În mica localitate numită Weston-super-mare, lângă Bristol, în Marea Britanie, s-a deschis un parc de distracții, croit după chipul Disneyland-ului, dar fără nicio asemănare cu acesta, sub semnătura artistului anarhist Banksy.
Această știre n-ar avea nimic neobișnuit dacă parcul de distracții – numit Dismaland – ar conține adevărate distracții.
În loc de mașinuțe care se ciocnesc vesele, mânuite de copii poznași, Banksy a construit o mașinuță care are la bord moartea cu o coasă în spate. În loc de Cenușăreasa, Banksy a construit o instalație în care prințesa e victimă a unui accident rutier, cu caleașca întoarsă cu fundul în sus într-un tunel, în timp ce paparazzi fac poze, un eveniment care amintește de moartea prințesei Diana. Acest parc de distracții are drept slogan ”Un loc perfect unde să torturezi copii”. Este o expoziție artistică de amploare, menită să ponegrească eforturile corporatiste miliardare ale parcurilor de distracții, prin sarcasm și comentariu politic relevant.
Deschiderea acestui parc nu ar avea nimic necovențional dacă nu ar fi plină de artă creată de nume de faimă internațională, precum Damien Hirst, Jenny Holzer, Jimmy Cauty, Bill Barminski, Caitlin Cherry, Polly Morgan, Josh Keys, Mike Ross. Nimic nu ar fi ieșit din comun dacă Banksy însuși ar avea o identitate ușor de recunoscut.
Banksy este un artist în continuu conflict cu autoritățile din numeroase state occidentale. Nu e criminal, nu este hoț, dar pictează opere de artă pe ziduri din mari orașe, la adăpostul nopții și fără a se lăsa surprins de poliție. Operele sale conțin texte și imagini sarcastice la adresa puterii, banilor, comodităților capitalismului. Nimeni nu știe exact cine este Banksy, dar părțile de zid pe care le-a pictat se vând pentru milioane de dolari, lire sterline și yeni. Toți artiștii contemporani care expun în galerii, care termină un masterat în artă și-ar dori să aiba măcar jumătate din notorietatea anonimului Banksy. Artiștii cei mai valoroși ai momentului, precum Marina Abramovich, cheltuiesc milioane de dolari în publicitate pentru a face într-un an banii pe care Banksy îi face într-o noapte, pictând un manifest anti-putere pe un zid. Într-o epocă în care celebritatea este dorită de majoritatea artiștilor, aceștia făcând concesii iraționale pentru popularitate, Banksy alege să fie anonim.
Când Banksy a deschis Dismaland, coada s-a format la trei dimineața, ca pe vremea lui Ceaușescu, când se aduceau portocale la aprozar. Site-ul de unde se puteau cumpăra bilete a fost luat cu asalt, biletele fiind epuizate în câteva minute. Toate ziarele și sursele de știri din lume au avut un articol sau vreo opinie asupra evenimentului. De la CNN la Le Figaro și The Guardian, toți au vorbit despre Banksy. Cei care l-au ajutat pe Banksy să construiască parcul au fost 4 persoane la primăria Bristol, care au semnat contracte de confidențialitate cu asistenții lui Banksy și au mințit publicul că pe locul unde se construiește parcul va fi filmat o producție americană.
Tematicile parcului Dismaland sunt anti-consum, apocalipsa, critică a cultului celebrității, imigrația, satira la adresa forțelor de ordine. Mulți jurnaliști au fost consternați de lipsa de distracții, s-au întrebat dacă este necesar să ridicăm un monument dezamăgirii. Dar acești jurnaliști văd numai prin prisma postmodernismului, adică ei cred că arta trebuie să conțină o continuă distracție. Există, însă, teme în realitatea zilei de azi, care sunt foarte serioase și despre care nu se poate glumi, precum sărăcia, războiul, foametea.
La intrarea parcului, gărzi de securitate cu mașini X-ray aduc aminte de securitatea dezumanizantă din aeroporturile internaționale, unde la fiecare punct de securitate trebuie să te descalți, să-ți scoți cureaua de la pantaloni, să-i lași să te scaneze cu bastoane până descoperă intimități precum piatra la rinichi.
O barcă plină cu statui de refugiați plutește pe o barcă înconjurată de cadavre plutitoare. Aspra critică este la adresa legilor care tratează refugiații din zone de război – precum Siria – și imigranții din țările sărace ca și cum ar fi animale de abator.
Parcul a fost construit pe un hectar care, cândva, susținea un adevărat parc de distracții, acum abandonat și lăsat în ruina. Biletul de intrare costă 3 lire sterline, adică vreo 18 lei, iar afișele publicitare explică: ”Parcul este un loc unde poți scăpa de evadarea realității. În loc de hamburgeri, oferim artă. În loc de suveniruri, oferim cărți. Acest eveniment conține tematici adulte, imagini supărătoare, foarte multe lumini stroboscopice, fum și înjurături”.
Dismaland va fi deschis până pe 27 septembrie 2015.
Dismaland este un proiect de artă temporară, organizată de artistul de stradă Banksy, construită în orașul-stațiune Weston-super-Mare în Somerset, Anglia.
Expoziția e amenajată la Tropicana, un ștrand dezafectat, și este considerată un ”Disneyland sinistru”. Pentru aceasta, Banksy a creat zece lucrări noi și a finanțat el însuși construcția expoziției, dar a invitat alți 60 de artiști să i se alăture, iar 58 au răspuns pozitiv chemării sale. Expoziția este programată până pe 27 septembrie, cu 4.000 de bilete disponibile în fiecare zi.
Printre structurile fotografiate înainte de deschidere, au fost un mare Messier, un cal în galop, de metal, și un camion răsucit. De asemenea, zilnic, una din cărțile lui Jeffrey Archer, romancier și fost politician britanic, va fi arsă într-o groapă de foc. În fiecare zi de vineri sunt programate concerte ale unor trupe celebre, precum Run the Jewels, Pussy Riot și Massive Attack.
Raluca SANDERS, Los Angeles, august 2015