Peste 380 de milioane de lei noi atrase în județul Neamț numai în acest an. Zilele trecute s-au semnat contractele de finanțare pentru proiectele depuse la Ministerul Dezvoltării, în etapa a II-a a Programului Național de Dezvoltare Locală. Vorbim de 57 de proiecte făcute numai de Consiliul Județean Neamț, dar acestora li se adaugă proiectele întocmite și acceptate pe fiecare unitate administrativ-teritorială în parte. Despre investițiile ce vor fi făcute pe întreg teritoriul județului cu ajutorul finanțării prin PNDL II, s-a scris deja, când au fost aprobate. PNDL II este structurat pe trei secțiuni: infrastructură la nivel județean, regenerare urbană și modernizarea satului românesc. Pe toate cele trei componente, județul Neamț a primit finanțare pentru implementarea a 183 de proiecte, ce depășesc, ca alocare, 800 milioane de lei. Pe componenta infrastructură la nivel județean, PNDL II vine să întregească finanțarea deja obținută de județul Neamț în prima etapă a programului: 194 de proiecte, 566 de milioane de lei.
Despre toate acestea, vorbește președintele Consiliului Județean Neamț, Ionel Arsene, cel care, de oriunde ar fi privit, rămâne singurul șef de județ post-decembrist care a reușit să aducă atâtea fonduri în județ, din surse guvernamentale și europene.
– Aproape 340 de milioane de lei noi, adică vreo 75 de milioane de euro, atrași în județul Neamț pentru drumuri. N-o să vă întreb de cât de necesari erau acești bani…
Nu, fiindcă știm cu toții că era nevoie ca de aer! Aș face, însă, o precizare: vorbim de 83 de milioane de euro investiții certe în drumurile din Neamț! Cele 20 de contracte de finanțare pe care le-am semnat zilele trecute, cu prilejul vizitei miniștrilor Paul Stănescu și Marius Nica, depășesc, într-adevăr, 340 de milioane de lei, însă lor li se adaugă cele 10 proiecte, tot pe PNDL II, care sunt în diverse stadii de execuție și au, împreună, o valoare de peste 38,7 milioane de lei. Cam 8,46 milioane de euro…
– Ce faceți cu acești bani?
Scriem istorie în județul Neamț. Poate părea că spun lucruri mari, însă acesta e adevărul. Vorbim de o sumă uriașă, care, pentru județul Neamț, înseamnă cele mai mari investiții în infrastructura rutieră din istoria Consiliului Județean Neamț, de la înființarea acestei instituții. Când am venit în fruntea Consiliului, am spus nemțenilor că îmi voi respecta promisiunile făcute în campanie și, de atunci, iată, într-un an și jumătate, asta am făcut.
Sunt lucruri care se întâmplă, se văd, sunt palpabile, nu pot fi contestate.
– Cât de mult contează faptul că dvs., președintele CJ, sunteți coleg de PSD cu miniștrii care au aprobat proiectele depuse de județ?
Vă spun sincer, contează în măsura în care doriți să discutăm asta din punct de vedere politic. Sigur, suntem toți colegi în Partidul Social Democrat, PSD și-a asumat un program de guvernare, în care și-a luat niște angajamente în fața românilor și pentru asta lucrăm toți din PSD. Unii la București, în administrația centrală, alții, cum sunt și eu, și alți colegi de-ai mei, în județe, în administrația locală. Vreau să vă spun, însă, că programul de guvernare al Partidului Social Democrat este centrat pe dezvoltarea României. A întregii Românii, a tuturor județelor, nu doar a celor conduse de colegii noștri social-democrați. Așa cum au spus și cei doi miniștri, veniți zilele trecute la noi, în cele două etape de finanțare, PNDL însumează poate câteva mii de proiecte, de ordinul sutelor de milioane de euro. În toată țara, repet! Am promis românilor că vom dezvolta țara și asta facem. Fondurile guvernamentale se duc acolo unde este nevoie de ele, unde se întocmesc proiecte, unde se depun eforturi pentru a le atrage. Factorul politic contează mai puțin. Iată, să vă dau exemplul vecinilor noștri, de la Suceava, unde președintele Consiliului Județean, dl. Gheorghe Flutur, sigur nu este la PSD și tot s-au alocat fonduri pe proiecte acolo. Discutăm, deci, de dezvoltare, de administrație…
– Dacă n-ați fi fost al PSD sau dacă guvernarea n-ar fi fost a PSD, v-ați fi bucurat de același succes în atragerea fondurilor pentru Neamț?
Îndrăznesc să cred că da, pentru că nu i-aș fi lăsat să ”scape” cu una, cu două… Așa cum am mai spus, în atragerea fondurilor, contează mai mulți factori. Noi, la Neamț, am reușit acest lucru pentru că am muncit… S-a muncit enorm, ore în șir, zi-lumină, pentru proiecte, să fie gata la timp, să fie complete, să fie ce trebuie… Avem și o echipă extraordinară la Consiliul Județean și, împreună cu administratorul de județ, doamna Oana Bulai, am reușit să respectăm termenele și criteriile. Toate acestea au făcut ca, în județul Neamț, să vină atâtea fonduri. Asta și, desigur, guvernarea PSD… Cred că, de-acum, avem suficiente dovezi că Guvernul PSD este alături de județul Neamț, de nemțeni, așa cum au spus, de fiecare dată, toți colegii miniștri, care au venit la noi. Județul Neamț este unul turistic și pe această direcție trebuie făcute investiții. Sigur, e importantă și partea industrială, am gândit proiecte și pe linia asta, dar turismul rămâne cea mai sigură cale de dezvoltare pentru Neamț. Însă nu putem face turism dacă avem drumurile praf. Nici industrie nu prea poți face când n-ai drumuri… Nu mai spun că, din toate discuțiile purtate cu mediul de afaceri, cu colegii din administrația publică locală, a reieșit clar că, pentru orice am vrea noi să facem în județ, este nevoie de o infrastructură bine pusă la punct.
– Asta se face acum, cu cele 83 de milioane de euro?
Și cu acestea, și cu ce a venit deja, și cu ce fonduri vor mai veni.
– Să intrăm puțin în amănunte cu proiectele aprobate săptămâna trecută.
Desigur, cel mai ”consistent” este proiectul de reabilitare și modernizare a drumului Neamț – Bacău, care face legătura Piatra Neamț – Mărgineni – Făurei – Horia – Ion Creangă – Icușești și ajunge la limita cu județul Bacău. Vorbim de o investiție de 32 de milioane de euro, care va acoperi 60,4 km din cei 70,6 pe care îi are acest drum și care va conecta infrastructura rutieră a județului la rețeaua TEN-T, la coridoarele rutiere europene. Este o șansă de dezvoltare pentru cea mai defavorizată zonă a județului, dar, odată cu investiția, se vor degreva de traficul greu și drumurile deja existente. Este un drum de importanță majoră din punct de vedere economic și readuce în actualitate un drum istoric, care lega județele Brăila, Galați, Vaslui, Neamț și, mai departe, Valea Muntelui. Practic, prin acest proiect, se vor reabilita și moderniza trei sectoare de drumuri județene. Unul este DJ 157 Horia – Piatra Neamț, care are 47,7 km și face legătura între localitățile Horia – Trifești – Giulești – Climești – Făurei – Mărgineni – Dochia – Izvoare – Piatra Neamț. Pe acest drum, CJ Neamț are deja un contract în derulare, pe tronsonul cuprins între km 17,3 și 25, care nu e prins în proiectul de față. Un al doilea drum prins este DJ 207C Horia – Ion Creangă: 7,1 km care asigură legătura între Horia, Cotu Vameș și Ion Creangă. Apoi, este DJ 207D, în lungime de 28 km, din Sagna până în localitatea Bătrânești, limită cu județul Bacău. Și aici avem un tronson care nu a fost inclus în documentație, pentru că există deja un contract al Consiliului Județean, pe aproximativ 3 km.
– Și despre cele 19 proiecte pe PNDL?
Aici deja vorbim de istorie locală. Sunt unele drumuri care n-au fost făcute sau reparate de zeci de ani. Așa cum am promis nemțenilor, reabilitarea și modernizarea infrastructurii rutiere este prioritate de grad zero pentru mine și este mereu în fruntea agendei mele de lucru. Aceste 19 contracte semnate acum – vor mai fi alte 10 până la sfârșitul anului – se ridică la 196.820.981 lei, adică peste 43 de milioane de euro și vizează modernizarea sau consolidarea a 11 tronsoane de drumuri județene – aproape 70 km lungime – și 8 poduri de pe rețeaua județeană de drumuri. Nu le voi menționa pe toate, dar aș aminti câteva din ele, pentru care s-au depus eforturi și mi-am luat angajamentul că le vom rezolva.
Aș începe cu DJ 155F, de la km 12 la km 32, cunoscut drept axialul care leagă orașul Bicaz și comuna Ceahlău. Da, i-a venit rândul, în sfârșit, celebrului axial! Axial pe care îl așteptăm de 30 de ani! Acum, prin PNDL II, reușim să reabilităm axialul și să facem din Ceahlău, muntele nostru drag, o zonă nu doar atractivă, ci și accesibilă pentru turiști.
Un alt drum foarte important este DJ 209B, Mălini – Stânișoara – Borca, drum care va fi modernizat de la km 44 la km 51. Aici deja suntem în licitație și urmează să fie desemnat executantul, deci finanțarea va veni cât se poate de repede. Este un drum extrem de important pentru județul Neamț, pentru că, alături de acest tronson, de 7 km, avem finanțarea asigurată, tot prin PNDL II, și pe celălalt segment, care face legătura cu județul Suceava. Este vorba de DJ 209B, de la km 33 la 44, investiție în valoare de 38 de milioane de lei. Cu cele 38 de milioane, plus 15,41 milioane pe segmentul Mălini – Borca, vorbim de cincizeci și ceva de milioane de lei pe care le investim în drumul județean care leagă Neamțul de Suceava. Județul Suceava, la rândul său, că tot vorbeam de vecini, are o investiție de 40 de milioane de lei pe zona sa și, iată, împreună, facem acest drum, îl reabilităm complet. Și noi, și Suceava. Va scurta foarte mult căile de acces spre Suceava.
– În aceeași linie, de scurtare a drumului către vecini, se înscrie, probabil, și drumul către Harghita, prin Tulgheș…
Sigur că da! Este vorba de DJ 127A, 5,4 km care vor fi modernizați de la Bicazu Ardelean spre comuna Tulgheș, din Harghita. Investiția se ridică la peste 26 milioane de lei și este foarte importantă pentru județul Neamț nu doar fiindcă face legătura cu Harghita, ci pentru că, prin Tulgheș, scurtează foarte mult accesul rutier al Moldovei către Ardeal. Vorbim de o ”scurtătură” de vreo 90 km, 180 dus-întors, de la Neamț la Târgu Mureș… Am avut o discuție și cu președintele Consiliului Județean Harghita și am stabilit să începem demersurile, pentru ca și ei să introducă în lista de priorități tronsoanele din acest drum care sunt pe teritoriul județului Harghita.
O investiție la fel de importantă și care se poate încadra tot la captiolul ”reparații istorice”, la modul cel mai propriu, este modernizarea drumului județean 159B, în comuna Bahna, la Izvoare. Vorbim de numai 3,5 km, dar atât de importanți pentru oamenii care locuiesc acolo. După cum știți foarte bine, este un drum județean cu foarte mari probleme, din cauza traficului greu. Este, poate, printre cele mai problematice drumuri județene din Neamț. Am fost personal acolo, anul trecut, și le-am promis oamenilor atunci că vom găsi soluții. Acum, avem asigurată finanțarea pentru lucrare, care se ridică la 18.482.681 lei.
Aș aminti și de cele opt poduri aflate pe drumurile județen, pentru care s-au semnat contractele tot săptămâna trecută. Sunt poduri aflate pe drumuri importante, unele din punct de vedere al accesului la obiective turistice, altele din punct de vedere social, în interiorul localităților. Cea mai mare investiție din această rundă de contracte semnate este reabilitarea podului peste DJ 155J, peste pârâul Topolița, în comuna Grumăzești: 4,218 milioane de lei. Și tot la Grumăzești avem reabilitarea podului peste pârâul Netezi, pe același drum 155J, la km 2,68, valoarea lucrării fiind de 2,426 milioane de lei. Investiție mare este și reabilitarea podului de pe DJ 155I, în Păstrăveni, care traversează pârâul Rădeanca. Aici, investiția se ridică la 1.727.142 lei. Vor fi, de asemenea, modernizate poduri aflate pe drumurile județene care duc la Mănăstirea Sihăstria, Secu , Bicaz – peste râul Izvoru Muntelui și în Răucești.
Așa cum spuneam, acestor proiecte li se adaugă cele zece pentru care contractele de finanțare au fost deja semnate.
– Cât vor dura lucrările?
Acum, că finanțarea este asigurată și, așa cum a dat asigurări și domnul ministru Paul Stănescu, decontările se vor face rapid, în maximum două săptămâni, deci constructorii pot sta liniștiți din acest punct de vedere, că nu vor munci degeaba, nu vor avea de așteptat banii care li se cuvin, acum, deci, se pornesc procedurile de atribuire. Din păcate, așa cum au semnalat și alți colegi din administrație, și dvs., presa, sunt situații în care licitațiile durează mult sau sunt contestate, ceea ce lungește termenul de pornire a lucrării. În cazul acesta, eu sper ca lucrurile să meargă bine, fără blocaje, pentru ca, în primăvară, să fie pornite toate lucrările, pe toate obiectivele. Chiar mi-aș dori să văd, în primăvară, tot județul un șantier, în care fiecare să-și facă datoria, iar, la finalul lucrărilor, să avem ceea ce ne dorim de atâta timp: un județ cu infrastructura pusă la punct. Un județ în care să ne simțim acasă, în care să fim mândri că trăim, să ne fie drag să trăim. Le-am promis acest lucru nemțenilor și îmi voi respecta promisiunea. Îi asigur pe nemțeni de tot respectul meu și le mulțumesc pentru sprijin, pentru că sunt alături de Consiliul Județean, pentru că ne motivează să muncim, fiindcă aceasta este menirea noastră: să muncim pentru locuitorii județului și să facem din Neamț locul unde să ne simțim acasă.
Dana OSTAHIE