La începutul anului trecut, îl citam pe Dragoș Chitic, care aducea toate laudele care se puteau aduce unui manager, spunând că Gheorghe Căescu este unul dintre cei mai buni manageri ai societăților în care municipiul este acționar. Și îl dădea ca exemplu de bune practici, comparativ cu fostul director de la Urban, Ioan Fiterău, de la care preluase administrarea Mall-ului de peste Cuejdi și Sala Sporturilor. Între timp, după alegerile locale, dl. Căescu nu mai este director la Locativ Serv, locul lui fiind luat, ca director interimar, de Jănel Iosub, care a avut sprijinul PSD pentru această numire. Actualul director, care nu ascunde defel sprijinul politic pe care-l are, a declarat că tot ce vrea este să știe exact care este situația financiară a societății și că nu mai vrea să existe pierderi sau situații interpretabile. În ce privește relația sa cu partidul, ne-a asigurat că nu există niciun fel de presiune din partea președintelui Ionel Arsene legat de societate. După preluare, după o perioadă de tatonare, noul director a cerut un audit, care să limpezească – sau poate să tulbure și mai mult – apele în societate.
Auditul, dincolo de lucruri firești dintr-o societate, ridică niște semne clare de întrebare cu privire la o parte dintre activitățile Lcativserv. Asupra acestora vom insista, pentru este vorba despre foarte mulți bani, despre modalități de lucru ascunse în hârtii justificative, despre situații interpretabile, așa cum nu ar trebui să existe când este vorba despre bani publici.
Din situațiile prezentate, mai rezultă un lucru: că societatea a cheltuit foarte mulți bani, care nu mai pot fi recuperați și care pot fi încadrați foarte ușor la un capitol numit ”protecție socială mascată”. Care sub nicio formă nu ar trebui să fie treaba unei societăți comerciale pusă să administreze niște spații.
* Serviciul tehnic – cuiul lui Pepelea?
În raportul de audit, strâns legat de serviciul tehnic al Locativ Serv se vorbește despre pierderi înregistrate încă din 2014, pierderi care ar fi continuat an de an. Pentru anul 2014, se vorbește despre o pierdere de 188.306 lei, constatată din diferența dintre cheltuielile aferente activității (357.246 lei) și veniturile obținute (168.900 lei). Exact în același fel au fost calculate pierderile și pentru anii 2015 și 2016 (la data de 30 septembrie), totalul pentru perioada 2014-21016 fiind de 226.939 lei, o sumă importantă pentru societate.
În ce măsură acest tip de calcul ține cont de toate costurile și de toate veniturile, este greu de analizat. Oricum, este de reținut că există o problemă în privința acestui serviciu, în condițiile în care mare parte a prestațiilor sunt de supraveghere.
Directorul tehnic al societății, doamna Felicia Holicov, pare să fie persoana care se ocupă de toate, în lipsa unui compartiment care să întocmească documentații. Doamna constată, doamna hotărăște ce trebuie făcut, ce piese se aprovizionează, tot doamna avizează situațiile de plată. Pe acestea din urmă, nu există viza controlului financiar intern, nici a directorului economic. Pentru că nimeni nu a prevăzut acest lucru.
De ce reglementările interne au fost făcute astfel încât totul din acest compartiment să fie la mâna unui singur om nu este în niciun caz vina acestuia. Dar un semn de întrebare tot se ridică, mai ales că, în raportul de audit, este aruncată o frază care, iarăși, poate duce la interpretări, în privința aprovizionării cu materiale necesare intervențiilor: ”Facem mențiunea că materialele consumabile și piesele de schimb se aprovizionează direct, cu numerar, de la magazine de desfacere cu amănuntul, de la SC Dolinex SRL, în baza contractului de vânzare-cumpărare nr. 464 din 06.04.2016. Nu există material pe stoc, de altfel societatea nu are gestiune de material”.
Aprovizionarea cu numerar presupune costuri imediate, în condițiile în care probabil s-ar fi putut negocia și plata la 30 de zile, chiar și discounturi suplimentare, fiind vorba despre o societate cu aprovizionare pe activități cât de cât constantă.
Rămâne cert că veniturile directorului tehnic nu sunt deloc de neglijat pentru o societate a municipiului Piatra Neamț, fiind de peste 51.000 lei în 2014 și de peste 54.000 lei în 2015. De altfel, în tot serviciul sunt salarii destul de frumoase, dacă ne raportăm la activitatea depusă.
* Executările silite, o gaură neagră pentru municipiu
Locativ Serv SRL are obligația să presteze servicii de gestionare a unităților locative în municipiul Piatra Neamț. În urma acestor servicii, la data de 30 septembrie, erau de încasat 5.659.721,30 lei! Adică 56 de miliarde lei vechi. O sumă extrem de mare și de importantă pentru un municipiu cu un buget găurit de datorii și cârpit pe ici, pe colo. Defalcate, sumele arată cât de bine a fost organizată această activitate la Locativ Serv:
- chirii blocuri ANL = 1.456.084,11 lei;
- chirii insolvabili ANL = 342.014,38 lei;
- penalități chirii blocuri ANL = 1.122.441,55 lei;
- penalități chiriași insolvabili ANL = 19.800 lei;
- debitori întreținere chiriași = 2.115.025,63 lei;
- debitori insovabili întreținere ANL = 604.355,20 lei.
În urma analizelor făcute, din totalul de peste 56 miliarde lei vechi, peste 12 miliarde au certificate de insolvență, ceea ce înseamnă că, pentru ele, au început procedurile de recuperare. La acestea, se adaugă încă 7,6 miliarde lei vechi, sume pentru care încă nu sunt obținute certificate de insolvabilitate, dar care sunt considerate nerecuperabile, ele provenind din zona cartierelor Muncii și Speranța, unde au fost contracte pe familii de cetățeni rromi.
Ei bine, pentru aceste sume, între 2013 și 2016, s-au cheltuit 3,3 miliarde lei vechi, cu servicii prestate de executori judecătorești! La care se adaugă salariile celor din societate, consumabilele, plus – cel mai important – cheltuielile cu utilitățile acelor unități locative, care, și ele, înseamnă peste 11 miliarde lei vechi!
În acest moment, suma 19,8 miliarde lei vechi reprezintă, de fapt, o pierdere pentru Primăria Piatra Neamț, greu de recuperat vreodată.
Cine sunt vinovați de această situație aberantă? Cum se poate ca o societate a municipiului să gestioneze atât de prost niște contracte de închiriere, să accepte neplata utilităților în blocurile ANL, ca să nu mai vorbim de țigăneala cu contractele pentru rromi, care au primit case după case, renovate, după ce le-au distrus pe cele dinainte?
Răspunsul, prieteni, nu-i vânare de vânt, răspunsul este cuantificat în voturi și într-o masă de manevră ținută în rezervă. Ea a permis unor guvernanți interesați doar de jumulit banul public să promoveze proiecte chipurile cu mare impact social, de rezolvare a unor probleme sociale, fără a atenua cauzele, fără a le analiza, fără a urmări dacă investiția este păstrată și dacă își îndeplinesc chiriiașii obligațiile. Răspunsul îl găsim în birourile luxoase și bine încălzite din corpul principal al Primăriei Piatra Neamț, în actele de la Locativ Serv și în salariile directorilor care și-au bătut joc de acești bani publici, în activitatea inexistentă a consilierilor locali, care au mimat grija față de cetățeni și în cea a consiliilor de administrație de la firma municipiului.
În condițiile în care actualul Consiliu Local și executivul Primăriei nu vor genera demersuri pentru recuperarea banilor de la cei vinovați, săptămânalul Mesagerul de Neamț va demara public o petiție care să permită, ulterior, intentarea unei acțiuni colective pentru tragerea la răspundere a celor vinovați. Pentru că vorbim aici despre miliarde care puteau fi folosite pentru sprijinirea copiilor dotați, pentru dezvoltarea de oportunități pentru întreprinzători și pentru multe alte lucruri.
Valentin BĂLĂNESCU