În România, transportul de călători a legiferat jaful la nivel de artă. Guvernanții au dat subvenția și au inventat traseele fără licitație și, de aici, a început nebunia. Nici județul Neamț nu face excepție de la regulă, ba, mai mult, putem spune că parte din reguli s-au inventat aici. De pe urma societăților de transport în comun ale Primăriei Piatra Neamț au apărut falimentele în folos personal, a mai apărut și o structură parazitară, numită ADI Urbtrans, care nu a fost în stare să promoveze nimic, dar încasează bani cu nemiluita, sub sloganul că face ordine în transport.
Peste toate, tronează societatea curajos numită județeană, Troleibuzul SA, care se învârte în jurul orașului Piatra Neamț și care, pe lângă troleibuze, face și transport cu autobuze. Care a primit trasee fără licitație, spre marea supărare a marilor transportatori particulari, care vor, dacă se poate, 100% din tort, iar pentru asta nu precupețesc niciun efort.
Scandalurile s-au ținut lanț la Troleibuzul. Cel cu Transmoldavia, care a operat și operează trasee fără licență este atât de penal, încât nimeni nu-i găsește încadrare juridică și poate continua fără probleme. Vă vine să credeți că, până mai ieri, se eliberau abonamente fără ca traseul să fie cu licență? Ei bine, așa se întâmplă, dar, pentru că toată lumea este mulțumită așa, lucrurile merg înainte, fără probleme.
Au urmat scandalurile cu Urbtrans, cea care, pentru subvenții, a semnat tot felul de documente fără să le verifice și care acum nu mai vrea să semneze. Plus acuzațiile care curg din toate părțile: că se urmărește casarea Troleibuzelor și rechinii sunt deja pregătiți să facă bani buni, că se pregătește vânzarea cablurilor de cupru (o avere pentru două generații cheltuitoare de euro), cu alți rechini protagoniști), că firmele de transport particulare caută nod în papură societății Consiliului Județean, dar că au exact aceleași probleme, dacă nu și mai mari (nu au mașini conforme, nu le repară în unități autorizate și, deci, au prețuri mai mici, că lucrează la negru, că nu respectă traseele, etc.), că se încearcă, deocamdată fără rezultate vizibile, manipularea președintelui Consiliului Județean Neamț pentru a tranșa lucrurile.
Toate acestea se întâmplă cu vreo 4 luni înainte de încheierea mandatului celor care conduc Troleibuzul.
Ca să ne putem da seama de modul cum se duce această bătălie, în care toată lumea spune că nu are niciun interes în afară de binele călătorilor, vă prezentăm fragmente dintr-un document înregistrat la Consiliul Județean, semnat de conducerea de la Troleibuzul. Este un punct de vedere care merită citit, pentru că s-ar putea ca o parte din adevăr să fie acolo. Practic, se cere Consiliului Județean să-și exercite calitatea de membru al asociației și să apere societatea de ceea ce conducătorii ei numesc ”atitudinea abuzivă” a conducerii Urbtrans.
Iată câteva exemple:
«ADI Urbtrans nu a înaintat la noul contract de delegare de gestiune caietele de sarcini și licențele de traseu pentru bazinele Roznov, Gârcina, Dumbrava Roșie decât în data de 19.09.2016 (…) De asemenea, în toată perioada 20-30.09. 2016, operatorii ce executau traseele potrivit vechiului contract au operat suprapus cu SC Troleibuzul SA, fără a deține documente legale, deși s-au făcut sesizări către ADI Urbtrans, care, de fapt, nu a luat nicio măsură. (…) Menționăm că până la această dată ADI Urbtrans nu a procedat la verificarea compensației, a gratuităților pentru luna septembrie, cu toate că în noul contract se prevede termenul limită de 10 a lunii următoare».
După o întreagă listă de asemenea lucruri, se cere intervenția Consiliului Județean, iar semnatarii documentului, economiștii Nadia Năstase și Adriean Chirilă, anunță că ei consideră atitudinea conducerii de la Urbtrans, de a nu-și îndeplini obligațiile contractuale, ca fiind una de favorizare a firmelor concurente.
Iată ce spun ei:
«În acest caz, luăm în calcul să ne adresăm organelor statului cu o plângere penală, pentru a se cerceta în ce măsură, plecând de la situația de fapt expusă, sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu».
Cum din partea celor Urbtrans, au curs cu ceva timp în urmă acuze de nereguli cu privire la cheltuielile celor de la Troleibuzul, nu ne rămâne decât să urmărim meciul, arbitrat, deocamdată, doar de Consiliul Județean. Mai ales că, acum, potrivit noului contract semnat între părți, subvenția de transport cade în sacina ADI Urbtrans, ceea ce, de fapt, înseamnă dispariția foarte rapidă a celor doi parteneri. Iar Consiliul Județean pare să fi scăpat de plata unor sume mari de bani atâta timp cât nu mai este amintit în contract.
Valentin BĂLĂNESCU