Într-o țară în care autostrăzile făcute cu bani grei se surpă la o lună după inaugurare, iar asfaltul abia turnat rezistă maximum un sezon, după care se cască gropile, există și lucruri bine făcute. Cam ascunse prin păduri, nu la îndemâna oricui, dar există și au garanție de 100 de ani. Un exemplu clar este Drumul talienilor, construit de italienii aduși de regele Carol I, în perioada 1902-1914. Drumul pornește din comuna Borca, pe Valea Sabasei, urcă în trecătoarea Stânișoarei, coboară pe Valea Suha Mare, trece pe la Mălini în Valea Moldovei și ajunge la Cornu Luncii în județul Suceava.
Toate podețele și zidurile de sprijin au fost construite din piatră de munte, cioplită și bătută cu ciocanul, iar ca liant s-a folosit un amestec a cărui rețetă nu se cunoaște. Podurile și podețele, peste 100 la număr, majoritatea făcute pentru scurgerea apei de pe versanți, au fost garantate 70 de ani, iar drumul în sine 100 de ani. Iar autoritățile administrative din Italia au păstrat în arhive date despre această lucrare și au trimis adrese primăriilor din comunele situate de-a lungul drumului și le-au informat că lucrarea a ieșit din garanție.
Cum arată astăzi un drum construit acum 100 de ani și, între timp, ieșit din garanție? Poate vedea oricine parcurge traseul urmat de Vitoria Lipan în căutarea bărbatului ei.
În județul Neamț, nu se poate merge decât cu mașină de teren, pentru că, deși este un drum pe care-l folosesc mai cu seamă muncitorii forestieri, care au exploatări în zonă, dar și crescătorii de animale, nimeni nu-l întreține. Proiectele Consiliului Județean, care promite investiții de vreo 6 ani încoace, au rămas la stadiul de proiecte.
Podurile, în schimb, nu doar că s-au păstrat foarte bine, dar sunt adevărate opere de artă, neincluse, din păcate, în patrimoniul cultural al județului. Din acest motiv, nici nu pot fi protejate în fața celor care au ”inițiative”. Un singur podeț de pe tot traseul a început să se surpe și a avut ghinionul să se ”bucure” de atenția unui gospodar, care a pus un cofraj și a turnat beton ca să-l repare.
În comuna Mălini, din județul Suceava, lucrurile stau altfel. Au mai rămas vreo 16 km din drum nefăcut, acoperit în prezent cu pietriș. ”Podurile sunt toate bune, dar desigur că, atunci când se va face drumul, vor fi și ele reabilitate, acest lucru fiind inclus în proiect”, a declarat Dumitru Amariei, viceprimarul comunei Mălini. ”Au fost mai multe discuții în privința modului cum trebuie realizată lucrarea. Fiind drum județean va fi inclus într-un proiect al Consiliului Județean Suceava. Ultima oară când am participat la discuții pe acest subiect, s-a vorbit despre strat de beton de 19 centimetri, peste care să fie turnate trei nivele de asfalt. Între timp, văd că s-au «liniștit» și nu mai spune nimeni nimic. Tot pe Drumul Talienilor mergem și astăzi. Ei l-au făcut în 12 ani, noi avem 25 de ani de când discutăm asupra proiectului”.
Cristina MIRCEA