Modalitatea de a face bani mulți pe spuza bugetului administrațiilor publice locale are o rețetă infailibilă. În primul rând, se creează o problemă de mare importanță, care, aparent, nu are decât o singură rezolvare. Autoritățile, cu un aer de disperare, prezintă lucrurile într-un mod catastrofal, apocaliptic chiar, în acel mod, special ales, pentru ca toată lumea să fie mulțumită doar că se rezolvă problema, că doar e de interes public să fie rezolvată. Se fac contracte, se încasează bani, se cheltuiesc banii pe multe lucruri, după care se pune batista pe țambal.
Așa s-a întâmplat cu cele două depozite temporare deschise la Roman și Târgu Neamț, depozite care ar fi trebuit să funcționeze până când se deschidea groapa europeană de la Girov.
Foarte important! Depozitele sunt temporare și autorizațiile spun explicit acest lucru, având prevăzută și obligativitatea ca gunoiul preluat de operator să fie transportat spre un depozit autorizat. Operatorii erau obligați să constituie un fond, care să permită transportul spre un depozit autorizat, în cazul nostru cel de la Girov.
Cele două depozite au depășit perioada de autorizare și, între timp, a început să funcționeze depozitul central. Potrivit autorizațiilor, operatorii celor două depozite temporare, Rossal Roman și Eurosal Târgu Neamț, ar fi trebuit să înceapă transportul gunoiului spre Girov. Garda de Mediu i-a atenționat, i-a amendat, le-a închis activitatea pe punctul de lucru. Cei de la Târgu Neamț s-au conformat în hârtii, cei de la Rossal au contestat în instanță și continuă activitatea, după cum ne-a declarat chiar Iftimie Petrariu, comisarul șef al Gărzii de Mediu Neamț.
O să spuneți, unde este problema? Ca de obicei, este vorba despre bani, mulți bani.
* Teoretic, turcul bea, turcul plătește…
Groapa temporară de la Roman, operată de Rossal, depozitează într-însa gunoaie din Roman și comunele cu care Rossal are contracte de colectare a deșeurilor. Asta dacă nu cumva au fost acceptate gunoaie și din alte locuri. Pentru deșeurile care fac obiectul contractului, fiecare primărie a plătit în momentul când aceste gunoaie au fost ridicate.
La Târgu Neamț, lucrurile stau cam la fel. Au intrat gunoaiele din oraș, vreme de vreo 6 luni, aduse fiind din comunele limitrofe, cele de pe Valea Muntelui, dar și, spune lumea, destul de multe din zona Sucevei. Și aici primăriile au avut contrate cu diverși operatori, care au venit la Târgu Neamț, au achitat la operator, după care și-au luat problema de pe cap. Pentru fiecare din ei, lucrurile s-au încheiat, deoarece operatorul era obligat să prevadă în tariful perceput inclusiv transportul și depozitarea spre groapa finală!
* Practic, turcul bea, primăria plătește
În acest moment, operatorul de la Târgu Neamț spune că el duce gunoiul la Girov, dar că trebuie bani pentru transport, iar Rossal a contestat chiar operațiunea de transport al gunoaiele. În plus, declarațiile date în presă vorbesc tot de banii necesari transportului.
În realitate, lucrurile sunt foarte simple. Primăriile nu au treabă cu transportul! Este obligația operatorului, care trebuia să-și facă un plan de afaceri conform cu ce s-a prevăzut în autorizație!
Să luăm un exemplu: groapa de la Târgu Neamț.
Primăria a depozitat timp de 6 luni gunoiul și asta ar însemna vreo 9.000 de mc, cu multă generozitate din partea noastră. În acest moment, se pregătește o hotărâre a Consiliului Local Târgu Neamț, prin care să se aloce bani de la bugetul orașului pentru transportul gunoiului! Nu sunt deloc puțini, vreo 2,4 milioane de lei, ni s-a spus, neoficial.
Interesantă va fi motivația celor care vor promova hotărârea. Cum vor justifica ei plata unui serviciu pentru care s-a plătit deja? Nu cumva se va ajunge la atragerea răspunderii consilierilor, ca și în cazul, deja celebru, cu pășunile?
Iar dacă vom considera că, până la urmă, hotărârea are un oarecare parfum de legalitate, ce se va întâmpla cu celelalte primării, care nici măcar nu aveau contract cu firma din Târgu Neamț? Ele cum vor fi obligate să dea banii pentru transport, când au plătit deja unui operator să transporte gunoaiele? Care operator, la rândul său, a achitat deja către Eurosal. Cum vor da banii de transport cei din Suceava, de exemplu? Pentru că, acolo, este clar că nu funcționează aceleași mijloace de persuasiune ca la Târg.
În acest punct al problemei, Consiliul Local Târgu Neamț are de ales între a da bani pe transport și a pune societatea respectivă să-și îndeplinească obligațiile din autorizație. Evident, există și posibilitatea de a da bani pe alte servicii și ei să facă transportul, dar cine mai riscă în ziua de azi așa ceva? Mai ales că, prin 2015, primarul Daniel Harpa avea un punct de vedere tranșant, consemnat în ziarul Realitatea: ”Noi transportăm deja deșeurile la Girov. Firma care administrează depozitul de deșeuri de aici este Eurosal, iar noi nu avem nicio legătură cu ei”.
Acesta este adevărul. Firesc, se ridică întrebarea ce s-a putut schimba între timp și să fie suficient de ”greu” încât să apară necesitatea de a da bani pentru transport?
La Roman, este exact aceeași problemă. 90.000 de mc de gunoi transportat ar diminua semnificativ profiturile celor de la Rossal, iar Primăria Roman ar trebui să justifice plata transportului, pe lege, în litera și spiritul ei. La fel și celelalte primării, dacă se hotărăsc să dea bani.
O declarație mai veche a primarului Laurențiu Leoreanu, consemnată de presă, poate lumina, într-un fel, lucrurile: ”Am suporta niște costuri mult mai mari în cazul în care am transporta deșeurile la Girov. Nouă ne convine cum lucrăm cu firma Rossal de la Roman. Ei administrează depozitul temporar. Am fi transportat și noi deșeurile la Girov, în cazul în care cei de la Consiliul Județean ne-ar fi alocat ceva mai multe fonduri”. Adică județul să dea bani pentru gunoaiele de la Roman! Iar primăria dă Rossal-ului bani de depozitare, ca să facă economii. Dar încălcarea legii cine o suportă? Nu cumva tot cetățenii din zonă? Că, doar, ei sunt importanți numai în campanie electorală; în rest, pot să plătească gunoaiele de câte ori este nevoie.
* Vinovați cu sau fără premeditare?
Concluzii pot fi mai multe. Dacă pornim de la prezumția de nepricepere, atunci vorbim despre lipsă de premeditare. În momentul stabilirii tarifelor, reprezentanții administrațiilor publice din Târgu Neamț și Roman ar fi trebuit să ia în calcul inclusiv transportul gunoaielor spre punctul final de depozitare. Activitatea era a operatorilor, doar răspunderea trebuia împărțită. În plus, primarii celor două orașe ar fi trebuit să ia în calcul că nu se depun gunoaie doar localitățile lor și să stabilească termenii de lucru cu același operator, care, repetăm, este obligat să transporte gunoiul. Chiar invocând neștiința, rămâne cert că n-au făcut asta și, la fel de cert, că au acum o problemă, pentru că vor veni amenzi de la Uniunea Europeană, prin mecanisme complicate și costisitoare.
Dacă pornim de la prezumția că știau ce au semnat și ce probleme vor apărea, iar acum încearcă, pe bani publici, să aloce sume suplimentare pentru un serviciu deja efectuat, vorbim deja despre altceva. Caz în care trebuie căutate legături și contracte mai vechi, pentru a ne explica blândețea cu care sunt tratați operatorii respectivi.
Valentin BĂLĂNESCU
Un comentariu
Cu căldurile astea miroase a gunoi descompus de la pod la Bălcescu până sub deal la Politie. Seara este cumplit