Actualizare: Am primit în urma publicării materialului, o precizare pe care o publicăm:
Transportul de persoane este o afacere bună. Chiar foarte bună, în ciuda celor spuse de cei care se ocupă cu această afacere și care se plâng continuu că treaba nu merge, că pierd bani, că sunt în pragul falimentului. După care pleacă de la discuții, în mașini luxoase, în timp ce angajații le sunt plătiți cu salarii de mizerie, pe care, este drept, și le mai ajutează pe trasee, încasând bani direct de la călători. Transportul de călători este o afacere bună și pentru că se lucrează din greu la negru. Un transportator, după ce a dobândit traseul, devine un fel de stăpân pe respectiva rută. Așa s-a ajuns la prețuri exorbitante pentru un abonament, ca să nu mai vorbim despre bilete. Autoritățile competente sunt prinse într-un cerc vicios, sunt bucuroase că se face traseul și închid ochii la celelalte nereguli ale transportatorului.
Singurii păgubiți – pe lângă statul român, care pierde din neimpozitare și evaziune fiscală – sunt călătorii, care ajung, de cele mai multe ori, la mâna unui transportator, sunt obligați să circule în condiții inumane, autobuzele sau microbuzele nu se țin de program, mai ales iarna, când stai în stații cu orele. Șoferii vorbesc urât, te poftesc urgent afară din mașină dacă nu-ți convine, alte soluții nu ai și trebuie să te conformezi.
Lobby-ul trasportatorilor, Fărcășanu și accesul la decizii
Dincolo de realitatea pe care toți o vedem, există un alt adevăr, despre care nu se prea vorbește sau se vorbește pe sărite, cu un interes sau altul. Pentru trasee există o adevărată luptă de gherilă, cu tot ce presupune ea – trafic de influență, șpăgi, amenințări etc. Cum se fac traseele, cum se pregătește logistic licitația, care sunt culoarele de lobby pe care se merge, toate sunt secrete bine păstrate, care apar în public doar când cineva aflat la masă bogaților este poftit sau trimis cu forța la bucătărie.
În Neamț, scandalul a fost în toi de mai bine de doi ani, de când pe trasee fiecare a făcut cam ce-a vrut. Dacă Transmoldavia a putut circula fără griji pe drumurile publice, nimeni nu și-a mai bătut capul să respecte legea în litera și spiritul ei. Au fost făcute câteva controale, mai mult după scandalul din presă și ca urmare a presiunii unora dintre transportatori, care voiau să fie scoase la licitație traseele ocupate de Transmoldavia, după șmecheria cu contractul făcut cu Troleibuzul. Ce a rezultat din aceste controale reprezintă doar un vârf al aisbergului, dar este suficient ca să ne dăm seama cum funcționează sistemul și în ce fel este ocolită legea.
Înainte de a vorbi despre conținutul controalelor, să ne întoarcem la politica de influențare a deciziilor în ceea ce privește transportul de persoane. Cel care a intuit din prima că transportatori ar fi interesați să acceadă la decizia politică a fost Mihai Fărcășanu – acum la pușcărie – care i-a adunat în jurul său și al Urbtrans, apoi în jurul său la PP-DD, ca să vorbim doar de acest experiment politic reușit. Așa au apărut consilierii PP-DD care au legătură directă cu transporturile în comun sau consilierii propulsați de către aceștia, un fel de frăție atentă la tot ce se întâmplă, gata să blocheze sau nu ințiativele din domeniu. Un fel de specialiști, care votează sau negociază voturile, în funcție de interesul celor care i-au trimis în politică. Că aminteam de Fărcășanu, nu trebuie uitat că acesta a vândut locurile de consilieri pe bani, lucru dovedit în instanță. Acum, el face pușcărie, dar o parte dintre cei care au dat bani – legal sau nu – sunt în Consiliul Județean sau în alte consilii.
Nu-ți trebuie cine știe ce memorie ca să-ți amintești cum roiau pe holurile Consiliului Județean transportatorii, de fiecare dată când mai apăreau ceva trasee de scos, cum se promovau trasee la Bârgăoani sau aiurea, și în ele erau prinse și alte comune, evident, doar din nebăgare de seamă, pentru nebăgarea de seamă a celor care ar fi votat în plen.
Cert este că, în acest moment, frăția transportatorilor are forța de a influența decizii, are banii de a și le prezenta opiniei publice, așa cum vrea ea, frăția, și oportunitățile de a-și demoniza oponenții.
Controale pentru Transmoldavia sau despre munca-n zadar
Controalele făcute în temeiul protocolului semnat de Consiliul Județean cu Poliția și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier sunt consemnate, există și stau mărturie că neregulile erau cunoscute de toată lumea. S-au dat chiar și amenzi – pentru Transmoldavia, au fost ridicate plăcuțe de înmatriculare, după care mașinile au ieșit iar pe traseu. S-a văzut că mai toți transportatorii controlați nu respectau legea: unii nu tăiau bilete, alții nu foloseau mașina cu care au câștigat licitația, alții nu respectau traseul, alții intrau pe traseul colegilor, nu respectau orele de plecare etc. Pentru cineva care privește din afară, imaginea nu este una foarte bună.
Ca o dovadă a modului cum s-au făcut controalele, avem nota de control din 22 ianuarie 2014:
– la data de 22.01.2013, orele 11:15, a fost verificat în stația Bodești autobuzul cu nr. de înmatriculare NT-25-CMC, aparținând operatorului de transport SC Transmoldavia SA, care efectua transport de persoane pe ruta Piatra Neamț – Bodeștii de Jos, fără a deține licență de traseu și caietul de sarcini anexă, contrar prevederilor…, faptă pentru care operatorul a fost sancționat cu amendă contravențională în valoare de 10.000 lei;
– la ora 11:30, în stația Mărgineni era verificat NT-89-CMC, tot de la Transmoldavia, se constatau aceleași abateri, se aplica o amendă de 10.000 lei;
– la 12:30, tot la Mărgineni, mașina NT-41-CMC, tot Transmoldavia, aceleași nereguli, amendă 10.000 lei;
– la 15:35, la Bodești, mașina NT-95-CMC, amendă 10.000 lei, tot Transmoldavia, aceleași încălcări ale legii.
A doua zi, la Dobreni, NT-94-CMC, transporta călători fără licență de transport și era amendată cu 10.000 lei.
Ce se consemnează în actul de control: ”au fost ridicat de către agenții de poliție cooptați în echipele de control certificatele și plăcuțele de înmatriculare, conform prevederilor art. 46 din Legea serviciilor de transport public local nr. 92 din 2007, cu modificările și completările ulterioare, pentru autovehiculele cu numerele de înmatriculare NT-25-CMC, NT-95-CMC și NT-94-CMC, pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data de procesului verbal de reținere”.
Ce trebuie să reținem: avem 4 mașini controlate, dar numai la trei se ridică plăcuțele de înmatriculare și certificatele! Cum s-a făcut departajarea? Și care era măsura corectă?
În perioada următoare, alte mașini de la Transmoldavia sunt surprinse în trafic, cu călători, dar fără licențe de traseu, deci încălcând aceeași lege. De data aceasta, amenzile sunt de 30.000 lei, dar nu mai sunt ridicate certificatele și plăcuțele de înmatriculare sau, cel puțin, acest lucru nu este stipulat, preventiv, în actul de control. Este vorba despre NT-44-CMC, NT-34-CMC, NT-18-CMC, NT-91-CMC, NT-90-CMC, NT-26-CMC, NT-33-CMC (mașina care a făcut, recent, accidentul de la Ocol). Unele din ele sunt surprinse de mai multe ori în trafic, probabil de aceiași controlori.
De ce nu s-au luat măsurile prevăzute de lege în aceste cazuri? Cine a intervenit pentru a opri ridicarea plăcuțelor mașinilor, ca ele să poată fi amendate cumulativ, la câteva zile distanță sau chiar în aceeași zi?
Cum spuneam, cazul Transmoldavia arată neputința (sau, mai bine zis, lipsa de voință) a autorităților locale de a rezolva legal această problemă. Toată lumea știa, s-au dat niște amenzi, evident, s-a ajuns în instanță, totul s-a tergiversat iar operatorul a circulat, a făcut profit în detrimentul altora, a făcut accident și acum toată lumea se dă de ceasul morții să demonstreze că și-a făcut treaba în limita competențelor și să arunce pisica în curtea altora.
Întrebarea retorică – dacă cineva va plăti pentru toate acestea – nu merită să fie pusă. Vinovați vor fi, probabil, șoferii, care au plecat în cursă cu de la sine putere.
Alte controale, alte nereguli mustrate cu bunăvoință
5 martie 2014. La Roznov se face un control tematic și este verificată mașina NT-38-MEG, care circula pe traseul Piatra Neamț – Zănești, aparținând societății Mega Travel SRL, una dintre cele mai mari din județ. Se constată că ”auto nu este titular de traseu, a ajuns cu 50 de minute mai târziu, clasificare RAR expirată”.
26 februarie 2014. Controlul are loc la Horia/ Cotu Vameș și este controlată mașina NT-69-PRI, aparținând SC Pristyl SRL, care transporta călători pe traseul Roman – Ion Creangă. Se constată că: ”nu circulă cu auto titular și că a sosit în stație cu 6 minute mai devreme”.
Pentru cei mai puțin familiarizați cu rigorile transportului în comun, trebuie precizat că fiecare traseu este câștigat la licitație și pe el circulă doar mașinile trecute în listă. Dacă le schimbi, trebuie să anunți înainte autoritățile care au emis licențele de traseu.
În același loc, este controlată mașina NT-60-FDT, pentru traseul Roman – Bătrânești, a firmei Fidelis Com SRL. Controlorii constată că ”nu circulă cu auto titular, nu avea la bord licență de traseu, clasificare RAR, asigurare de călători și bagaje”. Adică total în afara legii! I s-a întâmplat ceva societății, ceva cu plăcuțele?
24 februarie 2014. Traseul Piatra Neamț – Borca, mașina B-73-GKN, aparținând operatorului SC Edy Trans SRL. Se constată că ”autovehicolul care efectua curse nu este titular de traseu”.
6 februarie 2014. Controlul se face la Horia și se găsește circulând pe ruta Roman – Izvoare mașina B-49-ZTH, a societății Panțâru Trans SRL. Constatări: ”nu are la bord licență traseu, caiet de sarcini, clasificare RAR, atestat profesional, asigurare de călători și bagaje”. Transportatorul își recunoaște vina și pleacă mai departe, cu o mustrare verbală încurajatoare.
6 martie 2014. La Târgu Neamț, zona Hanul Urșilor, sunt controlate două autobuze, NT-83-ZPF și NT-75-ZPF, aparținând Flozampet Com SRL. Niciunul din cele două autobuze nu era titular de traseu. Se dă avertizare în scris, în raportul înaintat la Consiliul Județean. Pe teren se constată și că nu exista la bord licență de traseu și caiet de sarcini.
26 august 2014. La orele 17:30, a fost verificat în stația ”Calea Romanului” autobuzul cu nr. NT-49-MEG, aparținând operatorului de transport SC Mega Travel SRL, care efectua transport public de persoane, prin curse regulate, pe traseul 37 Piatra Neamț – Girov – Borniș. La efectuarea traseului, a fost înlocuit autobuzul titular NT-89-MEG, fiind încălcate prevederile art. 18, pct. 2 din Ordinul nr. 353/2007 pentru aprobarea normelor de aplicare a Legii serviciilor de Transport public local nr. 92/2007, care precizează că ”înlocuirea unui autovehicul cu care operatorul a obținut licență de traseu pe perioada de valabilitate a programului de transport este permisă numai cu un autovehicul care are cel puțin aceeași capacitate cu cea prevăzută în programul de transport și care întrunește cel puțin același punctaj cu al autovehicolului înlocuit, după notificarea Consiliului Județean și a agenției ARR”.
Acestea sunt câteva dintre constatările făcute în 2014. Ele sunt mai multe, noi am ales doar câteva, pentru a arăta că legea a fost folosit doar pe post de hârtie igienică.
Președintele Asociației Operatorilor pentru Transportul în Comun din Neamț, dl. Cristian Șerban, ne-a ajutat și de data acesta în documentare. De exemplu, atunci când s-a constatat că pe un traseu este o altă mașină decât cea cu care s-a licitat, el spune că ”legea este laxă, poți executa traseul cu oricare mașină dintre cele pe care le-ai prezentat în lista cu care te-ai dus la licitație”.
Evident, adăugăm noi, respectând aceeași lege și anunțând autoritatea despre aceste schimbări. În legătură cu cazurile în care șoferii nu au la ei documentele necesare – licență de traseu, caiet de sarcini, clasificare RAR, atestat profesional pentru șofer, asigurare pentru călători și bagaje – atunci ”se aplică măsura cea mai aspră – reținere plăcuțelor de înmatriculare și amendă de 30.000 lei”. Evident că dacă s-ar aplica legile așa cum sunt ele, atunci s-ar face ordine, cel puțin din acest punct de vedere. Șoferii, de frica amenzilor, nu ar pleca în cursă fără documente, firmele nu ar risca amenzi uriașe (nici nu riscă, decât dacă știu că sunt protejate) și aproape toată lumea ar fi fericită. Iar dacă firmele ar fi sancționate rapid și dur pentru nerespectarea traseelor, a graficelor de transport, s-ar mai rezolva o problemă.
Reguli de bază în transportul de persoane – uitate în Neamț
(5) Conducătorul autobuzului este obligat să prezinte la controlul în trafic următoarele documente:
- a) contractul de transport încheiat între beneficiarul transportului sau persoana care a angajat transportul și operatorul de transport rutier;
- b) lista persoanelor transportate, ca anexă la contractul de transport; (…)
- c) licența de traseu și caietul de sarcini al acesteia eliberat de emitentul licenței;
- d) copia conformă a licenței de transport;
e) alte documente prevăzute de legile în vigoare.
Autorități și competențe
ART. 18
(1) Autoritățile administrației publice locale, în raporturile cu operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizați care efectuează serviciile de transport public local, au următoarele drepturi:
- a) să convoace pentru audieri operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizați, în vederea stabilirii măsurilor necesare pentru remedierea unor deficiențe apărute în executarea serviciilor respective; (…)
- e) să sancționeze operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizați în cazul în care aceștia nu prestează serviciul la parametrii de performanță, eficiență și calitate la care s-au obligat prin contractul de atribuire a gestiunii și caietul de sarcini.
(2) În cazul unor abateri grave ale operatorilor de transport rutier sau ale transportatorilor autorizați, autoritățile administrației publice locale pot, după caz, rezilia contractul de atribuire a gestiunii serviciului și/sau pot solicita motivat emitentului retragerea licenței de transport sau a autorizației, după caz.
(2) A.R.R. are, în principal, următoarele atribuții:
- a) acordă operatorilor de transport rutier licențe de transport, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare;
- b) monitorizează și controlează respectarea de către operatorii de transport a condițiilor impuse prin licențele de transport, precum și prin reglementările legale în vigoare privind transportul rutier; (…)
- f) emite licențe de traseu în transportul public județean de persoane prin curse regulate în baza hotărârilor comisiei paritare formate din reprezentanții consiliului județean și reprezentanții agenției A.R.R. din județul respectiv.
ART. 39
(1) Autorizația de transport se retrage de către autoritatea de autorizare în cazul în care transportatorul autorizat nu mai îndeplinește condițiile care au stat la baza acordării acesteia sau în cazul în care acesta a furnizat documente conținând informații eronate cu ocazia solicitării de acordare a autorizației de transport. În caz de retragere a licenței de transport sau a autorizației de transport, copiile conforme ale acestora și licențele de traseu au același regim.
(2) Copiile conforme ale licenței de transport sau ale autorizației de transport se suspendă de către autoritatea de autorizare în cazul săvârșirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum și de la reglementările în vigoare privind transportul rutier și/sau protecția mediului.
(3) Licența de traseu se retrage cu o notificare prealabilă de 60 de zile, în cazul unor abateri grave de la prevederile caietului de sarcini. În intervalul de 60 de zile, autoritățile administrației publice locale vor organiza atribuirea serviciului respectiv în gestiune altui operator de transport rutier.
ART. 40
Licența de transport, licența de traseu, autorizația de transport și copiile conforme ale acestora, eliberate unui operator de transport sau unui transportator autorizat, nu pot fi utilizate de către alte persoane pentru a executa cu autovehiculele deținute activități de transport public.
Valentin BĂLĂNESCU