La începutul anului, realizam un interviu cu Dragoș Chitic, primar interimar la Piatra Neamț, un oraș în care fiecare investiție a costat mult mai mult decât era necesar, în care 2015 a venit cu probleme de o gravitate extremă pentru municipalitate. Datorii, investiții finanțate nefericit, bani aruncați, la propriu, constituie portofoliul unei primării unde scadențele vin una după alta în acest an. După rectificarea de buget, am realuat firul discuției, pentru a vedea, acolo unde este cazul, ce pași s-au făcut înainte. Sau înapoi. În postarea de astăzi despre Perla Invest, creditul de acolo și gradul de îndatorare al municipalității.
Insolvența la Urban
– Ați anunțat că cea mai bună soluție pentru Urban este rețeta din cazul Perla: insolvența.
- Exact.
– Am tot scris despre Urban și, în acest interviu, insist doar pe un aspect. Ați afirmat că managementul de la Urban la mall-ul de pe Cuejdi nu a fost performant și că acum lucrurile stau altfel. Întrebare este simplă: dacă cei care asigură managementul au fost vinovați, de ce nu s-au făcut schimbări?
- Managerul de la Urban poate fi schimbat de Consiliul de Administrație si de AGA, nu de primar. Trebuie să vă spun că am avut o discuție cu membrii AGA și CA, una de analiză a societății, de la momentul actual, și ce se poate face acum pentru Urban. Ei pot confirma că au o atitudine mult mai atentă față de cum este manageriată societatea Urban și chiar mă informează periodic despre lucruri care ar putea fi îmbunătățite. Discuția se poartă de la începutul anului, când am cerut măsuri pentru rentabilizarea societății. Au venit cu un plan de măsuri pentru rentabilizarea societății, avizat de Consiliul de Administrație. Foarte multe puncte de pe acel plan de măsuri au fost analizate, fiecare în parte; unele nu erau posibile din punct de vedere legal, altele interpretabile, dar altele au fost puse deja în aplicare. Le-am luat mall-ul și Sala Polivalentă, care considerau ei că pentru Urban reprezintă minusuri, și am încercat să le dăm la un alt administrator. La licitație, a câștigat Locativ Serv și iată că așa am rezolvat mai multe probleme, am scăpat Urban-ul de mai multe probleme. Se pare că nu erau capabili să le administreze, așa că le-am luat o sursă de minus la buget și le-am dat la alții, care, printr-o adminstrare eficientă, iată că devin o sursă de plus. Totodată, am schimbat și imaginea celor două clădiri; semnalele sunt pozitive, publicul, cetățenii sunt mulțumiți, chiriașii care sunt acolo sunt mulțumiți. Am spus-o din interviul trecut, managerii societăților consiliului local, în momentul când ajung la finalul mandatului, rolul AGA și CA este să analizeze dacă le prelungesc mandatul. Odată cu intrarea în insolvență, societățile nu mai sunt manageriate de actualii directori, apar administratorii speciali, firmele specializate, directorii nu mai pot lua decizii fără consultarea acestor structuri și, pentru mine, este foarte important lucrul acesta.
– După ce Urban a pierdut aceste obiective, a scăzut proporțional și numărul de oameni de la Urban? Mai ales la nivelul funcționarilor din birouri?
- Când a preluat noile obiective, noul administrator a preluat și personalul. Din celălalt punct de vedere, CA-ul, în ultima ședință din august, și-a îndreptat privirea și asupra organigramei societății, a făcut o analiză a organigramei în noile condiții, a reașezat personalul, la unii le-a scăzut salariul, la alții li s-au dat mai multe activități, astfel încât să existe o corelare între activitate și venituri. Putem spune că acum s-a realizat un prim pas. Dacă se va intra în insolvență, se va realiza o analiză mult mai strictă a personalului, pentru că, în insolvență, trebuie făcut tot ce este posibil pentru a salva societatea, de a reduce costurile și a crește veniturile.
Parteneriate și parteneriate
– Vorbeam, la începutul anului, de o urmărire atentă a tuturor contractelor pe care le are primăria și despre încercări de recuperare a banilor, acolo unde este cazul.
- S-au făcut pași în acest sens, fiecare contract este analizat cu atenție și vă dau exemplul societății Brantner. Eu sunt, în continuare, nemulțumit de ei, dar nu sunt motive serioase de reziliere a contractului, își plătesc redevența la timp, așa cum a fost stabilită prin contract. Dar sunt probleme în ceea ce privește calitatea serviciului prestat. I-am notificat cu intenția de reziliere a contractului dacă nu-și îmbunătățesc activitatea și, după notificare, văd că, cel puțin în etapa acesta, au făcut câțiva pași. Monitorizăm cu atenție, dar vreau să vă spun că rezilierea nu este o treabă foarte simplă. El, oricum, expiră în 2018, mai sunt doi ani și ceva, dar, pe această perioadă, îmi doresc ca să-și respecte prevederile contractuale. Un alt contract monitorizat cu atenție este cel cu societatea care administrează cimitirele. Am cerut o informare despre modul în care și-au îndeplinit obligația de a realiza investițiile din contract. Ne-au trimis o situație, dar nu este foarte explicită și am cerut detalii, să vedem dacă suma investițiilor corespunde cu obligațiile contractuale, și așteptăm răspunsul de la dumnealor. Sunt și acolo reclamații legate de calitatea serviciilor, sunt numeroase notificări făcute și sper într-o îmbunătățire a acestui serviciu. În rest, e bine că nu sunt probleme de neplată a obligațiilor contractuale. Asta este bine, dar ne interesează și calitatea serviciului prestat. Noi vrem ca populația să fie mulțumită de serviciile publice asigurate prin concesionarea lor. (Valentin BĂLĂNESCU)