Marea familie romașcană este o realitate. Este vorba despre un cerc închis de interese locale, cerc format din mii de fire care, toate, au loc în ghemul de interese locale. Întotdeauna cel care are, la vedere, ghemul în mână este primarul, indiferent care este acesta. Departe de ochii opiniei publice romașcane, anesteziată de conferințe de presă aiuritoare, gen Hugo Chavez, președintele venezuelean care vorbea singur ore întregi la televizor, există afaceri înfloritoare, există conexiuni care cuprind totul, de la lumea politică la ONG-uri, de la poliție la lumea interlopă, totul într-o coabitare perfectă. Axul central al acestor interese este bugetul, local și județean, iar trimiterea unor oameni loiali în aceste instituții este vitală pentru prosperitatea familiei. Un segment important al fondurilor publice, ușor de obținut și greu de controlat ca eficacitate a cheltuielilor, i-au reprezentat banii pentru capitolul ”sport, cultură, recreere”. Chiar dacă nu s-a ridicat la nivelul cheltuielilor de la Piatra Neamț, bani buni au ieșit din bugetul Romanului pentru sport, evident cu votul consilierilor locali. Dintre aceștia, dar și din executivul primăriei, mulți se află într-o poziție ciudată, de finanțatori, dar și de beneficiari, prin prisma faptului că sunt în organele de conducere ale cluburilor sportive.
Un club performant cu primar ”onorific”
HCM Roman, este indiscutabil, portdrapelul performanțelor sportive la zi în Roman. O echipă bună, un antrenor tânăr și promițător, rezultate, un public cald și cunoscător al jocului, constanță la nivelul rezultatelor. Cam așa s-ar putea caracteriza echipa romașcană. În spatele acestor lucruri, stau și banii de la Consiliul Local Roman, finanțatorul principal al echipei, dar și de la Consiliul Județean. Săptămâna trecută, am vorbit despre banii dați la echipa de ligă a III-a Petrotub, care are, printre membri fondatori, 3 consilieri locali, care au aprobat prin vot bani către club. Conflictul de interese este evident, ca să nu mai vorbim despre omisiunea din declarația de interese a unuia dintre consilieri. Până la un punct, la Handbal Club Municipal Roman lucrurile stau cam la fel. Cu mențiunea că este un club al municipalității.
Președinte onorific al clubului este, în acest moment, chiar primarul Laurențiu Leoreanu. Neremunerat, ca toate lucrurile să fie clare. Această poziție onorifică i-a fost acordată, ca să spunem așa, odată cu funcția, deoarece se spera pe sprijinul celui mai important om al urbei pentru echipă. Unde poate exista un sâmbure de conflict de interese în acest caz? Tocmai din expunerea de motive la proiectul privind alocarea banilor către club, pe care l-a întocmit/ semnat Laurențiu Leoreanu, pe 8.01.2014, ca să-l dăm de exemplu doar pe cel de anul acesta. Și spunem asta pentru că nu este vorba de o sumă oarecare, vorbim despre 2.400 mii lei. Cităm din materialul respectiv: ”sprijinul autorităților locale pentru susținerea financiară a echipei de handbal feminin, în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite pentru anul 2014 de a încheia campionatul pe un loc onorabil, promovând pozitiv imaginea urbei romașcane.”
Dacă facem o scurtă retrospectivă, ne amintim că, în februarie 2012, CL Roman a aprobat 1,950 milioane de lei pentru HCM Roman. În 2013, HCM Roman a plecat la drum cu un buget de 2,3 milioane de lei, chiar dacă ceruse 2,5 milioane. Apoi, printr-o altă hotărâre de consiliu, pe 20 septembrie 2013, s-a aprobat suplimentarea bugetului echipei, cu 200.000 de lei, motivat de faptul că în ediția 2012-2013 erau 20 de meciuri, iar în 2013-2014 sunt 34 de meciuri cu tot cu cele din Cupa României. În expunerea de motive, oficialii clubului spuneau că au achitat datorii de 550.000 de lei aferente anului trecut, dar că necesarul era de 784.900 de lei. De fiecare dată, expunerea de motive a fost a președintelui onorific al clubului, în același timp și primar al municipiului, proprietarul echipei.[message_box title=”Membri fondatori Club HCM Roman” color=”red”]Varianta inițială, din 2004
- Primăria Roman, reprezentată de Dan Ioan Cărpușor
- Mihai Plaii (director economic al Primăriei)
- Gheorghe Carnariu (secretar al municipiului)
- Adrian Bălănescu (fost director Romconstruct SA)
- Eduard Corduneanu
Varianta actuală
- Președinte onorific – Laurențiu Leoreanu
- Președinte – Petrică Sandu
- Costel Munteanu (inginer, despre care se spune că ar avea și o fabrică de confecții)
- Doboș Năzărel (patron de club Euphoria și Master, plus câteva magazine alimentare)
- Ionel Ciocan (director Rossal)[/message_box]
Cerberi de la Primărie, pe banii primăriei
O situație cel puțin ciudată s-a petrecut în legătură cu doi dintre membrii fondatori ai clubului. Este vorba despre Mihai Plaii, directorul economic, și de Gheorghe Carnariu, secretarul municipiului. Cei doi fondatori au fost și remunerați de club, datorită activității depuse. Secretarul municipiului a fost director executiv și, potrivit declarației de avere (depusă în 2013 pentru 2012), a câștigat 31.500 lei din această poziție. O să spuneți că nu e vorba de mare lucru, o medie de 2.625 lei lunar, pentru o asemenea activitate. Că un director executiv de club ar putea câștiga mult mai mult. Așa este, numai că domnul Carnariu era, în primul rând, funcționar public, cu normă întreagă, apoi director executiv. Nu am stat să despicăm firul în patru dacă situația este conformă cu statutul funcționarului public, dar trebuie să mai menționăm, cu trimitere la aceeași declarație de avere, că, pentru munca la municipiu, el a primit mai puțini bani decât la handbal, adică doar 29.600 lei (o medie de 1.466 lei/lunar.)
O situație asemănătoare o are Mihai Plaii, director economic. Potrivit declarației de avere, în anul 2012 a câștigat de la HCM Roman pentru ”evidență contabilă” modesta sumă de 10.500 lei, în timp ce de la Primăria Roman a obținut 27.000 lei. Probabil ar fi putut câștiga mai mult, dar, în septembrie 2012, Mihai Plaii a încheiat contractul de consultanță cu HCM Roman. Interesant, și în acest caz, este dacă domnul director economic putea încheia un contract de consultanță cu un club sportiv la care instituția unde el era director economic este principal finanțator. Și aici statutul funcționarului public trebuie să ne lămurească. Cert este că cei doi ar fi putut face parte din staff-ul clubului, cu mandat explicit din partea autorității publice unde lucrează, ca reprezentanți ai acesteia și este discutabil dacă puteau fi remunerați pe contract de consultanță, spre exemplu.
În loc de concluzii
Toate contractele de asociere între autoritatea locală și cluburi de sport aduc cu ele suspiciuni. Banii cheltuiți la un club sunt greu de urmărit. Facturile pentru alimente sunt, de multe ori, obținute la mica înțelegere, ca să acopere sponsorizări făcute la negru de unele firme. Salariile sportivilor sunt confidențiale, chiar dacă există bani publici la mijloc. Mai apar și prime de joc, pentru care se semnează state de plată, dar de multe ori, s-au văzut cazuri, sumele se adaugă după. Mulți sportivi sunt angajați la firme private, ca să diminueze cheltuielile clubului. Din bani publici se mai plătesc și utilități, ceea ce sporește povara pe bugetul unei localități. Dacă o primărie sau consiliu județean mai are societăți în subordine, și acestea contribuie, în fel și chip, la bugetul clubului sau asociației respective. Oamenii, marea majoritate, se întrebă de ce trebuie să susțină o echipă sau alta, cu care ei nu se simt solidari, dacă așa vrea un primar sau un număr de consilieri. Aici este problema de fond, care ar trebui discutată deschis. Revenind la subiect, sunt cheltuielile pentru un club precum HCM prioritare în Roman sau nu? Câți cetățeni ai municipiului realizează exact ce bani pleacă în aceea direcție? Sau ce se putea face cu 2,4 milioane noi în alte domenii, poate prioritare, precum sănătatea sau cultura.
Dana OSTAHIE
Claudia MATEI