Consilierii județeni au o dublă măsură atunci când vine vorba, pe de o parte despre drepturile lor, pe de altă parte despre obligațiile pe care le au. Drepturile sunt obligatorii! De exemplu: cât mai multe AGA pentru ei și cât mai multe Consilii de Administrație pentru prietenii de partid. Iar obligațiile devin facultative. Iar dacă îndrăznești să ceri explicații cu privire la explicații, reacțiile sunt fabuloase: ”Nu îmi aduc aminte acum!”, ”Da ce vă interesează, vă legați de mine că sunt de la PSD!”.
Doi dintre cei mai vocali consilieri județeni ai PSD-ului, respectiv Miron Radu Tudorel și Dan Vasile Constantin, care au avut intervenții de amănunt atunci când a fost vorba despre greșelile Consiliului de Administrație de la Apa Serv SA sau, în cazul lui Constantin, la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, nu și-au depus rapoartele de activitate pe nici un an, conform site-ului oficial al Consiliului Județean Neamț. Deși acest lucru constituie o obligație pentru fiecare consilier, potrivit legilor țării, dar și a regulamentului de funcționare al Consiliului Județean Neamț.
Acesta spune clar următoarele:
Art.75– (1) Consilierii județeni au obligația de a aduce la cunoștință cetățenilor toate faptele și actele administrative ce interesează colectivitatea locală.
(3) Fiecare consilier și comisie de specialitate sunt obligați să prezinte în scris un raport de activitate la sfârșitul fiecărui an calendaristic. Raportul va fi depus în termen de 30 de zile de la încheierea anului respectiv la registratura instituției.
(5) Rapoartele de activitate vor fi făcute publice, prin grija secretarului județului, prin publicare pe pagina web a consiliului județean și punerea lor la dispoziția celor interesați la sediul instituției.
(6) Nerespectarea prevederilor privind depunerea rapoartelor de activitate constituie încălcare a legii nr.215/2001 a administrației publice locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și poate atrage sancțiuni în conformitate cu legislația în vigoare și prezentul regulament.
Capitolul răspunderea consilierilor județeni prevede și el ce trebuie să facă doamna președinte Emilia Arcan cu cei în culpă:
Art. 81– (1) Consilierii judeteni răspund, în condițiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru faptele săvârșite în exercitarea atribuțiilor ce le revin. (…)
Art. 82– (1) Încălcarea de către consilieri a prevederilor Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului de organizare și funcționare a consiliului se sancționează conform prevederilor art. 57 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
- avertismentul;
- chemarea la ordine;
- retragerea cuvântului;
- eliminarea din sala de ședință;
- excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de specialitate;
- retragerea indemnizației de ședință, pentru 1-2 ședințe.
(2) Sancțiunile prevăzute la alin. (1), lit. a- d se aplică de președintele consiliului județean sau vicepreședintele desemnat în condițiile art. 107 din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, iar cele de la alin. (1), lit. e și f de către consiliul județean, prin hotărâre.
(3) Pentru aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1), lit.e, cazul se va transmite Comisiei pentru administrație publică locală, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor și a libertăților cetățenești, aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a explicațiilor furnizate de cel în cauză.
Cum cei doi consilieri județeni nu apar cu rapoarte în nici un an, putem vorbi despre abateri grave și se poate aplica
Art. 85– (1) În cazul unor abateri grave, săvârșite în mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sancțiunea excluderii temporare a consilierului de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilită de comisia de specialitate care are în obiectul de activitate aspecte juridice, în cel mult 10 zile de la sesizare.
(3) Excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate nu poate depăși două ședințe consecutive.
(4) Excluderea de la lucrările consiliului și ale comisiilor de specialitate are drept consecință neacordarea indemnizației de ședință pe perioada respectivă.
(5) În caz de opunere, interzicerea participării la ședințe se execută cu ajutorul forței publice puse la dispoziția președintelui.
Evident că, în cazul nostru, totul se va încheia cu o mustrare prietenească, de partid. Pentru că în acest caz se aplică regula scoasă pe piață de Toma Caragiu: avantaj serviciu!
Valentin Bălănescu