Un succes răsunător a încununat activitatea a 32 de elevi ai Colegiului Național „Petru Rareș”, pasionați de științe și a profesorului coordonator, Alexandru Iacob. Proiectul depus de aceștia la concursul Zayed Future Energy Prize 2015, a adus liceului o sută de mii de dolari, bani care vor fi folosiți la punerea în aplicare a ideilor „verzi” de reducere a consumului unității de învățământ.
Șeicul Zayed, fostul președinte al Emiratelor Arabe Unite, a început acum vreo câțiva ani un concurs care premiază proiecte de dezvoltare durabilă din întreaga lume. Oferă câte un premiu de 100.000 de dolari pentru fiecare continent, iar anul acesta premiul pentru Europa a fost câștigat de Colegiul „Petru Rareș” din Piatra Neamț. Dacă pentru celelalte continente s-au ales câte doi sau trei finaliști pentru marele premiu, pentru Europa singurii finaliști au fost elevii de la Rareș.
„Nucleul vine din Clubul de Inventică”
Anul trecut, în luna mai, profesorul de geografie Alexandru Iacob a aflat despre acest concurs și a spus „de ce nu?”. A întrebat la fiecare clasă la care ținea cursuri dacă sunt elevi interesați în a reduce consumul de energie și apă al liceului și, în același timp, de a participa cu un proiect la acest concurs din Abu Dhabi. „Domnul profesor Obreja a primit o hârtie de la Minister, prin care se anunța acest concurs, și m-a întrebat pe mine dacă mă interesează. Am citit, m-am documentat despre ce este vorba și le-am povestit și elevilor. Noi avem și un atelier de inventică în liceu și mare parte din cei care vin la atelier s-au înscris și pentru acest proiect. Le-am spus că ne vedem miercuri, la ora 14 în sala 112. Au venit 32 și s-au arătat foarte încântați de idee. Nucleul vine din inventică. Tot atunci am stabilit și liderul de proiect, Ana Rotaru, elevă în clasa a XII-a B. Am făcut un brainstorming și cred că am umplut două table cu idei de reducere a consumului. Așa a plecat proiectul”, povestește profesorul Iacob. Prin nucleu, profesorul de geografie se referă la nouă elevi, care au coordonat la rândul lor, au cercetat și s-au implicat într-un mod activ.
„S-a muncit și în vacanța de vară”
Elevii au dus muncă de cercetare, de documentare activă și s-au întâlnit în fiecare zi de marți, după orele de curs, de la 14 la 16, inclusiv în vacanța de vară, pentru a mai discuta detalii. „În plus, lucram și acasă, după orele petrecute la școală. Ne-am împărțit în cinci echipe pe culori, verde, galben, alb, negru și albastru, iar fiecare echipă se ocupa de un lucru. Am încercat să facem proiectul pe idei realizabile. După ce am triat aceste idei, dintr-o sută am ajuns la cele care au și rămas în proiectul final. Ne interesam de facturile la lumină, distribuitori, leduri, aerogel, fiecare știa bine ce are de făcut. Pentru detalierea acestor proiecte, informarea în legatură cu prețul acestora și compatibilitatea lor pentru implementarea la nivelul școlii. Ne-am împărțit în așa fel încât, în cadrul unei singure echipe să se discute un proiect, proiectul final reprezentând însumarea muncii acestor echipe, coordonate de Georgeana Țuculeanu, Titus Dascălu, Cristian Berbece, Cezar Vasiliu, Vlad Gheorghiu, Laura Iacob, Mara Perța, Andrei Viziteu și Tudor Stîncescu. Am trimis proiectul către Abu Dhabi, în limba engleză, în luna iulie a anului trecut. În octombrie, am aflat că suntem finaliști. În noiembrie, că suntem singurii finaliști din Europa, iar pe 19 ianuarie a avut loc ceremonia de premiere”, povestește Ana Rotaru, liderul de grup.
”Ana trebuia să strângă mâna președintelui Egiptului”
Profesorul de geografie Alexandru Iacob spune că meritul este al copiilor, el doar i-a îndrumat și i-a coordonat. „Cel puțin Ana, lidera grupului, trebuia să fie pe scena galei să primească premiul cel mare și să strângă mâna președintelui Egiptului. Ea trebuia să fie pe aceeași scenă cu fostul vicepreședinte american Al Gore, renumit pentru îndârjirea cu care luptă împotriva încălzirii globale. Eu am fost cel care a ridicat premiul, singur, din cauza unor mici neînțelegeri”.
„Din cauza timpului scurt, a trebuit să îmi fac pașaport temporar pe care l-am trimis pentru rezervare. Însă cei de acolo ne-au spus că nu se poate intra în Emirate cu un pașaport temporar și am aflat asta prea târziu, chiar în ziua plecării”, explică Ana Rotaru.
Cheltuielile se vor reduce la o treime
În total, organizatorii au acordat cinci astfel de premii, câte unul pentru fiecare continent, echipa liceului din Piatra Neamț fiind desemnată câștigătoare pentru Europa. Alături de proiectul rareșiștilor, au mai fost premiate alte patru unități de învățământ din lume: Munro Academia (America), Waterford United Kamhlaba World College din Africa de Sud (Africa), Addu High School din Republica Maldive (Asia) și Melbourne High School (Australia și Oceania). Fiecare școală trebuie să pună în aplicare proiectele câștigătoare și să demonstreze că a economisi energia prin modalități inovative ce protejează natura nu este deloc greu. Elevii de la Rareș așteaptă prima tranșă de bani, adică 20.000 de dolari în săptămânile ce urmează. „Ne trebuie timp. Sunt foarte mulți elevi care sunt în clasa a XII-a și îi așteaptă examenul de bacalaureat. Dar o să lucrăm împreună, o să regândim proiectul. O să vorbim cu furnizorii, le cerem să ne facă niște oferte, acum că avem și bani. Un fost elev din liceu, care are o firmă de leduri, vrea să sponsorizeze această parte a proiectului, dar va trebui să-l refuzăm, cred. Trebuie să justificăm fiecare bănuț, iar dacă ne rămâne ceva în plus, trebuie redistribuiți pe altă idee din proiect sau returnați, dacă nu avem ce face cu ei. Deci trebuie să obligăm sponsorii să ne ia banii”, spune, amuzat, profesorul Iacob. După ce proiectul va fi gata, Colegiul Național „Petru Rareș” își va reduce cheltuielile cu energia electrică și apă la aproape o treime.
”Totul se datorează domnului profesor”
Lider al grupului ce a câștigat premiul de o sută de mii de dolari, Ana Rotaru (foto) este pasionată de științele exacte, îi place șahul și spune că proiectul a avut succes datorită profesorului de geografie. Olimpică națională la matematică în fiecare an de liceu, Ana vrea să urmeze cursurile universitare la Politehnica București, Știinte aplicate – Matematică, iar pe viitor… „Plănuiesc să profit de pasiunea mea pentru matematică și să o combin cu un spirit inovativ, pentru a face ceva nou. Mă simt inspirată după munca depusă la acest proiect și cele învățate pe parcurs”. La adresa profesorului Alexandru Iacob are doar cuvinte de laudă, ca, de altfel, toți elevii implicați în proiect. „Ne cunoaștem foarte bine, ne respectăm reciproc. Este mai mult decât un profesor, este un model pentru noi. Ne-am înscris în proiect datorită dânsului”.
Mezinul grupului, Pavel Podbereschi (în imagine), elev în clasa a VII-a, s-a implicat, și el, activ în cercetarea și analiza proiectului. Pasionat, de asemenea, de științele exacte, membru al Clubului de Inventică, lui Pavel i s-a părut interesantă ideea de economisire prin idei inovative. „Îmi place cam tot ce este legat de știință și m-am implicat pentru că îmi place domnul de geografie. Iar știința făcută și aplicată împreună cu domnul Iacob părea interesantă. M-am informat pentru multe lucruri. Am căutat totul despre aerogel. Este un gel făcut de NASA, care este foarte eficient. Un milimetru de aerogel poate proteja un om de foc și face cât 10 cm de polistiren. Este folosit la izolarea navelor spațiale. Am mai calculat prețuri pentru panourile fotovoltaice. M-am informat cu cât s-ar putea reduce facturile prin proiectul nostru. Dacă școala noastră plătește în jur de 200 de milioane de lei pe an pentru apă, costurile acestea s-ar putea reduce foarte mult prin ideile noastre”, spune băiatul.
Ce presupune proiectul
- Instalarea unor panouri foto-voltaice pe sala de sport a liceului pentru a izola, din punctul de vedere al energiei electrice, sala de sport de restul clădirii.
- Amplasarea la intrarea în școală a unor pavele, care produc energie electrică prin simpla trecere a elevilor pe acestea.
- Înlocuirea tuturor corpurilor de iluminat cu LED-uri, pentru o reducere masivă a consumului de energie electrică.
- Amenajarea unei săli de fitness în cadrul școlii, cu biciclete și benzi de alergat, și cuplarea la acestea a unor kit-uri pentru transformarea energiei cinetice în energie electrică, kit-uri construite de elevii Clubului de Inventică din cadrul școlii.
- Plantarea a două hectare de Pawlonia, în scopul reducerii masive a dioxidului de carbon.
- Amplasarea unor panouri publicitare cu mesaje ecologice, pentru a informa comunitatea cu privire la consumul excesiv de energie la nivel global și metode de economisire a acesteia.
- Cum clădirea veche a liceului face parte din patrimoniul național și nu poate suferi modificări în structură, se va izola cu aerogel doar clădirea nouă a liceului. (Oana IOSUB-TOMA)
3 comentarii
Felicitari!
Mult succesin aplicarea proiectului.
Felicitari!
Mult succesin aplicarea proiectului.
bravo voua! mult succes pe mai departe!