Comuna Țibucani, locuită de oameni gospodari și inimoși, stă, de mai mult timp pe un butoi de pulbere, lucru care nu pare să-i afecteze prea mult pe locuitori. De o parte a baricadei este primarul Ioan Sârbu, medic de profesie, opozanții fiind, cel puțin la nivel declarativ, secretarul comunei Coca Ambrosă și consilierul Vasile Manole, profesor de meserie. Putem spune că este vorba de un război între intelectualii comunei, pentru că și secretarul a profesat la un moment dat ca avocat. Episoade au fost multe, dar ele s-au întețit odată cu schimbarea de regim și pe măsură ce interesele partidului cel mai mare din județ s-au întâlnit cu cele ale contestatarilor primarului. Clar, ele s-au întâlnit. Nu sunt identice, dar asta este altă problemă. Pentru mai buna înțelegere a lucrurilor, am ales să-i lăsăm pe cei care au reclamat să-și spună păsul, apoi să vedem cum se apără primarul.Concluziile le trageți dumneavoastră și, eventual, cetățenii din comună. În data de 15 ianuarie, comisia de disciplină a Prefecturii s-a întrunit pentru a discuta cazul ”Coca Ambrosă” și a stabilit sancționarea ei cu 20% din salariu pe o perioadă de 3 luni. Comisia, condusă de subprefectul Angheluță, a votat în unanimitate sancțiunea. Motivele țin de necompletarea la timp a registrului agricol, de lipsa de colaborare cu consilierii locale etc.
”Primarul m-a făcut nesimțită!”
Coca Ambrosă, secretarul comunei, zice:
”Problemele cu primarul Sârbu datează din anul 2004, când, de față cu alți angajați ai primăriei și cetățeni, m-a făcut nesimțită. A venit nervos în biroul meu și mi-a zis: «Nesimțito ce ești!» Ca urmare a acestei jigniri, am comentat și eu. La data de 6 decembrie, același an, a făcut o ședință de lucru cu noi întrebându-ne pe fiecare angajat în parte, după 6 luni de activitate, ce așteptări avem de la dumnealui și respectiv ce așteptări are dumnealui de la noi. Când a venit rândul meu, i-am spus că mi-aș dori să nu mai dea consultații în calitate de medic în biroul de primar, să nu mai pună perfuzii și altele. În general, i-am spus să nu-și mai desfășoare calitatea de medic atâta timp cât este primar. De atunci am intrat într-un război rece.
Activitatea mea constă în pregătirea ședințelor de Consiliu Local, îndeplinesc atribuții de ofițer de stare civilă, sunt secretarul Comisiei de Fond Funciar, înregistrez contractele de arendare, semnez toată ziua adeverințe și, deși sunt jurist, în instanță nu merg, pentru că nu-mi permite timpul. Mai actualizez listele electorale permanente, răspund de activitatea de arhivă. Am o activitate complexă și mare ca volum.
Am avut piedici din partea primarului în exercitarea atribuțiilor mele ca secretar de primărie. În mod repetat nu vrea să țină cont de prevederile Legii 215. Nu respectă Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Local. Materialele supuse dezbaterii comisiilor de specialitate din cadrul CL trebuie să ajungă la mapa consilierilor cu cel puțin 3 zile înainte de dezbaterea propriu zisă. Niciodată nu ajung. Eu primesc foarte târziu materialele pentru a le redacta. Le primesc chiar în ziua ședinței CL. Apoi, conform articolului 44 din Legea 215, este obligatoriu ca aceste proiecte de hotărâre să fie afișate pe site-ul CL cu cel puțin 30 de zile înainte. Niciodată nu le pot afișa. După alegerile din 2004, este parolat atât site-ul primăriei, cât și site-ul CL, la care nu am acces. Este desemnată o singură persoană, care este șeful SVSU. După constituirea CL din 2012, domnul consilier Manole a inițiat un proiect de hotărâre privind înființarea unui compartiment de relații cu publicul, însă la următoarea ședință au venit doar cei 5 consilieri inițiatori ai proiectului, ceilalți n-au venit. Ședința, neavând cvorum, nu s-a mai ținut”.
”Nu am cheie și telefon pe birou”
Și mai zice: ”Nu vă mai spun că eu nu am cheie la primărie. Secretarul Primăriei Țibucani nu are cheie de la primărie! Mi-a luat și cheia. Nu mai am acces în instituție, fiind singurul funcționar public cu atribuții de conducere din primărie care nu are cheie. Este inadmisibil! Să vă mai spun că mi-a luat și telefonul din birou? Sunt singurul secretar de primărie din țară care nu are telefon în biroul său.
Să vă spun și câte ceva din activitatea zilnică a domnului primar. Dimineața îl așteaptă pe la orele 7,30-8 mulți pacienți în fața biroului său de primar. De multe ori am avut urgențe administrative și a trebuit să-l aștept să-și termine consultațiile din biroul său de primar. Asistentele de la cabinetul său din comună vin la biroul său cu fișele pacienților. Nu mai spun că merge și prin comună și face tratamente la bolnavi, chiar și la unele rude ale mele a fost. Nu are cum să nege. Nu am acces nici la corespondența primăriei, fiind pusă în situații jenante când sunt întrebată de cetățeni de diverse adrese cu termen de rezolvare și eu habar nu am de ele. În mandatul 2008-2012, am început să-i stric niște jocuri domnului primar și de acolo mi se trage. Dl. primar condiționează actul administrativ de actul medical. Vin cetățeni la el cu probleme și, dacă vede că nu sunt înscriși la cabinetul medical al dumnealui, nu le soluționează favorabil cererea. Funcționarilor din primărie le este frică să ia atitudine pentru că le este frică și au presiuni că îi dă afară dacă comentează”.
La Țibucani nu este transparență
Și iarăși zice: ”Atât primarul, cât și mulți consilieri de la USL sunt foarte lipsiți de transparență când vine vorba de cheltuirea banului public. S-au aprobat studii de fezabilitate de sute de milioane de lei, iar când unii consilieri cer lista cu furnizorii primăriei, cererea le este refuzată. Apoi, cum să nu supui dezbaterii publice un proiect de hotărâre ce se referă la bugetul local și la taxele și impozitele comunei? Unde s-a mai pomenit așa ceva? Nici până la ora actuală CL nu a adoptat impozitele și taxele locale. Cum poți construi un buget local fără adoptarea taxelor și impozitelor?
Referitor la reclamațiile împotriva mea ajunse la Prefectură, pot spune că nu mi s-au adus la cunoștință la ce se referă acuzațiile și nici de către cine sunt făcute. Nu mi s-a pus la dispoziție acea reclamație. Prima reclamație a fost făcută de primar pe 31 de pagini și am dat un răspuns încercând să mă apăr. Tot timpul sunt tracasată de primar. Toate acuzațiile se referau numai la prostii, dar niciuna nu se referea că nu mi-aș face treaba în primărie. Dar s-a ajuns la concluzia că aș fi încălcat codul de conduită al funcționarului public și sancțiunea a fost reținerea din salariu pe o lună de zile cu 5%.
Primarul Sârbu a luat toate prerogativele Consiliului Local, practic el șutează, el centrează.
Nu sunt într-o situație confortabilă, pentru că stau cu sabia deasupra capului. Dar să nu creadă cineva, Prefectura sau primarul, că eu voi sta cu mâinele în sân. Îmi voi exercita drepturile conferite prin lege până în pânzele albe. Cum își permite Prefectura să-mi interzică mie sarcinile din care obțin un venit? O asemenea imixtiune nici nu am văzut”.
”Avem zero fonduri europene în comună”
Vasile Manole, consilier local PRM, spune și el:
”Vă pot spune că primăria Țibucani a absorbit 0 fonduri europene în mandatele primarului Sârbu. Cele mai mari sume care s-au investit la primărie, în proporție de 60%, au fost sume investite în proiecte de studii de fezabilitate. Am vrut să cunosc personal firmele din Piatra Neamț care fac aceste proiecte, dar nu am aflat, pentru că primarul nu a dorit să ne spună numele acestor firme. În cei 9 ani de mandat al primarului Sârbu, toate aceste proiecte au rămas la stadiul de studii de fezabilitate. Am să vă dau o sumă, pe care am contestat-o în CL, ca să vedeți ce se petrece aici. Am contestat suma de 300 de milioane de lei alocați pentru transport pe un an de zile. Asta înseamnă un milion de lei pe zi, bani de transport pe care-i folosește primăria. Puteți să-mi spuneți unde se duce dl primar sau alți funcționari ai primăriei de un milion de lei benzină pe zi? Chiar să admitem că-i plătim naveta la Târgu Neamț, tot nu s-ar cheltui un milion de lei! Pentru telefoane și internet se alocă 200 de milioane pe an. Asta înseamnă 10 milioane pe lună. Nici Parlamentul nu plătește 10 milioane de lei pe lună pentru internet! Poate doar dacă îl are direct prin satelit! Un abonament pe lună la internet este 150 de lei noi, restul de bani probabil se duc pe facturile telefonului mobil ale primarului.
Avem rata cea mai ridicată a șomajului din județ, iar oamenii o duc foarte greu. De aici apar și diferite fenomene sociale, cum ar fi furturile. Conform statisticii, comuna Țibucani este pe primul loc la furturi în județ. Asta este recunoscut și la nivel național. Tâlhării și furturi se petrec de mulți ani și de prea multe ori. O altă problemă este și cu acei condamnați prin hotărâri judecătorești cu muncă în folosul comunității, dar în realitate primarul nu-i pune la muncă. Să înțeleg că dl primar își creează niște simpatizanți din acești infractori?
Avem începută baza sportivă pentru care s-au plătit nenumărate studii de fezabilitate și de atunci tot aprobăm rectificări de buget în vederea finalizării, dar nu se materializează nimic. Dacă vedeți în ce hal se află construcția, vă speriați. Un alt exemplu: în urma calamităților de anul trecut, s-a alocat suma de 9.000 de lei pentru reparația unei punți, dar pentru construcția ei s-au alocat doar 7.000 de lei. Adică a costat mai puțin să o faci decât să o repari.
Este o lipsă totală de transparență la operațiile financiare. Eu personal, ca ales local, nu știu numele niciunei firme care a lucrat pe investițiile pe care noi le-am bugetat. S-a mai investit într-un pod miliarde de lei și, dacă îl vedeți cum arată, nu vă încumetați să mergeți pe el. Nici acum nu este finalizat, după ce s-au investit în el – și nu exagerez -, peste 10 miliarde de lei. Am propus primarului, pentru că sunt foarte mulți hoți în comună, instalarea unui sistem de supraveghere video în zonele centrale, pentru intimidarea lor. Nu a fost de acord. În schimb, a fost de acord să propună un proiect de hotărâre – pe care consilierii USL evident l-au votat -, pentru un sistem video, pentru biblioteca comunală, care a costat 300 de milioane de lei. Atenție, 300 de milioane de lei!
Dar să vă spun și despre cabinetul medical de familie din comună și despre activitatea primarului Sârbu la acest cabinet. L-am putea numi pe dl Sârbu, primar la cabinet și medic la primărie! Nu știu cât e de legal să fii de 9 ani primar și să-ți exerciți în același timp activitatea de medic. Și vreau să vă spun că nu am găsit nicio lege care să-i permită acest lucru. Există un conflict de interese în a deține o funcție publică, dar să-ți exerciți în același timp și profesia. Dar aici este vorba de bani grei. La un cabinet de familie se câștigă destul de bine. Și acum am să vă spun despre afacerea de familie a primarului Sârbu. Familia Sârbu deservește peste 5.000 de pacienți prin cele două cabinete, unul la Țibucani și unul la Târgu Neamț, iar legea interzice un număr atât de mare. Dar acest lucru nu se vede la CAS Neamț. Pentru a fi acoperit în activitatea lui de medic la Țibucani, dl Sârbu a luat licență de înlocuire de la soția sa. Dar acest medic înlocuitor trebuia să aibă el la rândul lui un contract cu Casa de Asigurări pe cabinetul de la Țibucani. Dar soția lui are cabinet și la Târgu Neamț. Deci nu putea să aibă două contracte din moment ce legea interzice. Și atunci ce a făcut: contractul de la Țibucani figurează pe numele Sârbu Ioan, iar, mai mult de atât, CAS Neamț îl scoate pe lista de medici eligibili de contract pe domnul Sârbu Ioan. Adică dl primar Sârbu Ioan este doctor cu acte în regulă.”
Contraatacul primarului Sârbu
”Secretara mă vorbește de rău peste tot”
Ioan Sârbu, primarul de Țibucani, nu putea rămâne fără vreo reacție:
”Tot scandalul cu secretara primăriei a început în 2005, când am scos de la Colegiul Medicilor documentul prin care se atesta că, în perioada cât sunt primar, nu am dreptul să acord consultații medicale. În prostia ei, a înțeles că nu am dreptul să acord consultații sub nicio formă. Dar diploma de medic, sau de inginer, sau de avocat, nu ți-o ia nimeni! În acel document scria că nu am dreptul să am contract cu Casa de Asigurări, atât! Și uite așa a apărut prima reclamație. M-au reclamat peste tot, la Colegiul Medicilor din România, la cel din Neamț, la DSP, la Ministerul Sănătății. Apoi a început războiul cu contabila, cu care nu s-a înțeles de la bun început și pe care a jignit-o în toate felurile. Mă vorbește de rău peste tot, în stația de autobuz, la cârciumă, la piață, peste tot. A fost atenționată de toți, și de mine, și de fostul viceprimar, și de actualul. Ea vrea să știe tot, să afle tot, să conducă tot, să fie informată.
Cum poate să mă acuze că dau consultații la mine în birou? Este culmea! Eu doar duminica mai dau consultații , în ziua mea liberă. Ce condiții am aici la birou să dau consultații? Recunosc, că dacă mai vine un cetățean și îmi arată o rețetă, îi dau un sfat, că doar suntem oameni, și nu mă feresc să spun asta. Din 2005 și până acum ceva timp nu i-am zis nimic, dar s-a umplut paharul și am trimis o scrisoare la Comisia de Disciplină a secretarilor, nu la tribunal sau în altă parte. De când am făcut acest lucru, a început și mai aprig contra mea. Comisia a fost deosebit de îngăduitoare cu ea. Legat de contabila care trebuie să iasă la pensie, vă pot spune următoarele: dacă vin de la București cu organigrama în care se specifică doar posturile libere, automat că posturile ocupate nu intrau în discuție. Dar ea îmi spune că postul contabilei trebuia să fie liber și să o dau afară. Chiar dacă o dau afară, postul acesta figurează ca ocupat, pentru că, în iulie, când am fost eu la ANFP, am venit cu organigrama asta. Am citit și ce a scris ea undeva, că studiile de fezabilitate geotehnic și topo prevăzute vor fi finanțate din fonduri europene. E o dobitoacă dacă până acum nu știe că fondurile europene sunt în totalitate eligibile sau cu procent de 5%, 10%, 15% cu contribuția primăriilor. Studiile nu au fost niciodată făcute din fonduri europene”.
”Acum e aliată cu Manole, înainte îl făcea bou”
”Acum îl are aliat pe acest consilier, Manole, de la PRM, după ce, înainte, l-a făcut bou și dobitoc. La ultimele alegeri, Manole mi-a făcut și o scrisoare, cum că nu mai sunt bun de votat, iar ea a multiplicat-o pe hârtia și tușul primăriei și au împânzit-o în secțiile de votare. Dar am câștigat alegerile și voi câștiga de 20.000 de ori dacă voi candida. Și de atunci, prin intrarea în Consiliul Local a acestui Manole, a început războiul și mai aprig. În schimb, ea toată ziulica lucrează doar 60% pentru primărie, iar restul doar pentru bani, pentru a da avize la timp.
Mă acuză că nu mai am casă la Țibucani. Și ce o deranjează? Eu, astă-noapte, la ora 21.00, eram aici, pe o uliță, că nu era lumină. Dar când erau inundații aici, consilierii unde erau? Nu am văzut niciunul.
Legat de faptul că nu are acces la mail-ul primăriei, la site-ul primăriei, e adevărat, nu are acces pentru că, pe când avea acces, apăreau toate minunile posibile pe ele”.
Am făcut ceva în comună când erau liberalii la putere
Mă acuză acest Manole că nu-i pun la dispoziție unele documente ale primăriei. Dar el îmi cere numai prostii, eu nu-i dau când vrea el și oricum. Apoi, acuze că primăria a absorbit 0 fonduri europene. Dar din 2009 și până în 2012 noi am fost morți, pentru că Țibucani a mai făcut ceva între 2004 și 2009, cât au fost liberalii la putere. Atunci am mai primit bani și am făcut asfaltul. După 2009, nu am mai primit niciun ban, pentru că nu eram culoarea potrivită din punct de vedere politic. Am vrut să facem asfaltul la Davideni, al cărui studiu de fezabilitate e făcut de patru ani. Și l-am făcut, dar tot ne răspundeau că o să primim banii. Nimic! Așa au trecut 4 ani de zile. Și nu o să asfaltăm nici în 2014, pentru că situația o să fie și mai critică.
Soția mea nu are contract cu CAS Neamț, ci doar mă înlocuiește. Stați să vă citesc ce răspuns au primit cei doi de la Colegiul Medicilor: Ca urmare a solicitării dumneavoastră trimisă Colegiului Medicilor, potrivit Legii nr. 95 care reglementează modul de exercitare a profesiei de medic, deținerea funcției de primar nu este o situație care generează situații de incompatibilitate cu exercitarea profesiei. Iar eu la rândul meu am întrebat pe cei de la Colegiul Medicilor dacă am dreptul să profesez în timpul meu liber, prerogativ conferit de certificatul primit de la Colegiul Medicilor, dar fără a avea relații cu CAS, adică renemunerat. Și ei mi-au răspuns: Funcția de primar este incompatibilă cu funcția de angajat cu contract individual de muncă . Deci, dacă eu aș avea un contract de muncă în altă profesie decât cea de demnitar, da, aș fi fost incompatibil.”
Evident că acuzele sunt mult mai multe și de o parte și de alta. Multe dintre ele nu le-am consemnat pentru că erau puerile sau făcute într-un limbaj mai puțin potrivit. Mai există și problema spațiului tipografic. Cert este că la Țibucani trăiesc oameni vrednici și cu frica lui Dumnezeu. Ei nu au nici o vină că se ceartă șefii.
Ciprian Traian STURZU