La început, a fost un e-mail, sosit pe adresa redacției. Apoi, a fost o convorbire telefonică, purtată cu cel care a trimis e-mail-ul, pentru amănunte. A urmat un alt e-mail. Autorul – un acționar la o societate comercială care a participat la o licitație organizată de Primăria Piatra Neamț. Omul era furios pentru că, zicea el, a câștigat licitația, la care au participat 3 firme, și, în loc să fie chemat să semneze contractul, a fost anunțat că licitația s-a anulat, pentru că a greșit cineva din Primărie, care nu ar fi publicat ceva pe site. Asta după ce s-au deschis plicurile, s-a făcut procesul verbal etc. Fără să facă prea mult caz, omul a așteptat să se organizeze o nouă licitație. În loc de asta, a avut surpriza să vadă că lucrarea a fost împărțită în mai multe loturi și toate au fost oferite, spune el, prin negociere directă, unei societăți, care, deloc întâmplător, participase la prima licitație și pierduse.
Pentru a convinge, personajul a trimis la redacție câteva documente justificative și, în fața lor, nu mai rămânea decât întrebarea ”cine se află în spatele firmei norocoase?”.
Reclamantul este…
… dl. Marius Ioniță, de la societatea Andrei & Marius Servco SRL Piatra Neamț. Ce spune domnia sa: ”Sunt administratorul unei firme de construcții din Piatra Neamț care, după ce am participat la o licitație la Primaria Piatra Neamț, la care am venit cu prețul cel mai mic, ceea ce înseamnă că o câștigi în mod normal, am fost înștiințat prin FAX că a fost anulată procedura de achiziție (respectiv reabilitare 22 apartamente ANL) pe motiv că angajații primariei au omis să publice fișa de date a achiziției… OK… Toate bune și frumoase, întrebarea e de unde știau celelalte firme concurente să așeze actele conform fișei de date, doar eu nu…. cu mențiunea că le aveam pe toate doar că nu le aveam conform fișei de date a achizitiei. În fine…
Așteptând să se reia procedura de achiziție publică pentru atribuirea reabilitării celor 22 de apartamente ANL, observ că baieții deștepți de la Primăria Piatra Neamț au împărțit în trei acele apartamente, astfel încât să nu depășească 30000 de euro și le-au încredințat prin cumpărare directă către OSCAR ROMGRUP, societate ce este înființată de două luni, și la procedura de licitație a ieșit pe locul doi, sub mine, cu un preț de 310000 RON, față de 281000 cât am ofertat eu… În fine… Ai luat-o… ai luat-o prin încredițare directă… nu-i bai… ai experiență, lucrări, angajați, istoric… :))))))))))))))), dar ia-o la prețul care l-ai ofertat la licitație, nu la prețul maxim… :)))))))))) 3450000 RON și, în plus de asta, îți mai dă tot Primăria Piatra Neamț, prin încredințare directă, amenajări interioare la Mall Forum Center de la Piață, că doar tu ești singurul miez de construcții înființat de două luni care face amenajări interioare…”
Reclamatul este…
… cum spuneam deja, SC Oscar Romgrup SRL. Actele pentru înregistrare au fost depuse la Registrul Comerțului pe 2 octombrie 2015, iar înregistrarea firmei în Monitorul Oficial se făcea pe 27 octombrie. Administratorul firmei ne-a explicat cum stă treaba, din punctul domniei sale de vedere.
Firma este nouă, dar el nu este necunoscut pe piața lucrărilor în Neamț, fiind șef de șantier la o firmă foarte mare și importantă, bașca faptul că mai administrează o societate, Full Execution SRL, care se ocupă de branșamente și canalizare. Iar faptul că a câștigat mai multe lucrări cu Primăria Piatra Neamț are o explicație, spune el: ”Eu urmăresc toate anunțurile și lucrez foarte mult cu SEAP-ul”. Deci, faptul că, la 12 zile după ce și-a înființat firma, a postat pe SEAP un fel de cerere de ofertă pentru o lucrare la Mall Forum Center și a și câștigat lucrarea cât ai zice ”doi și-un sfert”, are această explicație. Conform anunțului de atribuire, lucrarea consta în lucrări de compartimentare a spațiilor libere din Mall, la etajul al II-lea și a fost încredințată pentru suma de 107.500 lei sau 24.242, 8343 euro.
Interesantă este explicația cu SEAP-ul: ”Eu am pus oferta pe SEAP, pentru că știam despre lucrare și am pus un preț bun. Să știți că toată lumea este mulțumită, toți directorii de la Mall. Am pus tâmplărie de aluminiu, nu mi-am bătut joc, sunt om serios. Dacă societatea este nouă, nu înseamnă că nu fac treabă. Societatea este nouă, pentru că am făcut-o neplătitoare de TVA, că e mai avantajos pentru toată lumea”.
Licitația cu bucluc…
… de la care a pornit tot scandalul, e pe reparații la apartamente ANL. S-au depus trei oferte și societatea dlui Ioniță a oferit prețul cel mai bun. Pe locul doi, a venit Oscar Romgrup SRL. După ce s-au deschis ofertele și s-a făcut procesul verbal, comisia s-a întrunit, a discutat și a luat decizia să anuleze licitația! Motivația este interesantă pentru modalitatea în care se pregătesc asemenea proceduri: ar fi vorba despre abateri grave de la prevederile legislative, care afectează procedura de atribuire sau, dacă este imposibilă, încheierea contractului! Cum n-am auzit despre niciun fel de sancțiune privind vreun funcționar care ar fi greșit grav, trecem peste motiv sau cauză și vedem ce s-a întâmplat mai departe.
”Am mers pe varianta SEAP”, ne-a spus administratorul SC Oscar Romgrup SRL, ”deoarece știam că trebuie să facă lucrarea repede, așa că am pus pe SEAP o împărțire a ofertei în trei bucăți și am așteptat să văd dacă mă cheamă cei de la Primărie. Când m-au chemat, am încheiat contractul”.
Așa că s-au încheiat 3 contracte, care s-au dus undeva spre 78.100 de euro, lucru care îl va face pe administrator să fie atent cum facturează, ca nu cumva să depășească limita pentru a sări la plata TVA.
Revenind la licitație, nu mai căutăm nod în papură reclamatului, că el își apără firma și lucrările, dar tot trebuie să ne întrebăm de ce s-a anulat licitația și, mai ales, de ce nu s-a organizat alta și, în loc, s-a împărțit lucrarea pe bucăți? Doar pentru că patronul de la Oscar Romgrup a postat pe SEAP?
Cel mai convenabil lucru din lume pare să știi când se preconizează o lucrare, pui o ofertă pentru ea, o împarți tu în 3 loturi și, brusc, în mintea unui funcționar de la Primărie, apare ”Uite, domn’e că se poate și așa, hai să-l chemăm pe om să ne facă lucrarea, că pare ok oferta”.
Nimeni nu pare a fi interesat dacă acel constructor are capacitate tehnică, câți angajați are, dacă ei sunt calificați în ceea ce au de făcut. La prima vedere, nici chiar cel care a reclamat nu pare a avea mulți angajați. Iar întrebarea firească și care apare obsesiv este dacă licitația făcută în prima fază a fost anulată pentru vicii de procedură lăsate special sau la ordin? Iar, dacă a fost ordin, cine l-a dat?
Necazuri de constructor: taxă de protecție la Capră
Discuția cu administratorul firmei Oscar Romgrup a fost foarte instructivă, pentru că a deschis un univers al mediului în care se desfășoară afacerile de acest gen în Neamț. ”De ce nu scrie nimeni despre lucrările bune făcute, tiplă, de către firmă? Ne laudă toți și ar mai vrea să lucreze cu noi. De ce nu scrie nimeni despre lucrarea pe care am făcut-o la Văleni (decât cele amintite până acum), o împrejmurie la o stație de apă sau așa ceva. Acolo am pierdut 10.000 de lei, că mi-au furat țiganii toate materialele! Degeaba am făcut plângere la Poliție, degeaba m-am zbătut, nu am putut termina lucrarea până nu am dat 2.000 de lei la cel mai rău dintre cei de acolo, unul Capră. După ce am dat banii, nu a mai dispărut nici măcar un cui”.
Aviz Poliției Locale, Primăriei și celorlalți: nu mai dați banii aiurea, angajați-l pe Capră șef și vă rezolvă! Rezolvă să nu se fure și dacă aveți nevoie sau sunteți supărați pe bunurile cuiva, vă poate îmbogăți rapid patrimoniul rapid.
Haos dirijat sau incompetență?
Sunt cele două posibilități, care ies în evidență după ce analizezi documentele și situațiile. Dacă este haos dirijat, atunci nu funcționarii sunt vinovați. Dacă este incompetență – lucru de care ne îndoim, având în vedere faptul că vorbim despre niște oameni căliți în contracte din epoca de achiziții de pe timpul lui Ștefan, atunci cum se face că nimeni nu este sancționat?
Concluzia este simplă: sistemul este prost. Dacă știi despre o lucrare, ești din start avantajat. Dacă mai faci parte și din cercuri sus-puse, unde, la un pahar de vin, se vorbește despre lucrări, dacă, de exemplu, știi că se vor face canalizări undeva, unde ai relații de rudenie la nivel de decizie, este floare la ureche să devii subcontractant, ca să nu ți se găsească urma, mai ales dacă mai sunt alți subcontractanți în fața ta, pe aceeași lucrare. Dar, despre toate aceste lucruri, care au legătură directă cu materialul de astăzi, într-un viitor apropiat. (Valentin BĂLĂNESCU)
Un comentariu
I. Adevarul ca mare experienta mai are si pe FULL EXECUTION S.R.L.
– 2011 – cifra de afaceri 2200 ron/luna, profit 53 ron/luna, 1 angajat
– 2012 – cifra de afaceri 2363 ron/luna, profit 25 ron/luna, 1 angajat
– 2013 – cifra de afaceri 2873 ron/luna, profit 43 ron/luna, 1 angajat
– 2014 – cifra de afaceri 2221 ron/luna, profit 83 ron/luna, 1 angajat
Din cate se observa, nici macar abonamentul la telefon nu-l poti plati la valorile astea.
II. Cu o firma infiintata in 05.10.2015, nu ai timpul fizic sa iei certificarea SEAP, dar asta se misca foarte repede…
De ce nu publicati numele administratorului daca tot ati vorbit cu el?