Societățile municipiului Piatra Neamț au fost înființate, toate, cu scopul declarat de a presta servicii publice cât mai eficiente și mai ieftine pentru populație. Cât a fost atins scopul declarat simțim toți, când vin facturile lunare la apă, salubritate, etc. Scopurile nedeclarate, care par să fi fost urmărite cu mult mai multă perseverență, au fost tocarea banilor publici și plasarea activului de partid sau a rudelor și prietenilor în locuri de muncă călduțe și bine plătite. Modalitatea de devalizare a banilor publici urmează căile binecunoscute deja: tarife supradimensionate, închirierea de utilaje de la societăți prietene, aprovizionarea de la alte firme prietene, vânzarea de spații comerciale după ce societățile au fost înzestrate cu mărinimie de către municipalitate, falimente controlate de lichidatori care au avut grijă să fie printre principalii beneficiari… Asta ca să amintim doar câteva modus operandi.
Dintre toate societățile municipale, cea mai ferită de scandaluri publice a fost, în ultima perioadă, Salubritas SA, dar care a beneficiat din plin de ”asistența financiară” a Primăriei, sub sloganul că se fac eforturi pentru un oraș cât mai curat și fără câini vagabonzi. Ce se uită îndeobște este că marea parte a gunoiului se colectează și se gestionează de altă societate, Brantner. Să mai punctăm că la Salubritas sunt foarte puține achiziții – combustibil, echipamente specifice pentru angajați, odorizante și articole de curățenie -, că nu are sediu propriu, deci destul de puține cheltuieli în afară de salarii.
* 2,36 milioane grele pentru Salubritas, în șase luni
Ca și în cazul societății Locativ Serv, începem și de data aceasta cu o sumă: 2.368.202,25 lei. În bani vechi, peste 24 miliarde. Atâția bani au fost virați de Primăria Piatra Neamț către SC Salubritas SA, în primele șase luni ale anului 2016. Media lunară este, deci, pe la vreo 394.000 lei. O sumă importantă, ceea ce presupune o groază de servicii care trebuie prestate.
Analizând lista cu plățile făcute, observăm că se vorbește despre ecarisaj, salubritate, colectare deșuri, întreținere toalete, măturat trotuare etc. Pentru lămurirea dintru început a lucrurilor, este elocventă o declarație de la Tatiana Ciucanu, directorul societății, care ne spune că multe părți reprezintă servicii neachitate de Primăria Piatra Neamț din anul precedent: ”Plățile sunt efectuate în perioada menționată, dar reprezintă servicii prestate către Primaria Piatra Neamț din octombrie 2015, restante. Până la plata de 150.000 lei din 22.02.2016, sunt restanțe octombrie – decembrie 2015, pentru salubrizare și deszăpezire.
Suma de 100.000 lei, decontată în ianuarie, reprezintă servicii de salubrizare – măturat manual carosabil și trotuare, măturat mecanizat, întreținere curățenie carosabil, trotuare aliniamente stradale, întreținere curățenie spații verzi din octombrie 2015.
Activitatea de deszăpezire mecanizată s-a refacturat prin SC Salubritas SA, deoarece aveam licența și toate autorizațiile, iar valorile prestate se regăsesc atât la venituri, cât și la cheltuieli. În același timp, și o parte din plăți sunt aferente lucrărilor prestate de Publiserv”.
Cu alte cuvinte, primăria a plătit foarte târziu, cu 3 luni întârziere, după care s-a revanșat din plin.
Ca și în cazul Locativ Serv, avem aceeași întrebare: aceste costuri reflectă calitatea și cantitatea serviciilor prestate de Salubritas? Chiar atât costă măturatul stradal, colectarea gunoiului din coșurile din oraș, întreținerea toaletelor? Mai ales că, după o încercare nereușită, acum Salubritas revine și cere consilierilor locali majorarea tarifelor cu care va presta pentru comunitate.
* Cât ne-au costat serviciile de salubritate?
Potrivit situației trimise de conducerea societății, serviciile de salubritate prestate în perioada ianuarie – iunie (ne-)au costat fix 983.019,9 lei. Aici vorbim despre măturat manual pe carosabil și trotuare, măturat mecanizat, întreținerea trotuarelor, a locurilor de joacă, a aliniamentelor stradale, plus colectat, transportat și depozitat deșeuri din cele mai sus pomenite. Am lăsat la urmă spațiile verzi, că aici e greu de înțeles de ce primăria plătește acest serviciu către două societăți ale sale, fiindcă și privilegiații de la Urban primesc bani frumoși pentru același lucru.
De ceva timp, Salubritas este nemulțumită de contractul cu Primăria și a cerut mărirea tarifelor. Așa cum au făcut-o și alte societăți ale muncipiului, cărora li s-a aprobat acest lucru fără multe discuții, cum a fost cazul la Urban. Proiectul pentru Salubritas a fost retras în ședința din luna iulie, că nu a fost explicat cum trebuie. Practic, era vorba despre perpetuarea unei minciuni din 2012.
Atunci, s-au aprobat niște tarife mincinoase la consumul de combustibil, mult redus față de necesar. Acum, când el a fost pus aproape de necesar, sumele erau, procentual, mult mai mari. De aici inadvertențele și bâlbâielile, la fel și întrebările consilierilor locali. În ședința din august, s-a venit cu alte tarife…
* Toaletele publice și ecologice, câinii și dezinsecția: 475.818 lei
Potrivit unui tabel cu serviciile prestate de Salubritas către Primărie, pentru WC-urile publice și cabinele ecologice cu același scop, plus câinii maidanezi, plus dezinsecția, socotite de-a valma, Salubritas vrea 475.818, 21 lei pe primele luni ale anului. Mult? Puțin? Vă lăsăm pe dumneavoastră să vă lămuriți. În condițiile în care nu prea avem toalete publice funcționale, rămâne cert că, până în acest moment, Primăria a plătit pentru toalete aproape 130.000 de lei.
Și că tot vorbeam de servicii, potrivit aceluiași tabel al plăților, anul acesta au fost prestate către Primărie servicii în valoare de 1.295.001,46 lei. Fără TVA. Cu TVA, ajungem la 1.554.001,52 lei, din care s-au achitat deja 1.397.947,77 lei, semn că lucrurile merg bine la Primărie, devreme ce s-au plătit, parțial, servicii prestate nu mai departe de luna iunie.
* Redevența, bat-o vina!
Dincolo de toate aceste valori, există una care dă cele mai mari bătăi de cap celor patru oameni din birourile de la Salubritas: cea care stabilește redevența, stabilită de 28% din încasări.
Din acestă cauză tarifele sunt cum sunt. Pe de o parte, societatea este îndemnată să aibă prețuri rezonabile; pe de altă parte, ea trebuie să dea redevență către Primărie, din banii pe care aceasta îi plătește pentru servicii. Altfel spus, Primăria, draga de ea, plătește un serviciu și apoi așteaptă bani, ca redevență, din suma plătită. Un calcul simplist arată că, fără redevență, tarifele ar scădea cu cel puțin 25%. De ce s-a ales această modalitate de lucru, cu furatul propriei căciuli? De ce nu se caută o soluție mai simplă și mai directă, care să-l protejeze și pe locuitorul din Piatra Neamț?
Ar putea fi o temă de gândire și, cu puțin noroc, de lucru pentru noua conducere a Primăriei, dar mai ales pentru noul Consiliu Local.
Valentin BĂLĂNESCU