Băieții deștepți din sănătate
Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț a avut mai mulți directori/ manageri în ultimii ani. Nu mai are rost să-i numim, că-i știe toată lumea. În această perioadă se organizează un nou concurs pentru postul de manager. Nu știm exact cine va cîștiga, dar oricine va fi acela/ aceea, va trebui să nu mai arunce banii publici pe tot felul de contracte fantasmagorice. Nu vom insista astăzi decît pe 5 contracte care, considerăm noi, nu ar fi fost necesare, dacă cel/ cei numiți ca manager/i ar fi făcut lucrurile pentru care au fost angajați, adică management. Asta în condițiile în care spitalul este la nivelul de jos cu încadrarea personalului medical, dar este “full” la nivelul personalului TESA, că legea permite. Contractele vi le prezentăm cît mai pe larg, pentru a înțelege că banii publici la acest spital au fost aruncați pe tot felul de cheltuieli nejustificabile, nici măcar moral.
Manager consiliat pentru a fi manager… conform legii
În data de 22 septembrie 2011 se semnează un contract între Spitalul din Piatra Neamț și S.C. Andersen Consulting Group SRL Iași, prin care ultimii se obligau să acorde consultanță pentru proiectarea și predarea documentației “Sistemului de Control Managerial conform OMFP nr. 946/2005 privind Codul Controlului Intern”. Din partea Spitalului semnează manager Zamfir Valeria Gabriela, directorul financiar contabil Murariu Elena, plus alții, pentru legalitate. Să menționăm că este vorba despre o achiziție directă, deci nici vorbă despre licitație. Suma pentru care echipa managerială din Neamț a achiziționat sfaturi fără licitație despre cum trebuie managerizat spitalul era de 3000 de Euro, plus TVA (16.025,50 Ron). Să menționăm că în acest timp echipa managerială de la spital și-a ridicat salariile. Ce se obligă să facă prestatorul pentru cei 3000 de Euro, plus TVA, aflăm din contract:
Să acorde consultanță referitor la OMFP 946/2005 cu modificările și completările ulterioare;
Să respecte pe cît posibil planificarea cu respectarea strictă a termenului final;
Să coordoneze întocmirea documentelor și înregistrărilor SCMI;
Să informeze periodic clientul, la cererea acestuia, despre stadiul realizării proiectului.
Beneficiarul, adică Spitalul, pe lîngă banii de virat, trebuie să asigure birou, computer, imprimantă, copiator și… timp de lucru pentru personalul implicat. Este vorba despre oamenii din Spital, care trebuiau să le dea ieșenilor mult mai deștepți decît cei de la spital, documentele și relațiile necesare pentru realizarea necesarei consultații.
Întrebare firească: era nevoie de asemenea consultație și dacă da, de ce fără licitație? A cui a fost interesul? Ce face serviciul de specialitate din Consiliul Județean sau este prea ocupat să machieze propriile hîrtii? CINE a ales firma din Iași?
70.000 RON consultanță pentru acreditare
Fiecare spital din România trebuie să se acrediteze pentru a mai putea exista. Din această cauză a apărut Comisia Națională pentru Acreditarea Spitalelor (CONAS). Pentru a te acredita trebuie să îndeplinești anumite condiții și să întocmești niște documente. Deoarece cerințele CONAS sînt greu de citit și nimeni nu vrea să-și asume vreo responsabilitate atîta timp cît banii proștilor există pentru plata unor firme de consultanță, Spitalul Județean Neamț, potrivit referatului întocmit de Director Medical Koszeghi Iosif , întărit de hotărîrea Comitetului Director nr. 75/07/2011, a hotărît să achiziționeze prin achiziție directă “consultanță în management” de la S.C. Sisteme de management Pegas SRL Tîrgu Mureș.În nota justificativă semnată de manager Zamfir Valeria Gabriela, director financiar-contabil Murariu Elena, ec. Murariu Oana, se dă și valoare estimativă de 72.912,00 lei. Estimarea a fost la mare artă, pentru că exact pe această sumă se încheie contractul 14368 din 8/07/2011. Este inutil să mai precizăm că nota justificativă e din aceeași zi cu contractul…
De ce a fost nevoie de un asemenea contract de consultanță dacă spitalul avea conducere, oameni angajați capabili – că altfel nu erau angajați, nu?- fără număr? Trecem peste faptul că directorul de la Tîrgu Mureș are ceva legături cu Piatra Neamț, trecem peste crasa nerușinare în cheltuirea banilor publici, dar de ce fără licitație? Și CINE a hotărît că firma din Tîrgu Mureș este singura capabilă să ofere acest serviciu, exact, dar exact, la valoarea estimată în contract? CINE? Se aude ceva la Consiliul Județean, de unde, cu multă larghețe, s-au aprobat banii?
Contracte cu și fără semnături la prestator
Zelul organizării și reorganizării la Spitalul de Urgență Piatra Neamț a fost atît de mare încît echipa de la conducere a direcționat fără sfială 135.000 Ron (1 miliard și 350 milioane lei vechi) către S.C. Centrul pentru Managementul Serviciilor de Sănătate SRL București, condus de Iulian Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat etc. O să spuneți că, la atîția bani, este vorba despre cine știe ce secrete, care nu puteau fi deslușite de managerii spitalului cu echipa atotcunoscătoare, și numai o minte luminată și trecută prin funcții înalte putea limpezi situația. Ei bine, nici vorbă. Este vorba despre 3 banale studii de fezabilitate pentru externalizarea unor servicii. Pentru asta s-au dat banii respectivi, pe 3 contracte, prin achiziție directă, în aceeași zi, aceleiași firme, pe baza acelorași hotărîri, dar pe coduri specifice pentru achiziții total diferite, deși era vorba despre același lucru. Nespecialiștii de la Piatra au fost destul de specialiști să găsească chichița prin care să ocolească licitația, dar n-au putut să analizeze utilitatea/ inutilitatea externalizării unor servicii!!! CINE a ales firma de la București? CINE a hotărît că nu trebuie licitație?
Misterele CPV-urilor la Spital
CPV – Codul Comun Internațional Privind Achizițiile de Produse și Servicii (Common Procurement Vocabulary)
Orice achiziție publică se face avînd la bază un cod CPV care, pentru același tip de servicii – studii de fezabilitate în cazul nostru -, ar trebui să fie identic. Mai ales că este vorba despre o singură hotărîre a Consiliul de Administrație, unde se spune clar că este vorba de studii de fezabilitate. Puși în fața sumelor care depășeau 15.000 de Euro cumulat, inventivii pietreni au căutat (ei cred că au și găsit!) modalități prin care să fenteze și să justifice achizițiile fără licitație. Bineînțeles că au considerat că nimeni nu va controla CPV-urile, mai ales că ele sînt în așa fel denumite încît să păcăleacă pe oricine. Noi ne-am pierdut cîteva ore și am constat lucruri de care, vorba cronicarului, „se sparie gîndul”.
Studiul de fezabilitate privind externalizarea curățeniei este justificat prin codul CPV 79400000-8, care sună cam așa: „consultanță în afaceri și managementul serviciilor conexe”. O să spuneți că se potrivește. Numai că acest cod face parte dintr-o familie mai mare, care are numărul 79000000-4 și se referă la „Servicii pentru întreprinderi: drept, marketing, consultanță, recrutare, tipărire și securitate”. După cum puteți vedea, nu prea are treabă cu un studiu de fezabilitate privind externalizarea curățeniei și codul a fost ales pentru a putea justifica achiziția directă la firma domnului fost ministru, actualmente șef pe la UNPR. Sună puțin penal ce spunem noi aici, dar să mergem mai departe. Se încheie contractul cu numărul 19835/19/09/2011, în valoare de 35.000 RON.
Externalizarea serviciul de radiologie și imagistică este are și ea de un studiu de fezabilitate. Pentru acesta codul CPV este 81541220-7, care se referă la “servicii de consultanță prestate de personalul de asistență medicală”. Are sau legătură cu subiectul? Noi credem că nu, pentru că fac parte din clasa mai mare 85000000-9, care se referă la “Servicii de sănătate și servicii de asistență socială”. Nici o legătură cu studii de fezabilitate privind externalizările. Am căutat contracte încheiate pe acest cod CPV și am găsit contracte privind “Servicii de supraveghere, prevenire, control și eradicare a bolilor la animale, a celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor și caprinelor și a mișcării acestora”, chiar în Neamț, de către Direcția Sanitar-Veterinară și de multe altele din țară. Dar, pentru că trebuia justificată o achiziție directă, s-a ales, tot cu sunet penal zicem noi, acest cod CPV. Se încheie contractul 19836/19/09/2011, în valoare de 500.000 Ron. Contract consecutiv primului.
Al treilea studiu de fezabilitate, cel privind externalizarea serviciilor de la Blocul Alimentar, a dus la încheierea unui alt contract, nr. 19837/19/09/2011, tot în valoare de 500.000 Ron. Numai că una citești în studiu și alta apare în contract. Nici vorbă despre blocul alimentar, iar codul CPV 71241000-9 se referă la… “servicii de realizare studii de fezabilitate, servicii de consultanță și analize în domeniul medical, pentru activitățile specifice medicale cu evaluarea și analiza specifică a tuturor indicatorilor clinici”. Este clar că asemenea servicii se potrivesc ca o mănușă de box pe mîna unui chirurg la o operație, dar să nu disperăm și să mergem mai departe, la clasa superioară a codului CPV, poate ne încadrăm acolo: 71000000-8: “Servicii de arhitectură, de construcții, de inginerie și de inspecție”. Adică exact despre externalizarea serviciilor de la blocul alimentar de care avea nevoie spitalul de urgență Piatra Neamț. Este sau nu o mînăreală, o bătaie de joc pentru a putea justifica o achiziție directă spre o anumită firmă? Așa pare să fie și CEREM Curții de Conturi să facă de urgență un control privind aceste achiziții.
Este inutil să mai precizăm că toate cele trei contracte sînt semnate de către echipa amintită deja la celelate.
Misterul semnăturilor
În data de 28 decembrie 2011 ceream conducerii spitalului printr-o cerere de informații să ne pună la dispoziție o copie după contractele cu S.C. Centrul pentru Managementul Serviciilor de Sănătate SRL București, condus de Iulian Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat etc. Le-am primit, le-am citit, le-am analizat și ce să vezi, acte oficiale cum le-am primit ele arătau așa cum pe puteți vede în facsimilul 1, , adică fără semnătură la executant!!! . Asta după ce ele au fost și achitate deja. Cum s-a putut asta? Evident, din prea mult profesionalism și din prea multă încredere în firma domnului Iulian Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat etc. Cînd am mai cerut niște lămuriri suplimentare, am primit același contracte, dar de data aceasta… semnate! Este drept, eram deja în 2012 și deja era agitație pe contracte. Cum de erau deja semnate? Simplu, pe faxul primit la redacție se vede clar că ele au fost primite de la București, de la firma domnului Iulian Popescu, fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, fost secretar de stat etc, pe data de 03/01/2012 și cei de la Spital ni le-au retrimis.
Rezultă că Spitalul nu avea în arhivă aceste contracte semnate, totuși, s-au făcut plăți consistente pe ele. Este greu de crezut că mai aveau și alte exemplare semnate, din moment ce au simțit nevoia să ceară de la București exemplarul lor. Interes, neglijență, prostie, reavoință? Din toate din belșug, dar mai ales dispreț pentru banii care erau pentru sănătate. CINE a decis toate aceste șmecherii cu iz penal? Așteptăm reacția celor din Consiliul Județean, de unde s-au cheltuit banii și cerem ca aceste studii – noi le avem, dar așteptăm să vedem ce publică ei – să fie puse pe site-ul Spitalului sau al Consiliului Județean. Ca să se dumirească toată lumea despre ce este vorba.
Concluzie : bani tocați datorită incompetenței și intereselor
Cele 5 contracte pe care vi le-am prezentat, la care se adaugă cel cu Casa de avocatură Negelschi și Trifescu, se înscriu pe linia „să conducem, să luăm banii, dar fără decizii gîndite, muncite, analizate și atunci să ne acoperim de hîrtii”. În același timp, „să dăm bani la cunoscuți, prieteni, oameni care ne pot ajuta sau care ne pot servi altfel. Nu ne gîndim la celebrul ”parandărăt”, deși ne putem aștepta și la așa ceva”. Sistemul care funcționează în spital este unul spoliator, criminal, care face să dispară bani care putea fi folosiți mult mai bine pentru nevoile bolnavilor. Asta, în ciuda declarațiilor electorale ale lui Vasile Pruteanu, care s-a lăudat cîți bani a „dat” el pentru propășirea spitalului. Dacă toți au fost „dați” în acest fel, nu ne mai mirăm că, pentru intervenția de la genunchi, președintele nostru cercetat pentru fals în declarații și conflict de interese s-a operat la București. Sperăm că oamenii politici din județ, șefii de partide, consilierii județeni vor dori să se facă lumină în toate aceste contracte. Și că se vor recupera banii de la cei care au aprobat plățile, pentru că, vorba țăranului român, „prost nu este cine cere, prost este cine dă!” Sau interesat. Sau cointeresat.
Valentin BĂLĂNESCU
Dan Dorin Morenciu: Este o hotărîre a Comitetului Director de la Spital, format din directorul executiv (manager), medical, economic și directorul de îngrijiri, iar întreaga responsabilitate este a lor. Noi (Consiliul de Administrație) doar am avizat aceste hotărîri, aceasta este procedura: Comitetul director ia hotărîrea, noi avizăm, iar banii îi aprobă Consiliul Județean. Nu pot să mă pronunț dacă suma este mare sau mică, responsabilitatea este a Comitetului Director.
3 comentarii
Mare tampenie….. Hai sa judecam: daca spitalul a incheiat contracte ILEGALE atunci care-i rostul lui Negelschi si Trifescu !!!! Astia nu trebuiau sa acorde asistenta de specialitate? Deci o data s-au dus banii pe Negelschi si apoi de multe dati pe contracte ilegale. Care contracte sunt legale pana la urma? cred ca cel de privatizare a Fibrex-ului 🙂
VA RUGAM SA SESIZATI DNA-UL, CURTEA DE CONTURI &ALTE INSTITUTII ABILITATE!
BANII SUNT DIN IMPOZITELE NOASTRE, NU DIN SPAGILE LOR!!!
Acum, în lumina acestor informații, merită citite declarațiile date de doamna Zamfir când părăsea funcția. Cât tupeu… Și poate ar fi bine să nu uităm că doamna este în continuare director la o instituție publică (Casa de Asigurări de Sănătate Neamț) și are în continuare pe mână bani publici.