În ședința din 22 ianuarie, consilierii locali au aprobat, conform obiceiului, cu unanimitate de voturi, bugetul pe 2016 pentru societățile Consiliului Local Piatra Neamț. Doar că, la început de an, vorbim doar de un buget preconizat pentru anul în curs, nicidecum de sume clare, de cheltuieli și venituri bine definite. Dar, pentru că bugetul trebuie să fie aprobat, chiar dacă se schimbă pe parcursul anului, consilierii l-au aprobat și acum, fără niciun comentariu. S-a aprobat, deci, estimarea bugetară, pentru Locativ Serv, Parking, Perla Invest, Publiserv, Salubritas și Urban. Pentru că, de când a preluat mandatul noul administrator nu s-a schimbat nimic în piețe, unde oamenii îngheață în continuare, pentru că banii de la Compania Națională de Investiții nu se regăsesc încă în nicio lucrare vizibilă de refacere a ceea ce a fost odată Piața Centrală, ne-am îndreptat atenția, asupra bugetului estimat pentru Compania Municipală de Investiții Urban, intrată în procedura de insolvență pe 17 decembrie 2015. Asta pentru că, aici, estimările s-au făcut pe vechile bugete, cu multă aproximație și multă larghețe.
* Venituri estimate la aproape 6 milioane de lei
Pentru că orice plan de buget trebuie să fie detaliat, să includă atât veniturile, cât și cheltuielile și un eventual profit, noua conducere a societății a prezentat și o ”Notă de fundamentare a Bugetului de venituri și cheltuieli pe 2016”, notă parafată și semnată și însușită de administratorul special Ștefan Vulpe și de directorul economic Mihaela Popîrda. Administratorul special, ing. Ștefan Vulpe, spune că se așteaptă ca această previziune bugetară să sufere modificări deloc de ignorat, odată cu declanșarea procedurii de reorganizare: „Schimbări la nivel de buget cred că vor apărea odată cu definitivarea planului de reorganizare. Acel plan depinde, în primul rând, de ce alocă Primăria. În primă fază, din cele 3,5 milioane pe care le-am solicitat, am primit doar 1,9 milioane de lei. Din milionul despre care discutăm, am primit aproximativ 700.000 de lei pentru restaurarea mobilierului urban. Nu am reușit încă să discut cu privire la toată suma pentru mobilierul urban, atât achiziție, cât și reparații. Mă aștept la schimbări majore legate de buget, dar nu pot să spun în ce sens”.
Ce putem constata este precizia în termeni și faptul că accentul se pune tot pe banii de la Primărie, nu pe încasări directe, cum ar fi normal.
* Veniturile – privite cu optimism, cheltuielile cu larghețe
Din aceeași notă de fundamentare, reiese că veniturile totale estimate pentru anul 2016 se ridică la aproape 6 milioane de lei. Totuși, „la întocmirea Bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2016 s-a adoptat o manieră optimistă în ceea ce privește veniturile, fiind considerate doar acele venituri cu o probabilitate ridicată de realizare”.
Conform calculelor făcute de conducere, veniturile totale estimate pentru 2016 se ridică la 5.878.000 lei, sumă care poate părea infimă față de cifra de anul trecut – aproape 17 milioane de lei. Cu mențiunea că, din totalul veniturilor realizate în 2015, în valoare de 16.893.000 lei, doar 4.344.000 lei reprezintă venituri din activitatea curentă. Restul au venit din polița de asigurare a pieței distruse de foc și de la compensări cu primăria.
Pentru 2016, cheltuielile au fost preconizate la peste 5 milioane de lei.
„În elaborarea structurii și în estimarea cheltuielilor pentru anul 2016, s-a avut în vedere respectarea prevederilor legislative, în ceea ce privește elaborarea bugetelor de venituri și cheltuieli pentru 2016 aplicabile operatorilor economici în care Consiliul Local este acționar majoritar”.
Cheltuielile au fost estimate a fi în condiții de maximă eficiență, valoarea lor fiind de 5.053.000 lei. Din total, cheltuielile cu bunuri și servicii ar fi în valoare de 1.823.000 lei, cu 241.000 lei mai mici față de anul trecut; cheltuieli cu taxe și impozite – 245.000 lei, „reduse față de 2015, datorită modificării impozitului, prin trecerea în proprietatea publică a Municipiului Piatra Neamț a bunului imobil Restaurant Monte Carlo” și cheltuieli cu personalul de 2.469.000 lei, cu 151.000 lei mai mici decât anul trecut.
La „alte cheltuieli de exploatare”, conducerea CMI Urban a estimat 516.000 lei, față de 3.354.000 lei în 2015, „cu mențiunea că, din acestea, 2.886.000 lei reprezintă cheltuieli privind activele imobilizate”.
Conducerea specială a CMI Urban ne liniștește – și i-a liniștit și pe cei din Consiliul Local, dovadă că proiectul a trecut fără probleme -, că nu vor fi cheltuieli financiare, de vreme ce societatea nu are și nu intenționează să contracteze credite. Ar fi cam greu de făcut un astfel de lucru, de vreme ce nu prea mai există bunuri de ipotecat.
* Venituri și cheltuieli ”schimbabile”, profit de neschimbat
Tot pentru 2016, conducerea societății estimează un profit net de 825.000 lei. „Profitul estimat trebuie să rămână în picioare pentru că altfel planul de reorganizare nu-și are rostul. Proiectul de buget prezentat la început de an este unul estimativ și atât. Nici măcar noul Cod Fiscal nu avea normele de aplicare date la data la care s-a dat proiectul de buget. Până la rectificarea de buget de după primul trimestru al acestui an, voi avea planul clar de reorganizare și un buget. Trebuie, în primul rând, să facem un plan real de reorganizare și abia după aceea vom avea un buget clar. Când se va ajunge la scadență, vreau să fie cu semnul egal între promisiuni și fapte”, a precizat Ștefan Vulpe.
Analizând documentele întocmite de cei de la CMI Urban și făcute publice de Primărie, atrage atenția și un alt paragraf: „Prezumatul pe anul 2016, în valoare de 112.000 de lei, reprezintă contravaloarea contractului de mandat a Administratorului special din perioada derulării procedurii de insolvență”.
* Salariu de aproape 10.000 de lei?
Vorbind de bugetul pentru anul 2016 și împărțind cele 112.000 de lei la 12 luni, nu mică ne-a fost mirarea să vedem că rezultatul sare binișor de 9.000 de lei, chiar 9.333,33 lei, ca să fim preciși. Fără a trage concluzii pripite, l-am întrebat direct pe domnul Vulpe dacă aceasta este suma pe care trebuie să o încaseaze lunar de la Urban. „Proiectul de buget a fost dat înainte de a stabili remunerația pentru mine. Nici nu încape vorbă de atâția bani. Este vorba despre venitul pe care îl avea fostul director și s-a luat în calcul acea sumă. Probabil că, peste două-trei luni, când va fi întâlnirea AGA, vom discuta clar și despre acest aspect”, ne-a asigurat el. Nu este foarte clar ce se va discuta, o micșorare a acestui capitol din buget sau altceva. Să remarcăm totuși, scăparea cu salariul administratorului special, semn că mai sunt multe lucruri de pus la punct, cel puțin la nivel financiar.
Pentru că nu am aflat ce sumă încasează dumnealui, dar înțelegem că salariul este confidențial, lucru stipulat în Codul Muncii, ne-am mirat, totuși, să aflăm că cineva a încasat acești bani lunar de la o companie care acum a intrat în insolvență.
Când vine vorba de bani, este clar că lucrurile nu sunt foarte clare pentru moment. Rămâne de văzut cum va arăta proiectul final de buget al companiei și ce schimbări, majore sau nu, se vor observa. Până atunci, tot ce ne rămâne de făcut este să sperăm că se adeverește ceea ce scrie în aceeași Notă de fundamentare a bugetului estimat pentru 2016 la CMI Urban: „Principalele obiective sunt funcționarea în bune condiții a activității, creșterea veniturilor corelat cu creșterea calității serviciilor și diminuarea cheltuielilor la toate capitolele, eficientizarea funcționării, plata datoriilor către furnizori, bugetul de stat și bugetul local să se efectueze la timp”.
Andreea AMARIEI