Școala nr. 2 și-a căpătat un renume de-a lungul timpului, cîștigat prin multă muncă și rezultate de excepție. Cu dotări moderne, cu steagul verde la ”Școala eco”, cu o diplomă de excelență din partea Ministerului Educației și 152 de ani de istorie în spate, școala are toate atu-urile unei instituții de învățămînt de succes. Copiii știu pentru ce vin la școală, iar profesorii depun tot efortul necesar dezvoltării lor. Școala nr. 2 este o echipă, în care se pune mare preț pe comunicare. Se propune, nu se stă mult pe gînduri și se acționează.
Noua grupă zero
Ermilia Chiruță este profesoară de fizică și director din 2001 aici. E foarte mîndră de instituția pe care o conduce și s-a convins de-acum că numai munca multă muncă, seriozitatea și apropierea de copii dau roade.
Sînt 900 de copii care învață la Școala nr. 2 și grădinițele arondate. Noua grupă zero este un avantaj, consideră directoarea.
Profesorii sînt încîntați pentru că mai intră încă două clase. Problema apare însă la spațiu. Grădinița e în reabilitare. S-au demarat lucrările de proiectare și urmează demolarea. În această fază, cele patru grupe de copii preșcolari vor fi mutate. S-au pregătit sălile deja. Se estimează două grupe pregătitoare. ”La această oră avem spațiu ca ambele grupe să-și desfășoare activitatea. Eu sînt foarte încîntată pentru că se cîștigă încă două posturi ca învățători. Să vedem ce se va întîmpla cu grădinița în sine, dacă va trebui să mutăm toți copiii sau doar grupele zero”, spune directoarea.
Planuri mari pentru semestrul II
Copii sînt foarte aglomerați în această perioadă. Sînt prinși în tot felul de activități, pe care le fac din plăcere și cu interes. A început olimpiada de fizică, faza locală, găzduită de Școala nr. 2. Au participat, la nivel de municipiu, aproximativ 200 de copii, iar din partea gazdelor au fost 19 elevi din clasa a VI-a, 13 elevi din clasele a VII-a și 2 elevi la clasa a VIII-a. La etapa județeană s-au calificat 16 copii din clasele VI-VIII ale școlii.
Unirea a fost serbată așa cum se cuvine. Profesorul de istorie, Mihai Șurubaru, cel care a făcut și monografia școlii, a mers la Muzeul de Istorie și a desfășurat lecțiile cu două clase. La școală, sub îndrumarea profesorului de religie, Adrian Apanaghiei, și a profesoarelor de muzică Elena Ciucanu și Dorina Năstase, s-au organizat activități literare, artistice și documentare.
Cei nouă copii înscriși la DELF, nivelul B1, sînt în pregătire intensă. Profesorii au lucrat cu copiii și în vacanță, ca să-i pregătească. Va fi destul de greu, pentru că subiectele se adresează liceenilor, dar protagoniștilor nu le lipsesc încrederea și entuziasmul. Concursul va avea loc pe 19 februarie, la Centrul Cultural Francez Iași. Sînt și copii înscriși la concursul PHI online, la fizică, cu Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Elevii primesc pe internet subiectele și au un anumit timp pentru a le rezolva. Sînt înscriși tot vreo nouă elevi, în colaborare cu școala ”Elena Cuza”, iar copiii vin de-acum din proprie inițiativă la competiție, bazîndu-se pe experiența premiată din anii trecuți.
Școala… altfel
Săptămîna din aprilie încă nu are un plan de activități. Se conturează abia acum. ”Ne pregătim și ne organizăm. Sînt deja două-trei profesoare care doresc să facă excursii de documentare și tematice. Știm că va fi o excursie de trei zile pentru geografie și încă una pentru fizică, unde vor vizita reactorul de la Pitești. Oricum, vrem să-i scoatem din clase pe copii. Trebuie să fie toți prinși în program, conform orarului . Vor merge să viziteze muzee, să facă drumeții, să facă acțiuni ecologice și se vor întîlni la cenaclu literar”, spune Ermilia Chiruță.
Plăcerea de a citi, de a scrie
Cenaclul Eurocultin este unul cu tradiție în școală. Revista Cronica, de la Iași, i-a acordat premiul I, în 2011. Elevii participă cu esee, proză, poezie.
Profesorul de religie, la rîndu-i, lucrează foarte mult cu copiii. Stă cu ei după orele de curs, la cenaclu, nu doar literar, ci și muzical și cultural. Ȋi învață să cînte la chitară, să citească din creațiile proprii, să vină cu o carte interesantă, să citească cu voce tare o poezie de Eminescu sau Arghezi, ca să simtă gustul lecturii și plăcerea poeziei. Copiii sînt foarte încîntați cînd au pe cineva dornic să-i asculte.
Ca alte activități extrașcolare, există formația de mandoline și formația de dansuri grecești. Prin comunitatea elenă din Piatra Neamț, copiii învață dansuri grecești și limba greacă.
”Stai la școală, aici e locul tău!”
Ca în orice școală, mai sînt copii care iscă necazuri. Mai lipsesc, mai chiulesc, mai iau note mici. Dar nu sînt pedepsiți pentru asta. Se discută cu ei, se încearcă o altfel de abordare, prin comunicare. Directoarea este de părere că o notă mică la purtare nu schimbă nimic. Copilul trebuie să știe și să conștientizeze că n-a făcut bine. ”Dacă elevul lipsește, pierde ritmul. Colegii lui au deja alte preocupări pînă își revine el. Cel mai bine este să vină la școală! Stai aici, că aici îți este locul”, spune directoarea.
Bulgărele de zăpadă
Sînt situații unde copilul se revoltă, mai face obrăznicii din cauza situației de casă. Fie că sînt părinții plecați la muncă și copiii au rămas în grija cuiva, fie părinții au afaceri și nu au destul timp pentru cei mici. Copiii suferă. Părintele încearcă să compenseze absența lui prin bani, dar nici nu e corect, nici nu ajută. ”Este ca un bulgăre de zăpadă. Noi încercăm, dar nu putem substitui părinții. Putem doar să le acordăm mai multă înțelegere cînd fac o poznă, să le explicăm ce nu au făut bine. Dar absența părintelui este o problemă. Nu sînt multe cazuri, dar sînt. Mulțumesc lui Dumnezeu, nu avem situații critice”, spune Ermilia Chiruță.
Fiecare școală cu nevoile ei
Ce-i lipsește școlii pentru a fi ”fericită” este o sală de sport standard. ”Avem o sală improprie, din clădirea cea veche. Este spațioasă, dar nu este la standard. Și cînd copiii merg la competiții care se desfășoară în săli de sport moderne, le vine cam greu să se orienteze”, declară directoarea. Au fost propuneri, s-a întocmit un dosar, dar s-a împotmolit pe undeva, din cauza crizei. Vara, orele de educație fizică se fac afară, pentru că există spațiu. Iarna…
Fondurile…
… sînt suficiente. Deocamdată. ”Dar dacă vor crește prețurile în continuare, nu știu ce vom face. Eu sînt optimistă, cred se vor găsi soluții. Am fost comandant de pionieri. Am trecut prin lucruri mai grele. Nu e normal să începi să strigi, trebuie să găsești soluții. De aceea sîntem vii, ne mișcăm ca să facem ceva! Nu trebuie să stăm și să așteptăm”, spune Ermilia Chiruță.
Munca în echipă
Între profesorii școlii există o foarte bună înțelegere și comunicare. Dacă cineva vine cu o idee, se dezbate, se găsesc soluții și se trece la acțiune. La ideea ”hai să facem”, nimeni nu zice nu. Pur și simplu se trece la treabă.
Evaluare ”pe bune”
În ce privește evaluarea la clasa a VIII-a, copiii nu copiază. Sînt supravegheați cu camera video, dar ei știu că, dacă nu învață, la evaluarea națională nu se copiază, nu se suflă și nu primesc subiecte rezolvate. Pentru asta se pregătesc. ”Nu am avut niciodată surprize. N-au fost copii care au luat note peste valoarea lor, dar nici sub valoarea lor. Noi sîntem foarte mulțumiți. Nici la repartizarea la licee, de-a lungul anilor, n-am avut surprize neplăcute. Copiii au intrat la ce școli au dorit. Pornesc cu o bază foarte bine constituită din școală și în acest fel pot clădi mai departe”, spune directoarea.
Oana IOSUB-TOMA