După ce experimentul managerial numit Liviu Negelschi pare să fi eșuat la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, unitatea spitalicească este pe cale să se bucure de cea mai mare investiție din întreaga sa existență. Este vorba de construirea unui corp nou de clădire în locul Spitalului vechi și a pavilionului Oncologie, clădiri cu bulină roșie, care datează din anii ’30 și care în niciun caz nu mai pot asigura condiții decente, nici pentru pacienți, nici pentru personalul medical care lucrează aici. Toate aceste lucruri au fost explicate inclusiv ministrului Dezvoltării, Sevil Shhaideh, cu prilejul vizitei făcute de aceasta în județul Neamț în primăvară, la invita’ia pre;edintelui Ionel Arsene.
Discuțiile de atunci și demersurile ulterioare ale Consiliului Județean au făcut ca, în prezent, Programul Național de Dezvoltare Locală II să finanțeze proiectul intitulat ”Pavilion secții medicale din cadrul Spitalului Județean de Urgență”, o investiție pentru care s-au alocat peste 51 de milioane de lei (aprox. 11 milioane de euro).
În ședința ordinară din 31 iulie, consilierii județeni vor avea pe masă tema de proiectare a clădirii noi pentru spitalul vechi, din care se vor putea lămuri inclusiv cum va arăta construcția nouă.
Potrivit datelor din proiect, clădirea urmează să găzduiască la parter centrale pentru utilități și fluide medicale, centrala termică și adăpostul ALA, la primul nivel – Oncologia, AIS Oncologie și Endocrinologia, la nivelul al II-lea – Neurologia și Fizioterapia, la al III-lea – Reumatologia și Nefrologia, la nivelul al IV-lea vor fi secția Medicală și Îngrijiri Paleative, iar la nivelul al V-lea, ultimul, vor fi Hematologia, Diabet și Dermatologia.
Toată construcția va fi finisată, echipată și dotată conform normelor și reglementărilor tehnice specifice spațiilor cu destinație medicală. Vor fi cabinete de consultații, saloane pentru cei internați, oficii pentru asistente, săli de tratamente/ pansamente, cabinete pentru medici, pentru raportul de gardă, oficii alimentare, săli de mese, boxe pentru echipamente de igienă și curățenie, etc.
Se estimează că de avantajele proiectului se vor bucura 259 de angajați ai spitalului și 289 pacienți.
Acestei investiții i se adaugă și cea privind supraetajarea pavilionului Chirurgical al clădirii spitalului nou, temă de proiectare de asemenea introdusă pe ordinea de zi a județului pentru 31 iulie. Potrivit documentelor oficiale, pavilionul în cauză va fi mansardat pentru a se ajunge la un spațiu suficient și necesar personalului medical, care, odată mutat cu vestiarele în noul amplasament, va elibera din locurile ocupate acum pe secții, mărind capacitatea de cazare și îngrijire pentru pacienți. Acum, pavilionul Chirurgical cuprinde secțiile Chirurgie, ATI, UPU, Maternitate, Farmacie, Laborator de analize și blocurile chirurgicale, distribuite pe 5 niveluri pe verticală și 3 aripi pe orizontală, intersecția lor fiind într-un singur nod, central. Vestiarele și grupurile sanitare destinate angajaților spitalului însumează 703 mp, care s-ar putea folosi pentru pacienți.
În noul proiect, mansarda destinată medicilor și asistenților va cuprinde vestiare, spații pentru luat masa, oficiu, spații de odihnă, trei mini-apartamente pentru specialiștii care vor veni la Piatra pentru conferințe sau schimburi de experiență, chiar și o mică bibliotecă. Numărul estimat de utilizatori se ridică la 500. Valoarea acestui obiectiv în lista de investiții este de 70.000 de lei, cu tot cu TVA.
Aceste proiecte sunt doar două motive pentru care Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț are nevoie de un manager serios și competent, care să știe cum se derulează o investiție, din faza de idee până în faza de clădire funcțională, care să știe cum se armonizează un colectiv și, mai ales, cum se gestionează fondurile pentru a nu plasa Spitalul în pragul colapsului financiar, de care îl salvează doar statutul de instituție publică, că, dac-ar fi fost în mediul privat, era demult în faliment. Tocmai faptul că este o instituție și publică și de interes public obligă la un management pe măsură. (D.O.)