În lumea strămoșilor noștri, existau credințe puternice, în legătură cu această sărbătoare creștină – Nașterea Maicii Domnului. Sărbătoarea continuă celebrări ancestrale ale trăitorilor pe aceste plaiuri. Este vorba despre Hestia sau Histia, zeița geților. În viața pământeană, a fost regină a strămoșilor traco-daci, o regină fecioară, care, în cea mai îndepartată antichitate, a organizat statul strămoșilor traco-geți și cultul focului în vatra ”Cetății Regale”. Atestată documentar cu 2500 î.H., regina Hestia-Ista-Vesta era Mare Preoteasă a Colegiului Fecioarelor știutoare de Dumnezeu și este considerată autoarea ”celui mai vechi cod de legi scrise din lumea antică, cod cunoscut sub numele de BELAGINE sau Legile Frumoase.” (D. Bălașa – ”Basmul Romanizării”).
Creștinii românii sărbătoresc pe 8 septembrie Nașterea Maicii Domnului sau, cum se spune în popor, Sfânta Marie Mică. Potrivit Bibliei, în această zi, s-a născut în Nazaret, Fecioara Maria, având ca părinți pe Sfinții Ioachim și Ana. Aceștia au ajuns la bătrânețe fără să aibă copii și au cerut ajutorul Duhului Sfânt, pentru a nu rămâne fără urmași. Ioachim, tatăl Mariei, s-a retras în pustiu timp de 40 de zile, pentru a se ruga, în timp ce Ana i-a promis lui Dumnezeu că, dacă îi va dărui un fiu, îl va da să slujească în Biserică.
În tradiția creștină (ortodoxă, catolică, anglicană și luterană), precum și în cea musulmană, Maria a rămas prin minune fecioară în timpul conceperii și nașterii lui Iisus, Mântuitorul lumii.
În perioada dintre Sfânta Maria Mare și Sfânta Maria Mică încă se mai pot culege ierburile și florile care ar fi bune de leac.
Sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului se păzește prin nelucrare și, totodată, indică hotarul astronomic dintre vară și toamnă.
Odată cu această zi, unele păsări – și îndeosebi rândunelele – își iau deja zborul spre țările calde, iar insectele și reptilele încep să se ascundă în pământ, ceea ce marchează începutul lucrărilor agricole de toamnă. De aici și vorba: ”O trecut Sântămărie, leapădă și pălărie!”
Alte obiceiuri și practici populare strâns legate de această sărbătoare ar fi: semănatul grâului, secarei și al orzului; culesul viilor; bătutul nucilor, pentru că se spune că așa la anul fac din nou rod; jupuirea cojii de pe ulmi (ce va fi folosită primăvara la legatul viței-de-vie).
Se mai zice că femeile care își doresc prunci trebuie să meargă în ziua de sărbătoare la biserică și să se roage din tot sufletul, precum au făcut-o Sfinții Ioachim și Ana; la fel și femeile deja însărcinate, deoarece Maica Domnului le va ajuta să aibă naștere ușoară.
Există credința că părinții fără copii, dacă merg în ziua de Sântămăria Mică la biserică și se roagă, precum Sfinții Ioachim și Ana, pentru a fi binecuvântați de Domnul cu nașterea de copii vor primi în dar prunc de la Dumnezeu.
Fiindcă marchează sfârșitul verii și începutul anotimpului tomnatic, Sântămăria Mică dă startul la culesul poamelor de orice fel. Luna septembrie mai este cunoscută sub numele de luna vinului – Vinițel sau Viniceriu, fiindcă după 8 septembrie începe culesul viilor.
Sărbătoarea aceasta este așteptată cu mare nerăbdare mai ales de cele sau cei care se numesc Maria, Marina, Mariana sau Marin, etc. Aceștia pot acum să-și serbeze ziua numelui.
Tradiții populare: Ciuda lui Arhanghel
Ciuda lui Arhanghel este o sărbătoare care se ținea mai ales în satele din nordul Moldovei, dar și prin ținuturile Neamțului.
Se credea că sub numele de Ciuda se ascunde soția Arhahnghelului. Poveștile de altădată ne amintesc că Arhanghelul Mihail și-ar fi părăsit soția timp de două luni, până pe 8 noiembrie, când se sărbătoresc Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril.
În această zi este bine să nu se lucreze. Se spune că, de cineva ar face ceva bănos astăzi, îl va apuca o ciudă care nu-l va lăsa, putând să i se tragă chiar moartea.
În Neamț, oamenii se fereau să se certe în această zi, deoarece se spunea că ciuda îi va ține tot anul.
Hramul sfinților nemțeni
Încă din vechi timpuri, rugăciunea oamenilor era întărită de rugăciunile sfinților de prin mânăstiri, dar și a celor care erau mireni. Astăzi, când greutățile vieții au devenit de nesuportat, am uitat să mai adresăm rugăciuni fierbinți către Dumnezeu Tatăl, către Mântuitorul Iisus Hristos, pentru a ne ierta păcatele și greșelile, către Sfântul Duh, să ne întărească sufletul, mintea și trupul pentru a-L putea sluji mai bine pe Hristos.
Pe 7 septembrie, creștinii ortodocși nemțeni prăznuiesc hramul Sfinților Simeon și Amfilohie de la Pângărați. În data de 8, sărbătorim Nașterea Maicii Domnului, iar pe 9 septembrie pe Sfântul Chiriac de la Tazlău.
Biserica cu hramul ”Nașterea Maicii Domnului” a Mănăstirii Tazlău se numără printre cele mai importante monumente spirituale ale județului Neamț. În aceste două vetre de spiritualitate nemțene, ambele ctitorite de Sfântul Ștefan cel Mare și Sfânt, au trăit slujitori de Dumnezeu care, prin rugăciunile lor, au oferit speranță, tărie, protecție moldovenilor de pe plaiurile nemțene.
Îndrumar creștin la vremuri anevoioase – Moliftele Sf. Vasile cel Mare
Pr. Ilarion Argatu (n. 2 august 1913, d. 11 mai 1999, Mănăstirea Cernica) a fost un preot creștin-ortodox, renumit duhovnic și exorcizator român. La șapte ani de la trecerea sa la cele veșnice, în mai 2006, trupul său a fost deshumat și s-a găsit aproape intact.
Sfaturile sale privind alungarea duhurilor rele din oameni sunt actuale și necesare pentru orice creștin care dorește să aibă un discernământ hristic. Preotul Ilarion Argatu recomanda ca, înainte de a merge la preot să-i citească Moliftele Sf. Vasile cel Mare, creștinul trebuia să se spovedească și să se împărtășească, cu toți cei din casă. Pentru aceasta, trebuie să facă o săptămână de post, dacă se găsesc în afara celor 4 posturi din an. Se face Spovedanie generală, la care se spun păcatele începând de la 7 ani.
În ziua când se citesc Moliftele Sf. Vasile, țin post negru cel bolnav și cei din familie și postește și Preotul. Cu cât postesc mai multe persoane, cu atât mai puternică este rugăciunea. Diavolii pleacă numai la post negru. Postul negru este o Crucificare, o jertfire. Prin Crucificare, l-a învins Iisus pe satan. După citirea Moliftelor Sf. Vasile, cei neputincioși pot mânca mâncare de post.
Pentru boli mai grele, se citesc Moliftele Sf. Vasile la 6 dimineața, la ora 12, la 18, la 24, la 6 dimineața. Astfel respingi diavolii din toate schimburile. Și diavolii lucrează în ture: de zi, de seară, de noapte, de revărsatul zorilor. Pentru aceasta, trebuie post negru neîntrerupt. Postul negru îl țin cel bolnav, cei din familie și postește și Preotul, altfel diavolii sar pe el când citește Moliftele.
Dacă nu se vindecă, înseamnă că a uitat să spună sau a ascuns un păcat greu, un păcat mare, pe care nu l-a Spovedit și de aceea diavolul stă. Sau a făcut un păcat împotriva Sfântului Duh.
Să facă din nou toți o Spovedanie corectă, apoi Sf. Maslu pentru iertare de păcate și vindecare de boală. Se fac 1-3-5-7-9 Sfinte Masluri. Vede de la al câtelea apare vindecarea. Dacă te-ai vindecat, te oprești, nu mai faci și celelalte Sf. Masluri. Se merge apoi la Preot zilnic, ca să citească Moliftele Sf. Vasile pentru alungarea duhurilor necurate.