Banii dați de Consiliul Județean către clubul de fotbal Ceahlăul în ultimii ani, pe bază de asociere, a declanșat un conflict (in)direct între Culiță Tărâță, președintele Consiliului Județean Neamț, și Gheorghe Ștefan, primarul municipiului Piatra Neamț, fost președinte și finanțator la clubul de fotbal Ceahlăul, trecut apoi în postura de președinte onorific. A existat o asociere, votată în 2008 în plenul Consiliului Județean, după o dezbatere aprinsă, în care numai argumente contondente nu s-au folosit. Proiectul de hotărâre a trecut cu greu, la un vot, 18 consilieri PDL fiind cei care au decis ca sume foarte mari să fie virate către clubul Ceahlăul. Evident, la vremea aceea, PDL-ul local era condus cu mână forte de Gheorghe Ștefan. Mai există un amănunt, care se va dovedi important în timp: peste ani (2-3, nu mulți), câțiva consilieri județeni din partidul amintit aveau să fie declarați incompatibili. Unul dintre ei, Gheorghe Vasiloiu, era chiar membru în Consiliul de Administrație al Ceahlăul SA, societatea beneficiară a fondurilor respective. Potrivit reglementărilor în vigoare, hotărârea de consiliu, votată de Vasiloiu și ceilalți incompatibili, devine nulă de drept.
În 2013, contractul de asociere a decedat din cauze naturale, la termen, și au început demersurile pentru un alt contract. Între timp, au început anchete cu privire la banii dați de administrațiile locale către cluburi profesioniste, nu neapărat de fotbal. Executivul Consiliului Județean a cerut opinia Consiliului Concurenței cu privire la posibilitatea ca banii pentru fotbal să fie considerați ajutor de stat și în felul acesta să existe posibilitatea ca să fie eludate prevederile legale.
Investigație la nivel european
Ca banii pentru finanțarea unui club profesionist, primiți din fonduri publice, să fie considerați ajutor de stat, trebuie îndeplinite cumulativ mai multe criterii. Legislația este stufoasă, practica europeană e ambiguă, dar Consiliul precizează că: ”finanțarea cheltuielilor cu salariile, cazarea, premierea fotbaliștilor profesioniști din fonduri publice sau finanțarea acelor cluburi profesioniste care se află în dificultate financiară nu ar trebui să fie permisă.” Din această cauză, la nivelul Uniunii Europene s-au deschis investigații ample și, în 2012, au fost solicitate tuturor statelor membre date privind modul de finanțare a cluburilor profesioniste și modalitățile de control legate de condițiile în care autoritățile locale pun stadioanele la dispoziția cluburilor profesioniste de fotbal. Printre autoritățile care au trimis răspunsuri la solicitare a fost și Prefectura Neamț, care a spus că ”în municipiul Piatra- Neamț nu s-au acordat măsuri de sprijin în favoarea cluburilor profesioniste de fotbal”. Este curios cine a dat răspunsul și dacă persoana respectivă s-a informat despre contractele cu Consiliul Județean și Primăria Piatra Neamț.
Restricții europene la finanțare
Consiliul Concurenței a marcat restricțiile în alocarea banilor. Dacă dai bani pentru salarii, pentru acoperirea costurilor de operare (apă, electricitate, salarii, hrană), aceste costuri sunt considerate ajutor de stat. Închirierea bazelor sportive sub prețul pieței, scutirea de impozite, scutiri de taxe intră, și ele, sub aceeași incidență, dacă banii provin din bugetul județului sau al primăriei. Deoarece cluburile de fotbal sunt asimilate unei întreprinderi, generatoare de profit prin activitățile comerciale desfășurate – participare la competiții, vânzarea de bilete, contracte de publicitate și sponsorizare, contracte de comercializare de bunuri, tranzacționarea de jucători etc. – banii primiți de la Consiliul Județean sau Primărie sunt considerați ajutor de stat, deoarece se presupune că o societate comercială își desfășoară activitate pentru un profit. O societate care trăiește din bani publici, care își crește juniorii pe bani publici, dar îi vinde doar în propriul folos, fără să existe beneficii pentru instituțiile finanțatoare, generează cel puțin o suspiciune în privința eficienței cheltuirii banilor și a beneficiilor reale ale respectivelor instituții.
Acordarea banilor către FC Ceahlăul SA se consideră că a denaturat concurența, pe principiul că ”finanțarea din fonduri publice are potențialul de a denatura concurența”.
Primăria Piatra Neamț, atenționată din 2009
Adresa de la Consiliul Concurenței mai arată că, în anul 2009, a emis ”un punct de vedere cu recomandări pentru Consiliul Municipal Piatra Neamț. Acest punct de vedere a reiterat faptul că sprijinul financiar acordat din fonduri publice în favoarea cluburilor profesioniste sportive poate implica elemente de natura ajutorului de stat, fiind necesară respectarea legislației comunitare specifice. Recomandarea transmisă Consiliului local Piatra Neamț a subliniat și posibilitățile de finanțare a clubului, care ar putea să respecte regulile de ajutor de stat:
– Acordarea de ajutoare de la bugetul local (eventual județean) să nu depășească suma de 200.000 Euro pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (regula de minimis);
– Acordarea de ajutoare să se facă cu respectarea legislației europene pentru anumite cheltuieli considerate eligibile de reglementările europene, iar hotărârea Consiliului Municipal să prevadă expres care sunt aceste cheltuieli; astfel, banii de la bugetul local ar fi trebuit să fie direcționați exclusiv către cheltuieli de instruire a juniorilor, echipelor de tineret din cadrul clubului sau lucrări de infrastructură publică aferente stadionului”.
[quote align=”center” color=”#999999″]Consiliul Concurenței : ”În plus, menționăm că – în principiu – finanțarea cheltuielilor cu salariile, cazarea, premierea fotbaliștilor profesioniști din fonduri publice sau finanțarea acelor cluburi profesioniste care se află în dificultate financiară nu ar trebui să fie permisă”[/quote]
Un contract de asociere făcut pe picior
Mult-discutatul contract dintre Consiliul Județean și societatea pe acțiuni SC Ceahlăul SA s-a încheiat la nici o săptămână de la votarea în plenul județean a hotărârii privind asocierea. Actul pare a fi unul întocmit pe o toloacă, asta ca să rămânem în termeni fotbalistici, de niște ageamii în ale științelor juridice.
Principiul pe baza căruia s-a lucrat pare unul de sorginte italiană: sume clare, clauze vagi, obligații cât mai laxe pentru cine primește și fixe pentru cine dă. În definitiv, este vorba doar de bani publici.
Primul lucru care trebuie remarcat: în contract, FC Ceahlăul SA Piatra Neamț apare doar cu adresa – str. Eroilor nr. 18 – și cu persoana de reprezentare, Viorel Măstăcăneanu. Nu există niciun cod unic de înregistrare de la Registrul Comerțului, nu apare numărul de înregistrare al aceleiași instituții, nu apare un cont bancar, nimica-nimicuța. Nici Consiliul Județean, reprezentat chiar de președinte, nu s-a obosit – dacă actele au fost făcute acolo și nu au fost doar aduse la semnat -, să treacă astfel de amănunte, sâcâitoare atunci când te grăbești să sprijini fotbalul de performanță.
Obiectul asocierii ”îl reprezintă sprijinirea echipei de fotbal F.C. Ceahlăul SA în vederea dezvoltării sportului de performanță la nivelul județului Neamț.” Durata asocierii a fost de 5 ani și, probabil, doar schimbările de regim politic au făcut ca ea să nu fie prelungită prin act adițional.
Obligațiile CJ-ului sunt clare: 108.000 lei până la 31.12.2014 și 90.000 de lei/ lună începând cu 2009. Societatea privată pe acțiuni are, în primul rând, o obligație foarte plăcută: să cheltuiască suma alocată, în mod, exclusiv, pentru cheltuielile materiale și de capital (!!!!) ale echipei de fotbal. Urmează apoi, vag, alte prevederi, precum promovarea județului prin bannere și panouri publicitare la meciuri, stema la conferințe de presă, să primească gratuit copii, veterani, revoluționari și persoane cu handicap în tribune. O altă prevedere, de maximă importanță, de care acum s-a scăpat, este să nu mute echipa în alt județ. Și cam atât.
Pe baza acestui contract s-au dat sumele amintite, pe care vom încerca să le analizăm în paginile următoare.
Cine este/ sunt FC Ceahlăul SA
Cum spuneam, SC Ceahlăul SA este o societate, privată și închisă, pe acțiuni. Membrii ei nu pot fi excluși decât prin hotărâre judecătorească, organul suprem de conducere este Adunarea Generală, care nu se poate convoca decât de către Consiliul de Administrație. Acționarii, dacă vor, pot și ei convoca adunarea, dacă reprezintă cel puțin 30% din capitalul social. Adică, dacă vor cei doi acționari mari, dl Măstăcăneanu sau dl Apopii. Restul, chiar dacă pun de-un puci, nu au nicio șansă. Să remarcăm că, la vremea la care se semna, 15 aprilie 2008, cu puțin timp înainte de asocierea cu Consiliul Județean, aici se regăseaua oameni de afaceri respectabili, de succes, chiar dacă, între timp, unii au dat chix în afaceri.
Printre ei, Gelu Crăcană, omul bun la toate, care n-ar pleca de la club nici dacă ar fi scuipat în față, atât de mult iubește echipa și culorile ei. Sau Ioan Mironaș, fost component al echipei de aur a Ceahlăului.
Nr.crt. |
Nume și prenume acționar |
Nr. acțiuni |
Cotă de participare în % |
1 |
Olariu Alexandru |
2.212 |
0,2148 |
2 |
Andrița Valeriu |
1.000 |
0,0971 |
3 |
Apopii Mihai |
391.005 |
37,9616 |
4 |
Bătrânu Mihai |
1.000 |
0,0971 |
5 |
Boghian Iulian |
13.396 |
1,30006 |
6 |
Crăcană Gelu |
1.212 |
0,1177 |
7 |
Coroamă Cristian Constantin |
2.000 |
0,1942 |
8 |
Diaconu Costel |
2.212 |
0,2148 |
9 |
Ghineț Dan Ionel |
2.212 |
0,2148 |
10 |
Măstăcăneanu Viorel |
400.505 |
38,8839 |
11 |
Mironaș Ioan |
1.212 |
0,1177 |
12 |
Ouatu Vasile |
2.000 |
0,1942 |
13 |
Ouatu Cristian Vasile |
1.500 |
0,1456 |
14 |
Paleu Petru |
1.000 |
0,0971 |
15 |
Păun Victor |
1.000 |
0,0971 |
16 |
Popescu Gheorghe |
1.000 |
0,0971 |
17 |
Asofronie Vasile |
183.322 |
17,7982 |
18 |
Trenchea Vasile |
2.000 |
0,1942 |
19 |
Vasiloiu Gheorghe |
1.000 |
0,0971 |
20 |
Volosetchi Gabriel Lucian |
1.000 |
0,0971 |
21 |
C.M. IMAGO S.R.L., reprezentat legal de domnul Cornel Miftode |
1.000 |
0,0971 |
22 |
S.C. ELCISIGUR S.R.L., reprezentat legal de domnul Olaru Viorel |
2.000 |
0,1942 |
23 |
FOTBAL CLUB CEAHLĂUL, club sportiv, reprezentat legal de domnul Gheorghe Ștefan |
1.000 |
0,0971 |
24 |
MOLDOCOR S.A., reprezentat legal de domnul Mihai Bătrânu |
12.000 |
1,1650 |
25 |
SANDI S.R.L., reprezentat legal de domnul Olariu Alexandru |
2.212 |
0,2148 |
TOTAL ACȚIUNI |
1.030.000 |
100% |
[message_box title=”Primăria Piatra Neamț contrazice Prefectura” color=”red”]
După cum spuneam, la un moment dat recent, Prefectura Neamț a transmis cum că în municipiul Piatra Neamț nu s-au acordat măsuri de sprijin în favoarea cluburilor profesioniste de fotbal. Aici intervine fie lipsa de informații, fie lipsa de pricepere, fie iluștrii de la Prefectură nu consideră Ceahlăul club profesionist sau banii dați de primărie măsură de sprijin.
Asta pentru că, după cum demonstrează însăși Primăria Piatra Neamț, prin HCL 436/25.07.2008, Consiliul local a aprobat asocierea municipiului Piatra Neamț cu FC Ceahlăul SA, desigur ”în vederea sprijinirii sportului de performanță”. Propunerea a venit din partea viceprimăriței de la acea vreme, Ana Monda, acum consilier local, a beneficiat de avizul favorabil al tuturor comisiilor de specialitate și a fost adoptată cu larghețe într-o ședință prezidată de Mihaela Stoica, acum deputat. De prisos să menționăm și că respectiva HCL beneficiază de contrasemnătura de legalitate a dlui secretar Vasile Vișan. Adăugăm doar că hotărârea a stat la baza unui contract de asociere și că modificări au intervenit abia în 2011, când ”a fost analizată propunerea primită de la Societatea FC Ceahlăul SA din Piatra Neamț privind modificarea Contractului de Asociere existent între municipalitate și FC Ceahlăul, conform adresei cu nr. 28370 din 20.07.2011” și, dat fiind că urma promovarea în Liga I, s-a adoptat HCL 261, prin care municipiul contribuia la FC Ceahlăul cu 1.040.000 lei în sezonul 2011-2012, iar asocierea se prelungea până în 2014, suma urmând să fie ”stabilită după adoptarea bugetelor locale aferente anilor menționați, prin act adițional”.[/message_box]