Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Urbtrans s-a dorit, declarativ cel puțin, o entitate care să sprijine dezvoltarea transportului de persoane în Piatra Neamț și localitățile din jur, inclusiv orașul Roznov. Pentru asta, urma să fie dezvoltată infrastructura, urma să fie accesate fonduri europene, totul, nu-i așa, cu specialiști de mare clasă, care să știe cu ce se mănâncă o asemenea problematică. În realitate, de la înființare, Asociația s-a dovedit a fi locul ideal al afacerilor murdare, al licitațiilor aranjate, al șmenurilor de după licitații, locul unde erau trimiși, pe bani mulți, oameni de partid care trebuiau să fie plătiți regește. Urbtrans, un ONG, așa cum se vorbea despre el, ca un fel de scuză, a fost locul unde interesele de partid și-au dat mâna cu cele de gașcă. Miza acestor șmenuri – mulți bani încasați pe redevențe, contracte pentru firme prietene, banii veniți de la Consiliul Județean și primării, plus folosirea logisticii în campanii electorale.
După schimbarea puterii în vara trecută, Urbtrans părea să fie dusă, cu mult profesionalism, spre disoluție. Consiliul Județean a spus că nu mai plătește compensațiile de transport către Troleibuzul, să le plătească Urbtrans, Primăria Roznov a declarat că iese din asociație, iar pe parcursul campaniei electorale s-a văzut că directorul executiv a fost sărit de la decizii, omul care conducea, de fapt, asociația fiind Ioan Cucoreanu.
În acest moment, scandalurile se înghesuie la ușa Urbtrans și există o mare aglomerație în a le acoperi sub preșul îngust de la intrare.
* Scandalul taxelor către stat
Urbtrans nu a plătit niciodată TVA sau impozit pe profit, șefii ei considerând că este o asociație non-profit și că nu e cazul să deranjeze bugetul de stat cu nimic. Asta chiar dacă încasau sume mari și foarte mari de la operatori privați, redevențe pentru traseele pe care asociația le-a scos la licitație. Pentru respectivele sume NU S-AU EMIS NICIODATĂ FACTURI! Banii intrau în cont sau erau încasați numerar, firmele primeau doar niște tabele (vezi foto 1), care nu reprezentă nimic din punct de vedere fiscal.
Cum reușeau patronii și contabilii firmelor respective să treacă acele sume la cheltuieli este un mister, dar, mai mult decât atât, reprezintă și o pagubă fiscală. Nu ne pronunțăm aici cu privire la legalitatea plăților, pentru care există un contract, dar nu există documente fiscale.
Am încercat să ne orientăm prin hățișul prevederilor legale cu privire la obligativitatea (sau nu) plății TVA ori a impozitului pe profit. Am apelat și la un consultant fiscal, iar concluzia este foarte clară: Urbtrans trebuia să plătească și impozit pe profit, și TVA.
Lucru pe care șefii de la Urbtrans îl știau cel puțin din anul 2014 (!!!), când au cerut și au primit lămuriri de la Agenția Națională de Administrare Fiscală în privința impozitului pe profit.
Iată răspunsul primit, de care nu s-a ținut cont decât la finalul anului 2016:
”Referitor la adresa dvs. nr. 28.180/2014, prin care solicitați, în conformitate cu prevederile titlului II – impozitul pe profit – din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, clarificări legate de tratamentul fiscal aplicabil veniturilor înregistrate, potrivit reglementărilor legale aplicabile și prevederilor contractuale încheiate cu operatorii licențiați, din redevențe de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară URBTRANS din Piatra Neamț, vă comunicăm următoarele:
(…) Regimul fiscal instituit prin prevederile art. 15 alin. 2-3 pentru organizațiile non-profit este acela de scutire de la plata impozitului pe profit, pentru anumite tipuri de venituri stabilite expres prin prevederile alin. 2 menționate.
Din informațiile și documentația transmise de dumneavoastră, rezultă că Asociația de Dezvoltare Intercomunitară URBTRANS înregistrează, potrivit reglementărilor legale aplicabile și prevederilor contractuale încheiate cu operatorii licențiați, un tip de venit, respectiv venit din redevențe, care nu se regăsește între veniturile pentru care legea acordă scutire de la plata impozitului pe profit.
În aceste condiții, în măsura în care veniturile din activități economice (altele decât cele prevăzute la alin. 2 al art. 15 din Codul fiscal), între care se încadrează, în cazul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară URBTRANS, și venitul din redevențe, sunt scutite de la plata impozitului pe profit până la nivelul echivalentului în lei a 15.000 euro, într-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, prevăzute la alin 2 al art. 15 din Codul Fiscal. Organizația non-profit datorează, astfel, impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil care corespunde veniturilor, altele decât cele prevăzute de alin. 2 și 3, ale art. 15 din Codul fiscal. Pentru calculul părții din profitul impozabil care corespunde acestor venituri impozabile trebuie avute în vedere și prevederile pct. 8 din normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004”.
Semnează directorul general de atunci, Bogdan Huțucă.
Evident, răspunsul a fost luat cu titlu de inventar și nu s-a plătit nimic atunci.
De aceeași părere a fost și consultantul fiscal, răspunsul său fiind sec: ”Nu există niciun fel de îndoială, asociația datorează impozit pe profit”.
Pe fondul disputelor dintre cei din conducere, la finalul anului s-au plătit aproximativ 2,4 milioane lei către bugetul de stat, din care peste 50.000 de lei penalități!
* TVA-ul, unde-i TVA-ul?
După plata impozitului restant, a fost cerută părerea Finanțelor apropo de plata TVA. Teoretic, până la apariția materialului nostru, răspunsul ar trebui să ajungă la Urbtrans. Noi am căutat și am descoperit că nu prea sunt șanse să scape de plata TVA retroactiv.
În Codul Fiscal, există un capitol privind Taxa pe Valoarea Adăugată. În primul rând, trebuie stabilit dacă Urbtrans este (sau nu) instituție publică, deoarece acestea sunt scutite, chiar dacă percep, de exemplu, redevențe. Conform propriului statut, Urbtrans nu este instituție publică, deci o primă barieră în calea plății TVA cade!
Sursa principală de venit a Urbtrans este, conform statutului, ”redevența serviciului de transport persoane”, care este încasată de la operatori privați. Asta face ca Urbtrans să se încadreze în art. 268 din Cod, care prevede că se plătește TVA pentru așa ceva. Mai ales că, la o aproximare sumară, peste 90-95% din veniturile ONG-ului Urbtrans sunt din asemenea activitate!
S-ar mai putea invoca, la nevoie, posibilitatea scutirii de taxă, numai că articolul de lege privitor la așa ceva vorbește despre scutiri de taxă pentru ”operațiunile de interes general”, cum ar fi: spitalizarea, îngrijirile medicale, activitatea de învățământ prevăzută de Legea Educației, transportul bolnavilor și a persoanelor accidentate în vehicule special amenajate, prestările de servicii sau livrările de bunuri strâns legate de protecția copilului, serviciile publice poștale etc. Ceea ce nu este cazul la Urbtrans.
Concluzia parcă vine de la sine: va trebui plătit TVA-ul, dacă nu cumva cineva de la Finanțe consideră că trebuie să-și asume o decizie contrară în acest caz. Pe foamea de bani care există la buget, e greu de crezut că mai poate cineva încerca o forțare a legii.
Întrebarea firească este de ce nimeni nu a făcut niciun control la Urbtrans, să vadă cum stau lucrurile? Asta în ciuda atâtor semnale date, nu numai în presă, despre faptul că se încasau bani fără facturi, că se aprobau plăți pentru compensațiile de la Troleibuzul, plătite de Consiliul Județean (!!!).
* Ion Rotaru: ”Aici nimeni nu știe ce a făcut, e totul încurcat”
Noul președinte de la Urbtrans, primarul Ion Rotaru, al comunei Alexandru cel Bun, nu pare deloc bucuros de postura în care se află: ”Nu știu ce să mai cred. Ce se întâmplă acum pare să acrediteze ideea că se dorește distrugerea asociației. Cei care au fost până acum nu au plătit nicio taxă la stat și, cum s-au schimbat lucrurile, au spus că trebuie totul plătit. De ce nu au plătit până acum? Au fost acolo economiști, juriști, au fost agamani, nimeni nu a văzut nimic! Acum, brusc, s-au luminat. Eu am cerut niște demisii de onoare, dar lucrurile ar trebui lămurite”.
Suntem de acord cu domnul Rotaru. Întrebarea este cine să ne lămurească? În condițiile în care s-a revenit la varianta Cucoreanu – om bun la toate… Și în condițiile incredibilei schimbări de poziție a Consiliului Județean în relația Urbtrans – Troleibuzul… Iar acționarii de la Urbtrans nu au fost niciodată interesați să se lămurească – ei, ca să nu mai vorbim că ar fi trebuit să lămurească și locuitorii localităților pe care le conduc.
Valentin BĂLĂNESCU