Ioan Vlad Angheluță a apărut în administrația publică din Neamț brusc și aparent surprinzător. Doar aparent, pentru că el face parte din noua familie târgnemțeană, care îi are ca lideri pe Ionel Arsene și Daniel Harpa. Angheluță a fost propulsat în față de Ionel Arsene, în căutare de oameni devotați și care să poată face față dificultăților unui post precum cel de subprefect, într-o primă fază, apoi de prefect. La nivel local, s-a făcut remarcat printr-o candidatură independentă la consiliul local. Pentru a ajunge pe post, a trebuit să îndeplinească ritualul deja cunoscut, să devină peste noapte, cu bunăvoința unui primar și a unei comisii de concurs, funcționar public. Primarul l-a găsit, la Roman. Și așa a ajuns funcționar. La fel ca atâția alții aflați în aceeași situație: Dan Manoliu, Dan Vasile Constantin, Gheorghe Neculae etc. Așa este sistemul, așa funcționează, trebuie să te pliezi pe el, cu concursurile o formalitate, apoi cu cealaltă formalitate – a numirii ca înalt funcționar public, apolitic, la recomandarea șefului unui partid politic. Important nu mai este cum ajungi pe o funcție, cât ce faci acolo. Acum, la ceva timp de la trecerea examenului, Ioan Vlad Angheluță spune că a prins gustul administrației publice și că ar vrea să rămână ”în zonă”, chiar dacă, odată, Guvernul Ponta va pleca. Este economist de meserie și crede că ar putea performa în domeniul administrației publice, eventual chiar îmbinându-le. Unii spun că deja are un post de rezervă, pregătit la Spitalul din Târgu Neamț.
Cererea de a realiza un interviu a fost acceptată imediat, fără amânări și în ciuda faptului că publicația noastră nu l-a ”iertat” atunci când a fost ceva de semnalat. Dimpotrivă, nu a avut nimic de obiectat nici la modalitatea de interviu, direct, fără preparative sau întrebări pregătite.
”Este un mandat foarte greu și foarte frumos”
”Eu nu privesc ca pe o povară, ca pe o greutate, faptul că am schimbat activitatea în domeniul privat cu cea din funcția publică de subprefect, respectiv prefect. Este un mandat greu și frumos, este un mandat care se desfășoară 24 de ore din 24”, a venit răspunsul la prima întrebare. Ce e mai greu în meseria de prefect? ”În primul rând, starea de alertă permamentă, pentru că ai funcția cea mai importantă în Comitetul Județean pentru Situații de Urgență. De la cel mai banal accident de circulație până la, Doamne ferește, scenarii mai complicate, caz de viscol sau de cutremur, trebuie să fii cel care trebuie să aibă mintea limpede, să poată lua decizii în timp foarte scurt și să salveze vieți omenești”.
Inevitabil, discuția atinge sintagma arhicunoscută ”Prefectura, instituția care veghează la aplicarea legilor în teritoriu”: ”Mulți confundă încă Prefectul cu fostul prim-secretar al județului. Sunt foarte mulți cei care nu înțeleg rolul prefectului și vin aici cu probleme care țin de primării. Eu zic că definitoriu pentru activitatea unui prefect este rolul constituțional, de reprezentant al guvernului în teritoriu, ochiul și ur… (aici șovăie și își alege cu atenție cuvântul)… nasul primului ministru în teritoriu. El e un fel de mediator între toate instituțiile centrale și cele locale, acele celebre instituții descentralizate, și, nu în ultimul rând, veghează la respectarea Constituției, legilor țării și verificarea legalității actelor administrative ale administraților publice locale.”
Cazuri deosebite în mandatul Angheluță
Cazul Girov: ”Cazul este tranșat, documentele pentru alegeri anticipate sunt deja pe masa Guvernului. Un caz într-adevăr special. A fost un test greu, al meu, ca prefect, și al predecesorului meu, și un exemplu de proastă administrare, de prost management în Consiliul Local, de orientare mai mult spre conflicte decât spre construcție. Au generat, într-un interval scurt de timp, o sumedenie de acte administrative, că nu mai știa nici trezoreria, nici banca, nici furnizorii cine are drept de semnătură ca primar sau primar delegat”.
Momentul Prospecțiuni: ”Un alt moment greu pentru mine a fost activitatea celor de la Prospecțiuni. Eu zic că ei nu au ales cea mai fericită cale de comunicare, de a-și face cunoscută misiunea la nivel de județ. A fost o sincopă în interpretarea legii construcțiilor, a fost o comunicare proastă și s-a ajuns la situații deoasebite. Până la urmă, Prefectura a rezolvat aceste lucruri, atât fostul prefect Lazăr, cât și eu am avut mai mult discuții pentru rezolvarea problemelor. La începutul mandatului, am preferat să-i adun pe toți și, împreună cu Culiță Tărâță, fostul președinte al Consiliului județean, cu toate UAT-urile din zonă, am punctat exact cum trebuie să-și desfășoare activitatea, legal, cei de la Prospecțiuni, arătând că au voie să intre pe terenurile proprietate doar cu acordul proprietarilor, nu al arendașului. Am insistat să spun tuturor comunităților locale că beneficiarul final este Romgaz, că cei care fac activitatea de prospectare sunt într-un contract cu statul, că statul este singurul beneficiar al subsolului, să înlătur zvonul că se caută gaze de șist, că se caută doar gaz natural și punct. Eu cred că acea întâlnire a dat roade până la urmă. Drept dovadă că, în acest moment, nu mai sunt probleme”.
Cum funcționează administrația publică locală
Activitatea din primăriile nemțene în privința emiterii de acte care au putere de lege pe raza lor adminstrativă trebuie să reprezinte una dintre activitățile principale ale Prefecturii. Părerea prefectului Angheluță despre cum funcționează mecanismul respectiv, relația primar (inițiator de hotărâri de consiliu local) și secretar (cel care le avizează de legalitate) este destul de interesantă: ”Normal ar trebui să existe un tandem între cei doi, o colaborare pentru respectarea legii, dar, în cele mai multe cazuri, primarul, în necunoștință de cauză, ia câteodată măsuri vizavi de secretar, uitând că acesta este funcționar public și nu-l poate sancționa. Secretarul poate fi sancționat de comisia de disciplină a secretarilor. De cele mai multe ori, primarii nu au dreptate când contestă măsurile luate de secretari”.
Există și reversul medaliei: ”Secretarii au, la rândul lor, porniri în a-și asuma primăria ca fiind a lor și vă spun în cunoștință de cauză că sunt valabile atât abuzuri ale primarilor, cât și abuzuri ale secretarilor. E un conflict, până la urmă, între două personalități puternice. Secretarul, de obicei, tinde să-și aroge rolul de conducător, pe care trebuie să-l lase primarului și el să rămână un arbitru al legalității. Secretarul nu trebuie să uite că el are de partea lui doar legea”.
Despre primari, provocat cu prezentarea unei realități, anume că primarii sunt emanația unui realități politice și, de obicei, își impun voința fără probleme în consiliile locale: ”Toată lumea cântă cum spune primarul!”
Transparență mai mult opacă
De cele mai multe ori, hotărârile de consiliu local nu sunt puse la dispoziția opiniei publice sau le lipsesc de la vedere rapoartele de specialitate și motivațiile. Se știe. ”Eu zic că cel mai important lucru și factorul determinant care asigură o dezbatere mai mult sau mai puțin sănătoasă este calitatea factorului uman din consiliul local respectiv. Dacă acei oameni au cu adevărat un interes pentru comunitate. Acolo unde sunt oameni de calitate în consiliu, primărie etc., eu zic că acolo sunt lucruri sănătoase. Unde rolul consilierului local este oricare altul decât de a-l ajuta pe primar, acolo cu siguranță sunt rateuri. Încep jocurile de interese, încep scăpări în a nu mai respecta cadrul legal. Eu insist la secretari să-și respecte atribuțiile de serviciu, să facă public setul minim de documente care trebuie publicat înainte de ședințele consiliului local. Lucrurile astea fac parte și din tematica anuală a corpului de control, pe care eu am ales să-l păstrez. Aici nu poți rămâne prieten cu primarii, pentru că de fiecare dată au lacune. Una dintre lacune este nepublicarea rapoartelor de specialitate înainte de ședințe. Asta în condițile în care vremurile s-au schimbat. Nu mai poți face o administrație opacă. Presa are un rol important. Ședințele sunt publice, poate oricine participa, dacă respectă caracterul solemn al ședinței. Există internetul, mediile de socializare, deci nu se mai pot crea bariere artificiale față de simplul cetățean ca să se uite în bucătăria internă a unei administrații. Primăria nu este a secretarului, nu e a primarului, este a tuturor, de drept! Dacă nu pui documentele, încalci legea!”
Despre incompatibilitatea consilierilor
”Generează niște situații mai speciale din punctul de vedere al legalității, dar votul de atunci eu zic că rămâne valabil. La momentul votului, consilierul, consilierii respectivi erau pe cale de a deveni incompatibili. Democratic vorbind, deciziile alea sunt corecte”. Și se ajunge la exemplul concret al lui Gheorghe Vasiloiu, care a înclinat balanța în momentul votului pentru asocierea cu SC FC Ceahlăul SA, caz clar de conflict de interese: ”În cazul conflictului de interese, legea spune clar că ea devine nulă de drept”. Ce se întâmplă cu hotărârea respectivă, dacă este vorba despre bugetul județului? ”Opțiunea celor de la legalitatea actelor este că, din moment ce hotărârile privind conflictul de interese sau de incompatibilitate nu erau definitive și irevocabile, este că ele (hotărârile – n.n.) trebuie să stea în picioare, deoarece au generat efecte. Cum putem întoarce un buget al unei localități? Cum?”
Concluzia este că, de fapt, nu se respectă legea. Nici acum, când ar trebui întors bugetul, nici atunci, când n-a băgat nimeni de seamă că nu se respectă legea, nici măcar cei de la Legalitatea actelor.
Despre influența politică asupra actului administrativ
”Presiunea politică, vrând-nevrând, gestionând relații cu primarii, o simți și trebuie să fii ipocrit să spui că nu o simți. Trebuie să fii determinat să ai aceeași măsură pentru toți, din toate punctele de vedere, să poți colabora cu toți. Prefectul trebuie să fie un bun mediator. Până la urmă, ești reprezentantul unui guvern. Eu sunt total de acord ca prefectul să meargă în continuare pe linia apolitică, așa este normal, atâta timp cât îți duci mandatul de prefect. Eu aș zice că ar fi o idee foarte bună ca și primarii să-și despartă funcția publică de cea politică. Eu plec tot timpul foarte mulțumit de la servici, dacă am reușit să am aceeași unitate de măsură pentru orice fel de administrator local, indiferent de culoarea politică. Eu tot timpul îmi voi asuma faptul că sunt reprezentantul Guvernului Ponta în teritoriu. Mi-o asum. Mai departe, consider că este normal ca și eu să respect legea, care spune că prefectul este apolitic și funcționar public”.
Valentin BĂLĂNESCU