După ”eșecele” cu primele două comando-uri de control, care, în loc să-l desființeze pe managerul Ioan Lazăr, au arătat belelele din curtea Consiliului Județean, președintele Emilia Arcan a cerut funcționarilor să-i facă rost, neapărat, de o cifră cât mai mare pe care să i-o poată imputa lui Lazăr în mod public, credibil și fără a lăsa vreunui trust de presă posibilitatea de a o contesta. Așa a apărut o declarație, în care doamna Arcan recunoaște că prima sumă avansată, de 7,5 milioane, era greșită, dar într-un sens crescător, adică ar fi vorba, de fapt, de fix 9.523.609 lei. Care ar reprezenta, contabilicește vorbind, ”credite bugetare neangajate în anii 2014 și 2015”. Imediat după, de la înălțimea funcției și conform contractului de management (art. 6 pct. 1-3, 5, 6), doamna Arcan a cerut să fie informată cu privire la aceste sume care n-ar fi fost cheltuite de Spitalul Județean.
Nu știm dacă a fost întrebat și Consiliul de Administrație al spitalului despre același lucru, întrucât cei din CA au printre atribuții câteva care s-ar fi încadrat perfect la capitolul ”explicații”. Astfel, Consiliul de Administrație ”avizează bugetul de venituri și cheltuieli al spitalului, precum și situațiile financiare trimestriale și anuale” și ”avizează programul anual al achizițiilor publice întocmit în condițiile legii”.
Acestea fiind spuse, aproape se poate vorbi despre o culpă a Consiliului de Administrație la fel de mare ca a managerului, dacă acesta este vinovat. Dar să vedem care este situația, potrivit unui document ajuns la Consiliul Județean Neamț, înregistrat, nu știm dacă și citit, înțeles și analizat.
* Cheltuielile anului 2014
Spre marea satisfacție a Emiliei Arcan, documentul înregistrat la CJ Neamț confirmă că suma de 9,523 milioane de lei, a creditelor bugetare neangajate în ultimii doi ani, este corectă. Numai că, luând lucrurile la amănunt, apar explicații și, iarăși, se ajunge în curtea Consiliului Județean.
Anul 2014, conform execuției bugetare a cheltuielilor de capital și a cheltuielilor cu bunuri și servicii finanțate de Consiliul Județean Neamt, a însemnat o sumă de 5.444.007 lei ”necheltuită”. Cât de necheltuită și cât de reali au fost acești bani, ne putem da seama din tabelul de mai jos:
Primele două puncte din tabel, cele privind dotarea cu aparatură și documentațiile tehnico-economice, nu intră în discuție, creditele rămase neangajate fiind foarte mici, sub 6.500 de lei. De asemenea, capitolul 6 ”Bunuri și servicii” are neangajată suma de 771 lei, unde greu se poate căuta și găsi vreo culpă cuiva.
Lucrurile se complică atunci când vorbim despre lucrări. Aici avem trei mari capitole: lucrări noi, RK la blocurile operatorii și alte lucrări de reparații capitale. Practic, cea mai mare sumă rămasă neangajată este la reparații capitale și la lucrări noi. Dar trebuie spus că plățile au fost efectuate ”la nivelul finanțării existente din partea Consiliului Județean”. Nu se pot achita niște lucrări dacă nu sunt bani sau facturi pentru achitarea lor. Ce spune conducerea spitalului, când explică de ce nu a putut cheltui niște bani în 2014 pentru lucrări:
”Chiar dacă prevederile bugetare la RK Blocuri operatorii au fost în sumă de 10.935 mii lei, Consiliul Județean nu a finanțat decât suma de 6.451 mii lei, motivând că nu existau fonduri disponibile pentru a efectua plăți.
Prin urmare, existând această motivație justificată, spitalul nu a primit finanțare nici pentru achitarea integrală a facturilor emise în anul 2014, drept pentru care factura nr. 1284693 emisă de către Medicare Technics în data de 16.12.2014 a fost achitată parțial, rămânând un rest de plată la sfârșitul anului 2014 de 147.611,59 lei.
Factura menționată a fost achitată ulterior, integral, în data de 30.03.2015, după aprobarea bugetului pe anul 2015.
De asemenea, tot din lipsa finanțării cheltuielilor de capital de către Consiliul Județean în anul 2014, spitalul a rămas cu suma de 411.000 lei neachitată, reprezentând contravaloarea facturii nr. 1284694 emisă în data de 23.12.2014 pentru lucrări de reparații capitale Sterilizare (poziția Alte lucrări reparații capitale din tabel), factură ce a fost achitată abia în data de 4.03.2015”.
- Cheltuielile anului 2015
În anul trecut, situația a fost aproape similară, doar suma rămasă neangajată a fost mai mică, de 4.078.831 lei, cu o singură schimbare majoră – la dotarea cu aparatură apare suma de 538.027 lei .
Apar în continuare sume necheltuite la ”Reabilitare Pediatrie” și ”Rk blocuri operatorii”. De aici pot începe foarte multe discuții. De exemplu, o parte din banii neutilizați, peste 400.000 lei, provin de pe urma unor economii, pentru că ofertanții lucrărilor făcute au câștigat lucrarea cu prețuri mult mai mici decât cele estimate de achizitor. Aberația de a-i imputa managerului sume necheltuite pentru că s-au făcut economii ca urmare a procedurilor de atribuire este atât de incredibilă pe cât de stupidă. Doar dacă se dorea neapărat ca lucrările să fie executate la prețuri supraevaluate, lucru greu de crezut pentru o administrație județeană care spune peste tot că are grija banului public.
La fel de aberant este să-i impuți managerului necheltuirea unor sume în condițiile în care, spune el, nu a primit facturi de la cei care trebuiau să execute lucrările de la blocurile operatorii, ceea ce înseamnă că nici n-au executat lucrările.
Pentru a da posibilitatea și celor de la Spital să fie ascultați, reproducem exact și explicațiile trimise către Consiliul Județean: ”Așa cum am explicat, suma de 103.000 lei nu a fost plătită, întrucât 3 aparate din capitolul Dotări nu au fost livrate de furnizori până la sfârșitul anului 2015, urmând a fi livrate și achitate în anul 2016. Diferența de 435.027 lei rămasă neutilizată provine din faptul că, în urma derulării procedurilor de achiziție, au câștigat ofertanți cu prețuri mai mici decât cele estimate de autoritatea contractantă. Ca și număr, echipamentele din capitolul Dotări au fost achiziționate și achitate în totalitate.
La fel, se observă că suma cea mai mare rămasă neangajată este înregistrată la Reparații capitale, respectiv lucrările de reabilitare și reamenajare Blocuri operatorii, întrucât, așa cum am explicat și în alte situații, considerăm că Asocierea (care a câștigat lucrările – n.red.) este direct răspunzătoare pentru neutilizarea fondurilor, pentru că nu a executat și facturat lucrări beneficiarului”.
* Câteva lucruri sintetizate
Din controalele trimise la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, nu au apărut date certe, nici măcar indicii rezonabile, în urma cărora managerul Ioan Lazăr să poată fi demis, mai ales că nu s-a ținut cont de contractul pe care îl are cu ConsiliulJudețean. Partea cea mai interesantă a întregii tevaturi este că membrii Consiliului de Administrație par a fi părtași cu managerul spitalului în tot ceea ce se spune că a făcut, deoarece aveau obligația de a semnala, de a amenda și de anunța tot ce se întâmplă la spital. La fel și persoanele desemnate din conducerea Consiliului Județean Neamț să urmărească activitatea de la Spital, adică vicepreședintele cu atribuții delegate în acest sens. În cazul nostru, până cu puțină vreme în urmă, economistul Emilia Arcan. Cea care acum se face că descoperă lucruri noi, pe care orice gâgă alfabetizat în domeniul economic îl putea vedea, dacă citea indicatorii economici ai spitalului, bugetul, care, de fiecare dată, s-au aprobat în Consiliul Județean.
Valentin BĂLĂNESCU