– Dle Dragoș Chitic, vă propun un dialog poate un pic mai neobișnuit. De data aceasta, aș vrea să vorbim nu despre proiecte, planuri și realizări, cât despre lucruri care se întâmplă în Primărie și jurul Primăriei, despre care nu se prea vorbește decât în culise. Începem cu o întrebare de simplu cetățean: de ce, înainte de ședințele de Consiliului Local, pe site-ul instituției, în afară de denumirea hotărârilor, nu apar rapoartele de specialitate sau de oportunitate? În felul acesta, nimeni nu știe la ce se referă o hotărâre, mai ales că în ședințe se aprobă totul foarte repede și fără discuții. Care este rațiunea acestei, să-i zicem, discreții?
– Vreau să vă zic că nu este o intenție în a nu publica rapoartele de specialitate sau a nu le face publice. Conform legislației în vigoare, în cazul ședințelor ordinare, acestea se anunță cu 5 zile înainte. Uneori, pentru că nu vrem să încălcăm legea, se întâmplă să am doar denumirea unei hotărâri și să nu am în formă completă materialul din spate, din diverse motive, pentru că mai am nevoie de o informație, de la o altă instituție sau de la o societate a Consiliului Local. Ceea ce eu am stabilit ca regulă – și vă garantez că se respectă – este ca, la ședința de comisie, care are loc de regulă cu 2 zile înainte de ședința în plen, toate hotărârile să aibă materialul anexat, astfel încât consilierii să poată analiza și să voteze în cunoștință de cauză. Pentru presă…
– Nu, pentru cetățean!
– Pentru cetățean, putem lua în calcul să anexăm și materialul de ședință din spate. Din câte știu eu, sunt ceva documente care trebuie anexate, va trebui o scanare. Sunt și cazuri în care un proiect de hotărâre trebuie să stea pe site 30 de zile, pentru dezbatere publică.
– Da, dar el trebuie să aibă în spate toate datele, pentru ca omul să înțeleagă ceva, să poată judeca…
– Eu am spus încă de la învestirea mea, din 16 decembrie, că orice sugestie este binevenită. Notez acest lucru și îl trecem ca o problemă de rezolvat în 2015.
– Ca viceprimar și acum primar delegat, considerați că implicarea consilierilor locali în activitatea legislativă propriu-zisă și-a atins scopul? Teoretic, pe lângă atribuția de a ridica mâna și a vota, consilierul are și posibilitatea de a iniția hotărâri ale Consiliului Local.
– Da, este adevărat. Lucrurile ar trebui discutate diferit. Eu aș spune că funcția de primar este la o distanță foarte mare de cea de viceprimar. Altfel spus, primarul stabilește regulile și stabilește viziunea de dezvoltare a localității, viceprimarii, de regulă, pun în practică această viziune și își aduc aportul, acolo unde este cazul sau unde este permis să facă asta. Aș vrea să separăm aceste două perioade; cea în care eu ocup interimar funcția de primar abia a început, a avut loc o singură ședință ordinară. În ceea ce mă privește, cred că, în trecut, se putea face mai mult în privința inițierii unor proiecte de hotărâre. Nu putem spune că nu au fost făcute lucruri în acest sens. Știm că au existat discuții și amendamente. Sunt mai rare cazurile de proiecte ale consilierilor, dar sper ca pe viitor să existe o implicare mai mare. Din punctul meu de vedere, este deschidere totală în a lua în calcul orice inițiativă locală.
Consilierii: mereu votează, rareori răspund
– Nu vă întreb întâmplător despre activitatea consilierilor locali. În acest moment, vrem, nu vrem, Primăria are mai multe probleme de rezolvat, generate de unele hotărâri ale Consiliului Local. Dacă ne aducem aminte numai cazul E-On, care are în spate două hotărâri de Consiliu Local și modul de aplicare la Direcția Taxe și Impozite. Aplicare care s-a concretizat în niște condamnări. Există posibilitatea să-i întrebăm și pe consilierii locali ce au votat atunci?
– Cred că da! Haideți să ne reamintim faptul că acele HCL au fost date în perioada 2004-2008. Dacă nu mă înșel, în 2006, când banii au fost și încasați din câte știu eu, nu a fost o HCL special dată pentru E-On. A fost una care stabilea taxele și impozitele din municipiul Piatra Neamț din anul 2006- 2007 și stabilea aceste taxe la modul general. Sper să nu greșesc. Ei, mă gândesc că ar fi fost și un atribut al Direcției, al juriștilor de acolo, să fi luat în calcul și acea lege specială a E-On, care stabilea că e scutită de taxe. Pentru că o hotărâre a Consiliului Local nu poate să bată o lege organică a Parlamentului. Probabil că acolo a fost greșeala. Și, atâta timp cât E-On, în instanță s-a adresat împotriva persoanelor fizice de la Direcția Taxe și Impozite, și a și câștigat, înseamnă că avea dreptate. Înseamnă că au greșit.
– Dar a fost chemată în solidar și Primăria, care a beneficiat de banii proveniți de pe urma hotărârii Consiliului Local… Este adevărat că au venit bani de la Guvern pentru plata datoriei, dar acei bani sunt tot din taxele și impozitele cetățeanului, fie el din Piatra Neamț sau Alexandria…
– Este adevărat și vreau să vă spun că o parte din acele persoane, care au primit sentințe de închisoare cu suspendare și de returnare a sumelor de bani, au fost la mine în audiență și am încercat să înțeleg fenomenul. Într-adevăr, pare puțin ilogic. Ei erau simpli funcționari, unii au întocmit o simplă hârtie, nici măcar nu au aprobat-o, și, totuși, în instanță, E-On s-a îndreptat împotriva lor și, bănuiesc că având avocați foarte buni, a reușit să câștige aceste procese. Pare nefiresc. Atâta timp cât banii nu au ajuns acasă la acei oameni, nu au ajuns în buzunarele lor, ci ei au fost cheltuiți, consumați de Primăria Piatra Neamț, mi se pare normal ca banii să fie returnați de entitatea care i-a încasat și s-a folosit de ei.
– De aceea și instanța a stabilit să intre și Primăria în solidar cu cei în cauză…
– Bun, acest termen ”în solidar” nu este foarte clar… El nu stabilește proporțiile sau procentele care trebuie achitate de fiecare parte în cauză. Noi asta vrem să facem acum, pentru că, stingându-se procesele cu E-On, nouă ne rămâne în sarcină să recuperăm sumele. Ar trebui să ne adresăm instanței pentru lămuriri suplimentare, care este procentul pe care fiecare parte ar trebui să-l achite. Vom vedea ce răspuns va da instanța. Repet, mi se pare nefiresc ca o persoană fizică angajată la o instituție să plătească din buzunar o sumă de bani de care nu a beneficiat.
– Vedeți, aceasta este o problemă generată de o hotărâre a Consiliului Local. O alta provine din diverse treceri de bunuri din proprietate publică în cea privată a municipiului, care apoi au ajuns la diverse societăți ale Consiliului Local. Acestea și-au mărit capitalui social și acum nu mai obiectul pe care l-au primit.
– Bun, este adevărat ceea ce spuneți. Mă întorc la începutul discuției, unde spuneam că primarul stabilește direcția de dezvoltare. Eu vreau să vă spun că, în ceea ce mă privește, niciodată nu a existat vreun substrat sau vreo altă intenție decât cea declarată atunci când am votat cu ”da” pentru o hotărâre de Consiliu Local, care are în spate un raport de specialitate. Dacă vă referiți strict la hotărâri cu terenuri, exista o explicație logică a acelor hotărâri. Era o solicitare din partea societăților respective. Acesta a fost punctul de pornire și, dacă luăm punctual cazul societății Perla, solicitarea era argumentată de dezvoltarea infrastructurii turistice și a activității turistice în ștrand.
– Nu mă refer doar la acest teren, la cazul Perla Invest. Au mai fost și alte cazuri. De exemplu, la un moment dat, defuncta Aqua Calor, societatea a Consiliului Local, era proprietară de terenuri, pe undeva prin Piatra Neamț.
– Aș prefera să vorbesc despre lucruri care s-au întâmplat în mandatul meu. Ar trebui analizată motivația pentru care au fost solicitate aceste terenuri și materialul care stă în spatele hotărârii de consiliu.
Directorii fără eficiență pleacă!
– Apropo de viziune, de ce a fost și ce va fi, Piatra Neamț are tot felul de participări, în diverse societăți comerciale. Aproape ca o regulă, toate aceste societăți au sfârșit ori în faliment, ori trăiesc cu situații financiare foarte dificile. De ce credeți că se întâmplă acest lucru?
– Aici v-aș contrazice puțin: din cele 6 societăți comerciale ale Consiliului Local, 4 au fost – și vor fi și în 2014 – pe profit. Dacă 4 din 6 au fost pe profit, înseamnă că nu este o regulă.
– Mai rămâne de văzut cât din acest profit este făcut din acte sau cu ajutorul Primăriei…
– Aceste societăți nu au probleme. O societate a Consiliului Local nu trebuie să fie neaparat una generatoare de profit. Pe noi ne interesează să oferim, prin intermediul lor, niște servicii de calitate, la un preț corect, iar veniturile să fie egale cu cheltuielile. Dacă ei încheie pe 0, este o situație ideală. Cele două care se încadrează în speța expusă – vorbim despre Urban și despre Perla – sunt într-o situație financiară dificilă, au fost și în trecut în aceeași situație. Sau niciodată nu au fost într-o situație foarte fericită. Poate la Urban odată să fi fost altfel. Este rolul managerilor, al consiliilor de administrație, al AGA să găsească soluții, să vină cu propuneri pentru eficientizarea acestor societăți. Este rolul Consiliul Local să solicităm- și noi primim în fiecare an acest lucru – un raport asupra activității pentru anul anterior și o justificare a activității și situației dificile în care se află societatea.
Eu mi-am propus ca toate societățile Consiliului Local să devină profitabile. Am avut discuții foarte clare cu directorii acestor societății, imediat după învestirea de pe 16 decembrie. Ei au această temă foarte clară de la mine, să eficientizeze societățile. Dacă nu vor reuși să facă acest lucru, e clar că vor trebui să plece. Nu vom mai putea face echipă și o să găsim pe altcineva în loc. Deocamdată, timpul scurs este relativ scurt. Deja au venit cu propuneri la mine, am trasat sarcina să-și analizeze toate contractele pe care le au, inclusiv contractele de muncă, dacă toate persoanele din societate își justifică activitatea și, evident, să vină cu un plan de redresare a societății.
– va urma –
Valentin BĂLĂNESCU