Consiliul Local Piatra Neamț are în subordine șase societăți comerciale: Locativ Serv, Parking, Perla Invest, Publiserv, Salubritas și CMI Urban. Cum sunt în subordine, consilierii locali trebuie să le aprobe bugetele la începutul fiecărui an calendaristic, lucru întâmplat și în 2016, în ședința din 22 ianuarie. Dacă despre bugetul Companiei Municipale de Investiții Urban publicația noastră a scris deja, pe considerentul tratamentului echitabil, vă prezentăm bugetele estimate și pentru celelalte cinci societăți, pentru a ști și dumneavoastră cum arată previziunile bugetare pentru anul în curs, pentru firmele susținute, printre altele, din banii tuturor pietrenilor. Trebuie precizat că, fiind început de an, bugetele sunt doar preconizate pentru 2016, nicidecum cu sume clare, negru pe alb, cu venituri și cheltuieli bine definite și cu un oareșcare profit mulțumitor.
* Publiserv, venituri de peste 20 de milioane anul trecut
Fie vară, fie iarnă, societatea Publiserv are activitate. Are contract cu Primăria? Are! Repară străzile după lucrările Apa Serv? Repară! Deszăpezește și pentru Salubritas? Deszăpezește! Ba, mai poate să prindă lucrări și prin alte comune, că doar de asfaltat e nevoie peste tot și mai are și alte surse de venit, astfel încât șansele de reușită sunt mari.
Din Nota de fundamentare prezentată de conducerea societății, aflăm că: „Veniturile propuse, în valoare de 14.600.000 de lei, au fost stabilite ținând cont de lucrările pe care le executăm conform contractului de concesiune nr. 2719, din 29.01.2002, actualizat prin HCL 117/29.03.2006, încheiat cu Primăria Municipiului Piatra Neamț, precum și lucrări executate către alți beneficiari (SC Salubritas SA – activitate de deszăpezire, Compania Județeană Apa Serv SA – reparații străzi și trotuare etc.)”.
În 2016, Publiserv va presta pentru Primărie servicii în valoare de 12.300.000 de lei, pentru Salubritas – 850.000 de lei, pentru alți beneficiari – 450.000 de lei și se preconizează și venituri de 1.000.000 de lei din semifabricate.
Anul trecut, veniturile totale ale societății au fost de 20.220.000 de lei, iar pentru 2016 sunt preconizate 14.600.000 de lei. La capitolul cheltuieli totale, în 2015, compania a ajuns la 19.254.000 de lei, în timp ce, pentru anul în curs, sunt estimate la 14.250.000 de lei. Profitul este infim, date fiind sumele menționate mai sus: 966.000 de lei, în 2015, și 350.000 de lei, estimat pentru 2016.
La rubrica „numărul mediu de salariați total”, în 2015 apar 105, în timp ce, pentru 2016, sunt estimați 100.
* Salubritas, profit de 27.000 de lei estimat pentru 2016
Acționarul unic al societății care are rol de „operator local de salubritate” este Consiliul Local Piatra Neamț. Cum nu are activitatea bănoasă a societății Brantner, cea care se ocupă de colectat gunoaiele, și nici cu Rosal, care nu se știe exact ce face, dar este partener, Salubritas nu se poate lăuda cu prea mulți bani din măturat stradal sau din ecarisaj. Deși mai are un obiect de activitate – închiriere de toalete ecologice, inclusiv vidanjare și întreținere, nu putem spune că am văzut prin oraș prea multe toalete încât să renteze.
După cum arată proiectul prezentat de conducere, în 2015, Salubritas a avut venituri totale de 4.322.670 de lei, în timp ce, pentru 2016, estimatul e de 4.458.450 de lei. Cheltuielile totale au fost de 4.229.900 de lei anul trecut, iar pentru acest an sunt estimate la 4.431.450 de lei.
În 2015, vorbim de un profit de 92.770 de lei, în timp ce, pentru anul în curs, este estimat unul cu mult mai mic: 27.000 de lei. În schimb, la „numărul mediu de angajați total” se remarcă o ușoară creștere față de 2015: de la 62 la 67.
* Locativ Serv, profit sub 15.000 de lei, cu tot cu Forum Center și Polivalentă
Activitatea principală a societății Locativ Serv rămâne administrarea imobilelor din fondul locativ al municipalității, dar, societatea a preluat în administrare, prin licitație, după ce au fost la CMI Urban, Mall Forum Center și Sala Polivalentă. Cu alte cuvinte, sursele de venit s-au înmulțit, dar asta nu se vede și în profitul estimat pentru anul în curs, în ciuda bunului management lăudat de primarul Chitic.
În 2015, veniturile totale s-au ridicat la 3.491.580 de lei, iar pentru anul acesta sunt estimate la 3.891.410 lei. Cheltuielile de anul trecut s-au ridicat la 3.469.860 de lei, în timp ce, pentru 2016, sunt estimate la 3.877.090 lei. La capitolul „rezultat brut/ profit/pierdere”, în 2015, apare suma de 21.720 de lei, în timp ce, pentru 2016, este estimat 14.320 de lei. Ce rămâne constant este numărul mediu de angajați – 49.
* Parking, venituri de două milioane estimate pentru 2016
Societatea care administrează parcările de reședință a avut venituri totale de 1.173.820 de lei anul trecut, iar pentru 2016 au fost estimate la 1.946.800 de lei, din care 1.871.520 de lei ar reprezenta veniturile din deblocări și parcări de reședință, 73.070 de lei – redevențe și chirii, iar 2.200 de lei – alte venituri. Cheltuielile totale vor fi și ele în creștere: de la 1.534.680 de lei, în 2015, la 1.945.690 de lei. Numărul mediu de salariați este același pentru cei doi ani, 17.
Pentru a-și mări profitul, conducerea societății spune că a adoptat o serie de măsuri: „creșterea numărului de clienți, prin identificarea și crearea de noi locuri de parcare de reședință, și creșterea gradului de ocupare; reducerea cheltuielilor cu publicitatea; reducerea cheltuielilor cu personalul și creșterea prețului de concesiune a terenului de pe strada Cuiejdi”.
Date fiind toate măsurile menționate, credem că v-ați aștepta ca, în 2016, profitul să fie mărit și el considerabil. Dar, la acest capitol, anul trecut, figurau 360.860 de lei, în timp ce, pentru anul în curs, conducerea estimează doar 1.100 de lei. Dacă vă întrebați cum de e posibil așa ceva, ar trebui să știți că licitația din 2015, pentru administrarea locurilor de parcare de reședință, a schimbat puțin lucrurile pentru societate. În lupta pentru administrarea locurilor de reședință s-au înscris Parking și X Data Soft, compania care administrează locurile de parcare cu plata orară din municipiu. Atunci a câștigat Parking, cu o redevență către Primărie mărită la 40%, față de 32% cât a oferit X Data Soft. Contractul l-au câștigat, dar și profitul s-a micșorat. Însă nu le plângem noi de milă.
* Perla Invest visează două milioane încasări din telegondolă
Aflată în aceeași stare ca Urban – insolvența, societatea Perla Invest a pierdut și administrarea ștrandului și a parcului zoo, dar a rămas cu telegondola și cu telescaunul. Cum zăpadă nu prea mai este în ultimii ani, rămâne de văzut dacă telegondola va deveni o sursă reală de venit. Deși nu trebuie să uităm că e an electoral, iar la noi mulți dintre pietreni s-au plimbat cu telegondola doar când au fost promoțiile pe bază de ștampilă de vot aplicată pe buletin.
Citind propunerea de Buget de venituri și cheltuieli pentru anul 2016, aflăm că, la capitolul venituri totale, conducerea societății a trecut un preconizat de 2.665.200 de lei, față de 5.391.282 lei, cât erau veniturile totale preliminate în 2015. Din acestea, veniturile din servicii ar însuma 2.150.000 de lei, adică două milioane de lei venituri din exploatarea telegondolei și 150.000 de lei din exploatarea telescaunului. Anul trecut, sursele de venituri ale Perla Invest erau mai multe: telegondola – 1.844.932 de lei, telescaun – 66.538 de lei, ștrand – 596.950 de lei și parcul zoologic – 24.000 de lei.
La capitolul cheltuieli totale, în 2015, suma preliminată era de 8.267.971 lei, iar pentru anul în curs aceasta este redusă simțitor la doar 2.662.000 lei. Din păcate, la cum arată proiectul de buget, constatăm că, în 2015, la capitolul Profit, cifrele apar cu un mare minus în față, adică minus 2.876.689 lei, în timp ce, în 2016, apare un profit anual timid cu plus: 3.200 de lei, cam cât un salariu decent, dar pentru o singură lună.
Andreea AMARIEI
Un comentariu
Să ne spună cei de la CMI Urban cât a fost bugetul pentru incendierea Pieței Centrale?
3 focare de incendiu nu sunt de ici de colo!