Tragedia de la ”Colectiv” a fost unul din momentele de natură să bulverseze societatea românească actuală. Dincolo de acuzațiile aduse patronilor, pompierilor sau altor oficialități, investigațiile, de presă sau ale autorităților, au scos la vedere un adevărat sistem, prin care asociații, fundații ori alte asemenea entități funcționau pe lângă instituții ale statului român, erau promovate de acestea și, la ele, se adunau bani sau materiale pentru sprijinirea oamenilor din sistem. Pentru rigoare gramaticală, am folosit timpul trecut al verbelor, dar, pentru rigoarea situației de fapt, se cuvine precizat că și prezentul este la fel. Așa a ieșit la vedere moda ”sponsorizărilor”, care sponsorizări nu s-au făcut direct către un spital sau o unitate de pompieri, ci s-a mers pe calea asociație de pompieri sau pe calea SMURD, ca să rămânem în același registru. Evident, moda este atotcuprinzătoare, există o mulțime de alte asociații despre care nu s-a vorbit – ale polițiștilor, ale celor care se învârt pe lângă Protecția Consumatorilor, pe lângă Direcțiile de Sănătate Publică sau ale celor de la Mediu, pe lângă primării, școli etc.
Lucrurile par să fie destul de clare. Toată lumea, indiferent că face parte din tabăra controlorilor sau din cea a controlaților, știe că nu există societate comercială care să nu poată fi amendată dacă se aplică strict legea, idioată oricum. Mulți dintre controlori, cei de la baza piramidei, sunt prost plătiți în raport cu munca pe care o fac, după cum și mulți dintre controlați, tot de la baza piramidei, abia reușesc să-și ducă activitatea de pe o zi pe alta, în raport cu normele generos impuse de statul român. Partea cu plocoanele în timpul controlului a devenit tot mai dificilă în actualul context, așa că, românul, ingenios fiind, a descoperit sponsorizările. Patronii controlați s-au adaptat la fel de repede și, după ce dau ”bună ziua”, se grăbesc să spună ”vom sponsoriza și noi ceva, numai să ne spuneți ce și unde”.
Trei asociații pe site-ul ISU Neamț
În Neamț, ca să rămânem doar în zona Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Petrodava”, lucrurile par să fie la fel ca în toată țara. Pe site-ul oficial al instituției, chiar pe pagina de deschidere, apar promovate trei asociații. Prima dintre ele este Asociația Personalului în Activitate și în Rezervă de pompieri și Protecție Civilă ”Salvatorul Neamțean”. Ea atrage cel mai mult atenția, atât din pricina titulaturii, cât și a faptului că, prin ea, s-au strâns destul de multe fonduri și obiecte. Asta nu înseamnă că n-ar fi la fel de importante și celelalte două – SMURD Neamț și ASPR Neamț (Asociația Sportivă a Pompierilor din România). Indiferent ce argumente justificative ar exista, oricine citește site-ul poate rămâne cu ideea că toate se bucură de oblăduirea ISU și să acționeze în consecință.
Colonelul Ioan Nițică, șeful ISU Neamț, consideră că prima asociație este una benefică, deoarece vine în sprijinul membrilor acesteia, iar faptul că mulți dintre ei sunt încă în activitate nu are cum să fie un lucru rău. Din punctul nostru de vedere, Asociația pare mai mult un fel de sindicat neoficial, cumulat cu un fel de fond de întrajutorare. Cu puțin timp în urmă, am cerut relații despre contractele de sponsorizare pe care le-au obținut și răspunsul a venit destul de prompt. Este drept că numele sponsorilor nu apare, fiind transmise doar sumele, cu precizarea că numele nu pot fi făcute publice decât cu acordul sponsorilor.
Publicăm răspunsul celor de Asociația ”Salvatorul Neamțean”, deoarece opinia publică trebuie să cunoască situația.
«Având în vedere statutul Asociației Personalului în Activitate și în Rezervă de Pompieri și Protecție Civilă ”Salvatorul Nemțean”, vă informăm că entitatea este o persoană juridică de drept privat, deci modul de folosire a bugetului nu este unul de interes public, în sensul definit de lege. Totuși, pentru că scopurile și obiectivele Asociației sunt de a acorda sprijin umanitar membrilor, în momentele importante ale vieții acestora, fie ele fericite (căsătorie) sau nu (decese, probleme de sănătate), de a derula acțiuni umanitare adresate nemțenilor, în perioadele marilor sărbători, și de a sprijini activitatea Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Petrodava” al județului Neamț (îmbunătățirea dotării unității, modernizarea spațiilor acesteia, precum și sprijin pentru susținerea activităților de pregătire a populației), vă punem la dispoziție, în continuare, informațiile solicitate:
SPONSORIZĂRI DIN TIMPUL ANULUI 2014
- FINANCIARE – însumând 40 536 lei:
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 10 000 lei;
sponsor – 900 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 1500 lei;
sponsor – 2500 lei;
sponsor – 700 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 2500 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 1500 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 406 lei;
sponsor – 7000 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 30 lei;
sponsor – 2500 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 3000 lei;
- MATERIALE – însumând 91 353,37 lei:
sponsor – 618, 93 lei;;
sponsor – 7988,8 lei;
sponsor – 13232 lei;
sponsor – 4269 lei;
sponsor – 280 lei;
sponsor – 4950 lei;
sponsor – 5486 lei;
sponsor – 7983,63 lei;
sponsor – 11000 lei;
sponsor – 1620 lei;
sponsor – 2875,75 lei;
sponsor – 4000 lei;
sponsor – 700 lei;
sponsor – 202,86 lei;
sponsor – 2000 lei;
sponsor – 3200 lei;
sponsor – 500;
sponsor – 606 lei;
sponsor – 200 lei;
sponsor – 500 lei;
sponsor – 4600 lei;
sponsor – 8150 lei;
sponsor – 2822,4 lei;
sponsor – 4068 lei;
SPONSORIZĂRI DIN TIMPUL ANULUI 2015
- FINANCIARE – însumând 32 122 lei:
sponsor – 500 lei;
sponsor – 3000 lei;
sponsor – 4500 lei;
sponsor – 10000 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 2200 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 2050 lei;
sponsor – 1500 lei;
sponsor – 800 lei;
sponsor – 500 lei;
sponsor – 3072 lei;
- MATERIALE – însumând 35 810,47 lei:
sponsor – 839 lei;
sponsor – 490 lei;
sponsor – 1000 lei;
sponsor – 19271,86 lei;
sponsor – 4020,4 lei;
sponsor – 1958 lei;
sponsor – 2500 lei;
sponsor – 1456,41;
sponsor – 2300 lei;
sponsor – 1974,8 lei.
Andrei GRANCEA,
Membru responsabil de relațiile cu publicul»
Bilanțul sponsorizărilor
Dacă însumăm înscrisurile prezentate în comunicat, rezultă că, în aproape doi ani, s-au primit din sponsorizări 72.658 lei, bani gheață, și alte bunuri, materiale, în valoare de 127.163,84 de lei. Un total de fix 199.821,84 de lei, adică aproape 2 miliarde lei vechi, sumă care, după toate prognozele, va fi depășită în ultima lună anului 2015, cunoscută și drept luna cadourilor și a deducerilor fiscale pentru donații.
E mult? E puțin? Nu știm. Iar la întrebarea dacă printre sponsori se găsesc și persoane care și-au procurat indulgențe prin intermediul sponsorizărilor nu putem noi răspunde. Până la proba contrarie, totul este acoperit de contracte. O coroborare a datelor de desfășurare a controalelor, a listelor cu cei controlați cu cele ale contractelor de sposorizare o pot face doar cei care conduc unitatea, cu bunăvoința celor de la Asociație, desigur. (Valentin BĂLĂNESCU)