Zilnic, aflăm noi și noi date despre ceea ce se poate numi, fără nicio teamă de a greși, cuibușorul de nebunii financiare din Primăria Piatra Neamț. Un mic viespar de interese, în care unii oameni au fost plătiți doar pentru că așa voia șeful, doar pentru că șeful avea nevoie de ei sau doar pentru că așa i se ordona/ sugera șefului să facă. În felul acesta, banii publici erau sifonați pe contracte de prestări, pentru niște servicii care, în marea lor majoritate, ar fi trebuit făcute de persoane din Primărie.
De ce s-a ales această cale, curmată doar după doi ani de controale ale Curții de Conturi? Pentru că așa a putut fi plătită, de exemplu, Irina Hirțe, fost consilier local, fost meditator personal, fost Cerber la ușa lui Gheorghe Ștefan. Pentru că așa a putut fi plătit un băiat, altfel simpatic, să facă pe purtătorul de cuvânt al Primăriei, pentru simplul motiv că, înainte, a fost fratele său în același rol, cu același tip de contract, semn că toate talentele se moștenesc în familie. Norocul primăriei a fost că nu l-a putut angaja direct pe tatăl celor doi, ca lucrurile să fie făcute direct, pe față.
Iar exemplele pot continua.
În momentul când se ridică perdeaua de pe aceste lucruri, care vin să se cumuleze cu sutele de contracte, la fel de dubioase, cu tot felul de ONG-uri, cu societăți ale unor evaluatori la ordin, cu tot felul de case de avocatură, ne dăm seama că aproape tot personalul primăriei era dublat de contracte paralele și, evident, dublate erau și cheltuielile. Interesant lucru: cele mai căpușate domenii au fost cele de maximă importanță pentru instituție.
Chiar înainte de a fi schimbat din funcție, fostul prefect Ioan Vlad Angheluță semna un raport care indica principalele concluzii ale unui control tematic efectuat la Primăria Piatra Neamț. Dincolo de doza de subiectivism, de natură pesedistă, apar o serie de fapte care ar trebui să-i facă pe cei din primărie să stea la rând la semnat demisii, iar pe cei care au știut și au tolerat aceste lucruri să-i determine să le țină companie. Asta dacă nu au fost și ei prinși în sistem ori nu cumva erau chiar sistemul.
”Sunt contracte încheiate în perioada 2012-2013, iar în noiembrie 2014 au încetat toate aceste contracte. Au fost contracte de prestări servicii, pentru consultanță în diverse domenii de activitate, în care erau specializați cei care prestau efectiv aceste servicii. Datează din perioada în care erau blocate angajările și, atunci, cu persoane cu care primarul din perioada respectivă a considerat că dorește să colaboreze, s-a găsit această soluție, de încheiere a unor contracte de prestări servicii”, a declarat Florin Fecic, secretarul municipiului Piatra Neamț.
Pensionarul Vișan care îl controla pe secretarul municipiului
Vasile Vișan s-a identificat cu funcția de secretar al orașului Piatra Neamț în mandatele lui Ion Rotaru și Gheorghe Ștefan. Unii spun că a fost indispensabil pentru amândoi. Alții, că ambii foști primari trebuie să-i fie recunoscători și tot ambii ar trebui să-l arate cu degetul. Dacă în cazul lui Rotaru lucrurile sunt de mult ”fumate”, în cazul lui Gheorghe Ștefan și a echipei sale, lucrurile stau cu totul altfel, mai ales acolo unde vorbim despre o serie de contracte de societate civilă, despre legalitatea unor hotărâri ale consiliului local, care au în spate rapoarte avizate de legalitate etc.
În momentul când Vasile Vișan a ieșit la pensie, lumea aștepta ca el să părăsească și instituția, în care începuseră să-și facă veacul oamenii de la DNA. Dar, surpriză pentru unii, în anul 2014, Vișan D. Vasile, în calitate de persoană fizică autorizată, încheie cu Primăria un contract de prestări servicii, în valoare de 42.000 lei, adică 3.500 lei/lunar. Pentru acești bani, el trebuia să presteze niște servicii. O simplă lecturare a lor arată că prestatorul Vișan trebuia să verifice/ completeze/ supervizeze ce făceau secretarul Florin Fecic și juristul Dragoș Ștefan, cel care ar trebui să se ocupe de același lucru la Consiliul Local, atunci când nu este ocupat cu contracte – în afara programului? – la poliția locală, subordonată și ea Primăriei, ca să închidem cercul.
Vasile Vișan trebuia să vegheze la:
- asigurarea calității actului administrativ și a procedurilor de elaborare (a documentelor – n.n.);
- managementul procedurilor de pregătire a ședințelor consiliului local;
- consultanță administrativă la nivelul conducerii instituției și a compartimentelor funcționale.
Obiectul contractului se completează cu solicitarea/ prestarea de servicii și activități conexe obiectului principal, la inițiativa beneficiarului.
După rezilierea contractului, Vasile Vișan a ajuns de la Primărie la Consiliul Județean Neamț, ca personal contractual, tot pentru a superviza, de data aceasta pe secretarul județului; cuvântul ”superviza” poate fi citit ca ”înlocui”, ”verifica”, ”știrbi din atribuții” etc. Evident că și acolo există o retribuție la vedere substanțială, pe măsura activității, indiferent că acest lucru s-a întâmplat pe timpul lui Constantin Iacoban sau al Emiliei Arcan.
Întrebare simplă și directă: de ce mai era nevoie de un asemenea contract, în condițiile în care primăria avea personal calificat? De ce Dragoș Chitic a acceptat să onoreze contractul acesta, care dubla atribuțiile unor oameni angajați deja? Oare pentru că, în momentul plecării dlui Chitic din funcția de viceprimar, în 2013, și plasarea sa la ADI Urbtrans, cu un salariu bunicel, Vasile Vișan a fost lângă butonul care lua deciziile? Sunt întrebări la care doar cei implicați pot răspunde.
Expertiză și consultanță pe implementare proiecte, cu compartiment existent în Primărie
Olimpia Iuliana Adam are o traiectorie profesională asemănătoare lui Vasile Vișan. După ce a prestat, pe bază de contract, servicii la Primăria Piatra Neamț, a ajuns să răspundă, ca director de data aceasta, de aceleași lucruri, la Consiliul Județean Neamț, alături de alți componenți ai echipei Ștefan, care și-au descoperit, brusc, afinități cu guvernarea social-democrată de la județ.
În anii 2013-2014, I.I. Adam Olimpia Iuliana a avut contracte cu Primăria în valoare de 65.185 lei (contract în 2013 – 29.280 lei și contract 2014 – 35.905 lei). Doamna Adam trebuia să-și pună în valoare expertiza tehnică pentru ”implementarea proiectelor cu finanțare nerambursabilă sau guvernamentală, inclusiv suport instituțional”; pentru ”pregătirea de către Municipiul Piatra Neamț a proiectelor, respectiv aplicațiilor pentru obținerea de finanțări nerambursabile în noua perioadă de programare a fondurilor europene 2014-2020, precum și a oricăror proiecte/ aplicații finanțate de către alți donori, inclusiv Guvernul României, și suport în implementarea lor”. În plus, orice alte activități legate de activitățile mai sus-numite, solicitate de Primărie și acceptate de doamna Adam.
În afară de munca depusă efectiv de doamna Adam, ar fi interesant să vedem ce scrie pe facturile emise de I.I.-ul său, ce anume au făcut angajații primăriei pe exact aceleași domenii de activitate și, mai ales, dacă mai sunt și alte societăți care au prestat aceleași servicii!
Dacă da, putem spune că este o provocare publică: actuala conducere a Primăriei ar trebui să facă publică lista tuturor contractelor de consultanță.
Și în acest caz vorbim despre o dublare clară a plăților făcute de primărie pentru aceleași activități, o dată pe salariile angajaților și a doua oară pe cel puțin un contract de prestări servicii.
Irina Hirțe for ever
Mult timp, numele Irinei Hirțe era sinonim cu cel a persoanei care l-a rupt pe Gheorghe Ștefan – cu sau fără voia sa – de oamenii care veneau cu probleme la primărie. Respectând proporțiile și adevărul istoric, Irina Hirțe a avut același rol pe care și l-a asumat, ce-i drept din cu totul alte motive, Alina Rotaru, în cel de-al doilea mandat de primar al lui Ion Rotaru.
După retragerea sa oficială de pe statul de plată al Primăriei Piatra Neamț, Irina Hirțe a trebuit să-și continue activitatea în care căpătase expertiză – consultanță în domeniul dialogului social, în probleme ce nu aparțin sferei de competență a aparatului de specialitate, consultanță privind consilierea civică, consultanță privind relația cu organizațiile cetățenești!
Simpla enumerare arată cam cum se traducea activitatea de a primi oameni în audiență în locul primarului.
În cazul doamnei Hirțe, s-a ales calea unui contract, în valoare de 30.800 lei, cu SC Aryan Advertising Production SRL. Avem și o declarație care explică lucrurile: ”Persoana care a avut contractul a fost Irina Hirțe, fost consilier al primarului Gheorghe Ștefan, care, după ce s-a pensionat, a oferit, în baza contractului, cam aceleași servicii pe care le oferea și când era angajat”. Scurt și la obiect: o societate primea niște bani, pe un contract făcut să acopere/ mascheze, de fapt, o sinecură, pentru un om care a făcut multe pentru Gheorghe Ștefan și care trebuia, cumva, răsplătit. Nu discutăm aici calitatea serviciului prestat, discutăm doar modalitatea prin care o instituție publică a plătit o activitate de care nu avea nevoie în acel moment.
Asemenea contract s-a mai făcut și cu PFA Tudor Vlad-Cristian (valoare contract 2013 – 20.250 lei și valoare contract 2014 – 21.000 lei).
Obiectul contractului îl reprezintă ”activități de consultanță și management în domeniul relațiilor publice, comunicării, cod CPV 79411000-8”, în realitate fiind vorba despre ”activitatea” de purtător de cuvânt al instituției, lipit, ca activitate, de departamentul de comunicare al primăriei. De ce avea nevoie primăria de purtător de cuvânt în afara schemei instituției? Cine a mai participat la achiziția pentru respectivele activități de consultanță, măcar la nivelul de invitație? Sunt întrebări care nici măcar nu necesită un răspuns. Așa a vrut Gheorghe Ștefan, așa a vrut, ulterior, Dragoș Chitic, care, mai apoi, i-a semnat angajarea, urmare a unui concurs organizat pe bune și cu candidați foarte înverșunați. Evident că a câștigat fostul titular al contractului de prestări servicii.
Final cu happy-end?
În acest moment, toate aceste contracte, intrate în atenția Curții de Conturi, se află în justiție, primăria judecându-se cu prestatorii de servicii, unii dintre ei devenind, între timp, angajați full-time ai primăriei. Desigur că justiția le va da dreptate, deoarece ei au prestat o activitate. Pe de altă parte, și Curtea de Conturi are dreptate și, probabil, va obține o decizie de recuperare a sumelor. Ce se va întâmpla în acest caz? Probabil, cândva, cumva, se va încerca recuperarea banilor de la cei care au semnat respectivele contracte de prestări servicii și de la cei care au avizat facturile la plată.
Când vor avea bucuria pietrenii să se bucure de acest fapt? Simplu: după prescrierea faptelor!
„Toate aceste contracte au fost contesate și de Curtea de Conturi, în 2015 pentru 2014 și în 2014 pentru 2013. Serviciile prestate de respectivii se regăsesc și în atribuțiile compartimentelor din primărie, dar nu ca atribuții ale persoanelor din acele compartimente. Erau posturi efectiv descoperite, cum era cel de la Cadastru, unde a fost contractul cu doamna Potocianu. Ca valoare, ele s-au situat între 1.000 și 3.000 de lei lunar, valoarea fiind asimilată salariilor” – Florin Fecic, secretarul municipiului Piatra Neamț.
„În urma controalelor Curții de Conturi, care vizau contractele din 2013, cu acordul domnului Chitic, în luna noiembrie 2014, am hotărât rezilierea tuturor contractelor. Domnul Chitic preluase atribuțiile de primar și am decis, de comun acord, să le reziliem. De atunci, nu au mai fost încheiate astfel de contracte de prestări servicii cu persoane fizice. Am preferat această variantă și în ideea de a aștepta finalizarea litigiilor cu cei de la Curtea de Conturi, pentru a ne lămuri dacă e legal sau nu să încheiem astfel de contracte. Acele litigii sunt încă pe rol” – Florin Fecic, secretarul municipiului Piatra Neamț. (Valentin BĂLĂNESCU)