Administrarea unui obiectiv precum Piața, care poate produce bani rapid, cu lichidități zilnice însemnate cantitativ, a devenit un subiect de discuție la cafenele, pe la sedii de partid, bașca niște instituții publice. Se fac tot felul de scenarii, se dau asigurări, se împart deja spații, fiecare dintre părți căutând soluții pentru a ajunge la micul corn al abundenței locale. În lupta administrativ-birocratică dintre partide, care mai de care mai dornic să acapareze Piața, fiecare beligerant are avantajele sale și, în funcție de ele, apar, la intervale regulate, fel de fel de scenarii.
* Scenarii marca PSD și marjă mică de manevră
PSD a vrut să treacă activitatea de la Piața Centrală la LocativServ, unde director este Jănel Iosub, cel care, via CMI Urban, a fost administrator al pieței din Mărăței și care se presupune că știe cu ce se mănâncă o asemenea activitate. Faptul că acesta a fost, în timp, foarte vocal la adresa primarului Dragoș Chitic și a fostul administrator al Pieței Centrale, Vali Mîțu, a dat bine la conducerea de partid, care a fost gata-gata să susțină ideea cu Jănel Iosub administrator al Pieței Centrale, via LocativServ. Impedimentul constă în necesarul de voturi în Consiliul Local: 2/3 din totalul consilierilor, ceea ce e aproape imposibil în contextul dat.
Scandalul din jurul societății LocativServ, dar și imposibilitatea de a controla votul pentru obținerea unei majorități confortabile au făcut ca ideea să fie aruncată cu titlu de nefolositoare și să se îmbrățișeze mai larg soluția unei licitații publice. Un exercițiu mai mult de imagine, fiindcă e greu de crezut că au fost pregătite societăți care să participe la o asemenea licitație. Pe de altă parte, ”greu” nu înseamnă ”imposibil”. Cum spuneam, totul pare mai mult un exercițiu de imagine, din care Chitic și PNL-ul să iasă mai șifonați decât sunt acum. Iar dacă va fi să câștige Piața o firmă de partid, cu atât mai bine…!
Că o licitație publică, făcută ”pe bune”, fără clauze care să favorizeze firme care au ajutat prin diverse campanii electorale, este soluția cea mai bună, am mai spus. Din păcate pentru PSD, și în cazul unei licitații tot primarul va decide regulile jocului, deoarece Executivul e cel care întocmește caietul de sarcini, iar aici pot apărea tot felul de clauze ciudate. Gen vechime în activitate exact cât are Urban, ca o condiție eliminatorie. Sau altele de același fel.
* Varianta CMI Urban, fără alte complicații
Echipa lui Dragoș Chitic merge pe mai multe variante. Prima ar fi o încredințare directă a activității către Urban, pe motive deja cunoscute, bașca faptul că deține ceva active în zonă. A fost scenariul de bază de la început și, din punctul de vedere al administrației locale, ar fi soluția ideală.
Structura de personal este făcută, prezența administratorului special este un scut în fața consilierilor locali, iar prin Urban s-ar putea estompa scandalurile din piață, dacă ar veni un alt administrator, care nu ar ține cont de înțelegerile mai vechi.
Comercianții vechi din piață, nu producătorii, au deja scenariul lor: vadurile cele mai bune le vor reveni direct, pe bază de vechime, abia apoi vor veni și alții, dacă mai rămân locuri. Deci, licitația pe spații ar fi o vorbă goală. Corolarul întregului scenariu ar fi ca fostul/ actualul administrator al Pieței Centrale, Vali Mîțu, să-și preia din nou restaurantul, cu toate facilitățile avute înainte.
* Varianta LocativServ, fără Jănel Iosub și cu altă AGA
Planul B pentru Dragoș Chitic & echipa, privind administrarea Pieței Centrale de către o societate a municipiului Piatra Neamț, o reprezintă transmiterea ei către LocativServ. Evident, cu condiția să reușească schimbarea AGA de acolo, apoi a Consiliului de Administrație și, în final, a directorului Jănel Iosub. Cu un director agreat de Chitic et. Comp., ideea ca LocativServ să preia piața nu ar schimba foarte mult lucrurile, pentru că, și în acest caz, logistica și clienții de partid ar putea beneficia de toate facilitățile.
Mai greu e cu găsitul unui director care să-și asume toate schimbările și care să reziste atacurilor unui PSD furios că pierde lupta. Varianta care a ajuns pe piață – este drept, doar la nivel de zvon cu mare doză de credibilitate – este fostul deputat Vlad Marcoci. Argumente? Destule!
A mai fost șef peste Piață, cunoaște toate dedesubturile, a lucrat îndeaproape cu Ionel Arsene, deci știe cum să reziste la atacurile PSD, are o mare capacitate de negociere și de convingere, dovadă că a reușit să fie agreat de fiecare dată când a schimbat un partid. Foarte important, de asemenea, este că numirea sa ca șef ar putea contribui substanțial la refacerea arhivei Urban, cea mistuită în incendiul din 2014.
Neoficial, se spune că Vlad Marcoci va acorda o mare atenție sectorului pentru vânzarea peștelui și că se va baza mult pe serviciile unui fost viceprimar de Piatra Neamț, care a avut în subordine chiar CMI Urban.
* Scenariul Urban, plus licitație de formă
Varianta C, cea mai plauzibilă, pregătită tot de echipa Chitic, pentru a împăca și capra penelistă și varza pesedistă, ar fi una care să îmbine toate cererile.
Executivul va promova un proiect de hotărâre, prin care să dea piața în administrare către Urban, imediat ce o preia de la Compania Națională de Investiții. În aceeași hotărâre, s-ar include și scoaterea la licitație a pieței, pentru ca, în felul acesta, să fie forțat votul celor de la PSD-ALDE-PMP. Aparent, nimeni nu ar avea nimic de comentat la o asemenea propunere și toți ar trebui să fie mulțumiți, inclusiv publicul, care ar aplauda deschiderea surprinzătoare spre principiile economiei de piață.
De aici încolo, intervine partea să-i spunem parșivă a planului. Urban preia piața în administrare, se organizează licitația, moment în care Urban cere ca aceasta să fie anulată, deoarece există vicii de procedură, Urban având active sub construcție. În cel mai bun caz, am asista la o întrârziere de cel puțin 6-9 luni, timp pe care cei din tabăra Chitic îl consideră suficient pentru reașezarea lucrurilor pe eșichierul politic național și, apoi, și pe plan local.
* Propunerea Mesagerul de Neamț
Desemnarea administratorului Pieței Centrale prin licitație publică, la care să participe doar organizații politice, adică PSD, PNL, ALDE, PMP și USL. Fiecare să prezinte un plan de administrare, nivelul redevenței pe care vor să o dea orașului, marja de profit pe care și-au estimat-o. În felul acesta, vom vedea care partid are cei mai buni oameni pregătiți în administrare: dacă va face treabă bună, va primi voturi, dacă nu, va pierde inclusiv politic. În definitiv, dacă tot numim peste tot șefi politici, de ce să nu administreze partidele, direct, piețele, parcările și alte servicii către populație?
Avantajele unui asemenea sistem ar fi foarte clare: am ști exact pe cine să lăudăm sau să înjurăm, partidele ar avea bani – albi, negri și 50 de nuanțe de gri -, nu s-ar mai folosi interpuși. În plus, partidele ar arăta direct cum sprijină producătorii locali, cât de mult au grijă să nu existe intermediari în piețe și ar putea să ofere direct locuri de muncă politrucilor, care, altfel, ocupă degeaba posturi de directori, de membri în consilii de administrație etc.
Valentin BĂLĂNESCU
Un comentariu
…revin la o părere de a mea,anterior exprimată, trebuia organizat de acum un an în urmă o licitație privind atribuirea contractului de administrare a pieței. Mulți vor spune că nu se știa când se termină piața. Adevărat, dar în caietul de sarcini, așa cum spune legea, se putea prevede clar o clauză suspensivă. Cert este faptul că domnul primar nu a vrut acest lucru, el împreună cu cei din anturaj doreau să aibă o pusculiță la îndemână și să facă ce vor cu ea. Să le fie rușine! Ar trebui să își dea demisia.