Profesor-doctor în istorie, Luminița Moscalu este director al Liceului de Artă „Victor Brauner” din Piatra Neamț de trei ani, iar în acest timp a reușit să câștige proiecte europene și să investească în educația elevilor săi, la un alt nivel. Este legată sufletește de comunitatea nemțeană, de copii, și spune că singura șansă a școlii românești o reprezintă proiectele europene. Cu două astfel de proiecte încheiate cu succes, unul Comenius și unul Leonardo DaVinci, Luminița Moscalu a câștigat recent un al treilea, dedicat în întregime elevilor liceului, al cărui grant este de 100.000 de euro.
„Este o frumusețe de proiect”
Proiectul „Competențe digitale și antreprenoriale în formarea artistică inițială” are ca beneficiari 40 de elevi, ce vor pleca, timp de trei săptămâni, în Spania și Portugalia, unde vor învăța practic grafică pe calculator, publicitate, marketing și promovarea unei imagini. „Noi suntem coordonatorii proiectului și am găsit câte trei parteneri din Spania și Portugalia, care îi vor învăța pe tinerii noștri ce înseamnă funcționarea, organizarea resurselor unei firme din domeniul graficii și designului publicitar. Proiectul se desfășoară pe parcursul a 24 de luni. 20 de elevi vor pleca în anul școlar 2015-2016, ceilalți 20 în anul următor, cu un profesor însoțitor, bineînțeles”, spune Luminița Moscalu.
Ideea proiectului, spune aceasta, a plecat de la faptul că șomajul în rândul tinerilor din România este foarte ridicat, dar și de la gândul că elevii liceului fac practică doar în atelierele școlii: „Până la absolvire, elevii mei nu sunt puși în fața unei situații reale. De data asta, vor fi puși în situația de a executa o aplicație pentru o firmă reală și de a face practică în firme de exercițiu. Vor învăța practic, timp de 3 săptămâni, fie în Spania, fie în Portugalia, pe durata a 90 de ore, ultimele noutăți din acest domeniu. Elevii de clasele a XI-a și a XII-a au o disciplină care se numește «Procesare computerizată a imaginii», învață și economie, iar în clasa a X-a au făcut și educație antreprenorială. Toate acestea vor fi îmbinate, armonizate transcuricular. Trei săptămâni vor fi fără părinți, pe picioarele lor, și vor încerca, împreună cu un profesor însoțitor, să se dezvolte. Este o frumusețe de proiect”.
„Suntem singura școală din Piatra Neamț cu un astfel de proiect câștigat”
Elevii vor fi selectați public, se vor da niște teste, iar primii 40, în ordinea mediilor, plus 4 rezerve, vor depune un dosar, cu CV, scrisoare de intenție, acordul părinților, diplome și competențe. „Vom pune la avizier anunțuri cu criteriile de participare. Așa s-a făcut și în celelalte proiecte. La fel va fi și pentru profesori. La final, se vor întoarce cu niște certificate, care sunt recunoscute în plan european. Vor avea un tip de evaluare, pe care noi îl vom transforma în note la disciplinele respective, un fel de convertire a competențelor în note. Copiii vor avea șansa de a învăța toate aceste lucruri din punct de vedere tehnic, dar și de a face vizite de documentare și punctuale. În Spania, destinația este Granada, o regiune minunată, iar în Portugalia este orașul Barcelos. Vizitele vor fi și culturale, având oportunitatea de a vedea muzee, de a se plimba, de a cunoaște”.
Cu experiența a două proiecte câștigate, Luminița Moscalu povestește cum acest al treilea nu a fost ușor de obținut, pentru că totul a fost contra timp. A fost foarte greu să găsească ”parteneri cu seriozitate recunoscută pe plan european”, iar timpul a fost destul de scurt. „M-a ajutat o colegă, de la un alt liceu de arte din țară, să fac proiectul, ne-am sfătuit, am căutat împreună. Totul a fost contra ceas. Draftul proiectului apare la sfârșitul lui decembrie, iar apelul este în 4 martie. Într-o lună, trebuia scris. Pot să spun cu mândrie că suntem singura școală din Piatra Neamț cu un astfel de proiect câștigat”.
„M-am dedicat în totalitate copiilor”
Pe principiul că un elev al Liceului de Artă trebuie să aibă succes oriunde în Europa, directorul Luminița Moscalu spune că „totul pleacă de la calitatea educației și de la ideea de a compatibiliza spațiul românesc cu spațiul european”. Astfel, un elev al liceului termină școala cu o serie de competențe, dar aceste experiențe îi vor aduce un plus de valoare și îl va ajuta să se adapteze mult mai ușor pe piața europeană a muncii. „Acum 20-30 de ani, când terminam eu liceul, nu erau puse în discuție asemenea valori. În ziua de astăzi, pentru că trăim într-o altfel de societate, nu se mai învață mecanic, se învață «a face». Aceasta este coordonata principală. Cred că proiectele europene reprezintă singura șansă a școlii românești. În absența dimensiunii europene, nu avem nicio șansă, noi, școala românească. Bunele practici, valorizarea elevilor – acesta este izvorul. Bineînțeles, pe tradiția școlii românești. Pentru că timp de 25 de ani școala românească a fost într-o oarecare derută, tot ceea ce ne-am dorit noi, și eu personal, a fost să deschidem Școala de Artă către comunitatea europeană. De a gândi practic, de a gândi dinamic, de a oferi tinerilor o oportunitate. Eu m-am dedicat în totalitate copiilor, principala mea preocupare sunt ei. Proiectele sunt pentru ei, în exclusivitate. Tot acest tip de învățare, prin proiecte, înseamnă, de fapt, o recuperare a lor. În timp, ceea ce au învățat se va sedimenta. Este o adevărată șansă. Inerția și conservatorismul în care am fost noi crescuți ar trebui estompate. Accentul pus pe învățat este fundamental. Nu pe predare, nu pe profesor. În centrul educației este elevul. Trebuie să-i dăm un set de valori, prin care să se poată autonomiza. În momentul când un elev încheie Liceul de Artă, chiar dacă el este un copil artist, să aibă posibilitatea de a deveni autonom. Învățarea nu se încheie la sfârșitul lecției, este permanentă, durează toată viața. Este o imensă oportunitate pe care o au copiii mei. Dincolo de creativitate, de a le stimula interesul, dragul de a veni la școală, ei vor deveni oameni care pot să se descurce în viață, oriunde în lume”.
Un absolvent al Liceului de Artă se poate îndrepta spre orice domeniu”
De la „copiii săi”, așa cum îi numește, Luminița Moscalu are mari așteptări. Își dorește ca ei să treacă bine de toate examenele vieții, să ajungă pe marile scene ale lumii și să revină cu drag în Piatra Neamț. Anul acesta, elevii Liceului de Artă „Victor Brauner” au reușit să parcurgă cu succes atât Evaluarea Națională, cât și examenul de bacalaureat. „Procentul este mulțumitor, deși întotdeauna este loc de mai bine. De asemenea, rezultatele de la olimpiadele naționale, de la concursurile naționale și internaționale, confirmă talentul și seriozitatea elevilor noștri, de care sunt foarte mândră. Un absolvent al Liceului de Artă nu are viitorul exclusiv direcționat doar spre specialități muzicale sau plastice. Nu le îngrădim libera opțiune. Ei merg mai departe și la jurnalism, medicină, farmacie sau drept. Au cultură muzicală, au cultură plastică, pot face oricând altceva. În același timp, sunt elevi de la noi care ajung pe marile scene ale lumii sau în mari companii. Chiar la «Vacanțe Muzicale» a venit un elev eminent al liceului, Daniel Petrică Ciobanu, bursier în Marea Britanie, și a participat la spectacol cu un regal, împreună cu o altă absolventă a liceului, astăzi actriță, Cristina Giurgea. Se întorc cu drag la noi. O altă elevă a liceului, care astăzi este colega mea, profesoară, este Sara Stroici, care este o persoană deosebită și ne bucurăm să o avem printre noi”.
„Mă gândesc la un proiect pe patrimoniu”
Luminița Moscalu nu vrea să se oprească aici. Proiectele europene sunt o mare oportunitate pentru elevii săi și își dorește să dea șansa acestor experiențe cât mai multor elevi: „Nu mă opresc aici. Mă gândesc la ce fel de proiecte să mai fac. În principiu, când ai aplicat pentru un proiect pe muzică sau pe artă plastică, trebuie să găsești o altă coordonată, dar la fel de internațională. O problemă mică românească nu știu câtă relevanță are în plan european. Mă gândesc la un proiect pe tema Holocaustului. Nu știu dacă voi reuși să îl finalizez, este un proiect cu bani mult mai puțini, dar ar fi foarte interesant, pentru că este o problemă internațională, de care știe și un tânăr din Franța, și unul din România. M-am mai gândit, plecând de la teza mea de doctorat, care este despre istorie locală – «Cotidian și mentalități în Piatra Neamț 1864-1940 – studiu de antropologie istorică» – la monumentele de patrimoniu din județul Neamț, care să aibă și relevanță europeană. Plecând de la Victor Brauner, ca personalitate, ajungând până la locuri. Urmează să mă mai documentez și să aprofundez subiectele. Dincolo de a scrie un proiect, este foarte importantă documentarea, argumentarea, disciplina muncii și seriozitatea. Eu, ce proiect am scris, a fost aprobat. Nu mi-a întâmplat să fiu respinsă. Dar trebuie o documentare foarte amănunțită, serioasă, de aceea aștept momentul potrivit pentru alte proiecte”. Oana IOSUB-TOMA