Fericiții muritori care trec de paznicul de la intrarea în sediul nou al Primăriei Piatra Neamț pot admira, pe holuri sau în birourile șefilor, un mobilier frumos, probabil și funcțional, care ar trebui să inspire respect, profesionalism, competență și aplecare spre probleme cetățenești din partea celor care se bucură de el.
Dincolo de designul interior, dacă tragi perdeluțele, poți striga, la fel ca în poveste, că împăratul e dezbrăcat! Un control făcut la Urban a descoperit că această societate, aflată continuu pe pierdere, a cumpărat mobilier în valoare de 174.071 lei la nivelul anului 2009, adică de vreo 40.000 de euro în banii noștri de azi, pe care mobilier l-a închiriat ulterior prosperei Primării Piatra Neamț. De ce s-a ales această cale și Primăria nu și-a cumpărat singură scaunele, dulapurile și mesele ține, probabil, de o gândire strategică sau de mici șmecherii.
Povestea începe, cum spuneam, în 2009, în noiembrie, când se încheie un contract de închirere între cele două entități, pe o perioadă de un an, cu posibilitate de prelungire, desigur. Chiria lunară se stabilește la 2.000 de lei, fără TVA, ceea ce înseamnă că, în 87 de luni (sau 7 ani și 2 luni), CMI Urban și-ar fi scos banii investiți, fără profit. În cazul în care chiriașul nu ar fi plătit sau n-ar fi prelungit contractul, bunurile urmau să fie ridicate de proprietar. Contractul a fost urmat de facturi, în perioada 1 noiembrie 2009 – 31 octombrie 2010, adică fix un an. În acest timp, s-au încasat 24.000 de lei plus TVA-ul aferent. De atunci și până la începutul anului 2015, cei de la Urban s-au făcut că uită să factureze, iar cei de la Primărie s-au făcut că uită pe ce stau. Așa că șefii Primăriei și aparatul lor propriu au folosit bunurile Urban-ului, fără contract, fără facturi, fără plata chiriei. Iar Urban, lună de lună, a adunat o pierdere pe care cei de la ANAF au calculat-o pe baza unei formule pe care v-o prezentăm în cele ce urmează:
50 de luni (01.11.2010-31.12.2014) x 2.000 lei/ lună x 24% TVA = 124.000 lei. Grei.
Suma trebuia recuperată până pe 30 iunie 2015, de la ”entitatea/ persoanele responsabile”. Luând în considerare datoriile artificiale și neartificiale ale CMI Urban către Primărie, probabil s-a apelat la un artificiu facturabil, prin care nu mai există persoane responsabile. Interesant nu este acest artificiu cât modalitatea prin care s-a dorit să se facă pierdut în acte mobilier în valoare de 40.000 de euro.
Directorul actual al companiei municipale, dl. Ioan Fiterău, întrebat de cei de la control de ce nu s-a mai facturat, a dat un răspuns care, probabil, anticipa rezolvarea situației. Vă prezentăm atât întrebarea, cât și răspunsul, fiindcă ele arată diferența uriașă între controlor și controlat.
”Întrebare: Cum explicați neprelungirea contractului privitor la mobilierul proprietatea CMI Urban SA aflat în folosința municipiului Piatra Neamț și nefacturarea chiriei aferente în condițiile în care anual municipiul Piatra Neamț confirma înregistrarea acestor bunuri în contabilitatea proprie, precum și folosința lor?
Răspuns: CMI Urban SA a solicitat prelungirea contractului de închiriere sau încheierea unui act care să ateste folosința bunurilor mobile (mobilier). Considerăm că lipsa unui document contabil se datorează intenției municipiului Piatra Neamț de a achiziționa aceste bunuri, fapt ce presupune inclusiv facturarea acestora.”
Să reținem amănuntul – care denotă un înalt profesionalism din partea primăriei – acela de a include în contabilitatea proprie bunuri închiriate. Sau, poate, primăria le-a achitat și ea și a uitat asta, plătind chirie un an. Că s-au mai văzut situații de dublă plată la instituția din dealul Curții Domnești.
Lecturând lista, se observă câteva piese care atrag atenția. De exemplu, un scaun managerial a costat 1.450 de lei și, fiind cel mai costisitor, se poate presupune că i-a fost destinat șefului instituției. Alte două fotolii, la 1.350 de lei bucata, au fost destinate probabil oaspeților de seamă care ajungeau în audiențe la nivel înalt. Patru fotolii, la 460 de lei bucata, sunt probabil pentru musafirii de rang mai jos, fiind destinate locului de așteptare. Scaunele pentru vizitatori sunt, și ele, pe categorii. Respectiv două: la 275 de lei bucata și la 199 de lei bucata. Sigur criteriul de clasificare nu avea legătură cu problematica vizitatorului.
Tot la capitolul scaunelor, avem 4 bucăți scaun ergonomic, la 360 de lei una, și 7 scaune directoriale la 245 de lei bucata. Plus 53 de scaune de conferință, la 445 de lei bucata. Este un semn că zicala ”a ține cu dinții de scaun” este absolut îndreptățită, fiindcă aceste scaune, din primărie, chiar merită să fie ținute în dinți.
Pentru cine e interesat cât costă ansamblu birou secretariat la Primăria Piatra Neamț, poate consemna liniștit suma de 6.295 de lei, secretarele nefiind incluse în preț.
În schimb, se adaugă 3.545 de lei, pentru ansamblu dulapuri secretariat și birou managerial de ansamblu, la 4.525 de lei.
Mai merită menționată oglinda de 480 de lei și plita chiuvetă la 590 de lei. Plantele ornamentale au fost predate pe bază de proces-verbal odată cu mandatul.
Valentin BĂLĂNESCU