Am obosit de când auzim același lucru: societățile Consiliului Local trebuie să fie profitabile, managerii trebuie să obțină un minim profit la prețuri rezonabile, deoarece sunt servicii pentru populația acestui oraș, de la care vin, prin taxe și impozite locale, banii pentru finanțarea lor. Primarul Dragoș Chitic ne amenința, de la începutul anului trecut, cu măsuri pe care le va lua cu managerii neperformanți și că va avea grijă să nu se mai cheltuiască niciun leu aiurea de către aceste societăți. Mai mult decât atât, se vorbea și despre bani care trebuie să vină la Primărie.
Două societăți au fost luate în vizor de actualul primar și date drept exemplu negativ. Este vorba despre CMI Urban și Perla Invest, care au și fost trimise în insolvență, cu largul concurs al unor societăți și personaje aflate în legătură cu Primăria, cum ar Grup Est Security, cea care a cerut insolvența Perlei Invest. Ca exemple pozitive, au fost evidențiate Locativ Serv și Salubritas, care și-ar fi făcut datoria cu prisosință față de oraș, Gheorghe Căescu și Tatiana Ciucanu devenind manageri model.
Cum a fost posibil acest lucru, ce se întâmplă în societățile Consiliului Local și cât de mult se susține teza unor societăți care trăiesc pe picioarele lor, nu din subvenții mascate de la Primărie, vom încerca să răspundem, în parte, într-un demers jurnalistic în care sperăm să avem sprijinul larg al autorităților locale. Astăzi, vorbim despre Locativ Serv SRL…
* Locul unde banii publici se învârt…
… cu mult folos. Pentru început, o sumă: 1.233.412,61 lei. Acești bani au fost virați de Primăria Piatra Neamț către Locativ Serv, numai în acest an, de la 1 ianuarie până la 30 iunie.
Făcând o împărțire, rezultă că ar fi vorba de aproximativ 200.000 lei lunar pentru societatea care administrează spații ale orașului (Mall, Sala Polivalentă, mai nou Stadionul municipal, locuințele municipiului Piatra Neamț, ANL-urile și locuințele sociale în regim de închiriere, fântâni arteziene etc.), bani primiți de la primărie! Întrebarea pe care orice om cu mintea la cap și-o pune imediat este una firească: de ce trebuie să dea Primăria bani unei societăți care încasează bani în numele orașului?
Răspunsul vine de la Locativ Serv: ”Pentru cele 1.545 de unități locative pe care le administrăm, comisionul este 1.090.000 lei (sumă anuală ), sumă cu TVA, dar doar dacă Locativ Serv încasează integral chiriile. Dacă nu, se calculează procentual, în funcție de încasări, și totul trebuie să fie însoțit de justificări. Aceeași situație este valabilă și pentru administrarea Forum Center, unde comisionul lunar este de 18.100 de lei, sumă cu TVA, dacă se încasează chiria integral de la cei care au spații închiriate aici. În cazul Sălii Polivalente, comisionul de administrare este de 10.962 de lei. Noi virăm toți banii încasați către Primărie, care analizează fiecare document în parte și abia după aceea ni se achită comisionul”, a declarat Valentina Cîrligeanu, purtătorul de cuvânt al Locativ Serv.
În condiții ideale de încasare, societatea ar fi putut primi de la Primărie 119.895 lei/lunar.
http://mesagerulneamt.ro/wp-content/uploads/2016/08/plati.pdf
Am insistat să vedem exact câți bani a încasat Locativ Serv pentru fiecare serviciu și cât este comisionul. Am primit lămuriri, tot de la dna Cîrligeanu: ”Din cei 1.638.671 de lei virați de Locativ Serv către Primăria Piatra Neamț, societatea a primit înapoi 1.233.450,61 de lei, sumă în care intră și 15.917 lei, reprezentând contravaloarea utilităților din Mall Forum Center, atât pentru serviciile publice, cât și pentru chiriașii din Forum Center, utilități pe care Locativ Serv le-a achitat mai departe către furnizori, în baza prevederilor din contractul de prestări servicii”.
* Este momentul să recapitulăm:
1.638.671 lei încasați, din care 1.233.450 lei sunt primiți înapoi, adică aproximativ 75%! Un comision cam mare, dacă ne gândim la ce se lucrează pe piața de profil. La fel de adevărat poate fi că, în ianuarie, s-au încasat restanțe de prin noiembrie – decembrie, dar lucrurile sunt oricum foarte neclare cu privire la ce s-a încasat, cât se cuvine celor de la Locativ Serv și de ce au primit atât de mulți bani în cont. Indiferent cum stau lucrurile în legătură cu comisionul, este clar că rata rentabilității este extrem de mare la Locativ Serv și privilegiul de a administra spațiile și locuințele Primăriei Piatra Neamț este extrem de profitabil.
* Adevărata problemă este…
… cine ce ia și cine ce dă. Între atâtea cifre, un lucru pare să se vadă destul de clar: la Locativ Serv se dau foarte mulți bani de la Primărie și, aparent, greu de justificat nivelul serviciilor prestate. Așa că am cerut alte lămuriri, care au venit, și ele, semnate și ștampilate, semn că sunt și asumate.
Pentru încasările din primele șase luni ale anului, defalcate pe obiective, ni se spune că:
”Potrivit contractului de prestări servicii întreținere și exploatare a unităților locative (locuinte ANL, sociale, de serviciu ș.a.) Locativ Serv a încasat suma de 1.112.445,00 lei, suma pe care a virat-o integral în conturile Primăriei.
Conform contractului de prestări servicii întreținere și exploatare Complex Comercial Mall P. Neamt – a încasat suma de 174.117,00 lei, reprezentând chirii aferente chiriașilor din Mall, sumă ce a fost virată integral în conturile Municipiului; de asemenea, a încasat suma de 340.209,00 lei, reprezentând c/v utilități de la chiriașii din Mall, sumă virată la fel integral.
Conform contractului de prestări servicii întreținere și exploatare pentru Sala Polivalentă, am încasat suma de 11.809,00 lei, sumă virată în totalitate în conturile Municipiului Piatra Neamț”.
Dacă nu v-a sărit nimic special în ochi, ne permitem să vă atragem atenția asupra unor lucruri.
* Primul dintre ele se referă la…
… Mall Forum Center, unde vorbim despre chirii și utilități. Din răspunsul oficial al societății, rezultă că valoarea chiriilor încasate în șase luni este de 174.117 lei, iar a utilităților de 340.209 lei, deci dublu ca valoare pentru cele din urmă. Făcând o medie, rezultă că, lunar, s-au încasat utilități de aproximativ 57.000 lei de la chiriași. Ne întoarcem la declarațiile de mai sus, ca să ne reamintim că, în punctul unde se face vorbire despre utilități, ni se pomenește de ”15.917 lei, reprezentând contravaloarea utilităților din Mall Forum Center, atât pentru serviciile publice, cât și pentru chiriașii din Forum Center, utilități pe care Locativ Serv le-a achitat mai departe către furnizori, în baza prevederilor din contractul de prestări servicii”.
Dacă suma este adevărată, atunci chiriașii ar trebui să se întrebe de ce ei plătesc mult mai mult pentru utilități decât s-a cheltuit pentru ele. Iar membrii AGA, consilierii locali, dacă li se dă voie de la partide, ar trebui să fie interesați de acest aspect, care ar putea duce chiar spre conotații penale. Și ne referim la ea ca fiind o cheltuială lunară, nu pe șase luni cum s-ar putea înțelege din comunicat, pentru că, atunci, lucrurile ar fi și mai grave.
Că tot suntem la Mall Forum Center, să mai menționăm un lucru, că este important. Aruncând o privire pe cheltuielile făcute de Primărie cu diverse compartimentări la Mall Forum Center, ne dăm seama de diferența de tratament a Primăriei față de CMI Urban, fostul administrator al clădirii, și Locativ Serv, actualul administrator. În timp timp ce Urban trebuia să facă pe banii ei lucrări în Mall – lucrări pentru care acum se judecă prin instanțe cu Primăria -, acum, cu Locativ Serv, Primăria comandă lucrări și le plătește imediat. De la începutul anului – și este doar ce am reușit noi să găsim -, mai multe societăți au tot primit bani pentru compartimentări în Mall. După cum urmează:
-
Oscar Romgrup – 57.000 lei în 25 ianuarie;
-
Pro Instal – 403.818,65 lei, achitați în februarie, aprile și mai;
-
Unicat Pro Serv – 12.000 lei în februarie.
Total – 472.818,65
Interesant ar fi să vedem cum a fost stabilită oportunitatea acestor cheltuieli de către Primărie, cine a analizat un eventual plan de amortizare a lor și, mai ales, cine a stabilit valoarea de plecare a lucrărilor. Este greu de crezut că a analizat cineva în cât timp se vor recupera banii investiți, mai ales că spațiile sunt ”folosite” cu precădere de organizații nonguvernamentale care nu plătesc chirie.
* Al doilea aspect se referă la Sala Polivalentă…
….unde, nu ați uitat, Locativ Serv ar fi trebuit să încaseze 10.982 lei lunar pentru administrare. Și nu vedem de ce nu i-ar încasa, dacă chiar administrează ceva. Asta înseamnă aproape 66.000 de lei în șase luni. Interesant este cât s-a încasat în această perioadă pentru activitățile de la sală. Vorbim de 11.809 lei, sumă care ar putea fi un semn că activitatea Locativ Serv la Sala Polivalentă nu este cu mult mai bună decât pe vremea administrării Urban și nu ar fi trebuit să se încadreze în standardele de înaltă calitate cerute de primarul Dragoș Chitic, care fie a fost dezinformat, fie nu a citit personal situații financiare de la Locativ Serv. Oricum s-ar interpreta cifrele, tot rezultă o pierdere de cel puțin 50.000 de lei.
* În final, doar o întrebare…
… de bun-simț, zicem noi. Având în vedere cele exspuse mai sus, sumele de bani încasate, virate Primăriei, apoi primite de la Primărie, de unde anume vine profitul unei societăți cu peste 40 de angajați? Ce prestări servicii face societatea, de peste 1.000.000 de lei în șase luni?
Evident că explicații vor apărea – că se mai verifică lifturi, se administrează fântâni, se măsoară metri cubi de aer din Mall -, dar tot rămâne o nedumerire: de ce este nevoie de atâția angajați și de ce Primăria dă atâția bani pe un serviciu care pare foarte, foarte, dar foarte scump?
Toate speculațiile privind banii ajunși la Locativ Serv și apoi plecați în alte părți ori folosiți pentru achitarea unor salarii ar putea fi foarte ușor combătute. Ar trebui doar publicate toate facturile de la Locativ Serv către Primărie, cu explicațiile pentru serviciile prestate, perioadele când s-au prestat, unitățile de măsură, după care să se precizeze foarte clar cine din Primărie a verificat dacă respectivele servicii s-au și prestat și cine a dat bun de plată.
* Toate-s vechi și nouă toate: Povestea Locativ și a conducătorilor săi
Locativ Serv s-a născut cândva prin 2008, din dorința de a avea o societate a municipiului Piatra Neamț, nouă, curată și uscată, prin care să se poată rula bani și derula activități, în condițiile în care celelalte deja începuseră să gâfâie. Activitatea principală a firmei o reprezintă administrarea imobilelor pe bază de comision sau contract. Și administrează Mall Forum Center, Sala Polivalentă, locuințele municipiului, locuințele sociale, plus că încasează chiriile de la blocurile ANL.
Interesant pentru demersul nostru este altceva. Am încercat să vedem cine sunt oamenii care au fost puși să conducă noua societate și ce fac aceștia acum. Pentru a înțelege exact cu merg lucrurile în politică și administrație și dacă meritocrația are sau nu legătură cu politica.
Cu 200 de lei, din care 150 puși de Primăria Piatra Neamț, 30 de Urban și 20 de Publiserv, s-a constituit noua societate și au fost numiți primii administratori.
Cel mai cunoscut dintre ei: avocatul Liviu Negelschi, la vremea aceea consilier local PNL. Acum, tocmai ce a fost numit de președintele CJ Ionel Arsene în funcția de manager interimar al Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț, până la definitivarea pe post prin concurs. Din 2008 și până acum, în 2016, cu largi perspective de a menține același status quo, parcursul lui Liviu Negelschi a fost întotdeauna aproape de marile adminstrații publice locale din județ.
Al doilea nume care apare în lista de atunci este al lui Vasile-Adrian Niță, la vremea aceea un tânăr entuziast, aflat în mijlocul evenimentelor de la tineretul PDL. El a rămas administrator până în 2011, când a fost înlocuit de Corneliu Ptașnec. În paralel, dl. Adrian Niță a fost numit director și la Direcția Județeană pentru Tineret, apoi director executiv la DJTS Neamț, din 27 septembrie 2010 până în 3 martie 2015. Un mandat pe care, cu larghețe, îl putem descrie ca aventuros, întrucât instituția județeană de sport și tabere avea doi directori în același timp, cu mai multe concedii medicale și cu tratamentele aferente pentru tratarea cauzelor, nu a efectelor. În această săptămână, dl. Niță are toare șansele să fie numit manager/ director general la una din societățile municipiului Piatra Neamț, condus de liberalul Dragoș Chitic, cu care se cunoaște de pe timpul administrațiilor PDL și al întâlnirilor de la partid, dar unde majoritatea o deține alianța PSD-ALDE-PMP. Este de reținut că noua majoritate pare să nu țină cont de apartenența politică și caută tehnocrați precum dl. Niță. La fel de adevărat este că dl. Vasile-Adrian Niță s-a dezis la momentul oportun de PDL și este acum lider al filialei Neamț a partidului Monicăi Macovei, ceea ce face și mai interesant demersul PSD.
Al treilea membru al triumviratului inițial de administrare a Locativ Serv a fost Marius Ene, un apropiat al fostului deputat PD(L) Marius Rogin. Odată cu unificarea PNL și PDL, dl. Ene a ajuns din nou promovat în organele colective de conducere la partid. Sincopa pentru el a venit în 2015, când DNA a făcut percheziții într-un caz privind fonduri ale Băncii Europene de Investiții, când a fost și el luat la întrebări, din postura de membru al unei comisii de licitații.
În 2015, la Locativ Serv au lucrat, în medie 40, de angajați, la o cifră de afaceri de 2.056.650 lei, pentru care s-a raportat un profit de 18.595 lei. De la începutul anului 2016, Primăria Piatra Neamț a virat în contul Locativ Serv suma de 1.233.452,61 lei. Între timp, directorul Căescu a demisionat și se așteaptă numirea unui alt director.
Valentin BĂLĂNESCU
Andreea AMARIEI