În sfârșit, s-au făcut pași importanți pentru revigorarea învățământului profesional. După trei ani de la demararea procedurilor specifice, Ministerul Educației a publicat în Monitorul Oficial din 5 aprilie Ordinul privind Aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual. ”Practic, astăzi, dacă o firmă își dorește să înființeze o clasă de școală profesională pe meseriile care-i trebuie, există un cadru legislativ, există o metodologie suport. Deși are multe prevederi care se contrazic, documentul permite organizarea claselor în sistem dual. Camera de Comerț și Industrie va face această mediere, între școală și marile firme, care-și permit să școlarizeze elevi, pentru că sunt niște investiții destul de costisitoare”, a declarat Mihai Apopii, președintele Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Neamț.
Ce s-a câștigat prin acest ordin? ”Practic, se permite pentru calificări profesionale de nivel 3, 4 și 5 migrarea spre învățământul profesional atunci când există această opțiune. Deci, din liceu, mă întorc în învățământul profesional și, invers, prin acordarea unor diferențe. Pot să vin și din învățământul superior spre învățământul profesional, lucru care nu era permis până acum și ceea ce este cel mai important, pot să vin spre învățământul dual până la 26 de ani”, a mai precizat Mihai Apopii.
Ce nu s-a obținut? Un cadru normativ simplu, ușor de înțeles și ușor de aplicat. ”Avem o boală în România, cu a face multe norme și norme foarte complicate, când, practic, niciun contract nu ar trebui să se întindă pe mai mult de două pagini. Trebuie să convingem părinții și elevii de clasa a VIII-a să meargă spre acest circuit profesional și acest traseu să nu mai fie perceput ca un traseu al eșecului. La noi, există această mentalitate, prin care a te duce la această școală profesională înseamnă că ești prostul satului. A te duce la liceu este deja un titlu de glorie, dar ajungi să ai diplome, și de liceu, și de facultate, și nu ești în stare să faci cu capul și cu mânuțele tale un lucru de pe urma căruia să câștigi niște bani. Mi-a plăcut un intertitlu din ziarul «Mesagerul de Neamț», spus de un drănițar: «Mâna învățată să se întindă după bani nu mai muncește». Este foarte important ca mâna să știe să realizeze ceva”, a mai punctat Mihai Apopii.
”Învățământul dual și învățământul profesional cu elemente de sistem dual”, a continuat Apopii, ”este singura soluție pentru a gestiona o resursă foare valoroasă, resursa umană”.
O altă prevedere importantă este apariția dreptului de deducere a cheltuielile suportate de firmele care investesc în învățământul profesional. La terminarea cursurilor, se dorește fidelizarea absolvenților în unitatea în care au făcut practică și obținerea scutirii de taxe pe salariu angajatului, atât pentru angajat, cât și pentru angajator, pe o durată egală cu durata în care s-a efectuat practica. Învățământul dual românesc a fost inspirat după modelul German GOVET. O clasă va avea 25 de elevi, firmele mai mici (100-150 de angajați), având posibilitatea de a se asocia în vederea constituirii unei grupe de meserii. După absolvire, elevii au asigurat un loc de muncă la societatea comercială care le-a asigurat școlarizarea. În Piatra Neamț, clasele cu specific profesional și dual vor activa la Colegiul Tehnic ”Gheorghe Cartianu” și Colegiul Tehnic Forestier. (Ana MOISE)