, iar dacă există un risc el nu poate fi asumat de nimeni şi, în aceste situaţii bine justificate, pacienţii vor fi internaţi pentru că acest spital este un spital de urgenţă şi de bolnavi acuţi”. Cu stimă, manager Gabriela Zamfir.
(Dana OSTAHIE)
2 comentarii
:)))))))))STIMATA D-NA MANAGER, “MAREA FIRMA DE AV” VA CONSILIAZA F. PROST(ASA AV, ASA CONSILIERE), CAND SE POPRESC CONTURILE , SALARIILE AU PRIORITATE,MAI DOCUMENTATI-VA !!!!!!!!!!!!
VA MAI PIERDE SJN-UL PROCESE SI DE ACUM INCLO, NU-I BAI! CU “MAREA FIRMA DE AV” , CU TOT.IN PLUS, VA TREBUI SA-I PLATITI GRAS PT. ASTA:)))))))))))))))
DAR, NU-I PROST CINE CERE, E PROST CINE DA!(PE BANII NOSTRI)!