Școala cu clasele I-VIII Vaduri din comuna Alexandru cel Bun este o școală cum rar se găsește, nu în județ ci în țară. Modernă, primitoare și cu o arhitectură deosebită își așteaptă copiii cu brațele deschise în fiecare dimineață. Este clădire nouă și a fost inaugurată în 2010 cu mult ajutor din partea primăriei. Are personalitate juridică și de ea aparține și Școala cu clasele I-VIII Bistrița. În ambele unități învață carte 435 de elevi și preșcolari și nu o duc rău deloc. Au toate condițiile să o facă, de la apă caldă pînă la sisteme de supraveghere pe holuri, de la laptop-uri pînă la table interactive.
Cadre calificate
Daniela Semian a ajuns la această școală prin transfer acum zece ani și n-a mai plecat. S-a legat sufletește de copii și le predă religia celor mici. Din 2006 a devenit directorul școlii și de atunci se bucură de fiecare zi petrecută în unitatea de învățămînt ce stîrnește invidii.
Școlile de la Vaduri și Bistrița se bucură de o încadrare foarte bună. Toate cadrele didactice sînt calificate. Cele mai multe sînt titulare și doar cîțiva sînt suplinitori calificați veniți pe anumite posturi unde sînt detașări sau concedii, pensionați medical. Sînt 33 de cadre didactice. Sînt atît de multe pentru că sînt pe bucăți de ore. De exemplu, la fizică, pe 12 ore, vine un cadru, la chimie pe 8 ore vine un cadru, tehnologie la nivelul comunei vine un cadru. Profesorii sînt tineri și dornici de a împărtăși din cunoștințele lor.
Cei mici, preșcolarii, sînt grupați pe niveluri de vîrstă, nu există grupe mixte. Sînt 72 de prichindei în fiecare grupă. O parte dintre ei au posibilitatea de a rămîne la program prelungit pînă îi iau părinții acasă. Masa se servește în sistem catering, vine o firmă din Piatra Neamț, le aduce mîncarea și o servesc în cadrul școlii. Școala Vaduri are cîte un rînd de clase de la clasa întîia pînă la a opta, și la Bistrița la fel. Nu există clase simultane sau paralele.
Cît despre rezultate…
“Nu putem să ne lăudăm că avem rezultate nemaipomenite. Avem copii care învață normal. Avem și foarte multe situații sociale, familii dezmembrate sau care nu au serviciu. Cu părinți plecați în străinătate sînt mai puțini, dar sînt copii foarte buni, cu rezultate deosebite la învățătură, acești copii nu ne fac probleme. De etnie rromă nu avem deloc… declarați”, spune Daniela Semian.
Pentru că școala este foarte bine văzută și de împrejurimi, spre bucuria profesorilor, vin copii și din comuna alăturată, mai ales din Preluca, fiind mai aproape. Fac naveta cu două autobuze școlare. Două pentru că și distanțele sînt foarte mari, unii vin și de la 12 km. Iar fiindcă s-au adus grupele de grădiniță toate în unitățile școlare, este nevoie să deplaseze un număr mult mai mare de elevi. Programul de transport începe dimineața la ora 7 iar ultima cursă pleacă la ora 14. Cheltuielile de transport sînt suportate de primărie și se ridică în jur la 5 mii de lei pe lună. Dar microbuzele școlare sînt folosite și la excursii, întreceri sportive sau vizite la muzee fără ca elevii să plătească transportul. Mai mult, primii trei elevi din fiecare clasă, cu mediile cele mai mari, în fiecare an, de la ambele școli, au beneficiat de o excursie gratuită la Brașov, cu cazare, masă și intrare la parcul de distracții din Brașov. Sînt motivați să învețe.
Participă la concursuri, au luat premii la concursuri naționale de gen “Cangurul”. La un concurs de dansuri au participat anul trecut la festivalul internațional “Cîntă bucium pe Ceahlău” unde s-au calificat în faza națională. N-au mai luat premiu, doar au participat, dar au fost primii pe județ. Cît despre olimpiadele școlare “nu stăm foarte bine în premii, dar elevii participă din ce în ce mai mult, prind curaj. Ȋncă nu avem rezultate deosebite, sperăm ca în viitorul apropiat să fie”, mărturisește directoarea.
Pentru “școala altfel” sînt propuneri, se va stabili exact programul în consiliul profesoral. Dar în parteneriat cu o școală din județul Bacău va exista un schimb de elevi, de experiențe. La fel se dorește o colaborare și cu școala de la Tașca. Vor avea activități atît pe clasă cît si la nivelul școlii în săptămîna “altfel”. Avînd și o bază materială foarte bună se pot da atunci diferite filme sau proiecte ale copiilor, idei sînt. Acum urmează să fie centralizate și să fie întocmit un proiect pe școală.
E nevoie de un psiholog
Școala ar avea nevoie de un psiholog. Există un consilier educativ, un profesor care răspunde de activitățile extracurriculare din afara școlii, în afara orelor de curs. Ar fi necesar unul măcar la două comune. “Sînt copii cu diferite probleme de adaptare. Din ce în ce mai mulți. Din cauza problemelor economice, din cauza mediului familial din care provin. Din păcate, familia se implică tot mai puțin în viața școlii și în viața copilului. Unii nu sînt capabili să înțeleagă cît de importantă este familia și chiar dacă au părinți poate uneori sînt mai defavorizați decît alți copii aflați în plasament, de exemplu. Pentru că au mediul familial cu multă violență, alcoolism, lipsuri materiale. Dar ar fi nevoie atît pentru copii, cît și pentru părinți. Din păcate nu reușim să-i aducem la ședințe, foarte greu vin, mai ales la gimnaziu cînd problemele sînt altele, mai multe, rezultatele școlare sînt mai slabe la unii copii. Și atunci acești copii care au probleme, nici familia nu se implică sau se implică superficial. Vin, ne spun că o să se implice, dar se rămîne la stadiul de “o să…”. Și asta se vede”, povestește Daniela Semian.
“Noi ne bucurăm acum că măcar vin la școală și văd că se poate trăi și altfel decît văd acasă. E un cîștig să ai apă caldă, căldură, o vorbă bună”, adaugă ea.
Condiții extra
Copiii au baie cu tot ce trebuie, sală de mese, mobilier nou, table interactive în toate sălile de clasă și la grădiniță, 100 de laptop-uri pentru elevi și cadre didactice. Deci toate cadrele beneficiază de un laptop pe care să-și pregătească lecțiile. La amble școli. Există videopreoiector pe fiecare clasă, imprimante aproape la toate clasele, acces la wireless.
(Foto Daniela Semian) “Sînt multe lipsuri și multe greutăți în viață, dar dragostea de copii te ține tînăr, te hrănești din energia lor. Sînt înconjurată de colegi care sînt dedicați meseriei”.
Școală de meserie
Lîngă școala modernă se află în reabilitare fosta școală. Este clădirea inițială, construită în 1960, care pînă să fie reparată, a avut mari probleme de igrasie. Termenul de finalizare este la vacanța de iarnă a acestui an, iar lucrările sînt pe sfîrșite. Aici se dorește a fi o școală de meserii, pentru cei care termină clasa a noua. Depinde doar de cît de repede se vor obține acreditările necesare. Se vor face niște ateliere de practică deosebite, cu tot ce ține de construcții, pentru turism, alimentație, servicii hoteliere și sistem energetic. Dacă nu vor fi copii dornici să învețe o meserie și să obțină o calificare, se mizează pe cei mari, adulții, care n-au nici o calificare. De aceea trebuie găsit cadrul legal, poate fi chiar un sistem de școală privată. Nu-i nimic sigur încă. “Cu siguranță nu va rămîne o fosilă, nu va ajunge să stea în conservare. Dacă domnul primar și-a propus acest lucru, cu siguranță va face”, spune directoarea, cu admirație în glas.
Oana IOSUB-TOMA