Elevii Colegiului Național ”Petru Rareș” din Piatra-Neamț, coordonați de profesorul Alexandru Iacob, au uimit anul trecut o țară întreagă, reușind să câștige un premiu în valoare de 100.000 de dolari, la concursul ”Zayed Future Energy Prize”, din Emiratele Arabe Unite(detalii, aici ). Baza proiectului câștigător a constat în transformarea colegiului într-o unitate sustenabilă, care să folosească energie regenerabilă. Rolul esențial al acestei transformări fiind, în principal, conștietizarea elevilor și a comunității cu privire la faptul că sunt posibile și altfel de modalități de a obține și economisi energie.
Școlile câștigătoare de anul trecut (s-a acordat câte un premiu pentru fiecare continent – n.red) au fost invitate anul acesta cu o echipă reprezentată dintr-un profesor și elevi, în Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite), la ”Săptămâna Sustenabilității”. La acest eveniment, din partea CN ”Petru Rareș” au participat: Mara Perța, elevă în clasa a XII-a; Laura Iacob, din clasa a XI-a și profesorul Dan Grigoruță Oniciuc. Experiența a fost una care le-a creat ”rareșiștilor” o imagine concludentă asupra unui viitor mai curat, mai luminat și mai puțin costisitor, cel puțin atunci când vorbim de energie regenerabilă, sustenabilitate și protejarea mediului. „Faptul că am participat la Săptămâna sustenabilității nu a fost numai o ocazie să luăm parte la activități de premiere. Am participat și la alte multe activități. Din punctul meu de vedere, sunt cele mai originale și inedite idei pe care le-am văzut în ceea ce privește mediul și energia regenerabilă. Totodată, ca elevi, am participat la un workshop unde cu un mini panou solar, câteva circuite electrice, instrucțiuni și ajutorul domnului profesor Oniciuc am reușit să înțelegem cum funcționează sistemul de captare a energiei solare și transformarea acesteia. Am reușit să interacționăm și foarte mult cu alte persoane din alte țări, cu altfel de tradiții, cu altfel de obiceiuri”, a spus Mara Perța.
„Am întâlnit oameni foarte interesanți, cu multe idei noi, ne-am făcut prieteni. Am reușit chiar să ajutăm persoane care au avut oarece probleme cu mini proiectul. A fost cea mai frumoasă experiență trăită până acum. Am fost puși să prezentăm stadiul lucrării din liceul nostru, legat de proiectul câștigător, iar sentimentul că îți reprezinți țara și liceul a fost unul unic. Am vizitat orașul Masdar, un oraș construit de la zero, total sustenabil”, a precizat eleva Laura Iacob.
Elevele au participat, de asemenea, și la o conferință unde au fost supuse unor serii de întrebări legate de proiectul apreciat și premiat anul trecut. Au participat la un festival, au fost prezente la o expoziție inedită unde au fost reunite aproximativ 500 de firme din întreaga lume, interesate de metodele de aplicare a energiilor noi.
„În afară de discuțiile stricte pe proiect, pe cifre, pe suprafețe, soluții implementate în proiectul nostru, cei de prin Australia, India au rămas încântați de modul în care fetele noastre vorbesc limba enegleză și, surprinzător, că și gândesc când vorbesc în limba engleză. Acesta este meritul lor și al profesorilor cu care lucrează la clasă. Al doilea lucru legat de orașul Masdar îl reprezintă soluțiile energetice alese de o țară care la ora actuală are 10% din producția mondială de țiței. Este un vânzător și un producător de petrol și produse din acestea pentru combustibile, dar investește enorm de mult în ceea ce înseamnă energii regenerabile. Dacă vă puteți imagina, o suprafață de teren, în plin deșert aproape, în care sunt câteva construcții cu arhitectură futuristă, iar soluțiile tehnice privind alimentarea cu energie sunt doar cele din energie solară. Am venit cu o sumedenie de lucruri pe care am vrea să le implementăm și la noi în școală și asta mulțumită interesului pe care a reușit să-l insufle colegul noastru domnul profesor Iacob”, a declarat prof. Dan Oniciuc.
Stadiul actual al proiectului de schimbare a ”Rareșului”
Potrivit profesorului Iacob, din marele premiu de 100.000 de dolari, la școală a ajuns prima tranșă, de 20.000 de dolari, din acești bani fiind făcute și primele lucrări. S-a început izolarea exterioară, anveloparea termică a corpului nou, au început lucrări la instalația de colectare a apei de pe acoperișul clădirii noi. „Urmează să instalăm rezervorul și pompele, pentru că apa va fi folosită la toaletele elevilor din corpul nou. Am demarat lucrările pentru instalația fotovoltaică. Panourile sunt aduse deja în școală. Toate componentele sunt realizate, iar furnizorul este în stadiul obținerii de autorizații și avize. Sperăm ca în luna martie să le avem instalate și să înceapă să producă electricitate”, a spus prof. Iacob. În acealși proiect urmează ca la colegiu să fie schimbate toate corpurile de iluminat din școală cu ”lamp led” care au un randament mai bun. Tot aici vor ajunge, în sala de sport, și biciclete care produc electricitate, robineții de apă cu temporizare, iar în viitorul apropiat vor fi montate ecrane de afișaj TV, cu mesaje legate de sustenabilitate și un panou exterior iluminat pe timp de noapte cu energie solară. (Marian TEODOROF)
4 comentarii
DE CE OARE O FI ASA DE GREU SA SPUNEM DIN TOT SUFLETUL SI CU TOATA DRAGOSTEA FELICITARI !!1 ACESTOR ELEVI SPECIALI SI UNUI DASCAL ASEMENEA?
BRAVO PROFESORULUI SI BRAVO ELEVELOR!
BRAVO LICEULUI PETRU RARES !
Felicitări oameni buni și succes în continuare.
Bravo profesorului si elevilor ! Fara astfel de profesori NU exista nici astfel de elevi…..
Canva, am facut si eu Liceul la Piatra Neamt, la Petru Rares….Si atunci era un liceu de elita ! Sper sa renoveze si fatada , macar putin, cu aerul ei de epoca !
Bravo pentru asemenea idei! Speram ca vor fi mai multe initiative similare in viitor, si la alte institutii.